NA CZYM POLEGA E-COMMERCE

PO CO ZAKŁADASZ SKLEP?
Zapomnij o odpowiedziach typu “żeby zarabiać”. Jedyną właściwą odpowiedzią kiedy chcesz zacząć pracę w sprzedaży jest słowo POMAGAM. Poszukaj w swojej przeszłości takich momentów kiedy pomagasz. Tracisz wtedy poczucie czasu i zyskujesz radość z tego co robisz. Pytaniem “co ja z tego będę miał” zabijasz sprzedaż. Twoje wewnętrzne podejście jest najważniejsze a prawdziwa motywacja sprawia, że albo robi się coś łatwo i przyjemnie albo się męczysz i rzucasz.Nie wiem czy wiesz, że można założyć sklep, z myślą o jego sprzedaniu. Już po kilku miesiącach działania?
Dowiedz się jak to robię. Zarówno mały jak i duży sklep pozwala doskonale zarabiać ale tylko tym właścicielom sklepów, którzy mają właściwe podejście. Widziałem więcej sfrustrowanych właścicieli sklepów rzucających wszystko w diabły niż tych, którzy rozumieją że:- SPRZEDAŻ TO POMAGANIE KLIENTOM – kiedy pomagasz klientom czerpiesz radość ze sprzedawania i ładujesz się pozytywnie i nie rzucisz sklepu po kilku miesiącach “bo nie sprzedaje”
- W KAŻDYM MOMENCIE JEST TYLKO 1 RZECZ DO ZROBIENIA, która jest zarówno dobra dla ciebie jak i klienta tzw. WIN/WIN – jeżeli nie stosujesz tej zasady to klienci nie będą wracali a w Internecie dochodowe są dopiero kolejne zamówienia. Niezbędne będzie ciągłe wydawanie pieniędzy na reklamę.
- JESTEŚ WYSTARCZAJĄCO DOSKONAŁY – jest coś co potrafisz robić lepiej niż ktokolwiek na świecie – moim zadaniem w czasie spotkań z klientami jest pomóc w odkryciu tego czegoś. Jeden umie stać przed kamerą, inny pisać teksty, inny robi zdjęcia, jeszcze inny rozmawiać przez telefon. Każdy sposób pomagania klientowi jest twoją przewagą konkurencyjną, odkryj swój unikalny sposób pomagania
- PRAWO NAJMNIEJSZEGO WYSIŁKU – osiągaj jak najwięcej, jak najmniejszym kosztem i wysiłkiem. To tyczy się wyboru zadań, które są do zrealizowania. Akceptacja dla tego co możesz i czego nie możesz przestaje cię frustrować. Odpowiedzialność i brak obwiniania innych (klientów, konkurencji…) za porażki które tak naprawdę są Twoimi lekcjami. Nie musisz rywalizować wystarczy, że będziesz pomagał.
- CIĄGŁY ROZWÓJ – nie ma ludzi, którzy wiedzą i umieją wszystko. Masa teoretycznej wiedzy powoduje tylko chaos w głowie i nie wiesz co robić. Dodatkowo Internet rozwija się tak szybko, że codziennie powinieneś ogarnąć milion rzeczy ale fizycznie nie jesteś w stanie wszystkiego przeczytać czy obejrzeć. Dlatego codziennie uczysz się nowych rzecz ale tylko tych, które pomogą ci zrealizować konkretne zadanie. Odkrywasz najsłabsze ogniwo i uczysz się jak rozwiązać problem. Nic więcej 🙂
- Dlaczego to robisz ?
- Dlaczego tego nie robisz?
- Czego się obawiasz?
- Czego chcesz?
- Jak można zrobić to łatwiej?
- Jak to działa?
- Czego oni chcą ode mnie?
- Czy zrobiłem wszystko co powinienem zrobić?
- Co jest dla mnie najważniejsze?
- Jak mogę pomóc?
- Co może dać mi przyjemność?
- Czy to co robię zbliża mnie do celu?
- DLACZEGO ROZPOCZĄŁEŚ TEN PROJEKT?
- PO CO REALIZUJESZ TEN PROJEKT?
- DLA KOGO ROBISZ TEN PROJEKT?
- PO CZYM POZNASZ SUKCES?
- ILE MASZ CZASU?
- ILE MOŻESZ WYDAĆ ?
- JAKI JEST MINIMALNY ZAKRES FUNKCJONALNY?
- CO MOŻE PÓJŚĆ NIE TAK?
- CO MOŻE CI SZCZEGÓLNIE POMÓC?
- JAK BĘDZIESZ SPRAWDZAĆ POSTĘPY?
- JAK BĘDZIESZ WPROWADZAĆ ZMIANY?
CEL SPRZEDAŻOWY TO PODSTAWA
Przez ostatnie lata wykonuję na spotkaniach z klientami pewien eksperyment. Zadaję pytanie „Ile chciałbyś, aby Twój Sklep zarabiał?”. W 9 na 10 przypadków oczy rozmówcy lądują oczami na suficie i pada kosmiczna liczba lub alternatywnie słyszę „nooooo jak najwięcej”. Uśmiecham się wtedy, ponieważ przychodzi mi wtedy do głowy pewna analogia. Wyobraź sobie, że jesteś kierowcą ciężarówki. Przychodzi do ciebie klient mówiąc „mam do przewiezienia ładunek 2 tony = mam do zrobienia sklep internetowy”. Czy taka informacja ci wystarczy? Oczywiście, że nie! Dopytasz:- Gdzie ma towar dojechać?
- Na kiedy towar ma dojechać?

