|

WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ – CO SIĘ OPŁACA SPRZEDAWAĆ

Wielokrotnie spotkałem się z opinią iż w Internecie można sprzedawać wszystko. Wybór niszy produktowej, co się opłaca sprzedawać w sklepie internetowym to jednak temat do głębszego zastanowienia. Rozmawiając z osobami prowadzącymi swoje sklepy, wspólnie dochodzimy do wniosku, że są kategorie produktów, które idealnie się nadają do sprzedaży przez Internet a są takie, które sprzedać jest trudniej. Jednym z najbardziej błędnych założeń sprzedawców internetowych jest fakt iż sądzą, że można zbudować udany biznes sprzedając wszystko jak Amazon. Ale nawet Amazon nie sprzedaje wszystkiego.

Zwiększania grup asortymentowych wymaga wielkich worków gotówki na reklamę. Dlatego zawsze na start doradzam uruchomienie sklepu niszowego w cenie nieprzekraczającej średniej krajowej pensji. Jak wybrać produkty do sklepu?

Co się będzie sprzedawało?

  • Produkty nietypowe przyciągające uwagę, łatwo się je promuje kanałami typu poczta pantoflowa „zobacz co widziałem ” a co najważniejsze zapewniają wysokie marże. Idealnie jest stworzyć własne produkty ale jest to trudne i śmiało można zacząć od wyszukania niszowych produktów lub zacząć ich dystrybucję w danym kraju.
  • Produkty trudno dostępne – jeśli sprzedajesz coś co jest łatwo dostępne to klient zawsze będzie się zastanawiał czy ni pójść do swojego lokalnego sklepu i tam nie dokonać zakupu. W kategorii tej królują wszystkie produkty specjalistyczne, których nie mają sklepy stacjonarne, które aby sprzedać trzeba wykazać się wiedzą na poziomie eksperta.
  • Produkty rozwiązujące bardzo konkretną potrzebę / problem czy chorobę – jeśli oprzesz sprzedaż o rekomendacje zadowolonych klientów (dowód na skuteczność) to możesz stać się królem niszy sprzedając nawet 1 produkt, w ten sposób działają wszelkie sklepy producentów preparatów leczniczych, magicznych suplementów czy innych środków. 
  • Badania produktów konkurencji – Przyjrzyj się potencjalnym konkurentom i zbadaj ich produkty oraz sposób ich pozyskiwania i sprzedaży. Czy możesz rozszyfrować ich strategię cenową lub ewentualnie przewidzieć potencjalne nowe produkty, które będą sprzedawać? Będąc o krok przed nimi, możesz pozostać konkurencyjny.  Jeśli konkurencja sprzedaje produkt, który rozważasz, ale nie możesz pozyskać tego produktu w podobnej cenie, mogą pojawić się problemy. W tym momencie dobrym pomysłem byłoby skreślenie tego produktu ze swojej listy. Gdy zbudujesz silną markę i lojalność klientów, możesz wrócić do tej opcji produktu.

Czym jest nisza e-commerce?

Nisza e-commerce to odrębny rynek kupujących. Im bardziej konkretni są Twoi docelowi klienci, tym bardziej niszowy staje się Twój rynek. Niektóre duże firmy, takie jak na przykład Amazon, sprzedają szeroką gamę produktów szerokiemu gronu odbiorców. Ale to wymaga znanej nazwy i ogromnych zasobów. Sprzedawcy rozpoczynający działalność powinni skupić się na niszy. Twoja grupa docelowa będzie mniejsza, ale generowanie konwersji będzie łatwiejsze i tańsze.

Czym jest nisza w biznesie?

Nisza rynkowa to wąski segment klientów, którzy mają specyficzne, niezaspokojone jeszcze oczekiwania. Wyczekują oni pojawienia się na rynku produktów lub usług, które będą w odpowiedni sposób na nie odpowiadać. Nisza biznesowa to również miejsce na rynku, w którym brakuje określonego rozwiązania umożliwiającego zaspokojenie potrzeb konsumentów.

