Dobry plan marketingowy dla sklepu internetowego
Plan marketingowy dla sklepu internetowego to praktyka polegająca na ułożeniu w logiczną całość działań mających na celu kierowanie ruchu potencjalnych klientów w kierunku konwersji sprzedażowej i pozyskiwanie jak najskuteczniej nowych potencjalnych nowych klientów. Można to zrobić na wiele sposobów.
Niektórzy właściciele sklepów internetowych skupiają się na ruchu organicznym i SEO. Inni czują się kompetentni i używają reklam na Facebooku lub w Google do kierowania ruchu na wybrane słowa kluczowe. Ale oczywiście nie ma jednej właściwej drogi. Najlepiej łączyć i dopasowywać strategie płatne ze strategiami bezpłatnymi, aby dowiedzieć się, który mix marketingowy konwertuje najwięcej ludzi.
Musisz wiedzieć, że kampanie marketingowe nigdy nie są statyczne. Wraz z ewolucją taktyk marketingowych i algorytmów rynku, tak samo elastyczny (zwinny) musi być Twój plan marketingowy dla sklepu internetowego w celu uzyskania najwyższego zwrotu z wydatków na reklamę i kosztów operacyjnych związanych z bezpłatnymi strategiami wzrostu, takimi jak SEO.
W stale zmieniającym się i coraz bardziej konkurencyjnym środowisku musisz podjąć wysiłek, aby zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym. Brak determinacji powoduje, że wiele firm nie osiąga celów związanych z przychodami.
Jak zbudować plan marketingowy dla sklepu internetowego
Kiedy kładziesz podwaliny pod swoją przyszłość e-commerce, wykonaj następujące ćwiczenia podczas pisania biznesplanu, aby upewnić się, że Twoje metody i strategia są dobrze przemyślane i przetrwają próbę czasu.
Szkic planu marketingowego dla sklepów
Przygotuj szkic planu marketingowego e-commerce, ponieważ zapewnia szeroki przegląd projektu, który można łatwo przekazać osobom współpracującym. Szkic powinno podsumowywać kluczowe punkty Twojej strategii, w tym jej ogólny cel, pożądane rezultaty i zalecenia projektowe.
Cele i zadania planu
Spraw, aby Twoje cele i zadania były jasne i konkretne. Kiedy zaczniesz realizować okaże się że na żywo zaczynają się zmieniać jeśli okażą się zbyt niskie lub zbyt trudne do realizacji. Ostatecznie, twoim głównym celem powinno być stworzenie realistycznych, osiągalnych celów, zanim wyznaczysz cele rozciągające, aby zmotywować siebie lub swój zespół.
Misja i propozycja wartości
Budując plan marketingowy e-commerce, musisz umieć odpowiedzieć na podstawowe pytania. Nie wiem czy miałeś okazję słyszeć o Simonie Sinku, który kilka lat temu zrobił fenomenalny wykład na TED. Jeżeli nie widziałeś obejrzyj koniecznie! Jego model zaczynania czegokolwiek np sprowadza się do zadania trzech pytań:
- DLACZEGO COŚ ROBIMY?
- JAK ROBIMY?
- CO ROBIMY?
Gwarantuję ci czas przeznaczony na przemyślenie tego modelu zwróci ci się po stokroć w bardzo bliskiej przyszłości.
Nie wszystkie firmy potrzebują elementu filantropijnego w biznesie, ale musi istnieć jasna misja i propozycja wartości.
Docieraj do właściwych klientów i rynków
Poznaj swoich odbiorców. Jeśli nie masz jasnego obrazu, do kogo kierujesz reklamy, jakie cechy go definiują i ich miejsca zamieszkania, z pewnością prowadzisz nieefektywne kampanie, które marnują pieniądze, skierowane do osób o niskim współczynniku konwersji.