CO MOGĘ SPRZEDAWAĆ?
Musisz wiedzieć, że sprzedaż internetowa (zamówienie w twoim sklepie) jest finałem długiego procesu, który obejmuje zainteresowanie produktem czy usługą, przeglądanie, porównywanie, wreszcie kupowanie, powrót klienta, oraz obsługi przed i po sprzedaży. W sprzedaży internetowej to klient wybiera gdzie i kiedy chce dokonać transakcji. Zadanie sprzedawcy polega na ułatwieniu podróży klienta. Zatem to KLIENT I JEGO POCZUCIE BRAKU W JEGO GŁOWIE jest w najważniejszym elementem procesu sprzedaży a nie produkt czy usługa. Możesz sprzedawać wszystko i wszystkim. Najlepsi handlowcy, zarówno ci online czy offline, ułatwiają sobie zadanie wybierając produkty, które chcą sprzedawać. Na rynku znajduje się tak dużo towarów i usług, że ludzie mają problem z dokonaniem wyboru, co kupić. Wszyscy sprzedawcy oferują niskie ceny, wszyscy sprzedawcy oferują najwyższą, jakość produktów. Zatem polem, na którym można dziś toczyć bój o klienta jest jego obsługa przed zakupem, w trakcie transakcji i po zakupie. Czyli to wszystko co nazywam POMAGANIEM KLIENTOWI. To ludzie a nie automaty czy oprogramowanie sklepu internetowego, dokonują między sobą transakcji. Cała technologia tylko ułatwia komunikację pomiędzy klientem i sprzedawcą. Dlatego wszystkie systemy i najnowsze technologie wspierające handlowców muszą iść w kierunku budowania relacji sprzedawcy z klientem. O tym, że relacje są najważniejsze wiedza najlepsi handlowcy. Jeśli potrafisz budować dobre relacje z klientem nawet bez doprowadzenia do transakcji, pozostawiasz pozytywne wspomnienie. Klient zapamięta, że nie został naciągnięty i poczuje się bezpiecznie. Obserwując setki handlowców w akcji i setki sklepów internetowych mogę śmiało powiedzieć, że relacja z klientem jest dużo ważniejsza niż sam produkt czy sprzedana usługa. To relacja sprawia, że klienci polecają nas dalej. To relacja z klientem sprawia, że mamy najwyższą konwersję. Relacji nie zbuduje oprogramowanie sklepu, system ERP czy inna technologia. Relację potrafi budować tylko człowiek w rozmowie z drugim człowiekiem, nie ważne czy rozmawiasz twarzą w twarz, przez telefon, maila czy Messengera. Relacja przekształca się w zaufanie a zaufanie otwiera drzwi do najlepszych transakcji. Wykorzystując swoje doświadczenie, chciałbym abyś podążał za klientem, odnajdywał jego prawdziwe potrzeby i co najważniejsze nie narzucał się. Słuchaj i zadawaj właściwe pytania, odnajduj pragnienia Klienta. Czasami klient sam nie wie, czego chce, więc dobry sprzedawca musi bardzo uważać, aby klient nie kupił czegoś, czego nie chce, aby nie odczuwał niezadowolenia po zakupie, taki raz „przerobiony klient” nie zostanie lojalnym klientem. Rynek sprzedaż podzielony jest pomiędzy małych sprzedawców oraz gigantów. Obie strony walczą niczym Dawid i Goliat. Przewaga małych sklepów to bardziej osobisty kontakt z klientami, oparty na relacji. To szansa, aby nadać internetowemu kanałowi sprzedaży ludzki charakter i pokazać klientom, że po drugiej stronie pracuje człowiek, który wysłucha klienta i wskaże najlepsze dla niego rozwiązanie. Budowanie relacji handlowych przez duże firmy jest trudniejsze, ponieważ muszą działać w oparciu o procedury. Te procedury często nie przewidują różnych sytuacji i wtedy sprzedawca w dużej firmie wykazujący małe zaangażowanie najzwyczajniej chowa się za procedurami zamiast otworzyć się na klienta. Jeżeli umiesz budować relację możesz sprzedawać wszystko. Jak zatem wybrać produkt, które chcesz sprzedawać? Jak ja wybieram produkty wg 7 sprawdzonych reguł, możesz zastosować każdą osobno lub najlepiej wszystkie razem”.- REGUŁA #1 Wybierz produkty, które sam kochasz, używasz i polecasz – nie ma nic bardziej frustrującego niż sprzedawanie produktów, w które sam nie wierzysz. Energia, jaką wkładasz w przekazanie emocji związanych z produktem musi do ciebie wracać. Jeżeli „wciskasz” klientowi zestaw kluczy samochodowych, które wiesz, że są marnej, jakości to klient to wyczuje, bo widać to na twojej stronie, twojej twarzy i słychać to w rozmowie.
- REGUŁA #2 Wybieraj produkty rozpoznawalne na rynku, z dobrą opinią i promowane przez producentów. Za takie produkty nigdy nie będziesz się wstydził. Na takie produkty zawsze znajdziesz klienta. Takie produkty są szerzej reklamowane a klienci są bardziej z nich zadowoleni. Zauważ i skorzystaj z tego, że to producent wykłada miliony na reklamę tych produktów, ponieważ to jest jego zadanie. Twoim zadaniem nie jest wprowadzanie produktów na rynek i uczenie rynku – to inny etap w działaniu firmy, temat rzeka na inną okazję. Twoim zadaniem jest sprzedawać produkty i zarabiać na wygenerowanej marży.
- REGUŁA #3 Wybieraj produkty, na których da się zarobić. Jeżeli nie masz marży to nawet jak sprzeda się 1000 sztuk produktu nic nie zostanie ci w kieszeni. Z doświadczenia mogę ci powiedzieć, że praca na marży poniżej 15% ma małe szanse na powodzenie. Na początek szukaj produktów wysokomarżowych, dzięki czemu nawet 20-30 transakcji w miesiącu pozwoli wygenerować zysk. Im większy masz kapitał tym możesz zainwestować w większą ilość towaru i zarabiać na efekcie skali sprzedając dany produkt w tysiącach sztuk stając się dystrybutorem dla innych sklepów. Brak zysku od samego początku jest jednym z elementów, które prowadzą najszybciej małe i średnie firmy i ich właścicieli do frustracji, dlatego tak mało ludzi chce pracować w sprzedaży.
- REGUŁA #4 Najbardziej dochodowe są produkty własne, jeżeli potrafisz coś wyprodukować i robisz to bardzo dobrze to na twój produkt zawsze znajdą się klienci. Być może zajmie ci więcej czasu dotarcie do grupy docelowej, ale zawsze pracując na własnym produkcie zarobisz najwięcej. Dla przykładu wytworzenie kosmetyku to ułamek jego ceny, jaką widzimy w drogerii czy aptece. Jednak promocja kosmetyku pochłania milionowe budżety. Możesz się podłączyć do sprzedaży tego znanego kosmetyku, ale zdecydowanie lepiej wytworzyć swój własny z marżą 1000%. Czy wiesz że para jeansów wychodzących z fabryki to zaledwie 2$ (6-7 zł koszt wytworzenia) a para jeansów w salonie to 250 zł? Jednak, aby wytworzyć własny produkt musisz w jakiejś dziedzinie być prawdziwym mistrzem i ekspertem. Do tego dochodzi się latami ciężkiej pracy i obserwacją potrzeb klientów. Tak robił to np. Steve Jobs, tworzył własne produkty i własne grupy docelowych odbiorców, dlatego Apple jest tak rentowną firmą.
- REGUŁA #5 Szukaj produktów, których dostawca czy dystrybutor lub jeszcze lepiej sam producent znajduje się blisko ciebie. Dosłownie. W tej samej miejscowości lub tak, blisko, że możesz zawsze podjechać i odebrać towar a jednocześnie mieć z nim relację i lepiej poznać branżę. Pamiętaj jednak o tym, aby wybierać produkty długo seryjne. Sprzedaż produktów, które szybko znikają z rynku jest bardzo czasochłonna w zakresie wprowadzania nowych modeli czy wzorów na rynek. W tym zakresie fantastyczna jest np. odzież czy buty (2 sezony w roku, 2 kolekcje lato / zima). Pamiętaj, że twój biznes na pierwszym etapie polega na sprzedaży produktów a nie dystrybucji. Staraj się nie zamawiać towaru w dużych ilościach, kiedy nie wiesz czy dany produkt się sprzeda. To dystrybutor musi posiadać duży magazyn, na tym polega jego biznes, w zamian za % trzyma stan magazynowy dla sprzedawców, którzy odbierają towar z jego magazynu. Twój biznes polega na znajdowaniu klientów i dostarczaniu im tego, co chcą kupić. Dlatego na start tego idealny jest model DROPSHIPPING.
- REGUŁA #6 Sprzedawaj te produkty, których szukają klienci. Za chwilę dowiesz się jak sprawdzać, czego klienci naprawdę szukają, co chcą kupować. Jeżeli będziesz oferował produkt, o którym nikt nic nie wiesz lub co gorsze nie wiadomo, do czego go używać to szansa, że znajdziesz na niego klienta jest równa zeru. Nie chcesz sprzedawać takich produktów. Wybieraj takie produkty, które sam kupujesz z jakiegoś konkretnego powodu a najlepiej, aby to był produkty kupowany w powtarzanych okresach tak jak np. karma dla psów – jeden z moich ulubionych przykładów. Duży pies zjada karmę, robi kupkę i znowu zjada karmę. Właściciel psa, musi mu tą karmę dostarczać w regularnych odstępach czasu np. worek 3kg (200 zł) raz na miesiąc. Znajdź produkt o podobnym cyklu używania i zbuduj grupę 1000 stałych klientów. To sprawdzony przepis na najszybszy sukces w sprzedaży.
- REGUŁA #7 Sprzedawaj to, co jest związane z twoją pasją czy hobby. Jeżeli nawet za 1-2 lata nie osiągniesz sukcesu finansowego to zmniejszasz ryzyko, że wyrzucisz projekt do kosza z powodu braku wyników. Jeżeli pracujesz z tematem, który cię pasjonuje to zawsze znajdziesz ogień i siłę w sobie, aby dalej kontynuować mimo niepowodzeń. Pamiętaj, że sukces to porażka, która próbuje raz jeszcze. Każda porażka zbliża cię do celu i każda jest bezcenną lekcją. Nawet nie potrafię ci powiedzieć ile porażek na polu sprzedaży internetowej podniosłem samodzielnie. WIELE. Wiem też, że dzięki tym porażkom wiem więcej i mogę się tym doświadczeniem podzielić z Tobą i z moimi klientami. Na co dzień robię to, co kocham, buduję sklepy i szukam sposobów jak sprzedawać więcej. Jak jednego dnia odnoszę porażkę to wysypiam się i wstaję rano następnego dnia pełen zapału i próbuję uzyskać pożądany efekt w inny sposób. I jeszcze raz i jeszcze raz… życzę ci tego samego, ale jest to możliwe tylko wtedy, kiedy kochasz to, co robisz.
JAKI POWINIEN BYĆ MÓJ CEL SPRZEDAŻOWY?
Każdy wie ile chciałby zarabiać. Ty też masz tą kwotę w głowie. Dla każdego ta wartość jest inna. Ktoś, kto pracuje na etacie powie 5 000 zł miesięcznie. Właściciel firmy powie 15 000 zł miesięcznie a prezes spółki pewnie 25 000 zł miesięcznie lub więcej. Moim klientom pokazuję prosty w użyciu wzór, dzięki, któremu mogą realnie określić cel sprzedażowy sklepu. Co oznaczają poniższe wartości już w rozdziale poświęconym analityce internetowej.
- ilość użytkowników czyli osób, które wejdą do sklepu
- konwersja to liczba pokazująca ile osób na 100 wchodzących składa zamówienie
- średni koszyk to wartość średniego zamówienia
- upragniony wynik = wartość sprzedaży w sklepie
- Realność celu Cel musi być realny. Jeżeli kupisz sklep za 100 zł i założysz, że zarobisz na nim 1 000 000 zł to jest cel nierealny. Gdyby to było realne to mielibyśmy dookoła samych milionerów e-commerce. Przykład realnego celu w momencie, kiedy zakładasz sklep to „osiągnę sprzedaż 30 000 zł miesięcznie inwestując 2000 zł w promocję sklepu i 20 godzin tygodniowo pracy nad sklepem”
- Policzalność celu Sprzedawać jak najwięcej – nikt nie wie ile to jest, nie wiadomo ile więcej pracy trzeba wykonać, aby to osiągnąć. Doskonałym celem jest zwiększenie konwersji o 1% w ciągu 6 miesięcy. Taki cel możesz monitorować każdego dnia.
- Określony w czasie Określając cel musimy określić termin jego realizacji. Jeżeli nie określisz czasu nie podporządkujesz wszystkich działań w tym okresie pod prace związane z realizacją to ten cel będziesz osiągał w nieskończoność a pamiętaj, że Internet jest najszybszym medium świata, to co dziś jest dobre za 2 lata przeminie w zapomnienie. Czas należy definiować na podstawie wiedzy i doświadczenia, naszej lub osób, które mają go więcej, już to robiły, dzięki ekspertom można urealnić szacunki.
- Prostota celu i jego celowość Im prostszy cel tym więcej osób będzie w stanie go zrozumieć i pomóc w jego realizacji. Zwiększenie średniej wartości koszyka 25% jest proste do zrozumienia i wnosi wielką wartość do firmy, zwiększa znacząco sprzedaż przy zachowaniu ilości odwiedzin i środków wydawanych na promocję sklepu. Cel wyznaczamy po to, aby dążyć w jego kierunku. Dzięki celom możesz zaplanować drogę jak dotrzeć do miejsca, do którego chcesz dotrzeć. Cel brzmiący „otworzę sklep internetowy, bo inni też już mają” da nam wynik w postaci straconego czasu i wydanych pieniędzy na jego budowę a sprzedaż zapewne będzie zerowa.
JAK ZAŁOŻYĆ SKLEP INTERNETOWY? ZBUDUJ WŁASNĄ NISZĘ
Wielokrotnie spotkałem się z opinią iż w Internecie można sprzedawać wszystko. Jednak rozmawiając z osobami prowadzącymi swoje sklepy, wspólnie dochodzimy do wniosku, że są kategorie produktów, które idealnie się nadają do sprzedaży przez Internet a są takie, które sprzedać jest trudniej. Jednym z najbardziej błędnych założeń sprzedawców internetowych jest fakt iż sądzą, że można zbudować udany biznes sprzedając wszystko jak Amazon. Ale nawet Amazon nie sprzedaje wszystkiego. Zwiększania grup asortymentowych wymaga wielkich worków gotówki na reklamę. Dlatego zawsze na start doradzam uruchomienie sklepu niszowego w cenie nieprzekraczającej średniej krajowej pensji. Jak wybrać produkty do sklepu? Co się będzie sprzedawało?- Produkty nietypowe przyciągające uwagę, łatwo się je promuje kanałami typu poczta pantoflowa „zobacz co widziałem ” a co najważniejsze zapewniają wysokie marże. Idealnie jest stworzyć własne produkty ale jest to trudne i śmiało można zacząć od wyszukania niszowych produktów lub zacząć ich dystrybucję w danym kraju.
- Produkty trudno dostępne – jeśli sprzedajesz coś co jest łatwo dostępne to klient zawsze będzie się zastanawiał czy ni pójść do swojego lokalnego sklepu i tam nie dokonać zakupu. W kategorii tej królują wszystkie produkty specjalistyczne, których nie mają sklepy stacjonarne, które aby sprzedać trzeba wykazać się wiedzą na poziomie eksperta.
- Produkty rozwiązujące bardzo konkretną potrzebę / problem czy chorobę – jeśli oprzesz sprzedaż o rekomendacje zadowolonych klientów (dowód na skuteczność) to możesz stać się królem niszy sprzedając nawet 1 produkt, w ten sposób działają wszelkie sklepy producentów preparatów leczniczych, magicznych suplementów czy innych środków.
DOMENA
To adres Twojego sklepu. Domena internetowa to unikalny adres internetowy, pod którym usługi (np. strony WWW, poczta e-mail, serwer FTP) są dostępne w sieci Internet. Nazwa domeny jest niepowtarzalna i korzystając z niej odwołujesz się do ściśle określonego zasobu w Internecie. Wybór nazwy domeny może być jednym z najważniejszych etapów na drodze do zaistnienia firmy lub marki online. Nazwa domeny jest często jedną z pierwszych rzeczy, które widzą potencjalni użytkownicy, i może wpłynąć na ich ocenę Twojej witryny i marki. Dobrze dobrana nazwa może budzić zainteresowanie i zwiększać ruch w witrynie, natomiast nieodpowiedni wybór może mieć wręcz przeciwny skutek. Nie jest to nauka ścisła, a bezwzględnych reguł nie ma wiele. Nasze wskazówki pomogą Ci jednak wybrać nazwę, która będzie pasować do Twojej marki i ją promować. Jak wybrać dobrą nazwę domeny? Długość W przypadku nazw domen obowiązuje zasada: im krócej, tym lepiej. Krótsze nazwy łatwiej jest zapamiętać i wpisać w przeglądarce, użytkownicy łatwiej Cię więc odnajdą. Łatwiej się też wyróżnić, gdy jest mniej do czytania. Najlepiej nie przekraczać 2 lub 3 słów. Prostota Użytkownicy powinni być w stanie łatwo zapamiętać Twoją nazwę domeny i prawidłowo ją wpisać. Skomplikowane lub rzadko używane słowa bądź nazwy mogą być trudne do zapamiętania i poprawnego zapisania. Słowa kluczowe Wybór odpowiednich słów pozwoli łatwiej Cię znaleźć i od razu zorientować się, czym się zajmujesz. Słowa kluczowe mogą informować, co robisz lub oferujesz (na przykład „kawa” lub „sprzątanie”), a nawet podawać Twoją lokalizację. Uwzględnienie lokalizacji w nazwie domeny (np. „warszawa”) może Ci również pomóc w dotarciu do lokalnych klientów i użytkowników. Marka Nazwa domeny powinna odzwierciedlać Twoją markę i na odwrót. Rozwój marki może wymagać dużo czasu, a włączenie unikalnej marki w nazwę domeny może pomóc Ci się wyróżnić, zdobyć rozpoznawalność i zwiększyć liczbę odwiedzin witryny. Przy tworzeniu własnej marki i domeny pamiętaj, aby nie używać żadnych istniejących nazw marek ani znaków towarowych. Nazwa witryny Być może to oczywiste, warto jednak przypomnieć, że nazwa domeny powinna być taka sama jak nazwa marki lub jak najbardziej do niej podobna. Nie chcesz przecież zdezorientować użytkowników, którzy po wpisaniu Twojej nazwy domeny trafią na stronę internetową o całkiem innej nazwie. Lepsze jest wrogiem dobrego Wiele osób poświęca mnóstwo czasu na wybór idealnej nazwy domeny zamiast przeznaczyć go na budowanie świetnej marki na podstawie nazwy niekoniecznie idealnej, lecz całkiem dobrej. Nie pozwól, by poszukiwanie idealnej nazwy domeny opóźniło rozpoczęcie Twojej działalności lub start projektu. Przeciętna nazwa domeny jest lepsza niż brak domeny. Najpopularniejszym rozszerzeniem domeny w Polsce (domeną najwyższego poziomu) jest .PL, jednak obecnie istnieje wiele innych rozszerzeń, jak choćby .com.pl, .info.pl. Mając do wyboru wiele domen najwyższego poziomu, łatwiej jest obecnie utworzyć dla danej marki charakterystyczną nazwę domeny, która będzie reprezentować cel i wartość jej oferty. Czego unikać Niektóre elementy mogą negatywnie wpływać na postrzeganie Twojej domeny przez użytkowników. Są to na przykład cyfry i myślniki w nazwie. Te znaki trudno się wpisuje i mogą one obniżać wiarygodność witryny i firmy w oczach użytkowników. Dziwna pisownia lub słowa, które można zapisać na różne sposoby. Mogą one utrudniać znalezienie Twojej strony. Błędy w pisowni. Budzą podejrzenia i obawy, że strona wyłudza informacje lub rozpowszechnia złośliwe oprogramowanie. Marki i znaki towarowe używane przez inne firmy. Nie używaj ich w nazwie domeny, ponieważ może to doprowadzić do działań prawnych i zawieszenia domeny. Jeśli nazwa domeny ci się spodobała i spełnia najważniejsze warunki to od razu po rejestracji załóż konta o takich samych nazwach w najważniejszych serwisach społecznościowych szczególnie Facebook i Instagram.Znasz już najważniejsze wskazówki, możesz więc zacząć zastanawiać się nad nazwą. Podczas przygotowań wymyśl nazwy rezerwowe, które mogą się przydać, jeśli wybrana nazwa domeny nie będzie dostępna. Pomysły na domenę wyślij do mnie na adres email – pomogę wybrać dobrą domenę i połączyć ją z serwerem.
KONFIGURACJA SERWERA
Teraz trzeba połączyć wszystkie niezbędne elementy aby uruchomić sklep. Te składowe elementy układanki e-commerce to:- Domena internetowa pod którą działać będzie nasz sklep.
- Serwer na którym zainstalujemy sklep wraz bazą danych i kontami mailowymi
- Sklep uruchomimy wykorzystując najpopularniejszy system edycji stron czyli bezpłatny WordPress + wtyczkę sklepu o nazwie WooCommerce
- Darmowe konto Google, które pozwoli nam używać wszystkich usług w wyszukiwarce
- Zainstalujemy grafikę w naszym sklepie