Jak znaleźć niszę na rynku

Istnieje możliwość odnalezienia niszy w każdej branży, nawet cechującej się sporym stopniem nasycenia. Można wyodrębniać już istniejące nisze rynkowe, a także uzupełniać je lub kreować całkiem nowe. W każdym z tych przypadków przydatna będzie odpowiednio zaplanowana strategia niszy rynkowej.

Wyodrębnienie niszy rynkowej

Polega na wyszukaniu niszy pośród już istniejących na rynku ofert. Może się okazać, że nie ma na nim jeszcze określonego produktu czy usługi np. dla klientów z danego obszaru terytorialnego, konkretnej grupy wiekowej czy znajdujących się w specyficznej sytuacji życiowej. Przedsiębiorca nie wymyśla więc nowego rozwiązania, lecz poszukuje wąskiej grupy docelowej i segmentu rynku, w którym będzie mógł się specjalizować.

Uzupełnienie niszy biznesowej

Ta strategia polega na uzupełnieniu istniejącej niszy rynkowej. Można w tym celu np.:

  • wzbogacić oferowany już na rynku produkt o nowe, innowacyjne rozwiązania,
  • zaproponować klientom nowe usługi towarzyszące ofercie, np. serwisu czy opieki posprzedażowej,
  • usunąć niedoskonałości produktów obecnych na rynku.

Przykładem zastosowania strategii uzupełnienia niszy rynkowej jest wprowadzenie na rynek laptopa – przenośnej wersji komputera.

Kreowanie niszy rynkowej

Strategia ta wymaga stworzenia nowej, unikalnej niszy rynkowej, która będzie odpowiedzią na niezaspokojone potrzeby klientów. Do skutecznych sposobów na to, jak znaleźć niszę tego typu, można zaliczyć obserwację trendów, zmieniających się preferencji konsumenckich czy zmian prawnych na rynku.

Jak znaleźć niszę dla sklepu internetowego?

Wraz ze znaczącym i ciągłym wzrostem sprzedaży e-ommerce wzrosła także liczba sprzedawców internetowych konkurujących o klientów. Na całym świecie istnieją miliony sklepów internetowych. Aby wyprzedzić konkurencję na tym rynku, sprzedawcy otwierający sklep internetowy lub firmę dropshipping muszą znaleźć dochodową niszę produktową. Idealnie taką, która ma coraz większą liczbę potencjalnych klientów, ale została przeoczona przez innych sprzedawców. Oto kilka pomocnych zasad przy szukaniu niszy produktowej

Nie ograniczaj się do jednego produktu

Rozpoczęcie od produktu, na który jest popyt, może pomóc Twojemu sklepowi ruszyć z miejsca, ale lepiej wybrać niszowy rynek niż pojedynczy produkt. Następnie, jeśli popularność tego produktu spadnie, możesz sprzedać pokrewne docelowym odbiorcom.

Podążaj za swoją pasją

Losowe nisze e-commerce są w porządku, jeśli przynoszą zyski, ale jeśli naprawdę interesujesz się tym, co sprzedajesz, to jeszcze lepiej. Marketing produktów jest łatwiejszy i skuteczniejszy, jeśli podchodzisz do nich z pasją i posiadasz wiedzę. Pozwala zidentyfikować problemy w niszy która już znasz i nawiązać kontakt z klientami. Jeśli więc masz niszowe zainteresowania lub hobby, zadaj sobie pytanie, jakie produkty możesz sprzedać innym entuzjastom.

Obserwuj trendy na rynku

Skorzystaj z narzędzi takich jak Google Trends czy TradeWatch, aby sprawdzić poziom zainteresowania Twoją niszą. Przeszukuj szerokie terminy, a także konkretne produkty, aby sprawdzić realne zainteresowanie produktem czy niszą produktową.

