7 kroków jak stworzyć i uruchomić dochodowy sklep internetowy
Chcesz wiedzieć jak stworzyć i uruchomić dochodowy sklep internetowy? Przez tysiące lat formuła sukcesu w handlu polegała na znalezieniu produktu do sprzedaży, ustawieniu się w dobrym miejscu na targowisku i krzyczenie głośniej niż konkurencja aby przyciągnąć większy ruch potencjalnych klientów. W XXI wieku duże marki często nie nawiązują kontaktu ze współczesnymi konsumentami. Fizyczne lokalizacje sklepów mogą być uciążliwe i kosztochłonne jak pokazała pandemia. Małe sklepy mogą być obsługiwane z mniejszym budżetem i bez budowania wielkich zapasów towarowych.
Jak stworzyć i uruchomić dochodowy sklep internetowy w tym roku?
W roku pandemii sektor handlu detalicznego przeszedł poważne zamieszanie. Pandemia na świecie napędzała wzrost sprzedaży cyfrowej co spowodowało przyrost nowych konsumentów online. Dzięki wygodzie zakupów online i rozmytym granicom geograficznym konsumenci aktywnie zmieniają marki.
Statystyki wskazują że liczba zakupów dokonywanych przez nowych klientów na rynku rośnie bardzo dynamicznie. Wiele osób w zeszłym roku odkryło, jak bardzo doceniają wygodę zakupów online i coraz bardziej się do tego przyzwyczajają.
Statystyki też pokazują że globalnie 50% wydatków online zostanie dokonanych za pośrednictwem smartfonów. Mniejsze sklepy e-commerce odnotowały powyżej 100% wzrost ruchu w sieci między październikiem 2019 r. a październikiem 2020 r., a ponad jedna trzecia zgłosiła wzrost między 100% a 200%. Większość właścicieli sklepów oczekuje również, że wzrost ten utrzyma się w nadchodzących latach.
W oparciu o te dane, istnieje ogromna szansa na odniesienie sukcesu w cyfrowym handlu detalicznym. Warunki rynkowe do uruchomienia sklepu internetowego są tak korzystne, że ciężko wyszukać bezpieczniejszą kategorię biznesu pomimo ogólnej niepewności gospodarczej.
Zatem proste, funkcjonalne oprogramowanie sklepu internetowego można uruchomić samodzielnie. Oto plan w 7 prostych krokach jak stworzyć i uruchomić dochodowy sklep internetowy:
Wybierz niszę i opracuj biznesplan dla sklepu internetowego
Rynek e-commerce jest bardzo zróżnicowany. Nawet dzisiejsi giganci, tacy jak Amazon, zaczynali jako detaliści niszowi. Przeprowadź badania w tle na temat nisz e-commerce, aby określić, na czym się koncentrujesz.
- Przeprowadź analizę SWOT.
SWOT oznacza mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia. To prosty, ale skuteczny sposób oceny różnych pomysłów na niszę i produkty. Załóżmy na przykład, że chcesz założyć biznes CBD to mocną stroną jest rosnące zainteresowanie, wysoki popyt konsumencki. Do słabych stron zaliczyć trzeba wiele obszarów szarej strefy regulacyjnej, ograniczenia w możliwości promowania produktów CBD. - Znajdź luki w branży.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wszystkie dobre nisze e-commerce są zajęte. Ale to nie prawda. Dzięki ukierunkowanym badaniom możesz odkryć niespełnione wymagania konsumentów nawet w popularnych kategoriach produktów. Na przykład sklepów z zabawkami jest pod dostatkiem. Ale niektórzy rodzice zaniepokoili się narażaniem dzieci na niebezpieczne związki chemiczne stąd zwracają uwagę na zabawki z drewna lub zabawki z konkretnego regionu. Aby znaleźć takie nisze na rynku docelowym, najlepiej użyć grup na Facebooku i kolejno analizować obawy, skargi i prośby o rekomendacje zgłaszane przez grupę docelową. - Przeanalizuj persony swoich klientów.
Najlepsze pomysły na produkty e-commerce rodzą się na przecięciu potrzeb, preferencji i zainteresowań docelowych odbiorców. Stwórz zestaw idealnych person kupujących w Twoim sklepie internetowym, przejrzyj ich wiek, lokalizację zamieszkania, zawody, dochód, zainteresowania, wartości, przekonania, aspiracje. - Wybierz odpowiedni model biznesowy.