INSTALACJA WORDPRESS
WordPress to obecnie najpopularniejszy system do zarządzania stroną www czy blogiem. Największą jego zaletą jest prostota z jaką można tworzyć nowe kategorie tematyczne i nową treść. A unikalna treść jest obecnie najbardziej oczekiwanym przez Googla elementem na stronie. WordPress jest bardzo skalowalnym systemem, działają na nim ogromne serwisy informacyjne i dostępnych jest cała masa funkcji gotowych od ręki do instalacji. Oto najważniejsze powody aby zacząć używać silnika Word Press w swoim sklepie, już dziś!- WordPress jest całkowicie darmowy i posiada otwarty kod
- WordPress to jedne z niewielu systemów które przechodzą pełną walidację W3C co pomaga w znaczący sposób w optymalizacji strony dla Google.
- WordPress posiada największa ilość dodatków co najważniejsze sprawdzonych w działaniu w tysiącach witryn.
- WordPress posiada znakomity edytor wizualny dzięki któremu pracujesz tak jak w edytorze .
- W praktyce potrzebujemy 30 minut na przeszkolenie dowolnej osoby z obsługi WordPress ‘a aby mógł w 100% samodzielnie używać wszystkich funkcji.
- Word Press pozwala wdrożyć dowolną grafikę a dodatkowo dostępnych są tysiące gotowych projektów całkowicie za darmo lub max 300 zł / szablon. Dzięki temu można uruchomić nowoczesny, profesjonalny blog tematyczny np. do własnego zaplecza w ciągu 30 minut pracy.
- Instalacja WordPress ’a jest tak prosta jak instalacja każdego programu w systemie Windows, zajmuje 5 minut, jeżeli jednak chcesz pomocy to z przyjemnością ci pomożemy.
- WordPress jest bardzo lubiany przez Google ponieważ robot nie ma problemu z indeksacją treści. Wbudowana funkcja przyjaznych adres ów ułatwia optymalizację strony dla Google .
- WordPress rozumie ideologię social media i w standardzie jest dostosowany i w pełni zintegrowany z takimi serwisami jak Facebook, Twitter , LinkedIn , YouTube, Google i wiele innych, dzięki czemu łatwiej prowadzić działania marketingowe.
- WordPress znakomicie działa na wszystkich systemach operacyjnych i we wszystkich przeglądarkach, zarówno na laptopach, tabletach czy telefonach.
- WordPress posiada wbudowany system rejestracji użytkowników co pomaga w dostarczaniu spersonalizowanych usług i treści dla odwiedzających.
- WordPress wymaga najniższej ilości środków i czasu aby go skonfigurować pod potrzeby konkretnego serwisu i jednocześnie na rynku znajduje się najwięcej ludzi mogących dostarczyć usługi związane z rozwojem serwisu (programiści / graficy)





INSTALACJA GRAFIKI
Do WordPress można łatwo zainstalować setki różnych szablonów graficznych. Co najważniejsze darmowych. W sekcji WYGLĄD uruchamiamy wyszukiwarkę motywów graficznych i wybieramy ten który nam się spodoba. Wybrany szablon graficzny klikamy poprzez prostą komendę ZAINSTALUJ i WŁĄCZ. Gotowe. Agencja reklamowa do tego wystawiłaby fakturę na kilka tysięcy złotych. A cała praca zajęła nam mniej niż 15 minut.

INSTALACJA WOO COMMERCE
Po zalogowaniu do panelu WordPress po lewej stronie znajduje się menu z którego wybieramy WTYCZKI / DODAJ NOWĄ. Wpisujemy do wyszukiwarki wtyczek nazwę WOOCOMMERCE a po jej znalezieniu klikamy INSTALUJ. Po zainstalowaniu klikamy WŁĄCZ i zostaniemy przekierowani do ustawień sklepu gdzie wprowadzamy dane sprzedawcy.


KONFIGURACJA SKLEPU
Nawigacja Dane sprzedawcy powinniśmy mieć już wprowadzone na wcześniejszym etapie. Teraz ważna rzecz czyli belka głównej nawigacji. Menu zarządza się z poziomu sekcji WYGLĄD / MENU. Do naszego menu jakie sobie wymyślimy dodajemy odnośniki do poszczególnych stron. Mogą to być na przykład najważniejsze kategorie produktów lub okresowe promocje. Do menu możemy też podpiąć dowolne strony, które będą nam zbierały adresy do bazy newslettera.