Przeprowadź badanie słów kluczowych

Skorzystaj z Planera słów kluczowych Google lub Senuto, aby dokładnie zobaczyć, ile osób szuka niszowego produktu. Jeśli liczba wyszukiwań jest niska, jest mało prawdopodobne, że będzie to dochodowa nisza produktowa. Ale jeśli liczby są duże (powyżej 5000 wyszukań na miesiąc), oznacza to zapotrzebowanie na rynku. Następnie możesz przyjrzeć się konkurencyjności słowa kluczowego, aby sprawdzić, jak nasycona jest ta nisza e-commerce.

Wybierz produkty o wysokich marżach

Ze względu na ograniczony rynek docelowy dochodowe nisze produktowe wymagają produktów o znacznej marży. Niskie marże świetnie się sprawdzają, jeśli możesz sprzedawać popularne produkty i zarabiasz na wielkości obrotu. Ale to nie zadziała w niszy, kiedy dopiero zaczynasz.

Najpopularniejsze nisze e-commerce w 2023 roku

Oto kilka trendów, które prawdopodobnie utrzymają się w dającej się przewidzieć przyszłości. Na początku trzymaj się jednej niszy produktowej. Pracując w jednym segmencie, stajesz się ekspertem w tej branży. Pogłębiasz swoją wiedzę na temat produktów, konkurencji, grupy docelowej i charakterystyki rynku. Skupienie się na jednej niszy pozwala również rozwinąć markę i zwiększyć jej widoczność wśród konsumentów. Twój sklep staje się wyspecjalizowanym miejscem, do którego ludzie zwracają się po konkretny rodzaj produktu. Pomaga to wzmocnić pozycję na rynku i przyciągnąć lojalnych odbiorców. Ułatwia to również skalowanie działalności. Będziesz w stanie lepiej zrozumieć swoich docelowych odbiorców i określić skuteczność swojej strategii marketingowej. Będziesz dokładnie wiedział, co działa w Twojej niszy i wśród Twoich odbiorców.

Gdy staniesz się ekspertem i osiągniesz stały dochód w jednej niszy, możesz spróbować swoich sił w innych segmentach. Idealnie jest rozwijać nisze, które wzajemnie się uzupełniają. Na przykład, sprzedajesz sprzęt sportowy. Możesz dodać do tego odzież i obuwie sportowe, a także bransoletki fitness i trackery.

Naturalna pielęgnacja i kosmetyki

Rynek kosmetyków naturalnych i organicznych rośnie obecnie o 10% rok do roku. W 2019 roku był wart 36 miliardów dolarów, a do 2027 roku ma osiągnąć 54 miliardy dolarów. Chociaż ogólnie dominują duże marki, w tej kategorii można znaleźć dochodowe nisze produktowe. Przykładem takiego sklepu jest SPADLAWLOSOW.pl w którym Aleksandra sprzedaje wyłącznie akcesoria i kosmetyki do włosów.

Rośnie zainteresowanie naturalną pastą do zębów, wegańskim pięknem i pięknem wolnym od okrucieństwa, rośnie także zainteresowanie produkcją mydła w domu.

Ekologiczne wersje przedmiotów codziennego użytku

W miarę jak ludzie stają się bardziej świadomi ekologicznie, rośnie popularność takich artykułów, jak naturalne środki czyszczące, środki czyszczące wielokrotnego użytku, środki czyszczące niezawierające plastiku, naturalny dezodorant, bambusowe szczoteczki do zębów i tabletki z mydłem do rąk. Ponieważ produkty przyjazne dla środowiska stają się coraz bardziej popularne, sprzedawcy internetowi mogą wskoczyć na modę! Przykładem takiego sklepu może być BOHOYARN.pl sklep z akcesoriami do szydełkowania i robienia wszystkiego z wełny

Produkty dla zwierząt

Posiadanie zwierząt domowych kwitnie na całym świecie, a Amerykanie wydają na swoich futrzanych przyjaciół więcej niż kiedykolwiek – ponad 72 miliardy dolarów rocznie. Millenialsi to największa grupa demograficzna posiadająca zwierzęta domowe i chętnie płaci za produkty wysokiej jakości. Są też dużymi klientami kupującymi online.

