D2C model biznesowy

D2C model biznesowy z potencjałem

D2C model biznesowy z potencjałem na przyszłość. B2C, B2B, D2C… to różne modele biznesowe ale jeden z nich ma potencjał, by stać się trendem zarówno dla marek e-commerce, jak i detalicznych. Dlaczego model Direct To Consumer zyskuje na popularności? Co jest takiego specjalnego w tym modelu biznesowym i dlaczego powinno Cię to obchodzić?

Życie małej marki detalicznej przed internetem było trudne. Jeśli nie byłeś na półkach supermarketów z jaskrawymi fantazyjnymi etykietami, nie było szans na sprzedaż. Innymi słowy, biznes był dyktowany przez dystrybutorów. Dzisiejszy biznes jest inny. Należy do producentów, bo są też własnymi dystrybutorami.

W związku z tym powstaje nowy rodzaj firmy – marki, które produkują, pakują, dystrybuują i wysyłają swoje produkty. Wszystko bez dzielenia się marżami. To jest podstawa modelu D2C (direct to consumer).

Co oznacza D2C?

D2C to skrót od direct to consumer. Firma wytwarza dany produkt we własnym zakładzie, a także dystrybuuje go we własnych kanałach. Tymi kanałami mogą być platforma e-commerce, media społecznościowe i sklep detaliczny. Ten model sprawdza się w niemal każdej branży. Ale szczególnie szybko marki modowe rozwijają się w modelu biznesowym D2C. Nie ma potrzeby współpracy z hurtownikiem lub pośrednikiem.

Chodzi o to, aby usunąć resellerów i inne firmy pośredniczące między marką a jej klientem końcowym. To przybliża firmę do grupy docelowej. Mimo że model D2C nie jest tak dobrze znany jak modele B2B czy B2C, wiele marek doskonale pasuje do opisu D2C. Oto najważniejsze zalety i wady modelu D2C.

Zalety i wady modelu biznesowego D2C – Direct To Consumer

Czy nie jest łatwiej korzystać z pośrednika i w ogóle nie martwić się dystrybucją? Chociaż korzystanie z rynku dystrybucji produktów może wydawać się łatwe, to jednak pochłania Twoje zyski. A utrzymanie wysokich zysków to podstawa biznesu.

Korzyści z wyboru modelu Direct To Consumer

Opłacalność D2C model biznesowy może zależeć od rodzaju branży, w której działasz. Jednak następujące zalety najczęściej są wspólne:

  • Brak pośredników = większe zyski
  • Uzyskanie dostępu do danych klientów
  • Większy stopień personalizacji w Twoim asortymencie
  • Więcej miejsca do testowania produktów

Jako marka skierowana bezpośrednio do konsumentów, prowadzisz sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem swojej strony internetowej. Marka wykorzystuje media społecznościowe, aby promować swoje produkty.

Model D2C oznacza kontrolowanie wszystkich etapów dystrybucji i produkcji. Obejmuje to również gromadzenie ogromnej ilości danych o Twoich klientach. Sprzedając za pośrednictwem strony internetowej partnera handlowego, nie masz dostępu do żadnych z tych danych.

Media społecznościowe dają ci wgląd w twoją klientelę. Jest to skuteczne w działaniach marketingowych, takich jak remarketing. Łącząc wszystkie dane razem, możesz stworzyć szczegółową personę kupującego.

Pośrednicy zbierają cenne informacje o Twoim kliencie i nie zawsze dzielą się nimi z Tobą. Model D2C pozwala na zbieranie bardziej istotnych informacji, które zachowujesz dla siebie.

Model D2C to większy stopień personalizacji dla klientów. Wiąże się to bezpośrednio z posiadaniem większej ilości danych o klientach. Więcej informacji o Twoich klientach pozwoli Ci lepiej dostosować swoje produkty. Spraw, aby Twój produkt był jak najbardziej spersonalizowany. Klienci doceniają również koncepcję „wypróbuj, zanim kupisz”.

Maksymalizacja Twojego zysku wiąże się z odcięciem pośredników, kiedy jesteś jedynym, który produkuje, sprzedaje, dystrybuuje i promuje produkt, kontrolujesz wszystkie fundusze.

Wyzwania dla firm D2C

Największym wyzwaniem dla każdej firmy D2C. Sprzedaż online nie zawsze jest łatwa. Budowanie swojej obecności w Internecie jest trudne i wymaga dużego zaangażowania.

Direct-to-consumer to wciąż stosunkowo nowy model biznesowy e-commerce. Jeśli zastanawiasz się nad możliwością zostania marką D2C, z pewnością będziesz miał wiele do przemyślenia. Od wymyślania własnych kanałów dystrybucji po podwojenie obecności w mediach społecznościowych.