INSTALACJA PŁATNOŚCI
Polecam instalację systemu do przyjmowania płatności PRZELEWY24.pl z dwóch powodów:- jest to jedne z 2ch najbardziej rozpoznawalnych systemów płacenia w sklepach, Klienci mu ufają i mogą zapłacić BLIK, szybkim przelewem czy kartą
- przy zwiększonych obrotach najszybciej obniżają prowizję za pobierane płatności


WYBÓR HURTOWNI
BASELINKER DARMOWE KONTO
Najprostszym i najtańszym sposobem połączenia sklepu internetowego i dowolnej hurtowni jest system BASELINKER https://baselinker.com/pl-PL/cennik/ Podłączenie 1 hurtowni jest bezpłatne, za każdą kolejną płacimy 50 zł / miesięcznie. BaseLinker to system pozwalający łączyć wszystko ze wszystkim w świecie e-commerce: dowolne oprogramowanie sklepu, dowolną hurtownię, dowolny system księgowy, magazynowy, dowolny market place. W chwili obecnej w BaseLinekrze mamy do wyboru ponad

BASELINKER WYBÓR HURTOWNI
Teraz import produktów do sklepu. Ta część składa się 2 etapów:-
- umowa z hurtownią w moim przypadku BIOPLANET.pl (WAŻNE, TO NIE MUSI BYĆ TA HURTOWNIA, MOŻESZ PODŁĄCZYĆ DOWOLNĄ HURTOWNIĘ W SKLEPIE, Z KTÓRĄ CHCESZ WSPÓŁPRACOWAĆ – niezbędny jest tylko plik z produktami)
-
- import produktów do sklepu





IMPORT PRODUKTÓW Z HURTOWNI
Teraz kiedy podłączyliśmy hurtownię do Baselikera możemy zaimportować produkty w dwóch krokach- Kopiujemy produkty z hurtowni z naszego pliku do Baselinkera
- Łączymy produkty w Baselinkerze ze sklepem







KONTO GOOGLE
Zawsze kiedy uruchamiam nowy sklep zakładam też osobną skrzynkę do jego obsługi w Google. Ta skrzynka nie powinna być twoją prywatną skrzynką tylko służbową. Takie podejście łatwo pozwala przekazać całość usług w Google na przykład kiedyś w przyszłości kiedy będziesz chciał sprzedać sklep. Dodatkowo takie konto obsłuży nam bezproblemowo wszystkie niezbędne usługi Google takie jak Google Analytics czy reklamy Google Ads. Będziesz się tymi danymi mógł logować do wszystkich serwisów Google – osobno je omówimy w dalszej części.- Google Search Console – narzędzie do monitorowania pozycji w wyszukiwarce
- Google Ads – narzędzie do emisji reklam
- Google Analytics – narzędzie do mierzenia skuteczności sklepu
- Google Merchant Center – narzędzie do przesyłania informacji o produktach w sklepie

INSTALACJA GOOGLE ANALYTICS
Usługa Google Analytics pomaga nam mierzyć wszystkie liczby w sklepie tak abyśmy wiedzieli gdzie jesteśmy z naszym celem sprzedażowym. Po założeniu nowego konta Google przechodzę do strony Google Analytics i rozpoczynam procedurę tworzenie konta Google Analytics – używam tych samych danych do logowania. Podaję domenę, strefę czasową i walutę w której będzie działał sklep.



- SITE KIT od GOOGLE – ta będzie pomagała wypozycjonować sklep
- WOOCOMMERCE GOOGLE ANALYTICS – ta będzie mi mierzyła skuteczność sprzedaży i zachowania zakupowe


RAPORTY GOOGLE ANALYTICS
Oto przykład konta sklepu na żywo, który używa wielu różnych form przyciągania klientów na zakupy. Najważniejsze informacje zwrotne dla właściciela sklepu to
- organic – najwartościowsze źródło ruchu, będzie poświęcony mu cały rozdział
- direct – wejścia bezpośrednie po wpisaniu adresu sklepu do przeglądarki
- cpc – reklama płatna np Google Ads
- newsletter – wysyłane newslettery
- facebook – serwisy społecznościowe
- linki z innych stron
- LUDZIE OCENIAJĄ PO WYGLĄDZIE Niestety tak jest i nic tego nie zmieni. Widzisz piękne owoce w supermarkecie i trochę sfatygowane na bazarku. Które kupisz? Stary, mało profesjonalny projekt graficzny odstrasza. Wygląd sklepu ma kolosalny wpływ na konwersję = zaufanie.
- WAŻNE RZECZ MUSZĄ BYĆ JASNO ZAKOMUNIKOWANE Człowiek nie jest w stanie jednym spojrzeniem ogarnąć wszystkich elementów na stronie, przechodzi wzrokiem kolejno od tych najbardziej rzucających się w oczy do tych mniej zwracających uwagę. Dlatego niektóre elementy sklepu jak formularze czy przyciski wzywające do wykonania jakiejś akcji muszą rzucać się bardziej w oczy. Menu zawierające 20 takich samych tekstowych pozycji nie wzbudza szczególnego zainteresowania, musisz użyć wielkości, kształtów i kolorów aby poprowadzić użytkownika w odpowiednim kierunku. Przez ostatnie lata w projektowaniu stron jest wyraźny trend który pozwala wykonać tylko 1 akcję na danej stronie. Np. na stronie produktu DODAJ DO KOSZYKA.
- WŁAŚCIWY RUCH czyli jaki? Jeżeli prowadzisz sklep akwarystyczny to potrzebujesz użytkowników zainteresowanych akwarystyką. Jeżeli kupujesz tysiące wizyt albo maili osób, które są zainteresowane czymś innym to nigdy nic nie sprzedasz. Wystarczy ci 500 osób które chcą założyć akwarium a przy konwersji 3% będziesz miał 15 zamówień i zapewniam cię nie na 100 zł a na 1500 każde zamówienie. Dopasowanie ruchu do produktów generuje konwersję.
- RÓŻNE FAZY ZAKUPÓW Na pewno już wiesz, że większość klientów „dojrzewa” zanim podejmie decyzję zakupową. Muszą nabrać zaufania do produktu i do sprzedawcy. Oczywiście są produkty, których pragnie 90 % klientów i chciałoby je mieć już teraz ale najczęściej są one poza zasięgiem. To jest mniej więcej tak jak z umawianiem się randki z szukaniem drugiej połówki w życiu . Zamiast przechodzić od razu do całowania należy przejść kilka etapów przygotowawczych podczas, których wzbudzasz zainteresowanie, fascynację a następnie pragnienie drugiej strony aby dokonać transakcji. Taką samą drogę uwodzenia należy przejść z klientami w sklepie. W większości klienci dzielą się na 4 grupy które używają odpowiednich słów kluczowych.
- Mają problem ale o nim nie wiedzą to co wpisują do wyszukiwarki nie ma żadnego kierowania na problem, często za takimi słowami stoją uczniowie piszący wypracowania do pracy domowej, możesz się pokusić o uświadomienie ich o problemie ale z moich doświadczeń to tylko zabiera cenny czas bezą żadnej gwarancji sukcesu, szkoda czasu na obsługę takich klientów, po prostu za mało o nich wiemy.
- Mają problem, wiedzą o nim i szukają rozwiązania wtedy musisz odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości, stać się konsultantem w danej dziedzinie, do tego będą nam służyły wpisy na blogu, ruch pozyskany na strony blogowe możesz łatwo konwertować na zamówienie produktu
- Mają problem i znaleźli rozwiązanie czyli produkt, który chcą kupić wystarczy, że wskażesz im miejsce gdzie rozwiążą problem czyli stronę produktu a następnie koszyk z zamówieniem, oczywiście bardzo dużo osób porzuca również koszyk ale tu mamy do dyspozycji również motywatory np. koszt dostawy czy sposoby dostawy i płatności.
- ZAKUPY PODCZAS PIERWSZEGO KONTAKTU Idąc naszym przykładem z randkowaniem, oczywiście zdarza się “miłość od pierwszego wejrzenia” statystycznie biorąc populację są to jednak sporadyczne przypadki. Najpierw musisz się trochę porozmawiać aby zaiskrzyło. Tak samo jest z klientami, rzadko kupują podczas pierwszego wejścia do sklepu. W wielu przypadkach najlepszym sposobem na sprzedaż jest chęć zainteresowanie tematem, rozpoczęcia relacji. Sprzedawaj nie sprzedając jak mawiają najlepsi handlowcy. Zaangażuj osobę na stronie, najlepiej tak aby zostawiła adres email dzięki, któremu możesz rozpocząć komunikację. Dokładnie tak samo jak zdobycie numeru telefonu dziewczyny czy chłopaka z którymi chcemy się umówić na randkę:-) Właśnie w ten sposób buduje się bazy email o których dowiesz się w kolejnym rozdziale.
- ROZUMOWANIE PRODUKTU Jak mawiał Waren Buffet „nie kupuję tego czego nie rozumiem”. Ta prosta zasada dotyczy wszystkich ludzi, nikt nie wyjmie pieniędzy i nie zapłaci za coś czego nie rozumie, nieznane i nierozumiane budzi lęk a lęk jest ostatnią rzeczą jaką chcesz wzbudzić w procesie sprzedaży. Cokolwiek sprzedajesz, twoja ilość zamówień wzrośnie jeśli wzbudzisz zaufanie kupującego. W sklepie internetowym musisz za pomocą prostych słów, jasno wytłumaczyć korzyści i wartości jakie wniesiesz w życie kupującego. Taki język można wyćwiczyć np w zabawie z dziećmi. Jeżeli dzieci zrozumieją co robisz lub sprzedajesz to dorośli z portfelami także.
- Długie skomplikowane formularze
- Skomplikowane w używaniu menu
- Brak kontaktu, informacji o firmie czy telefonu
- Stary i mało estetyczny projekt graficzny
- Za mało informacji o produktach
- Brak informacji o wysyłce, reklamacjach, zwrotach czy gwarancjach
GOOGLE SEARCH CONSOLE
Kolejna cudowna i darmowa usługa od Google. Zacznijmy od konfiguracji. Wpisz do wyszukiwarki hasło Google Search Console – link do usługi wyskoczy na pierwszy miejscu. Jeśli jesteś zalogowany do konta Google kliknij ROZPOCZNIJ (używamy tych samych danych do logowania co do innych usług w Google). I możemy zacząć konfigurację. Wprowadzamy adres URL sklepu i następnie weryfikujemy własność naszej strony. Wybierzemy wariant weryfikacji za pomocą usługi Google Analytics. Robot sprawdzi czy w kodzie naszej strony znajduje się kody śledzący powiązane z naszym kontem Google Analytics i na tej podstawie pozwala monitorować naszą domenę. Kod Google Analytics zainstalowaliśmy w poprzednim odcinku zatem nasza weryfikacja powinna przebiec bez problemu. I to gotowe 🙂
SŁOWA KLUCZOWE KTÓRE SPRZEDAJĄ
Dlaczego wyniki wyszukiwania w Google są tak ważne? Ano dlatego że najłatwiej coś sprzedać kiedy klient sam z siebie pyta o dany produkt lub usługę czyli ma jakąś potrzebę i zaczął szukać rozwiązania. Wg najnowszych statystyk 98% Polaków zaczyna poszukiwania właśnie w Google. I mamy 2 drogi aby się tam znajdować:- Bezpłatna ale nie darmowa – ponieważ musisz poświęcić swój czas aby przygotować treść a następnie poczekać kilka miesięcy aby twoja treść została oceniona przez wyszukiwarkę. W tym miejscu właśnie pojawia się magiczne skrót SEO czy OPTYMALIZACJA lub POZYCJONOWANIE – są to wszystkie działania nad treścią i budową strony aby wyszukiwarka wysoko ją oceniła i wyświetliła na wysokich pozycjach ponad innymi stronami w wynikach wyszukiwania.
- Droga płatna – natychmiastowa – reklama Google Ads, którą uruchomimy w kolejnym odcinku. Tu pojawia się skrót SEM czyli działania wykorzystujące płatne reklamy






POZYCJONOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO
Czyli jak zdobyć bezpłatne wyniki wyszukiwania. Budując sklepy, tak konstruujemy wszystkie strony aby zawierały jak najwięcej dokładnych słów kluczowych (opisujących naszą ofertę), w niektórych uzyskujemy nawet 95% sprzedaży z tego kanału. Jest to bardzo mozolna praca ale raz dobrze wykonana praca daje efekt na wiele miesięcy lub nawet lat. Zaczynamy od optymalizacji strony / sklepu ponieważ Google chce wiedzieć dlaczego miałby pokazywać twoją stronę na pierwszej pozycji. Google w prosty sposób podaje co trzeba zrobić, nie potrzeba stosować żadnych trików. Oto strona, na której znajdziesz wszystkie zalecenia Google: https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl Podstawowe zasady:- Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
- Nie wprowadzaj użytkowników w błąd.
- Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
- Odpowiedz sobie na pytanie „Czy moje działania są z korzyścią dla użytkowników? Czy podjąłbym takie działania, gdyby wyszukiwarki nie istniały?”
- Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wartościową dla użytkowników.
- Zaprojektuj swoją witrynę tak aby różniła się od innych podobnych witryn.
- Unikaj treści generowanych automatycznie
- Unikaj uczestnictwa w systemach wymiany linków
- Unikaj tworzenia stron zawierających niewiele lub bez oryginalnych treści
- Unikaj ukrywania tekstów lub odnośników
- Unikaj kopiowania treści z innych stron
- Unikaj umieszczania na stronie słów kluczowych bez związku z jej treścią
- zawiera więcej stron w swoim sklepie niż nasz sklep (sprzedaje kilka tysięcy produktów a my sprzedajemy tylko kilka)
- częściej używa słowa kluczowego niż my (trzeba poprawić)

- Import produktów z dowolnej hurtowni (to już zrobiliśmy) – ważne aby były to produkty komplementarne do naszych słó kluczowych. Produkty te mogą być nawet niedostępne (brak możliwości zamówienia dla klienta) ale ich obecność w sklepie powoduje że Google zaindeksuje np. 2-3-4 000 stron więcej niż u konkurencji.
- Rozseparowanie opcji produktowych na osobne produkty – wiele sklepów trzyma opcje produktów jako dodatkowe parametry w opisie a znakomity rezultat daje zapisanie jako osobny produkt każdego np. rozmiaru spodni czy butów czy nawet koloru. Dzięki temu mamy 3-4 x więcej produktów niż konkurencja.
- Jak często jest odpytywane w Google dane słowo kluczowe
- Czy dane słowo wpisują osoby chcące dokonać zakupów

- Title / tytuł – ok. 50 znaków zawierających najważniejsze 2 słowa kluczowe, tytuł powinien być inny dla każdej podstrony w sklepie
- Description / opis – 150 znaków opisujących najlepiej w jednym zdaniu zawartość strony, używaj słów kluczowych alternatywnych do tych w tytule lub w innej formie gramatycznej. To tekst którym musisz przekonać klienta do kliknięcia w wynikach wyszukiwania, wyróżnij się nawiązując do twojego USP
- H1 – znacznik w kodzie strony który wskazuje robotom iż dany tekst jest tytułem, powinien zawierać słowo kluczowe zawarte w tytule strony ale nie powinien być identyczny jak tytuł
- Treść strony – czyli to co najważniejsze. Treść powinna składać się z krótkiego wprowadzenia które zainteresuje czytelnika oraz rozwinięcia. Tekst opisu produktu czy wpisu na blogu powinien być unikalny czyli napisany przez ciebie. Jest to zajęcie czasochłonne ale w perspektywie roku wygeneruje 10x większą sprzedaż niż najważniejsze hasło kluczowe w branży. Dobrze jest używać śródtytułów, pogrubionych i zawierających hasła kluczowe a w każdym z akapitów umieszczać słowo kluczowe użyte w śródtytule. Należy używać form fleksyjnych i gramatycznych tak jak w języku polskim
- Alt Text – tekst opisujący dla obrazków – ludzie zobaczą obrazek ale robot wyszukiwarki niestety nie, w tym celu stosuje się opisy zawartości obrazków co w niektórych branżach np. sklepy z fototapetami generuje znaczny ruch z wyszukiwarek obrazków. Opisując zdjęcie używamy 1-2 słów kluczowych. Pamiętaj aby opis był adekwatny do treści artykułu w którym został wstawiony obrazek.
- Przyjazny adres URL – najczęściej generowany automatycznie przez co zawiera mało istotne słowa lub kod produktu, zdecydowanie lepiej ustawić go ręcznie i wstawić w nim słowa kluczowe związane z produktem i producentem lub kategorią.
- Linki tekstowe – to odnośniki do innych stron w twoim serwisie lub innych domen, powinny zawierać słowo kluczowe które jest ustawione w tytule strony docelowej.



BLOG W SKLEPIE INTERNTOWYM
Dobry wpis da się zrobić na każdy dowolny temat, kwestia tylko ile czasu na to poświęcimy i czy pisanie sprawia nam frajdę. Ten wpis o porcelanie https://dekodeko.pl/porcelana-angielska/ zajął mi ok 6 godzin pracy, napisałem go w maju 2020. 28 maja został zaindeksowany na pozycji poniżej 4tej strony wyników i przez kilka kolejnych miesięcy przebijał się powoli do góry na pierwszą stronę wyników wyszukiwania a kiedy zaczął być odpowiednio wysoko nagle w sklepie pojawił się ruch, stopniowo rósł z miesiąca na miesiąc. Praktycznie na każde słowo w śródtytule dało się uzyskać pozycje na górze wyników a tylko ten jeden artykuł daje mi ok kilkaset bezpłatnych wejść każdego miesiąca a w skali roku kilka tysięcy.
- Udostępniać na nich treść powiązaną z naszymi produktami, treść która pomaga rozwiązywać problemy naszych potencjalnych klientów
- Wstawiać linki tekstowe prowadzące do konkretnych produktów, czyli robienie tego co robią firmy pozycjonujące
- Budowanie list mailingowych do newsletterów , które następnie wykorzystujemy w sklepie do sprzedawania bez płacenia za reklamę – o tym też będzie osobny odcinek.
SYSTEM REKLAMOWY GOOGLE ADS
Kampanie Google Ads to najszybszy sposób na testowanie sklepu i pomysłu biznesowego. Niewielkim nakładem możesz pozyskać natychmiast wartościowy ruch w sklepie i zweryfikować swój pomysł biznesowy. Aby zacząć zaloguj się na konto Google Ads tymi samymi danymi do logowania, które używasz do Google Analytics. Dzięki temu łatwo uda się połączyć konta tak aby dane swobodnie przepływały między obiema aplikacjami. System reklamowy Google Ads jest tak rozbudowany że aby w nim skutecznie działąć potrzeba praktyki. Jesli chcesz w najszybszy sposób stać się mistrzem Google Ads skorzystaj z rekomendowanych szkoleń w tym temacie, to najlepsze szkolenia Google Ads na rynku.Podstawy reklamy w Google Ads (AdWords) – 149 zł

- zakładania i konfiguracji konta reklamowego Google Ads
- targetowania użytkowników po ich zainteresowaniach
- wykorzystywania trafnych i konwersyjnych słów kluczowych
- mierzenia wyników kampanii i optymalizacji kosztów
- tworzenia skutecznych reklam
- prowadzenia marketingu w wyszukiwarce i sieci reklamowej
- analizowania działań konkurencji
- doboru narzędzi reklamowych i typów kampanii dla swojego biznesu
Program szkolenia Podstawy reklamy w Google Ads (AdWords)
- Zalety systemu Google Ads
- Sieć wyszukiwania i sieć reklamowa
- Sieć wyszukiwania i sieć reklamowa – przykłady
- Potrzebne pojęcia
- Słowo kluczowe vs. wyszukiwane hasło
- Wstęp do wyniku jakości i rankingu reklamy
- Cel reklamy i pojęcie konwersji
- Zakładanie konta w Google Ads
- Ustawienia kampanii
- Kierowanie kampanii: lokalizacja i język
- Budżet i stawki kampanii
- Harmonogram reklam i rotacja reklam
- Słowa kluczowe w grupie reklam
- Pierwsza reklama
- Ustawienia płatności
- Poznajemy interfejs
- Struktura konta: kampanie, grupy reklam
- Ustawienia interfejsu: kolumny, filtry, segmenty
- Konfiguracja ustawień kampanii
- Jak dobrać idealne słowa kluczowe
- Dobre praktyki budowania list słów kluczowych
- Typy dopasowań słów kluczowych
- Ustawianie dopasowań i wykluczające słowa kluczowe
- Raport wyszukiwanych haseł
- Planer słów kluczowych
- Narzędzia dodatkowe
- Ulepszanie tekstów reklamowych
- Tworzenie nowej reklamy do testów
- Analiza konkurencji
- Reklamy z dostosowanym tekstem
- Rozszerzenia reklam
- Mierzenie konwersji
- Analiza wyniku jakości
- Analiza wyników reklam
- Budowanie lepszych grup reklam
- Uruchomienie pierwszej kampanii
- Kierowanie kampanii – zainteresowania
- Kierowanie kampanii – miejsca
- Tworzenie reklam
Kurs Google Ads – optymalizacja kampanii w praktyce (149 zł)