W ramach badania klientów powinieneś również zwrócić uwagę, jak i gdzie Twoi odbiorcy kupują produkty i jak najlepiej do nich dotrzeć. Masz do wyboru kilka popularnych modeli:
- E-commerce B2B – sprzedajesz hurtownikom, sprzedawcom detalicznym
- E-commerce B2C – wolisz sprzedawać swoje produkty bezpośrednio konsumentom
- Sprzedaż na internetowych platformach handlowych — popularne marketplace typu Allegro, eBay, Amazon czy Etsy
- Dropshipping – model przekazuje zadania związane z realizacją zamówień stronie trzeciej, więc sam nie posiadasz żadnych zapasów
- DTC – direct to consumer eliminuje pośrednika (wielomarkowego detalisty lub hurtownika).
Wybierz nazwę swojej domeny
Kak stworzyć i uruchomić dochodowy sklep internetowy? Podobnie jak nazwa Twojej firmy, nazwa domeny jest Twoim unikalnym identyfikatorem dla konsumentów. Oprócz kierowania ich do Twojego sklepu internetowego, właściwa nazwa domeny może również poprawić rozpoznawalność i świadomość marki.
Oto jak wygenerować nazwę domeny dla swojego sklepu e-commerce:
- Staraj się być wyjątkowy. Nazwy domen z nazwą produktu były kiedyś bardzo popularne wśród właścicieli małych sklepów, ponieważ ułatwiały pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Zamiast tego wybierz bardziej unikalną nazwę. Aby przyjść z jednym, spróbuj połączenia dwóch słów lub użyj opisowego słowa
- Nie używaj nieznanych słów ani nie używaj kreatywnej pisowni. Unikaj myślników, cyfr, błędnie pisanych słów, trudnych do wymówienia wyrazów.
- Krótka nazwa jest lepsza niż długa, krótką nazwę łatwiej zapamiętać i jest łatwa do pisania.
Wybierz oprogramowanie sklepu
Oprogramowanie sklepu internetowego występuje w różnych typach z różnym zestawem funkcji i rozszerzeń. Przeanalizuj różne rozwiązania open source i SaaS. Kuszące może być skorzystanie z najtańszego kreatora stron internetowych. Jednak bardziej niż pewna będzie migracja witryny e-commerce, co jest skomplikowanym procesem. Zastanów się długoterminowo czy ta platforma może rozwijać się wraz z moim biznesem? Czy po przekroczeniu określonego progu ruchu lub sprzedaży mojej firmy nastąpi spadek wydajności? Czy platforma zapewnia wszystkie najważniejsze kluczowe funkcje handlowe? W co będziesz musiał dokupić jako rozszerzenie ?
Dlaczego polecam Woo Commerce?
Woo Commerce to platforma e-commerce typu open source opracowana jako wtyczka WordPress. Wiele firm używa go jako łatwej bramy do sprzedaży online ze swoich witryn WordPress. Podobnie jak Presta czy Magento, użytkownicy Woo Commerce są odpowiedzialni za hosting, zabezpieczanie, konfigurowanie i rozszerzanie własnej instancji oprogramowania Woo Commerce.
Najważniejsze korzyści z używania Woo Commerce:
- Szybka instalacja, ponieważ jest dostępna jako wtyczka WordPress
- Integruje się ze 140 bramkami płatności specyficznymi dla regionu
- Setki rozszerzeń, które możesz zainstalować, aby uzyskać pomoc w wysyłce, księgowości, marketingu i wielu innych.
Wybierz szablon graficzny sklepu internetowego
W serwisie https://themeforest.net/category/wordpress/ecommerce/woocommerce dostępnych są tysiące szablonów graficznych sklepów. Wybierz szablon, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom, a następnie dostosuj go do brandingu Twojej firmy:
- Dostosuj czcionki i rozmiary tekstu
- Dodaj wysokiej jakości zdjęcia produktów
- Skonfiguruj swój schemat kolorów
- Podłącz konta w mediach społecznościowych
Wszelkie grafiki niezbędne do przygotowania sklepu np. banery możesz samodzielnie zaprojektować w programie graficznym Canva
Dodaj produkty w sklepie
Aby Twój sklep był przyjemny w robieniu zakupów, a Twoje produkty były łatwe do znalezienia, skonfiguruj strony kategorii produktów, napisz świetne opisy produktów i dodaj zdjęcia produktów, które będą sprzedawać.
Opisy produktów. Przekonujący opis produktu rozwiązuje problem klienta, wymienia cechy produktu i wskazuje główne korzyści, które skłonią do sprzedaży. Sekretem opisów produktów, które konwertują, jest dokładność informacji.