Sektor ten oferuje sprzedawcom ogromne możliwości znalezienia dochodowych nisz produktowych. Pomyśl o pudełkach subskrypcyjnych dla zwierząt, ubraniach, produktach CBD i kamerach dla zwierząt. Nieustanne zainteresowanie budzi także specjalistyczna karma dla zwierząt domowych, w tym organiczna, wegańska, naturalna i bezzbożowa.

Ekologiczne produkty dla dzieci

Rośnie także rynek produktów do pielęgnacji niemowląt. Rodzice wydają o dwie trzecie więcej niż ich bezdzietni rówieśnicy, a ponieważ coraz więcej zaznajomionych z technologią millenialsów staje się zajętymi rodzicami, sprzedaż online prawdopodobnie wzrośnie. Jakie więc dochodowe nisze produktowe można znaleźć na tym rynku? Wielu młodych rodziców dba o środowisko, dlatego pomyśl o pieluszkach biodegradowalnych, pieluszkach wielokrotnego użytku i biodegradowalnych chusteczkach dla niemowląt. Przykładem sklepu jest sklep pomagający dzieciom chodzić NAUKA-CHODZENIA.pl

Niszowe produkty fitness

Pandemia koronawirusa spowodowała gwałtowny wzrost sprzedaży sprzętu fitness w Internecie i prawdopodobnie będzie się on utrzymywał. Rozważ sprzedaż produktów niszowych, takich jak skakanki HIIT, kółka do pilatesu czy spodenki rowerowe. Przykład takiego sklepu z akcesoriami sportowymi jest SPORTOVY24.pl

Najnowsze trendy dietetyczne

Oprócz ćwiczeń ludzie stale stosują nowe, niszowe diety. Jednak niektóre przychodzą i odchodzą, więc pamiętaj, aby wybrać taki, który ma oddaną publiczność. Ostatnio wzrosło wyszukiwanie w Internecie przekąsek keto, przekąsek wegańskich i przekąsek roślinnych. To samo można powiedzieć o organicznym i wegańskim proszku białkowym. Wygląda na to, że wszystko, co jest związane z yerbą, zyskuje na popularności. Przykładem takiego sklepu jest SENSNATURY.pl – sklep ze zdrową żywnością.

Koszulki na zamówienie

Drukowanie koszulek na żądanie pozwala tworzyć produkty pasujące do dowolnego trendu, społeczności lub niszy tematycznej. Niektóre sklepy internetowe drukują nawet koszulki lokalnie, aby skrócić czas wysyłki, koszty podczas gdy wielu sprzedawców na Etsy po prostu sprzedaje projekty, a drukowanie pozostawia klientom. Przykładem modowej niszy produktowej sklepu jest BIALAKOSZULKA.pl oferująca wyłącznie białe t-shirty.

Specjalistyczne drony

Drony istnieją już od jakiegoś czasu, ale zakres ich zastosowań zwiększa się w miarę wprowadzania dla nich przepisów przez prawodawców. Sprzedawcy internetowi mogą czerpać korzyści, koncentrując się na obszarach niszowych, takich jak drony do monitorowania upraw, geodezji, bezpieczeństwa, dostaw lub fotografii. Alternatywnie mogą skupić się na konkretnych akcesoriach. Taką niszą są też drony dla dzieci i sklep TYLKO10SZT.pl

Minimalistyczna biżuteria

W ciągu ostatnich kilku lat zainteresowanie minimalistyczną biżuterią i zegarkami rosło powoli, ale stale. Konsumenci inwestują w minimalistyczną modę, biżuterię i artykuły gospodarstwa domowego, które wyglądają genialnie i służą latami. Są też gotowi zapłacić za to najwyższą cenę, ponieważ każdy znajomy będzie zachwycony i zapyta – gdzie to kupiliście?