- optymalizacji kampanii i efektywnego wykorzystania budżetu
- zwiększania sprzedaży dzięki dobrze ustawionemu remarektingowi
- zdobywania klientów za pomocą kampanii wideo w YouTube
- wykorzystania dynamicznych kampanii w wyszukiwarce
- przyspieszania pracy dzięki regułom i skryptom
- szybszej pracy z kampaniami w Edytorze AdWords
- optymalizacji swoich działań: słowa kluczowe, reklamy
- poprawy kampanii dzięki dodatkowym narzędziom i integracji danych z Google Analytics
Program nauczania szkolenie Kurs Google Ads – optymalizacja kampanii w praktyce
- Struktura konta – optymalizacja dopasowań
- Struktura konta – strategia SKAG
- Kiedy warto korzystać z kilku kont reklamowych?
- Optymalizacja wyniku jakości
- Utracone wyświetlenia w wyszukiwarce
- Analiza konkurencji – udział w wyświetleniach
- Segmentacja danych i ich analiza
- Czytanie raportów i wyciąganie wniosków
- Zasoby wspólne – zaawansowane ustawienia
- DSA – dynamiczne kampanie w wyszukiwarce
- Kampanie Shopping Ads i wprowadzenie do Google Merchant Center
- Dobre praktyki i optymalizacja
- Pierwsza kampania na YouTube
- Tworzenie grupy reklam i wybór ustawień
- Formaty reklamowe
- Remarketing – sprawdzone praktyki
- RLSA – remarketing w wyszukiwarce
- Budowanie listy odbiorców
- Edytor Google Ads
- Reguły – optymalizowania powtarzalnych zadań
- Skrypty – automatyczne wprowadzenie zmian
- Integracja konta reklamowego z Google Analytics
- Google Market Finder, Rich Media Gallery i inne przydatne narzędzia
- GSP – reklamy w Gmail

REKLAMY PRODUKTÓW W GOOGLE ADS
Kiedy należy zacząć korzystanie z systemu reklamowego Google Ads? Od razu po uruchomieniu sklepu i strony! Z pierwszymi zamówieniami może być różnie, mogą je składać znajomi, znajomi znajomych itd. Pierwsze zamówienia z wyszukiwarki Google z wyników organicznych (bezpłatnych ) pojawiają się po kilku tygodniach / miesiącach. Google Ads to system, który zacznie działać natychmiast. Zamówienie to wynik doprowadzenia na stronę odpowiedniej ilości ludzi – potencjalnych klientów. Reklama Google Ads pojawia się osobom wpisującym do wyszukiwarki dane słowo kluczowe. Jeżeli twoja reklama jest przypisana do twojego słowa kluczowego, to po spełnieniu wymagań jakościowych nowa osoba przejdzie pod wpływem reklamy do sklepu i być może złoży zamówienie.




GOOGLE MERCHANT CENTER
Aby uruchomić reklamy produktowe w Google Ads musimy:- utworzyć konto sprzedawcy w Google Merchant Center
- wysłać do Google plik z naszą ofertą ze sklepu





JAK PRZYGOTOWAĆ PLIK Z PRODUKTAMI DLA GOOGLE?
Oczywiście służy do tego darmowa wtyczka, wpisujemy do wyszukiwarki wtyczek PRODUCT FEED PRO FOR WOOCOMMERCE i instalujemy. Następnie zaczynamy tworzyć plik danych tzw. feed na podstawie naszych produktów w sklepie.





EMAIL MARKETING, DLCZEGO JEST SKUTECZNY?
Dziś samodzielnie czytałeś pocztę e-mail? A wczoraj? A przedwczoraj? Każdego dnia czytamy maila. Stary dobry e-mail może nie jest tak seksowny jak najnowsze trendy social mediowe ale jest skuteczny jak nic innego. To kanał, w którym nadal uzyskuje się najwyższe konwersje w sklepach. Zobacz na poniższym przykładzie, średnia konwersja w sklepie 1.% a konwersja z maila ponad 7%.
- 95 % klientów posiada skrzynkę a 91 % sprawdza pocztę co najmniej raz dziennie
- Żywotność maila w porównaniu z innymi kanałami jest gigantyczna, aby e-mail umarł musi zostać zabity (skasowany przez użytkownika) a do chwili kiedy sam odbiorca tego nie zrobi to mail cierpliwie na niego czeka.
- Według globalnych badań każdy 1 $ wydany na e-mail marketing wraca jako 44,25 $ w sprzedaży
- E-mail jest najłatwiej monitorowanym kanałem ruchu, żaden inny kanał nie daje się tak skutecznie mierzyć
- 77 % klientów preferuje e-mail jako kanał do otrzymywania ofert a w przypadku Facebook jest to zaledwie 4%
- Dzięki dostępnym narzędziom jesteś w stanie każdy wysłany email dopasować do preferencji odbiorcy automatycznie, personalizacja czyli dopasowywanie treści maila do oczekiwań ma przed sobą największy potencjał na najbliższe lata
Jak zbudować dobrą bazę
Strategii budowania list email marketingowych jest kilka a w różnych branżach jedne działają szybciej a inne wolniej. Inne będą działały na klienta detalicznego a inne na pozyskiwanie leadów do firm w sektorze B2B. Każdego dnia przez sklep i strony przechodzą potencjalni klienci. Twoim zadaniem jest nawiązanie relacji a nie tylko sprzedać ponieważ bardzo trudno sprzedać coś nie mając relacji. Chyba że sprzedajesz bardzo pożądane produkty po bardzo atrakcyjnych cenach. Zapewne jednak sprzedajesz produkty, które są też u innych sprzedawców dlatego poznaj strategie, które wykorzystaliśmy w różnych sklepach:- STRATEGIA POPRAWY – pomyśl kto będzie twoim idealnym klientem i znajdź sposób jak rozwiązać jego problem. Najbardziej popularne czego wszyscy ludzie szukają to sposób jak zaoszczędzić czas i pieniądze, podziel się z klientami poradą jak sam skutecznie rozwiązałeś ten sam problem. Ta strategia budowania listy jest długoterminowa ponieważ każdego dnia aż do skończenia świata pojawia się nowy człowiek, który doświadcza tego samego problemu a ty możesz pomóc mu go rozwiązać ponieważ masz większe doświadczenie w danym obszarze. Jeżeli faktycznie rozwiążesz problem, zbudujesz bardzo mocną relację z klientem przez co nie będzie kupował u innych dostawców nawet kiedy konkurencja oferuje niższe ceny.
- STRATEGIA BADANIA – ta strategia również opiera się o problem klienta ale nie oferuje rozwiązanie a analizę. Zachęcamy potencjalnych klientów do skorzystania z analizy, badania, zapoznania się z wynikami. Im bardziej atrakcyjne informacje oferujesz tym twoja lista będzie rosła szybciej. Im trafniejszą analizę postawisz tym klient chętniej nabędzie rozwiązanie swojego problemu właśnie w twoim sklepie. Bardzo skuteczne w budowaniu list są testy wykonywane online, które na samym końcu proszą o maila na który można wysłać wyniki testu czy właśnie przeprowadzonej ankiety.
- STRATEGIA KONKURSOWA to sposób na błyskawiczne pozyskanie odbiorców danego serwisu. Rozpocznij współpracę i zaproponuj serwisowi, w którym są twoi potencjalni klienci nagrody do konkursu. Konkurs zaprojektuj tak aby był łatwy do wzięcia udziału a odpowiedzi spływały do Twojej bazy. W praktyce bardziej zachęca do wzięcia udziału dużo drobnych nagród niż jedna a bardzo wartościowa.
- STRATEGIA DARMOWE PRODUKTY – pozwól ludziom zamawiać darmowe produkty w Twoim sklepie i promuj właśnie. Przyjmując zamówienie za 0 zł uzyskujesz wszelkie dane klienta począwszy od informacji skąd trafił na stronę a kończąc na ciasteczku jakie pozostawiasz w jego przeglądarce. Jest to sposób na pozyskanie pełnych informacji klientach (imię, nazwisko, telefon, adres…) których zazwyczaj nie chcą dawać. Jednak siła darmowego produktu znacznie redukuje ten opór.
- Zbudowaniu polityki prywatności dostępnej na stronie i przy zapisie wymagaj zgody na przetwarzanie
- Używaj metody double opt-in = każdy adres musi być potwierdzony kliknięciem w link w mailu co da 100% pewność, że zapis był świadomy co podnosi dostarczalność maili
- Personalizuj swoje mailingi, małe listy możesz traktować jako jedną a czasem kiedy wzrastają dziel je na mniejsze i twórz treść bardziej dopasowaną
- Do każdego maila dodawaj prosty do użycia link aby zrezygnować z udziału w liście mailingowej, zrezygnują tylko ci których nie jesteś w stanie zadowolić a jak wiesz takich klientów lepiej nie obsługiwać 🙂

