Zastanawiasz się Twój pomysł na sklep internetowy jest dobry? Chcesz rozpocząć biznes online. Masz już umiejętności, czas i kapitał, aby ruszyć z miejsca. Ale nie możesz określić tego ostatecznego pomysłu na biznes e-commerce. Co sprzedawać? Niektórzy mówią, aby „podążać za swoją pasją”. Inni zachęcają do skupienia się na tym, „gdzie są pieniądze”. Statystyki są nieubłagane, tylko połowa wszystkich nowych firm przetrwa ponad pięć lat.

Uruchomienie sklepu internetowego: zalety i wady

Najnowsze statystyki biznesowe sugerują, że e-commerce jako sektor stale rośnie z roku na rok. Pandemia wygenerowała od 100-400% wzrosty sprzedaży w niektórych branżach. Ostatnie globalne wydarzenia spowodowały spore zamieszanie na rynkach. Wydatki w niektórych kategoriach produktów spadają, podczas gdy inne branże produktów przeżywają boom. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom wejścia w e-commerce.

Korzyści z rozpoczęcia działalności e-commerce

Brak przywiązania do lokalizacji. Możesz prowadzić biznes e-commerce z dowolnego miejsca na świecie, o ile masz laptopa i dostęp do Internetu. Możesz podróżować w nieskończoność, mieszkać za granicą, przenieść się do bardziej przystępnej lokalizacji itp. A jednocześnie masz elastyczność skalowania biznesu, konkurowania na arenie międzynarodowej, zarabiania pasywnego dochodu i czerpania zysków z prowizji.

Elastyczny harmonogram pracy. Po uruchomieniu firmy możesz dostosować harmonogram pracy do swojego stylu życia. Korzystając z inteligentnych integracji, delegowania i automatyzacji, możesz prowadzić firmę e-commerce samemu lub ze wspólnikiem lub z małym zespołem.

 

 

Wady rozpoczęcia działalności e-commerce

Łańcuch dostaw Pomimo wszystkich dobrych rzeczy związanych z e-commerce, jest też druga strona. Firmy e-commerce nie są tak odporne, jak inne rodzaje firm internetowych, ponieważ istnieje wiele zmiennych, które mogą zakłócić biznes. Wysyłka może się opóźnić. Produkcja może utknąć w martwym punkcie. Łańcuch dostaw może zostać zaburzony jak w czasie pandemii.

Konkurencja. Właściciele małych firm w branży e-commerce są w szczególnie trudnej sytuacji, ponieważ muszą konkurować z innymi małymi i średnimi firmami oraz gigantami handlu elektronicznego, takimi jak Amazon. Ponieważ Amazon ma dostawę Prime a Allegro swojego Smarta, wielu konsumentów oczekuje teraz szybkiej i bezpłatnej wysyłki od innych sprzedawców.

Wyróżnienie się na tle konkurencji i sprostanie oczekiwaniom klientów może być wyzwaniem.

Te wady są nieodłączną częścią prowadzenia biznesu e-commerce. Ale nawet jako właściciel małej firmy z ograniczonym budżetem możesz je pokonać, stosując odpowiednią strategię.

Najlepsze pomysły na sklep internetowy

Pomysł na sklep internetowy #1 Stwórz niszowy produkt odzieżowy

Możesz stworzyć witrynę e-commerce, aby sprzedawać niszowe, niestandardowe produkty odzieżowe, takie jak markowe gadżety lub koszulki ze sloganami. Nie musisz nawet inwestować w produkcję na magazyn ponieważ możesz skorzystać z usług drukowania na żądanie i wysyłać koszulki, bluzy, bluzy z kapturem… nawet skarpetki!

Dlaczego ten pomysł jest dobry? Wszyscy potrzebujemy ubrań dlatego wchodząc na rynek odzieżowy, nie musisz się martwić, że popyt niespodziewanie spadnie. Odzież pozostaje rozwijającą się branżą.

Pomysł na sklep internetowy #2 Przemysłowe produkty B2B

Kiedy ludzie myślą o rozpoczęciu biznesu online, zwłaszcza sklepu internetowego, najpierw myślą o przestrzeni B2C. Ale nie ma powodu, aby się do tego ograniczać. Przetestuj przestrzeń rynku B2B. Dlaczego warto sprzedawać przemysłowe produkty B2B? Firmy są gotowe do zakupów online, ale dostawcy nie są jeszcze na bieżąco. W dzisiejszych czasach każdy może wysyłać produkty B2C. Tymczasem pozyskiwanie nowych produktów w przestrzeni B2B jest mniejszym wyzwaniem.

