Zbuduj własną niszę w ecommerce

Wielokrotnie spotkałem się z opinią iż  w Internecie można sprzedawać wszystko. Jednak rozmawiając z osobami prowadzącymi swoje sklepy, wspólnie dochodzimy do wniosku, że są kategorie produktów, które idealnie się nadają do sprzedaży przez Internet a są takie, które sprzedać jest trudno.

Jednym z najbardziej błędnych założeń sprzedawców internetowych jest fakt iż sądzą że można zbudować udany biznes sprzedając wszystko jak Amazon. Ale nawet Amazon nie sprzedaje wszystkiego.  Zwiększania grup asortymentowych wymaga wielkich worków gotówki na reklamę. Dlatego  zawsze na start doradzam uruchomienie sklepu niszowego w cenie nie przekraczającej średniej krajowej pensji.

Jak wybrać produkty do sklepu? Co się będzie sprzedawało?

  1. Produkty nietypowe przyciągające uwagę, łatwo się je promuje kanałami  typu poczta pantoflowa „zobacz co widziałem ” a co najważniejsze zapewniają wysokie marże. Idealnie jest stworzyć własne produkty ale jest to trudne i śmiało można zacząć od wyszukania niszowych produktów lub zacząć ich dystrybucję w danym kraju.
  2. Produkty trudno dostępne – jeżeli sprzedajesz coś co jest łatwo dostępne to klient zawsze będzie się zastanawiał czy ni pójść do swojego lokalnego sklepu i tam nie dokonać zakupu. W kategorii tej królują wszystkie produkty specjalistyczne, których nie mają sklepy stacjonarne, które aby sprzedać trzeba wykazać się wiedzą na poziomie eksperta.
  3. Produkty rozwiązujące bardzo konkretną potrzebę / problem czy chorobę –  jeżeli oprzesz sprzedaż o rekomendacje zadowolonych klientów (dowód na skuteczność)  to możesz stać się królem niszy sprzedając nawet 1 produkt, w ten sposób działają wszelkie sklepy producentów preparatów leczniczych, magicznych suplementów czy innych środków.

 

Jeśli już wpadłeś na pomysł z jakimiś niszowymi produktami wykona kolejne kroki:

KROK 1 –  przetestuj swój pomysł w pierwszej kolejności zanim zainwestujesz wszystkie oszczędności. Wiem że uważasz że twój pomysł jest rewelacyjny ale to klienci i rynek mogą to tylko zweryfikować.

  • Czy istnieje rynek dla danego produktu?
  • Czy istnieją ludzie zainteresowani produktem?
  • Jak duży jest rynek na wybrany produkt?
  • Jak dotrzeć do klientów?
  • Czy łatwo będzie wejście z kopią pomysłu konkurencji ?

Uzyskanie dokładnych liczb może być trudne ale po co Google dostarcza nam swoje narzędzia?  Użyj serwisu Google Trends i Adwords sugerowane słowa aby zobaczyć jak duże jest zainteresowanie danym produktem.

 

KROK 2 – zbuduj sklep testowy, jak najniższym kosztem uruchom sklep na darmowym silniku np. na Presta Shop i przetestuj go na wybranej grupie użytkowników. Pokaż swój sklep osobom które  mogą stać się potencjalnymi klientami.  Mogą to być przyjaciele i rodzina, ale jeśli uda Ci się przekonać kilka obcych osób uzyskasz bardziej obiektywną weryfikację.  To coc chcesz sprawdzić:

  • jak łatwo jest dokonać zakupu
  • czy opisy są jasne do zrozumienia
  • czy produkty są łatwo znajdowane
  • czy sklep wzbudza zaufanie

Pytaj pierwszych klientów, możesz niskim kosztem za pomocą Google Adwords doprowadzić pierwszych 10 – 20 klientów  i sprawdź jak ludzie reagują na Twoje produkty.

 

KROK 3 – spodziewaj się wszystkiego, nikt nie jest w stanie zagwarantować 100% sukcesu, w rzeczywistości rzadko który przedsiębiorca odnosi prawdziwy sukces za pierwszym razem. Po drodze możesz spotkać masę przeciwności ale dopiero rozwiązując problemy takie jak awaria systemu płatności, opóźnienia dostaw czy zniszczenie towaru i zwroty jesteś w stanie poprawiać swoje działanie i efektywność a tym samym konwersję.

 

KROK 4  – analizuj wydatki, po uruchomieniu sklepu zaraz otrzymasz setki ofert niesamowitych usług, w praktyce jednak ich nie będziesz potrzebowała a na starcie będą dla ciebie jedynie kosztową kotwicą.  Staraj się jak najwięcej prac wykonywać na początku samodzielnie  ponieważ tylko w ten sposób zdobyta wiedza będzie mogła być przeniesiona na Twojego pierwszego pracownika w przyszłości.