Jak prawidłowo wysyłać newsletter
Budując treść maila wykorzystuj emocje, nasz mózg jest tak skonstruowany (podświadomość), że bardziej boi się straty niż uzyskanych korzyści, dlatego skuteczniejsze są oferty z limitowanym czasem lub ostatnie sztuki niż nowości które będą długo w ofercie.- Zwracaj się bezpośrednio do swojego idealnego odbiorcy
- Przejdź do meritum już na samym początku
- Przekaż treść zwięźle wykorzystując prostotę słów i podstawowe techniki wpływania
- Powtórz najważniejszą myśl
- Wskaż powody dlaczego i pokaż dowód społeczny: akceptacja i przynależność
- Używaj porównania i przenośni, które odnoszą się do rzeczy uważanych za prawdziwe
- Daj okazję bycia częścią czegoś większego
- Pamiętaj, że najlepiej sprzedają historie
- Mierzenie skuteczności to podstawa, w email marketingu mierzymy między innymi następujące wartości: % otworzonych maili (zaangażowanie listy i skuteczność nagłówka), % przejść na stronę czyli liczba kliknięć (angażująca treść) , konwersję czyli jaki % odbiorców kupuje po przeczytaniu
- W zależności od programu jakim wysyłasz maile możesz mieć lub nie mieć tych analizy ale zawsze możesz wprowadzić – tagowanie Google tak aby w Google Analytics w widzieć skuteczność działań.
- Skuteczność wiadomości (konwersja) zależy od dopasowania treści do odpowiedniego momentu w czasie. Każdy odbiorca z listy jest w innym momencie na ścieżce decyzji zakupowej dlatego im lepiej dopasujesz treść do tego momentu tym uzyskasz większą konwersję.
- Dostarczaj unikatowej i wartościowej informacji, której szuka klient. Celem pierwszych maili nie powinna być sprzedaż a pomoc w rozwiązaniu jakiegoś problemu, z którym potencjalny klient ma problem np. wybór farby do drewna a na końcu ścieżki kiedy masz mail z porzuconym koszykiem. Na początku relacji pomagasz mailami w kategorii „jak zrobić…. ” a po pierwszym sfinalizowanym zakupie możesz już budować osobisty scenariusz rekomendacji kolejnych produktów.
- Intrygujący tytuł i początek maila zwiększa poziom otwieralności a tym samym zwiększa konwersji. Ten pierwszy fragment do 150 znaków i tytuł pokazują się jako pierwsze w skrzynce naszemu odbiorcy, zanim jeszcze otworzy wiadomość. Im bardziej zaintrygujesz tym zwiększysz % otworzonych maili.
- W zależności do kogo wysyłasz swoje maile musisz sprawdzić czy wolą tekstowe proste maile czy takie z obrazkami. Maile produktowe powinny zawierać obrazki a maile z intrygująca treścią krótkie akapity tak aby czytelnik nie musiał długo się zastanawiać o co nam chodzi.
- Zawsze samodzielnie sprawdź poprawność linków, nie ma nic bardziej dołującego jak wysłany mail do 10 000 klientów z błędem „brak strony”. Jeżeli się tak stanie wyślij korektę w drugim mailu i coś co rozładuje sytuację np. kupon rabatowy. Wykorzystałem taki błąd kiedyś celowo i także uzyskałem wysoką konwersję.
- Zaplanuj całą serię wysyłek (tak jak ten kurs) dzięki czemu uzyskasz bliższą relację z odbiorcami i zaoferujesz im „wspólną podróż”. Ludzie z natury lubią podtrzymywać relacje, które nie wymagają wielkiego zaangażowania emocjonalnego i które dają im długoterminowe korzyści.
- Wykorzystaj znajomych twojego odbiorcy, przygotuj treść, którą będzie chciał się podzielić ze swoimi znajomymi, najczęściej będą to osoby które mogą być tak samo twoimi klientami a jak zapewne wiesz osobista rekomendacja jest największym łamaczem oporu przed zakupem danego produktu.
- Przez pierwsze 10 wysyłek badaj różne formy i treść wysyłanych wiadomości dzięki czemu sprawdzisz jaki typ wiadomości najlepiej działa na sprzedaż. Każda grupa odbiorców może chcieć otrzymywać inny format maila zarówno w zakresie treści jak i formy wiadomości.
ODZYSKUJ PORZUCANE KOSZYKI
Wg wszelkich badań (pokazuje to również Google Analytics) ok 70% klientów, którzy dodali coś do koszyka nie kończy zamówienia. O tak jakby w sklepie stacjonarnym 7 na 10 osób podeszło z produktem do kasy i nagle odeszło. Dlatego warto wykonać choć minimalne starania i wdrożyć podstawowe elementy aby część z tych koszyków uratować. Email marketing pomaga rozwiązać ten problem. Wartość porzucanych koszyków jest ogromna dlatego opłaca się działać przy użyciu inteligentnych maili. Jeśli nie uda się namówić klienta do finalizacji zamówienia to przynajmniej zostanie kontakt i dobre wrażenia a za jakiś czas może udać się finalizacja tracicie za pomocą działań newsletterowych. Jaka jest wartość porzuconych koszyków? Gigantyczna. Jedyne co trzeba zrobić w sklepie to połączyć email klienta z koszykiem i wysłać mu odpowiednią treść w mailu. Oto kilka najczęstszych powodów porzucania koszyków: Niespodziewane dodatkowe koszty Bardzo często w koszyku pojawiają się niespodziewane koszty przesyłki, komunikuj koszt przesyłki już na karcie produktu a najlepiej uczyń z kosztów wysyłki jedną ze swoich zalet, darmowa wysyłka wszystkich zamówień staje się bardzo mocnym wabikiem. Coroczny dzień darmowej wysyłki, który przypada na 2 grudnia powoduje, że w wielu sklepach ten dzień staje się dniem z najwyższą konwersją. Darmową wysyłkę możesz zaoferować wybranym klientom i poinformować ich o tym w mailu, zrobić ją tylko dla zalogowanych dzięki czemu zyskasz kontakt mailowy nawet kiedy klient nie dokończy zamówienia. Po prostu szukają Znowu odwołując się do badań amerykańskich 99 % odwiedzających po raz pierwszy twój sklep nie będą kupować podczas pierwszych odwiedzin ponieważ na etapie porównywania oferty. Badania te pokazują że średni czas zakupu od pierwszej wizyty to ok 20 godzin, dlatego staraj się pozyskać email klienta i wysyłaj maila z przypomnieniem najdalej 24 godziny po porzuceniu koszyka. Alternatywnie możesz skorzystać ze skutecznego sposobu jaki dostarcza Google za pomocą re marketingu. Klienci w tym czasie kiedy porzucają Twój sklep szukają niższych kosztów produktu, tańszego transportu. Lepsza cena u konkurencji To bardzo logiczne rozumowanie ale należy pamiętać, że najwartościowsi klienci to ci którzy generują zysk, nie możesz mieć na wszystko najniższych cen ponieważ nie zarobisz. Według badań użytkowników sklepów cena jest na 5 pozycji czynników zakupowych po: szybkości dostawy, zaufaniu, wygodzie i dostępności produktów. Niskie wartości koszyków mają zazwyczaj wyższy wskaźnik opuszczenia, jest to związane z ilością produktów i koniecznością ich wkładania ponownie do koszyka. Dlatego w reklamach remarketingowych podkreślaj korzyści i zadowolenie klienta, remarketing pozwala używać banerów, reklam wideo (bardzo często klient oglądający film w opisie wychodzi do Youtubie) Brak interakcji Czyli zwykłej możliwości kontaktu, brak łatwego kontaktu jest jednym z najważniejszych powodów porzuceń koszyka. Telefon, mail, czat to dzisiaj obowiązkowy standard. W wielu sklepach klient dzwoni i finalizuje zamówienie przez telefon ponieważ tak jest mu łatwiej. Kontakt z żywym człowiekiem bardzo mocno wpływa na poczucie bezpieczeństwa kupującego, od tego w jaki sposób odbieracie w sklepie telefony zależy czy taki klient wróci lub przynajmniej zapamięta kontakt. Wysyłanie przypomnień do klienta, który porzucił koszyk jest możliwe jedynie wtedy kiedy mamy jego adres, dlatego zrób wszystko aby klient chciał się zalogować, przekonaj go aby wpisał adres za wszelką cenę. Dlaczego? Dlatego że nie wygenerujesz z żadnej reklamy większej konwersji e-commerce niż z maila przypominającego porzucony koszyk. Dodatkowo statystyki pokazują że wartość zamówienia z odzyskanego koszyk jest zazwyczaj wyższa niż średnia wartość koszyka w sklepie. E-mail wysyłany po porzuceniu powinien zawierać:- Zdjęcia produktów w porzuconym koszyku, ceny i linki do koszyka
- Recenzje i polecane produkty alternatywnie
- Numer telefonu i kontakt do osoby która może pomóc dokończyć zamówienie
- Gwarancje satysfakcji, łatwość zwrotu i wymiany
- E-mail #1 wysyłamy zaraz po opuszczeniu, otwieralność powyżej 50% klikalność powyżej 25% – mail „pomagający” dokończyć zamówienie
- E-mail # 2 wysłany do 24 godzin po porzuceniu otwieralność powyżej 50% klikalność ok 15% – to mail w którym możesz zaoferować rabat
- Email # 3 wysłany 5 dni po drugim email otwieralność 25% klikalność 5% – jeżeli klient nie dokończył zamówienia do tej pory to szansa znikoma, że dokończy.

INSTALACJA MAILERLITE i NEWSLETTERY
Jeśli juz masz darmowe konto MailerLite, należy zainstalować dodać wtyczkę Mailerlite do naszego sklepu, pobieramy ją w dziale Integracje wraz z kodem API dzięki któremu połączymy nasz sklep z naszą bazą adresów w Mailerlite.













PIERWSZE ZAMÓWIENIE
Kiedy mamy gotowe klocki trzeba złożyć samodzielnie pierwsze zamówienie. Testowe zamówienie tak aby sprawdzić czy wszystko działa prawidłowo. Dodaj do koszyka dowolny pordukt i przejdź cały proces kupowania tak jakbyś był klientem tego sklepu. Pamiętaj o wykorzystywaniu kuponów rabatowych w swoich działaniach marketingowych. W pierwszym etapie działania sklepu to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania klientów.