Upewnij się, że znasz następujące informacje:
- Przedziały wiekowe
- Podział płci
- Lokalizacja geograficzna
- Siła nabywcza
- Zwyczaje zakupów online
- Status społeczny i aspiracje / pragnienia
Strategia cenowa
Upewnij się, że Twoje ceny i pozycjonowanie cenowe zapewniają rzeczywistą wartość Twojej grupie docelowej i zwiększy ilość powracających klientów. Narzucanie nowych produktów klientom docelowym, które uważają za zawyżone, jest przegraną propozycją, zwłaszcza gdy dzisiaj porównywanie cen jest łatwe.
Plan realizacji zamówień
Nawet jeśli zaczynasz jako malutki sklep internetowy małego, powinieneś dobrze rozumieć wymagania klientów dotyczące realizacji zamówień. Niezależnie od tego, czy sam pakujesz i wysyłasz przesyłki, nadzorujesz mały zespół, czy korzystasz z zewnętrznego magazynu fulfillment, musisz wiedzieć, czy proces realizacji zamówień sprosta ilości zamówień wygenerowanych przez twój plan marketingowy.
Realizacja planu marketingowego w sklepie internetowym
Jeśli jesteś właścicielem firmy i zaczynasz sprzedawać w sklepie internetowym, kładziesz podwaliny pod przyszłe wzrosty, zaczynasz pracować na trajektorii wzrostu:
Określ swoją politykę sprzedaży i generowania leadów
Sposobów na wzrost firmy na rynku jest liczba nieskończona. Mimo to, że udało się pozyskać pierwsze zamówienia to stale musisz pracować na udoskonalaniem pozyskiwania nowych klientów. Każdy kolejny etap rozwoju sklepu powinien zaczynać się od udoskonalenia strategii marketingowych, które chcesz, aby następowały w kolejnych miesiącach czy latach. Jako marketer będziesz mieć główny cel, wzrost. Zatem musisz być w stanie odpowiedzieć na następujące pytania:
Czy kanały pozyskiwania i sposób kierowania klientów, których aktualnie używam do realizacji założeń marketingowych, są odpowiednie?
Czy można / jak można poprawić najważniejsze wskaźniki w sklepie internetowym?
Czy / jak pomożemy naszymi działaniami pomóc zespołowi w osiąganiu wzrostu firmy?
Zacznij od konwersji
W ramach planu generowania potencjalnych klientów i budowy lejka sprzedaży powinieneś mieć strategie lejka na doprowadzenia klientów do mety czyli konwersji w sklepie. W ostatecznym rozrachunku współczynniki konwersji należą do najcenniejszych statystyk dla biznesu e-commerce, a ich zrozumienie ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu Twojej firmy.
Testuj
Przydziel część swojego budżetu marketingowego na testowanie nowych strategii. Nigdy nie dowiesz się co działa dobrze, a co nie działa, dopóki tego nie wypróbujesz. W zależności od budżetu, prowadzenie prostych testów na mniejszych rynkach może dostarczyć danych potrzebnych do uzasadnienia zwiększenia budżetu, zweryfikowania wcześniejszych założeń.
Udoskonal i rozwijaj
Gdy widzisz pozytywne wyniki swojej strategii marketingowej dla sklepu internetowego to znaczy że dobrze odrobiłeś zadanie i rozumiesz rynek, co działa, co wymaga poprawy i jakie istnieją możliwości dalszych wzrostów. Dlatego dopracuj i ulepsz swoje początkowe strategie, zwiększając budżet i zwiększając skalę.
Niektóre strategie do rozważenia to:
- Wspólne przedsięwzięcia i partnerstwa, marki komplementarne odniosły sukces dzięki partnerstwu. możesz współtworzyć treści, które obie marki wysyłają w swoich newsletterach lub łączyć wyselekcjonowane produkty w zestawy. Gdy dwie rozpoznawalne marki się zjednoczą, obie zyskują.