Pomysł na sklep internetowy #3 Rób to, czego Allegro i Amazon nie może

Możesz pomyśleć, że rozpoczęcie działalności e-commerce to skazane na porażkę przedsięwzięcie. Jak możesz konkurować z Amazonem czy Allegro? Cóż, prawdę mówiąc… Nie możesz. A nie powinieneś. Jeśli produkt jest dostępny zarówno na Allegro czy na Amazon, jak i w Twoim sklepie e-commerce, zgadnij, którą opcję wybierze klient? Za każdym razem pójdą do Amazona lub Allegro, ponieważ o tym wiedzą, są do tego przyzwyczajeni i ufają mu.

Dlatego powinieneś wykluczyć się z bezpośredniej konkurencji ze „marketplace-ami”. To, co musisz zrobić, to zaoferować potencjalnym klientom coś, czego Amazon nie może, czyli spersonalizowany wybór wysokiej jakości produktów niszowych. Stań się wersją specjalistycznego sklepu zamiast sprzedawać wszystko. Znajdź dochodową niszę e-commerce.

Pomysł na sklep internetowy #4 Sprzedaj coś, co jest modne

Możesz także zarabiać, korzystając z aktualnych trendów rynkowych. Jak szukać trendów? Przejdź do narzędzia Google Trends, wpisz słowo kluczowe, wybierz ramy czasowe i przeanalizuj wyniki.

Z oczywistych względów maseczki na twarz stały się produktem „HIT” w 2020 roku. Trendy Google to doskonałe bezpłatne narzędzie do oceny popularnych produktów.

Po co sprzedawać coś, co jest modne? Hype czyli kiedy jakiś produkt promowany przez influencerów staje się modny, wszyscy pędzą, aby go zdobyć. Dzięki temu możesz wydać mniej na reklamę i wykorzystać rosnący popyt. Natychmiastowy zastrzyk gotówki. Możesz szybko osiągnąć dobry zysk, jeśli wstrzelisz się w trend.

Pomysł na sklep internetowy #5 Dropshipping

Dropshipping to metoda sprzedaży produktów online, bez faktycznego ich magazynowania. Zamiast tego rejestrujesz się u producenta lub w hurtowni, i to oni wykonają wysyłkę towarów do klienta końcowego. Dlaczego dropshipping? Sklep w tym modelu to najniższe koszty uruchomienia biznesu online ponieważ nie musisz z góry inwestować w magazyn.

Pomysł na sklep internetowy#6 Sprzedawaj zabawki online

Zarówno dzieci, jak i dorośli uwielbiają zabawki zwłaszcza wszelkiego rodzaju unikatowe gry. Zbadaj zapotrzebowanie na różne rodzaje zabawek i wymyśl swoją specjalizację, taką jak zabawki ekologiczne, wykonane z drewna, modele do sklejania czy zabawki edukacyjne. Współcześni rodzice przywiązują większą wagę do bezpieczeństwa i zrównoważonego rozwoju zatem można wykorzystać ten trend.

Pomysł na sklep internetowy #7 Rozpocznij biznes CBD

Produkty CBD, takie jak oleje CBD, artykuły spożywcze i maści, są bardzo pożądane przez wielu konsumentów. Dlaczego warto rozpocząć biznes CBD? Produkty CBD cieszą się obecnie dużym zainteresowaniem. W tej chwili jest to rentowny rynek z ograniczoną konkurencją.

Pomysł na sklep internetowy #8 Drukowanie na żądanie

Oprócz odzieży możesz sprzedawać szereg innych produktów drukowanych na żądanie, takich jak artykuły dekoracyjne, artykuły papiernicze, akcesoria i wiele więcej. Dlaczego warto sprzedawać produkty do druku na żądanie? Druk na żądanie to rodzaj dropshippingu, więc ten model e-commerce drastycznie zmniejsza ryzyko finansowe rozpoczęcia działalności online. Druk na żądanie to świetna opcja dla tych, którzy mają już odbiorców i chcą na nich zarabiać, sprzedając markowe towary. Polskie przepisy dodatkowo jasno definiują brak zwrotów w tej branży.

Pomysł na sklep internetowy #9 Subskrypcja kosmetyków

Subskrypcją kosmetyków to kolejna świetna okazja biznesowa online. Zamiast sprzedawać przedmioty jako jednorazowe zakupy, możesz zapakować je razem w opakowanie zbiorcze i pobrać opłatę subskrypcyjną. Po co sprzedawać pudełka z subskrypcją kosmetyków? Pudełka subskrypcyjne zapewniają przewidywalny, cykliczny przychód. Artykuły kosmetyczne są idealne dla tego modelu biznesowego, ponieważ trzeba je uzupełniać po zużyciu.