Zdjęcia produktów. Nie oszczędzaj na fotografii produktowej. Jeśli samodzielnie nie jesteś w stanie wykonać zdjęcia, zatrudnij profesjonalnego fotografa, aby wykonał zdjęcia, jeśli możesz sobie na to pozwolić. Zastanów się również nad zrobieniem zdjęć 360 stopni w przypadku przedmiotów o wyższej wartości, takich jak meble, sprzęt lub niektóre rodzaje odzieży.
Kategorie produktów. Słowa użyte w nazwach kategorii są niezbędne, aby prawidłowo wyświetlać katalog produktów i sprawić, by asortyment był łatwiejszy do znalezienia dla klienta. Większość sprzedawców odzieży wybiera kategorie męskie, damskie, akcesoria, nowości i wyprzedaż. Projektując strony kategorii produktów, dodaj dodatkowe filtry, aby pomóc klientom zawęzić wybór np. rozmiar, cena, kolor, materiał
Skonfiguruj wysyłkę i płatności
Wysyłki zamówień ze sklepu internetowego jest niezwykle ważna, ponieważ po złych doświadczeniach z dostawą klient rzadko wróci do sklepu. Polityka wysyłkowa jasno informuje o kosztach, warunkach i wszelkich ograniczeniach dostawy. Zastanów się czy oferujesz bezpłatną wysyłkę, stawkę ryczałtową czy opłatę zmienną w zależności od wagi / ilości paczek? Opracuj realistyczny próg „bezpłatnej wysyłki”, aby przyciągnąć większą liczbę kupujących i zachęcić do wyższej średniej wartości zamówienia.
Z jakim przewoźnikiem (przewoźnikami) wysyłasz? Ceny, terminy i ograniczenia wysyłki różnią się w zależności od przewoźnika. Rozważ wszystkie dostępne opcje i nadaj priorytet tym, które oferują najlepszy stosunek ceny do wartości. Na przykład tańszy dostawca może nie przyjmować dużych przedmiotów lub nie oferować ubezpieczenia w przypadku uszkodzenia.
Rozpocznij promocję sklepu internetowego
Najgorszym koszmarem każdego sprzedawcy jest brak aktywnych użytkowników w Google Analytics w dniu otwarcia. Aby upewnić się, że Twój nowy sklep jest odwiedzany przez potencjalnych klientów, musisz rozpocząć działania marketingowe jeszcze przed uruchomieniem sklepu.
Media społecznościowe: zacznij budować swoją publiczność online, zanim Twoja witryna zostanie ukończona. Możesz ogłosić planowany dzień premiery i zaangażuj klientów oferując specjalne zniżki/promocje dla wszystkich obserwujących. Jeśli uruchamiasz sklep niszowy, możesz uzyskać dodatkową reklamę, nawiązując relacje w niszowych społecznościach internetowych i forach.
Influencer marketing. Współpraca z influencerami na wczesnych etapach może pomóc przyciągnąć kilka pierwszych sprzedaży, a także zwiększyć widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach, ponieważ zainteresowani konsumenci zaczną wpisywać nazwę Twojej marki / domeny w wyszukiwarkach.
Płatna reklama. Ukierunkowane kampaniew Google, na Facebooku, Instagramie mogą również ułatwić odkrywanie marki i produktu. Podobnie jak w przypadku innych strategii marketingu efektywnościowego, wyraźną zaletą jest to, że płacisz tylko za znaczące działania — kliknięcia, wizyty, zapytania, sprzedaż.
Optymalizacja wyszukiwarek (SEO) i email marketing to bardziej długoterminowe strategie. Oba potrzebują więcej czasu i inwestycji, aby przynosiły efekty. Ale im szybciej zaczniesz, tym szybciej zobaczysz pozytywną przyczepność. Dlatego upewnij się, że masz wykonane podstawowe ustawienia optymalizacyjne na stronie przed uruchomieniem. Możesz już na kilka miesięcy wcześniej rozpocząć tworzenie treści związanych z Twoimi produktami. Stwórz formularz subskrypcji na stronie i zachęt do subskrypcji np. rabat na pierwsze zamówienie, aby zacząć powiększać swoją listę e-mail od pierwszego dnia.
Po uruchomieniu sklepu przeprowadź szybki test, aby upewnić się, że wszystko jest gotowe pod względem działania, wydajności i nawigacji.