- Zwiększ średnią wartość zamówienia (AOV Average Order Value ), po osiągnięciu stałego poziomu sprzedaży nadszedł czas, aby zwiększyć średnią wartość zamówienia. Uporządkuj swoje kody rabatowe, aby zachęcić do większych zakupów lub zaoferować darmową wysyłkę w przypadku zamówień o 50% wyższych niż obecne AOV.
- Rekomendacje, zaoferuj obecnym i lojalnym klientom możliwość polecenia znajomego i zgarnięcia nagród. Jeśli doświadczenie klienta było dobre, Twoja baza klientów może stać się armią zwolenników marki.
Stworzenie dobrego planu marketingowego dla sklepu internetowego może wydawać się trudnym zadaniem. Jednak bogactwo strategii i kanałów pozyskiwania klientów, które mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży online, jest ogromne i stale rośnie. Upewnij się, że dobrze rozumiesz swój produkt i popyt na niego i nie bój się robić nowych założeń o ile je testujesz.
Marketerzy e-commerce mogą poczuć się jak dzieci w sklepie ze słodyczami, próbujące zdecydować, które nowe narzędzia dzisiaj wykorzystać. Dopóki jesteś zorganizowany, zorientowany na szczegóły i chętny do nauki, trudno się pomylić.
Czym jest plan marketingowy dla sklepu internetowego?
Marketing sklepu internetowego to działania polegające na kierowaniu ruchu na początku ścieżki zakupowej a następnie do konwersji na sprzedaż i klientów. Marketerzy e-commerce wykorzystują kanały, takie jak treści cyfrowe, wyniki wyszukiwania i platformy mediów społecznościowych, aby przyciągnąć klientów do swojej witryny e-commerce i zachęcić ich do zakupu swoich produktów.
Jakie są ważne terminy marketingu e-commerce?
Poniżej znajdują się terminy marketingu e-commerce, które mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia i realizacji skutecznej strategii marketingowej e-commerce:
Persony
Persony to profile lub grupy osób, które mają podobne cechy zachowania podczas zakupu produktów lub usług. Mogą być reprezentowane przez filtry takie jak wiek, płeć, lokalizacja, siła nabywcza. Zrozumienie motywacji stojących za potencjalnymi klientami może pomóc w odpowiednim dostosowaniu strategii marketingowych.
Zwrot z inwestycji
Zwrot z inwestycji (ROI Return On Investment) to sprawdzona w czasie metoda pomiaru i oceny wydajności lub rentowności inwestycji. Zasadniczo, ile pieniędzy zarabiasz z każdej wydanej złotówki. Tworząc strategię marketingu e-commerce, spójrz na przykłady różnych planów stosowanych w przeszłości. Co się udało? Co się nie udało? Niezawodną metodą mierzenia sukcesu jest przegląd ich ostatecznego zwrotu z inwestycji.
KPI
Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI Key Performance Indicators) to rodzaj metryki używanej do porównywania bieżącej wydajności firmy lub planu w odniesieniu do celu. Jeśli Twoim celem jest osiągnięcie określonego celu przychodów w ciągu roku, jak daleko jesteś od tego celu i co trzeba zrobić, aby go osiągnąć? KPI są niezbędnym narzędziem do pomiaru postępów i sukcesu najlepszych strategii marketingowych w e-commerce.
ROAS
Zwrot z wydatków na reklamy (ROAS Return On Ad Spend) to wskaźnik marketingowy, który mierzy skuteczność cyfrowej kampanii reklamowej. ROAS pomaga firmom ocenić, które metody reklamowe przyciągają użytkowników do ich witryny e-commerce i którzy z tych odwiedzających witrynę dokonują konwersji. Jest podobny do ROI, ponieważ mierzy zwrot z inwestycji, ale jest dostosowany specjalnie do wydatków na reklamę.
Czy powinienem zatrudnić własny zespół czy agencję marketingową?