JAK ZARABIAĆ NA BLOGU w SKLEPIE INTERNETOWYM
Czy każdy może pisać doskonałe teksty? Tak. Nawet jak w to nie wierzysz to pomyśl o tym jak o przekonaniu opartym na działaniu. Jeśli zaczynasz coś robić to z każdą godzina stajesz się w tym coraz lepszy i nawet jak dziś nie masz tego przekonania to warto spróbować bo w liczbach wygląda że warto. Postaw sobie zatem cel w postaci kilkuset wejść użytkowników na dany wpis na blogu i spróbuj do dojść do tego celu. Kiedyś sam byłem sceptyczny co do pisania ale liczby nie kłamią, nie ma takiego tematu, na który nie da się napisać ciekawego wpisu a przynajmniej takiego który jest wysoko oceniony przez wyszukiwarkę Google. Często doradzam klientom rozpoczęcie przygody z e-commerce właśnie od rozpoczęcia działań blogowych. Dzięki temu wstawiając zaledwie 1 wpis tygodniowo uzyskamy bardzo duży ruch organiczny po systematycznym roku pracy, nawet kilka tysięcy wejść miesięcznie. Mając ruch organiczny możemy włączyć do sprzedaży produkty o których pisaliśmy przez ostatnie 12 miesięcy i pierwsze zamówienia pojawią się bez wydawania 1 złotówki. W czasie tego roku możemy też zbierać adresy do bazy mailingowej co ułatwi nam dodatkowo start sklepu w przyszłości. Kiedy blog zaczyna mieć czytelników można wystawić go platform typu WebePartners lub ReachaBlogger aby przyjmować zlecenia na wpisy sponsorowane. Czyli opisujemy produkty innych firm w zamian za gotówkę lub prowizję od sprzedaży. Po roku takiej pracy samodzielnie możesz ocenić czy wolisz prowadzić bloga czy sprzedawać produkty. Każdy bloger zaczyna od pierwszego wpisu. Każdy zaczyna od 10 osób czytających dziennie. Najłatwiejsze zarabianie i lekkość pisania uzyskuje się w momencie połączenia 3 elementów. Ich część wspólna to IDEALNE POŁACZENIE w którym klienci sami chcą płacić za Twój czas poświęcony na pisanie (lub dowolna inną usługę / produkt)

- O czym chcą poczytać ? Zbierasz słowa kluczowe jakie pojawiają się w podpowiedziach Google do tematów, nic nie oceniasz
- Zbieranie wiadomości i faktów czyli czytasz książki, albo ekspertów w temacie albo wiadomości, albo oglądasz na Youtubie. Przeczytaj 10-20 źródeł wiedzy o danym temacie, gwarantuję ci że w większości tematów po takiej ilości informacji stajesz się juz w temacie ekspertem zgodnie z zasadą parto, 20% informacji / 80% wiedzy
- Redakcja tekstu – poukładaj w kolejności – od ogółu do szczegółu
- Katalog: lista ulubionych stron, producentów, produktów konkurencji…
- Ranking: 5 najpopularniejszych…, 10 najdziwniejszych, 20 najzdrowszych…
- Porównanie: Produkt A vs. Produkt B – różnice, wady, zalety…
- Wiadomości: inspiracją może być Google News
- Porady: Jak pozbyć się …, Jak uzyskać…
- Tłumaczenia: znasz dobrze język obcy? Korzystaj artykułów w języku obcym tłumacząc
- Transkrypcja video: każdy film na YouTube można opisać sowami 😉
- Pinterest: największy katalog pomysłów na wszystko
- Recenzje książek: najlepiej tych powiązanych z twoim sklepem
- Konkurencja: zobacz o czym piszą inni i pisz swoimi słowami
- Prezentacja marek: nawet tych których nie sprzedajesz
- Życiorysy: osób związanych z twoją branżą
- Kto za tym stoi … autorytet / producent / marka
- Co klient otrzyma …
- Ile zyska / ile stracił / czas / koszty
- Jak dany pordukt powstaje
- Kiedy nastąpi zmiana po zakupie
- Co jest w pudełku / czego nie widać

- przyjemność lub unikanie bólu
- nadzieja lub strach
- akceptacja lub odrzucenie
Weź odpowiedzialność za swoje cele i pracę, w każdym aspekcie. Nie obwiniaj o nic nikogo. Skala odpowiedzialności jaką bierzesz za swój los jest odpowiednikiem mocy jaką dysponujesz.No i na koniec jedna uwaga motywacyjna: nie da się leżeć na kanapie przed telewizorem i mieć znakomitą formę. Tak samo w przypadku sklepów, nie da się rozwijać biznesu bez codziennej pracy nad nim.
- mała odpowiedzialność = mała moc
- pełna odpowiedzialność = pełna moc
- Wypoczęty i skoncentrowany mózg
- Totalna cisza
- Brak rozpraszaczy
- tylko 1 będzie bogata (czym jest prawdziwe bogactwo? możliwość robienia tego co chcesz kiedy chcesz.)
- 4 osoby będą czuły bezpieczeństwo finansowe
- 5 będzie musiało dalej pracować
- 36 będzie już martwych
- 54 stanie się bankrutami żyjącymi na zapomogach i pożyczkach od rodziny lub opieki społecznej.
- patrzenie wstecz i filtrujesz to co dziś przez swoje przeszłe doświadczenia, stresy, lęki
- brak jasnego celu do działania – większość żyje po to aby tylko przeżyć
- konsekwencje z wyborów – wszystko co robisz dziś, w tym momencie, ma wpływ na resztę twojego życia, zawsze mamy wybór, 95% ludzi nie wybiera świadomie
- brak odpowiedzialności – nie zwalaj winy na innych (w tym np. na polityków, zmiany prawa, podatki, nikt nie zabrania ci działać i adaptować się do zmieniającego otoczenia, nawet w czasach pandemii możesz wziąć odpowiedzialność i robić coś co przybliży cię do celu. Bądź mądrzejszy od nich, zawsze możesz robić coś co cię zbliży do Twojego celu.
Zadaj sobie pytanie: dlaczego dzisiaj wstałeś?
JAK POZYSKAĆ PARTNERÓW NA PROWIZJI
Uruchamianie programu partnerskiego w sklepie internetowym jest znakomitym pomysłem na pozyskanie wartościowego ruchu i zamówień. To droga na skróty, możesz wykorzystać innych Blogerów aby pracowali dla ciebie w zamian za prowizję od sprzedaży.- Rekrutacja partnerów To najtrudniejsze zadanie, wymaga aktywnego podejścia do otwierania potencjalnych kontaktów i wskazywanie korzyści jakie odniosą partnerzy współpracując ze sklepem. Należy wskazać konkurencyjny i łatwy do uzyskania zyska partnera. Aby zdobyć partnerów możesz docierać do autorów serwisów tematycznych samodzielnie, możesz użyć reklamy w Google lub optymalizować stronę w sklepie o programie partnerskim tak aby pokazywała się wysoko na hasła typu „program partnerski + nazwa branży”. Dobrym sposobem jest rozpoczęcie współpracy z forami dyskusyjnymi bo automatycznie widzisz jak bardzo aktywna jest publiczność danego serwisu.
- Zarządzanie partnerami Po podpisaniu umowy partnerskiej należy proaktywne zarządzać partnerami. Jeżeli nie włożysz wysiłku w edukację i stymulowanie partnerów to po jakimś czasie partnerzy zapomną o promowaniu twojego sklepu. Dobrze jest też nawiązać osobiste relacje z partnerami, kiedy wiesz że rozmawiasz z konkretną osobą to łatwiej się współpracuje na poziomie osobistej relacji, razem zarabiacie współpracując i się znając.
- Prowizje partnerskie Wysokość prowizji zależy o marżowości produktów, są branże gdzie pracuje się na 1% a są takie (produkty informacyjne / szkoleniowe) gdzie prowizja dochodzi do 50%. Dobrym rozwiązaniem jest też tabela progowa (jak dla handlowców) pokazująca wzrost zysków partnera np.: powyżej 50 zamówień / miesięcznie prowizja wskakuje na wyższy poziom albo zaoferować partnerowi jakiś dodatkowy wartościowy bonus. Warto mieć świadomość że warto płacić wyższe prowizje na początku współpracy aby przejmować jak największą ilość nowych klientów z serwisu partnera. Z czasem partner może zrezygnować ze współpracy a pozyskani klienci zostaną najprawdopodobniej z tobą. Nie oszczędzaj na partnerach ponieważ całą czarną robotę wykonują ze swoimi czytelnikami aby pozyskać zamówienia, pamiętaj że partner tworzył swój serwis często wiele lat.
- Sieci partnerskie Korzystanie z sieci partnerskiej jest opcją pozwalającą uruchomić sprzedaż przez partnerów natychmiast. Ale są też wady sieci partnerskich, nastawione są na klientów z „grubymi portfelami” np. banki, finanse itp., nie da się pracować z nimi bez przedpłaty prowizji, partnerzy nigdy nie będą w stanie nawiązać z tobą relacji ponieważ mają relację z właścicielem sieci partnerskiej. Dodatkowo jeżeli chcesz zacząć współpracę z kilkoma sieciami na raz to pojawią się problemy, na 100% część partnerów pracuje w kilku sieciach, najchętniej tam gdzie otrzymują wyższe stawki, pojawia się wtedy problem komu wypłacić prowizję.
Daj zarobić partnerom a oni zarobią dla ciebie
Podstawowa zasada współpracy biznesowej w tym programów partnerskich to „dający dostaje”. Jeżeli dasz ludziom zarobić to sami będą przekazywali ci pomysły jak możecie zrobić razem więcej. Jeżeli ktoś czuje się dobrze wynagradzany to wkłada więcej wysiłku w swoją pracę ponieważ pracuje na wynik. Jeżeli chcesz mieć dobrych ambasadorów swojego sklepu pomóż im rozwijać ich przychody. Alternatywne formy współpracy partnerskiej mogą dotyczyć rozdawania kuponów, wspólnych konkursów, recenzji produktów. Możesz ustalać wynagrodzenie od złożonego zamówienia lub od wypełnionego formularza lub rejestracji na profilu lub na newsletter. Najlepsze grupy partnerów to:- Blogerzy i video blogerzy (youtuberzy) – zyskujesz zaplecze zarówno ze słowami kluczowymi oraz pomijasz konieczność tworzenia swoich treści wideo
- Profile społecznościowe / grupy tematyczne na Facebooku – nie ma jak rozdawanie prezentów na dużych profilach w serwisach społecznościowych, zostań sponsorem nagród
- Stowarzyszenia i fundacje – otrzymują procent zamówienia na swoje cele statutowe, zyskujesz wizerunek pozytywnej postawy, np. sklep zoologiczny oddaje 5% schronisko dla psów (możesz przekazywać wtedy przekazać prowizję w postaci produktów)
- Konwersja e-commerce
- Średnia wartość transakcji

- Wysłanych 10 000 maili otworzy 80% (wysoka wartość bazy) – open rate = 8 000 osób
- Z tych 8 000 kliknie i przejdzie do sklepu 50% = 4 000 osób wejdzie do Twojego sklepu
- Jeżeli w sklepie jest konwersja 3,5 % to należy mieć świadomość, a już wiesz że konwersja z email marketingu będzie wyższa i wyniesie powyżej 5%. To oznacza, że zamówienia złoży zamówienia złoży 150 osób o średniej wartości 600 zł = w Twoim sklepie pojawi się sprzedaż o wartości 90 000 zł
- Partner szybko wyliczy, że przy prowizji 10% otrzyma do ręki 9 000 zł, przy prowizji 20% zarobi 18 000 zł
I to już koniec, teraz zacznie się sprzedaż w Twoim sklepie. Pamiętaj! Jestem zawsze pod ręką kiedy pojawi się problem ze sklepem.