Pomysł na sklep internetowy #10 Sprzedawaj kursy online

Nie musisz sprzedawać fizycznych produktów, aby mieć dobrze prosperujący biznes online. Możesz także sprzedawać produkty cyfrowe, takie jak kursy online czy poradniki w formie ebooka. Utwórz własny kurs i sprzedają na różnych platformach tak długo, jak długo będzie na niego zapotrzebowanie. Dodatkowo możesz skalować swoją dystrybucję za pomocą marketingu afiliacyjnego czyli zwerbować innych marketerów do promowania i sprzedaży Twoich produktów cyfrowych za prowizję. Dlaczego warto sprzedawać kursy online? Kursy online mają niesamowite marże, ponieważ nie musisz myśleć o produkcji, przechowywaniu, wysyłce itp.

Pomysł na sklep internetowy #11 Ręcznie robione produkty

Interesujesz się sztuką i rzemiosłem? Zastanów się nad wystawieniem na sprzedaż przedmiotów które samodzielnie wyprodukujesz. Konsumenci przywiązują coraz większą wagę do wyrobów wykonanych ręcznie. Sprzedaż towarów na platformie ETSY jest dobrym wskaźnikiem rosnącego zainteresowania tą kategorią produktów. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w dającej się przewidzieć przyszłości.

Pomysł na sklep internetowy #12 Produkty przyjazne dla środowiska

Świetnym sposobem na znalezienie pomysłów na sklep internetowy jest przyjrzenie się codziennym produktom, których używasz, a następnie wymyślenie, jak je produkować (lub pozyskiwać) w sposób przyjazny dla środowiska. Zrównoważony rozwój jest coraz ważniejszy dla konsumentów, zwłaszcza młodych. Są oni przynajmniej nieco bardziej skłonni do zakupów od marki lub sprzedawcy, który jest zaangażowany w zrównoważony rozwój.

Pomysł na sklep internetowy #13 Zdrowie i fitness

Ponieważ nasz styl życia staje się bardziej siedzący, ludzie coraz bardziej interesują się zdrowiem i sprawnością fizyczną. Zastanów się więc nad wejściem na rynek zdrowia i fitnessu. Obejmuje to produkty wellness, takie jak suplementy, różne urządzenia do ćwiczeń, a nawet produkty cyfrowe, takie jak plany treningowe i plany posiłków.

Oczywiście wymyślenie pomysłu na biznes e-commerce to dopiero początek. Następnie musisz zbudować rzeczywisty biznes. Oto trzy powody, dla których warto podjąć działania już dziś:

Oczekiwany wzrost. Branża e-commerce będzie notowała cały czas przez najbliższe lata wzrosty sprzedaży na całym świecie. Głupotą byłoby przegapić taką okazję.

Łatwość rozpoczęcia biznesu. Nie potrzebujesz dużego kapitału, aby rozpocząć działalność e-commerce. Jeśli zdecydujesz się rozpocząć działalność dropshipping, możesz uruchomić witrynę e-commerce już za 1000 zł. Taki budżet wystarczyłby na założenie sklepu internetowego a następnie przyciągnięcie pierwszych kupujących za pomocą reklam w mediach społecznościowych, SEO oraz influencer marketingu.

Możliwość skalowania biznesu. Może trochę potrwać, zanim zorientujesz się, co działa, a co nie. Ale kiedy to zrobisz, będziesz w stanie skalować swój biznes e-commerce. Wprowadzaj powtarzalne procesy, automatyzuj procedury i deleguj niektóre codzienne zadania partnerom biznesowym lub freelancerom. Upewnij się, że koncentrujesz się na rozwoju i wzroście biznesu, podczas gdy aspekty operacyjne działają płynnie w tle.

Nowa firma musi wygospodarować sobie miejsce na rynku. Nie możesz tego zrobić, chyba że rozumiesz swoją grupę docelową. Więc poświęć trochę czasu, aby przeprowadzić odpowiednie badania rynku. Kto kupuje produkty, które sprzedajesz? I dlaczego je kupują? Zbierz informacje, aby dostosować katalog produktów i materiały marketingowe do oczekiwań klientów.