Decyzja o zleceniu prowadzenia działań marketingowych w sklepie własnemu pracownikowi lub zewnętrznej agencji marketingowej nie jest ani łatwą decyzją, ani uniwersalną. Czy agencja może przyspieszyć Twoją trajektorię rozwoju, jednocześnie utrzymując koszty na niskim poziomie? Może. Czy dziej się to często? Wg. moich obserwacji rynku w mniej niż 20% przypadków. Większość agencji zwyczajnie doi małe firmy w poszukiwaniu złotych rybek ktróe można doić na dużą kasę. Zgodnie z zasadą Pareto 20% klientów agencji generuje 80% dochodów. Cała reszta klientów jest traktowana jako dodatkowe dawcy gotówki, którzy z powodu niezadowolenia wcześniej czy później odejdą do innej agencji i do kolejnej agencji aż właściciel sklepu zrozumie że trzeba stawiać na własnych ludzi w firmie. Taki widzę trend. Gdyby agencje faktycznie miały skuteczność nie bałyby się ryzyka i pracowały na czystej prowizji od sprzedaży.
Czy wewnętrzny zespół może osiągnąć podobne wyniki, zachowując jednocześnie większą kontrolę nad strategiami marketingowymi? To absolutnie możliwe. Sukces w tym sposobie działania zależy od tego jak bardzo pracownik / lub zespół chce sie rozwijać i udoskonalać w marketingu. Agencja ma bazę gotowych pomysłów do wykorzystania, własny zespół zazwyczaj się uczy ale nikt tak doskonale nie zna produktu i klientów jak Twój pracownik czy zespół marketingowy.
Możesz też spróbować pracować ze mną na prowizji. Zajmuję się doprowadzaniem rozwijaniem strategii marketingowych sklepów internetowych bardzo chętnie rozliczając się prowizją. Napisz do mnie – porozmawiamy i zobaczymy co możemy zrobić.
Jakie kanały marketingowe warto rozważać?
Każdego dnia otwierają się nowe sposoby działań marketingowych a ogromne sieci, takie jak Google, Amazon i Facebook, co chwila oferują nowe unikalne sposoby docierania do klientów i przyciągania większej ilości pieniędzy na reklamę. Podczas tworzenia planu marketingowego, do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym najlepiej nadają się następujące kanały:
Reklama typu pay per click (PPC)
Internetowy model reklamy, w którym reklamodawca płaci wydawcy za każdym razem, gdy kliknie reklamę. Reklamy PPC obejmują reklamy w płatnym wyszukiwaniu, reklamy displayowe i reklamy z listą produktówa wszystkie mierzone za pomocą wskaźników, takich jak współczynniki klikalności (CTR).
Pozycjonowanie i optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)
Proces wdrażania strategii i technik w celu osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Marketing treści czyli strategiczne podejście marketingowe, które obejmuje tworzenie i dystrybucję szeregu treści, głównie online. Dobra treść poradnikowa może zwiększyć lojalność i utrzymanie klientów.
Influencer marketing
To forma współpracy firmy z influencerami w celu zwiększenia świadomości marki lub konwersji wśród określonej grupy docelowej.
Social media marketing
Proces wykorzystywania sieci mediów społecznościowych do interakcji z potencjalnymi klientami i ostatecznie zwiększenia ruchu i sprzedaży na stronie internetowej. Odbywa się to za pomocą platform takich jak Facebook.
E-mail marketing
Kanał marketingu online, który angażuje potencjalnych klientów na różnych etapach ścieżki, angażując i utrzymując ich zainteresowanie za pomocą powiadomień i zindywidualizowanych tematów. Ze względu na swoją wszechstronność poczta e-mail jest ważnym narzędziem dla sprzedawców internetowych, którzy chcą być na bieżąco z konsumentami.
Marketing afiliacyjny
Proces, w którym platforma e-commerce płaci prowizję zewnętrznej stronie internetowej za sprzedaż wygenerowaną z ich ruchu polecającego. Płatności są śledzone za pomocą linków afiliacyjnych, które można realizować za pomocą różnych programów afiliacyjnych i lojalnościowych.