Wybór hurtowni do współpracy

Jeśli nie wiesz gdzie szukać hurtowni z integracją do sklepu – zarejestruj się bezpłatnie w Baselinker i zobacz jakie hurtownie możesz podłączyć do swojego sklepu. Na 100% znajdziesz ciekawą hurtownię do współpracy.

Jak znaleźć produkt do sprzedaży?

Sprzedawcy ceniący sobie tradycyjne rozwiązania kupują w hurtowniach wybrane produkty i przechowują je we własnych magazynach. Cały proces ułatwiają gotowe integracje z hurtowniami, pozwalające na automatyzację zarządzania sprzedażą i obsługi zamówień. Pozwala to na pobranie danych produktowych z hurtowni do sklepu, choć w odróżnieniu od dropshippingu to sprzedawca musi zająć się nie tylko pozyskiwaniem klientów, ale i magazynowaniem produktów, pakowaniem towaru oraz wysyłką.

Podjęcie współpracy z hurtowniami w modelu tradycyjnym przy wykorzystaniu gotowej integracji daje duże możliwości w e-handlu. Wymaga od sprzedawcy większego zaangażowania niż w przypadku dropshippingu, ale też daje większą kontrolę nad fizycznym stanem produktów znajdujących się w magazynie.

Bez względu na to, czy interesuje Cię tradycyjna współpraca z hurtowniami, czy też dropshipping – nasz system Ci to ułatwi. Wybierz z 600 gotowych hurtowni do współpracy, czyli szybka aktualizacja stanów magazynowych to tylko kilka korzyści, które zyskasz integrując hurtownie.

Jak sprawdzić czy produkt się sprzeda?

10 najlepszych pomysłów na to, co sprzedawać w sklepie internetowym

  1. Akcesoria do telefonów komórkowych
  2. Sztuka, rzemiosło i krawiectwo
  3. Makijaż
  4. Artykuły świąteczne i na imprezy
  5. Wędkarstwo
  6. Okulary i akcesoria
  7. Produkty dla zwierząt
  8. Kuchnia, jadalnia i bar
  9. Artykuły gospodarstwa domowego
  10. Koszulki na zamówienie

Analiza konkurencji

Sprawdź ofertę wybranych konkurentów, zbadaj produkt, który oferują. Poszukaj przestrzeni, w której możesz być lepszy od swojej konkurencji. Zwróć uwagę na takie aspekty, jak:

  • kto jest twoją konkurencją (jakie marki są twoją konkurencją, jakiej są wielkości),
  • miejsce świadczenia usług (czy twoja konkurencja działa tylko w internecie, czy też prowadzi sklepy stacjonarne, co ją wyróżnia na tym polu),
  • marketing (jak marki dbają o widoczność swoich produktów w sieci, jak się pozycjonują, jakich słów kluczowych używają)
  • obsługa klienta/relacja z klientem (np. czy konkurencja oferuje swoim klientom programy lojalnościowe, czy wprowadza inne udogodnienia)
  • produkt/usługa (czy cena produktów jest adekwatna do jakości? Czy próg cenowy jest wysoki? Czy korzystne będzie dodanie zniżki na pierwsze zakupy/darmowej dostawy?).

Jak sprawdzić nisze rynkowe?