Szukaj podobnych rozwiązań pomysłów biznesowych. Są szanse, że Twój pomysł nie jest w 100% wyjątkowy. Możesz też łatwo przeanalizować swoją konkurencję za pomocą wyszukiwarki oraz narzędzi do analizowania konkurencji w sieci. Sprawdź, co robią inne firmy. Jak prezentują swoje produkty? Jaka jest ich strategia cenowa? Jakich kanałów marketingowych używają do zwiększania ruchu? Oczywiście nie kopiuj wprost swoich konkurentów. Ale ucz się od nich i wdrażaj te lekcje we własnym biznesie.

Istnieje ogromna przepaść między pomysłem a zyskiem, nazywana „realizacją”. Na tym potyka się wielu przedsiębiorców. Nawet najbardziej niesamowity pomysł na biznes e-commerce nie jest nic wart, chyba że zaczniesz działać. Przygotuj się, wybierz tę niszę i zacznij budować swój sklep internetowy.

Często zadawane pytania dotyczące pomysłów na sklep internetowy:

1. Czym jest pomysł na biznes e-commerce?

Dobry pomysł na biznes e-commerce opiera się na skrzyżowaniu potrzeb klientów, luk w branży i możliwości dostawy. Jeśli zauważysz, że wiele osób boryka się z problemem i masz możliwość jego rozwiązania (np. poprzez pozyskiwanie lub wytwarzanie produktu), z którym nikt inny nie zdaje sobie sprawy, trafiłeś żyłę złota!

2. Czy sklep internetowy się opłaca?

Generalnie – tak, e-commerce jako nisza biznesowa jest bardzo opłacalna. Jednak poszczególne firmy mogą początkowo mieć trudności z osiągnięciem rentowności lub osiągnięciem zysku.

3. Jaki jest najlepszy pomysł na biznes e-commerce na początek?

Najlepszy pomysł na e-commerce to taki, który przemawia do Ciebie osobiście. Pamiętaj aby skutecznie sprzedawać, musisz dobrze zrozumieć potrzeby swoich klientów. Podjęcie właściwych decyzji marketingowych może okazać się trudne, jeśli nie rozumiesz wystarczająco dobrze swojego rynku docelowego.

4. Jakie są najlepsze pomysły na biznes niszowy e-commerce?

Niektóre z najlepszych pomysłów na niszowy sklep internetowy znajdują się w podniszach zrównoważonego rozwoju i eko. Coraz większa liczba konsumentów poszukuje „czystych”, wielokrotnego użytku, ekologicznych i nadających się do recyklingu produktów w różnych branżach, takich jak kosmetyki, ubrania, zabawki, żywność itp.

5. Jak znaleźć pomysł na biznes e-commerce?

Najprościej korzystaj z Google Trends, aby analizować zmiany popytu na różne typy produktów i usług. Przeglądaj internetowe rynki i analizuj najpopularniejsze produkty. Spróbuj zrozumieć, jak możesz je ulepszyć i co może wyróżnić Twój biznes.

6. Czy trudno jest rozpocząć działalność e-commerce?

Zależy od wielkości biznesu e-commerce. Założenie sklepu internetowego jest stosunkowo proste dzięki takim programom jak Woo Commerce. Rozpoczęcie handlu w sklepie internetowym na średnią i dużą skalę będzie wymagało większego planowania oraz szczegółowej technicznej i operacyjnej mapy drogowej.

7. Jak długo po rozpoczęciu działalności e-commerce będę przynosić zyski?

Jak mawiają analitycy – to zależy. Możesz wyjść na zero, a nawet osiągnąć zysk w ciągu tygodnia od uruchomienia. Jeśli jednak zainwestowałeś dużo w zakup towaru, magazyn i drogi system e-commerce może upłynąć od 12 do 24 miesięcy, zanim osiągniesz zysk.

8. Czy wszystkie pomysły biznesowe związane ze sklepami internetowymi są skuteczne?

Nie, nie każdy pomysł na biznes e-commerce jest wart realizacji. Niektóre nisze są zbyt nasycone. Inne mogą być zbyt wąskie pod względem popytu konsumentów. A niektóre pomysły po prostu nie są opłacalne z powodu braku zainteresowania.

9. Czy dropshipping to dobry pomysł na biznes?

Dropshipping ma swoje plusy i minusy. Zaletą jest to, że możesz szybko rozpocząć i prowadzić sklep internetowy przy niskich kosztach. Wadą jest to, że masz niewielką kontrolę nad jakością produktu, czas wysyłki może być długi i możesz mieć trudności z odróżnieniem się od konkurencji (pozyskiwanie od tego samego dostawcy).