Oto krótka lista kontrolna jak stworzyć i uruchomić dochodowy sklep internetowy:
- Przejrzyj wszystkie przyciski i wezwania do działania
- Złóż testowe zamówienia na rożnych urządzeniach
- Sprawdź integrację z płatnościami
- Upewnij się, że wszystkie obrazy są w wysokiej rozdzielczości
- Poszukaj brakujących opisów produktów, kategorii
- Sprawdź nawigację w witrynie
- Wyślij e-mail na adres sklepu
- Sprawdź, czy wszystkie linki i formularze działają
- Sprawdź, czy kupony / kody promocyjne działają
Podsumowanie
Każdy sprzedawca uruchamiający sklep internetowy będzie miał nieco inny zestaw zadań do wykonania. Niektórzy tworzą sklepy internetowe w celu uzupełnienia prowadzonej wcześniej działalności detalicznej. Inni podejmują działalność jako hobbyści, a następnie skalują się poprzez samofinansowanie lub starają się przyciągnąć inwestycje zewnętrzne.
To, co pozostaje niezmienne, to podstawowy proces konfiguracji. Musisz wybrać platformę e-commerce, skonfigurować sklep i produkty, dostosować projekt a następnie uruchomić działania marketingowe.
Jak uruchomić sklep internetowy oto najczęściej zadawane pytania:
1. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Koszty konfiguracji sklepu internetowego zależy od wielkości Twojego sklepu i wybranej platformy e-commerce. Możesz uruchomić sklep z małym zestawem produktów już za 1000 zł. Jednak konfiguracja bardziej złożonego rozwiązania z niestandardowym projektem, rozszerzeniami i metodami płatności będzie kosztować więcej.
2. Czy można za darmo stworzyć sklep internetowy?
Istnieją pewne oprogramowanie e-commerce, które można pobrać za darmo np. Woo Commerce, ale uruchomienie witryny nigdy nie będzie całkowicie bezpłatne. Rozważ wszelkie aplikacje lub dodatki, których będziesz potrzebować, a jeśli korzystasz z oprogramowania typu open source — zazwyczaj takiego, które możesz pobrać za darmo będziesz odpowiedzialny za własną konserwację, bezpieczeństwo i hosting.
3. Jak opłacalne są sklepy internetowe?
Rentowność będzie w dużej mierze zależeć od początkowej inwestycji, marży zysku na asortymencie produktów oraz od tego, ile wydajesz na marketing, reklamę, operacje i wysyłkę.
4. Jak założyć własny sklep internetowy?
Musisz najpierw opracować biznesplan, wybrać produkty. Następnie wybierz platformę e-commerce, która dostarczy to, czego potrzebujesz, jeśli chodzi o wymagania funkcjonalne, bez wydawania wielkich pieniędzy.
5. Czy muszę korzystać z usług programisty, aby założyć sklep internetowy?
Niekoniecznie. Niektóre platformy, takie jak WooCommerce, ułatwiają założenie sklepu e-commerce przy niewielkim wsparciu ze strony ecommerce managera. Jednak po rozpoczęciu skalowania sklepu możesz zaangażować zewnętrzną agencję lub niezależnego programistę, aby pomógł w dostosowaniu przyjaznym dla klienta.
6. Jak sprawić, by sklep internetowy odniósł sukces?
Sukces e-commerce zależy od czterech czynników trafności i jakości produktu, wydajności witryny e-commerce, strategii cenowej i ukierunkowanych kampanii marketingowych. Upewnij się, że pozyskujesz produkty które chcą kupować klienci, wyceniasz je prawidłowo, promujesz wśród odpowiednich odbiorców i zapewniasz wspaniałe wrażenia z zakupów online.
7. Ile czasu zajmuje stworzenie sklepu internetowego?
Czas zależy od wielkości Twojego sklepu. Sklep hobbystyczny można założyć w kilka dni. Małe i średnie firmy powinny zaplanować dłuższy harmonogram 1-2 miesiące.
8. Jakich integracji potrzebujesz do sklepu internetowego?
To zależy od funkcji, które chcesz zaoferować swoim klientom. Na pewno będziesz jednak potrzebować bramki płatniczej. Na pewno będziesz potrzebował integracji z firmą kurierską.
9. Czy można założyć sklep internetowy bez magazynu?
Możesz prowadzić sklep internetowy bez zapasów w modelu dropshipping. Znajdź partnera produkcyjnego / dostawczego, wynegocjuj warunki sprzedaży i wysyłki. Następnie wstaw asortyment w swoim sklepie internetowym i prześlij im informacje o wysyłce, gdy dokonasz sprzedaży.