Użyj serwisu TradeWatch.pl i zobacz co się sprzedaje na allegro w jakich ilościach. Już tylko z jednego ekranu możesz mieć kilka inspiracji:

  1. sklep w niszy odkurzacze pionowe
  2. sklep w niszy roboty kuchenne
  3. sklep w niszy osuszaczy powietrza
  4. sklep w niszy lokówki

Następnie zweryfikuj ile osób miesięcznie szuka danego produktu w narzędziu Planer słów kluczowych Google Ads lub Google Trends

Aby mieć dokładne liczby możesz użyć bezpłatnego okresu testowego narzędzi:

SENUTO  https://www.senuto.com/pl/

SEMSOTRM https://app.semstorm.com 

Poczytaj też na blogu o niszach produktowych …

Jak założyć sklep internetowy z zabawkami
JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY|WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ

Jak założyć sklep internetowy z zabawkami

Założenie sklepu internetowego z zabawkami może być satysfakcjonującym i dochodowym przedsięwzięciem. Rynek zabawek jest dynamiczny i stale rośnie, a dzięki e-commerce możesz dotrzeć do szerokiej grupy klientów. Oto kroki, które pomogą Ci założyć i prowadzić skuteczny sklep internetowy z zabawkami. Jak założyć sklep internetowy z zabawkami – Najlepsze Hurtownie zabawek w Polsce 1. Badanie Rynku…

Jak założyć zoologiczny sklep internetowy
JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY|WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ

Jak założyć zoologiczny sklep internetowy

Założenie zoologicznego sklepu internetowego to świetny pomysł na biznes, zwłaszcza w czasach, gdy coraz więcej osób dokonuje zakupów online. Internetowy sklep zoologiczny może oferować szeroką gamę produktów dla zwierząt domowych, od karmy po akcesoria. W tym artykule przedstawię krok po kroku, jak założyć sklep internetowy i co jest potrzebne, aby odnieść sukces w tej branży….

Jak założyć sklep internetowy Print on demand
JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY|WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ

Jak założyć sklep internetowy Print on demand

Print on Demand (POD) to model biznesowy, który umożliwia sprzedaż produktów z niestandardowymi nadrukami bez potrzeby posiadania zapasów. Produkty są drukowane i wysyłane do klienta na zamówienie. Jest to świetna opcja dla osób chcących sprzedawać unikalne produkty takie jak koszulki, kubki, plakaty, itp. Oto krok po kroku, jak założyć sklep internetowy Print on Demand: Krok…

Co to jest metoda drabiny produktów
WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ

Co to jest metoda drabiny produktów

Metoda drabiny produktów, znana także jako „Product Ladder” czy „Value Ladder”, to model biznesowy wykorzystywany do maksymalizacji wartości życiowej klienta (Customer Lifetime Value – CLV) poprzez strategiczne strukturyzowanie oferty produktów lub usług. Celem metody jest kierowanie klientów przez serię kolejnych ofert, zaczynając od nisko cenionych lub darmowych produktów, a kończąc na tych najdroższych i najbardziej…

Jak założyć internetowy sklep odzieżą
JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY|PLANOWANIE SKLEPU|WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ

Jak założyć internetowy sklep odzieżą

Uruchomienie udanego internetowego sklepu odzieżowego nie wymaga już wielkiego wysiłku. Dzięki platformie WooCommerce możesz założyć firmę, sprzedawać ubrania online klientom na całym świecie, zarabiać pieniądze online i mieć szansę na zostanie kolejną dużą marką w branży modowej. Pokażę ci jak założyć internetowy sklep z odzieżą i omówimy kilka dodatkowych wskazówek, jak rozwijać swój biznes. Gotowy, aby…

Popularne produkty do sprzedaży online
WYBÓR NISZY PRODUKTOWEJ

Popularne produkty do sprzedaży online

Oto popularne produkty do sprzedaży online, na tej liście znajdziesz kilka pomysłów do sprzedawania, być może aktywują się nowe pomysły sprzedażowe, który możesz dodać do swojego istniejącego sklepu internetowego. Znalezienie popularnych produktów do sprzedaży może być wyzwaniem. Dlatego aktualizujemy tą listę produktów do sprzedaży online aby pomóc Ci odkryć nowe rzeczy do sprzedania. Popularne produkty do…

Podobne wpisy