Cel sprzedażowy sklepu

Czy ruszyłbyś w drogę bez mapy i wyznaczonego celu? Twój sklep internetowy to podróż z twoimi klientami  a wysokość sprzedaży to cel do, którego chcesz dotrzeć.  Jeżeli masz jasno wyznaczony cel  i mapę to w każdej chwili możesz wrócić na właściwy tor, nawet jak się zgubisz.  Jasno określony cel sprzedażowy pokazuje ci ile brakuje ci do osiągnięcia sukcesu. Czy wiesz że zaledwie 25% polskich sklepów internetowych przekracza 1 000 000 zł sprzedaży rocznie?  Dlatego polecam ustawić sobie taki wynik na celowniku, jest ambitny i realny a uzyskując go wkroczysz do elity polskiego e-commerce.

Sprzedawać możesz wszystko i wszystkim, ale najlepsi handlowcy wiedzą, że dobrze jest wybrać produkty, z których klienci naprawdę będą zadowoleni. To, dzięki jakości możesz budować długotrwałą relację z klientem, tylko zadowolony klient będzie polecał. Jak zatem wybrać dobre produkty do sprzedaży przez Internet?

  • Sprzedawaj to, co znasz i lubisz, nie ma nic bardziej frustrującego niż wciskanie na jeden raz
  • Sprzedawaj produkty reklamowane na rynku, to producent wykłada pieniądze na marketing
  • Sprzedawaj produkty, na których masz marżę minimum 20%, praca za 5 zł od zamówienia wykończy cię psychicznie z powodu niskiego zysku
  • Sprzedawaj swoje produkty, to na nich masz najwyższą marżę minimum 100%
  • Sprzedawaj produkty których dystrybutor jest blisko ciebie i ma 90% towaru na magazynie
  • Sprzedawaj te produkty, których poszukują klienci

CO NALEŻY ZROBIĆ

Zbuduj prosty arkusz kalkulacyjny w którym wprowadzisz następujące cyfry jak na poniższym obrazku:

cel sprzedażowy ecommerce

cel sprzedażowy sklepu internetowego

Załóżmy, że chcesz na koniec miesiąca mieć w kieszeni  5000 zł. Oto najważniejsze liczby:

  • 1% średnia wartość konwersji w sklepie internetowym, liczba pokazująca ile osób na 100 wchodzących zakończy wizytę zamówieniem (o konwersji będzie kolejny rozdział)
  • 30% marża, na której najrozsądniej pracować na starcie sklepu, dzięki marży wygenerujesz zysk już przy pierwszym zamówieniu
  • 12 000 użytkowników to liczba wartościowych = zainteresowanych produktem klientów, których musisz doprowadzić do twojego sklepu, co miesiąc, aby 1% z nich dokonało 60 transakcji
  • 250 zł średnia wartość zamówienia, wartość na tyle mała, że Polak nie boi się wydać jej w sklepie internetowym a na tyle duża, aby przy marży 30% zostało ci w kieszeni 80 zł zysku
  • 120 zamówień to liczba zamówień, jaką musisz uzyskać, aby uzyskać cel sprzedażowy przy średniej wartości koszyka
  • 30 groszy to koszt reklamy = koszt doprowadzenia jednego zainteresowanego zakupem potencjalnego klienta na twoją stronę (jak tanio pozyskać wartościowy ruch dowiesz się w następnych rozdziałach)
  • 30 000 zł / miesiąc – ZAKŁADANY CEL SPRZEDAŻOWY

W tym przypadku cel sprzedażowy jest za niski, aby osiągnąć cel finansowy. Ta tabelka powinna uświadomić fakt, iż sklep internetowy jest jak proste równanie matematyczne. Równie odczytujesz w następujący sposób:

Uzyskasz 3000 swojego (lub pracownika) wynagrodzenia + 600 zł zysku na koniec miesiąca z tytułu sprzedaży w sklepie internetowym, jeżeli:

  1. Doprowadzisz 12 000 potencjalnych klientów do sklepu
  2. Statystycznie 1% z nich złoży zamówienie (120 zamówień) o wartości 250 zł
  3. Wtedy osiągniesz poziom sprzedaży 30 000 zł = 120 zamówień x 250zł
  4. Co przy marzy 30% na jednym zamówieniu wygeneruje w twojej kieszeni kwotę 3600 zł
  5. Pod warunkiem, że nie wydasz więcej niż 30 groszy na pozyskanie jednego klienta

UWAGA!!! Cała zabawa w sklep internetowy polega, na tym, że każda z tych liczb jest suwaczkiem, którym możesz poruszać w górę i w dół jak na konsolecie DJ’a. Każdorazowo taki ruch będzie miał  wpływ na całościowy wynik sprzedaży na koniec miesiąca. Wydawałoby się, że 30 000 zł sprzedaży to trudny wynik do osiągnięcia, ale tak nie jest. Dlaczego? Pamiętaj, że praca właściciela sklepu to ciągłe ulepszanie sklepu, procesu sprzedaży, począwszy od optymalizacji strony dla Google (mniej płacisz za reklamę), przez podniesienie konwersji za pomocą dobrej grafiki sklepu. Od uzyskania większej marży przez obniżenie kosztów dostaw aż po premiowe (powiązane z wynikami) wynagrodzenie pracowników. Możesz manewrować wskaźnikami tak, aby uzyskać lepszy wynik. Najprostsza operacja do zwiększenia zysku to podniesienie konwersji, (o której dowiesz się więcej kolejnych odcinkach). Jeżeli sprawisz, że w sklepie konwersja wzrośnie do 2% (wariant powyżej) to musisz wydać 2x mniej środków na reklamę! Wystarczy, że doprowadzisz połowę potencjalnych klientów a twój wynik finansowy wzrośnie z 3600 zł do 5400 zł.