#22 POZYCJONOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO

Czyli jak zdobyć bezpłatne wyniki wyszukiwania. Budując sklepy, tak konstruujemy wszystkie strony aby zawierały jak najwięcej dokładnych słów kluczowych (opisujących naszą ofertę), w niektórych uzyskujemy nawet 95% sprzedaży z tego kanału. Jest to bardzo mozolna praca ale raz dobrze wykonana praca daje efekt na wiele miesięcy lub nawet lat.  Zaczynamy od optymalizacji strony / sklepu ponieważ Google chce wiedzieć dlaczego miałby pokazywać twoją stronę na pierwszej pozycji. Google w prosty sposób podaje co trzeba zrobić, nie potrzeba stosować żadnych trików. Oto strona, na której znajdziesz wszystkie zalecenia Google: 

 https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl  Podstawowe zasady:

  • Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
  • Nie wprowadzaj użytkowników w błąd.
  • Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Odpowiedz sobie na pytanie „Czy moje działania są z korzyścią dla użytkowników? Czy podjąłbym takie działania, gdyby wyszukiwarki nie istniały?”
  • Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wartościową dla użytkowników. 
  • Zaprojektuj swoją witrynę tak aby różniła się od innych podobnych witryn.
  • Unikaj treści generowanych automatycznie
  • Unikaj uczestnictwa w systemach wymiany linków
  • Unikaj tworzenia stron zawierających niewiele lub bez oryginalnych treści
  • Unikaj ukrywania tekstów lub odnośników
  • Unikaj kopiowania treści z innych stron
  • Unikaj umieszczania na stronie słów kluczowych bez związku z jej treścią

ILOŚĆ PODSTRON i SŁÓW KLUCZOWYCH Jedną z ważnych rzeczy jakie ocenia Google to ilość podstron zawierających słowo kluczowe w sklepie. Większe serwisy łatwiej wybijają się wysoko na pozycjach jako bardziej wartościowe.  Przykład słowa kluczowego: porcelana angielska. Otrzymujemy wyniki i nasza strona jest niżej niż ALLEGRO / OLX / SPRZEDAJEMY dlatego że:

  1. zawiera więcej stron w swoim sklepie niż nasz sklep (sprzedaje kilka tysięcy produktów a my sprzedajemy tylko kilka)
  2. częściej używa słowa kluczowego niż my (trzeba poprawić)

Aby być wyżej niż konkurencja na wybrane słowa wystarczy często wyłącznie posiadać więcej podstron. Ponieważ nie lubimy wykonywać prac ręcznie to najczęściej zwiększamy ilość podstron na 2 sposoby:

  1. Import produktów z dowolnej hurtowni (to już zrobiliśmy) – ważne aby były to produkty komplementarne do naszych słó kluczowych. Produkty te mogą być nawet niedostępne (brak możliwości zamówienia dla klienta) ale ich obecność w sklepie powoduje że Google zaindeksuje np. 2-3-4 000 stron więcej niż u konkurencji.
  2. Rozseparowanie opcji produktowych na osobne produkty – wiele sklepów trzyma opcje produktów jako dodatkowe parametry w opisie a znakomity rezultat daje zapisanie jako osobny produkt każdego np. rozmiaru     spodni czy butów czy nawet koloru. Dzięki temu mamy 3-4 x więcej produktów niż konkurencja.

Mając już duuuuuuuuuuuuuuuużo produktów w sklepie musimy uzbroić każdą nową stronę w odpowiednie słowa kluczowe. Ile słów kluczowych mogę pozycjonować – to pytanie często słyszymy od klientów. Nie ma górnej granicy, każde słowo może być twoim słowem kluczowym, jeżeli dotyczy tego co sprzedajesz a jedyne wyznaczniki czy jest dobre czy nie to:

  • Jak często jest odpytywane w Google dane słowo kluczowe
  • Czy dane słowo wpisują osoby chcące dokonać zakupów

Czasami aby wygrać potrzebne są 3 razy, czasami 30 razy. Każde słowo sprawdzamy indywidualnie jak się pojawia w serwisach znajdujących się na pozycjach TOP3 wyników Google i staramy się być lepsi. Z takim Allegro ciężko będzie wygrać, dlatego można na takie słowa uruchamiać reklamą płatną na kilka tygodni / kilka tysięcy kliknięć aby sprawdzić czy warto wkładać pracę w dane słowo kluoczowe i w pozycjonowanie. 

Wybór słów kluczowych jest podstawą sukcesu ponieważ nie raz widzieliśmy jak klient płacił firmie pozycjonującej za usługę promującą daną frazę, która nie generowała żadnej sprzedaży. Jeśli nie wiemy czy dane słowo kluczowe sprzedaje  to nie warto w nie inwestować.  Tylko test Google Ads = dokładnie wiemy ile zamówień przyszło z danego słowa.   Nie wybieraj haseł zbyt ogólnych ponieważ, takie hasła są wpisywane do wyszukiwarki z najdziwniejszych powodów. Np. hasła biżuteria może szukać jakiś artysta bez weny w celu inspiracji, klient który chce kupić biżuterię  wie mniej więcej jaki rodzaj biżuterii chce kupić zatem użyje haseł typu :  srebrny naszyjnik z bursztynem, zegarek Rolex,  takie hasła będą mieć znacznie wyższą konwersję = wygenerują więcej zamówień.  Im bardziej ogólne hasło tym mniej wiemy czego szuka potencjalny klient. Analogia mapy  to kierowanie na północ lub na południe, mało dokładnie. W praktyce  np. hasło „akwarium” jest bardzo ogólne, nie wiemy czy klient chce kupić akwarium, czy dowiedzieć się jak założyć akwarium dziecku. Nie wiemy (wyszukiwarka także)  jakie są oczekiwania klienta co do wyniku. Firmy pozycjonujące często oferują uzyskanie pozycji na takie hasła, ale w praktyce to hasła 2-3-4 wyrazowe generują sprzedaż o większej konwersji.  Wiemy czego potrzebuje klient który wpisze „grzałka do akwarium 100 l warszawa”  – szuka sklepu z akcesoriami do akwarium a dokładnie sklepu w Warszawie w którym kupi grzałkę do akwarium 100 litrów. Wystarczy mu ten produkt pokazać w sklepie i wzbudzić zaufanie. Każda strona w sklepie powinna być optymalizowana na co najwyżej 1-2-3 hasła kluczowe. Idealnie jest wtedy kiedy masz czas na optymalizację 1 strony na 1 hasło kluczowe. W każdym sklepie masz możliwość wstawienia tych słów kluczowych w następujących miejscach:

  • Title / tytuł –     ok. 50 znaków zawierających najważniejsze 2 słowa kluczowe,     tytuł powinien być inny dla każdej podstrony w sklepie
  • Description / opis –     150 znaków opisujących najlepiej w jednym zdaniu zawartość strony, używaj słów kluczowych alternatywnych do tych w tytule lub w innej formie gramatycznej.  To tekst którym musisz przekonać klienta do kliknięcia w wynikach wyszukiwania, wyróżnij     się nawiązując do twojego USP
  • H1 –      znacznik w kodzie strony który wskazuje robotom iż dany tekst jest     tytułem,  powinien  zawierać słowo kluczowe zawarte w     tytule strony ale nie powinien być identyczny jak tytuł
  • Treść strony  – czyli to co najważniejsze.  Treść powinna składać się z     krótkiego wprowadzenia które zainteresuje czytelnika oraz     rozwinięcia. Tekst opisu produktu czy wpisu na blogu powinien być     unikalny czyli napisany przez ciebie. Jest to zajęcie czasochłonne     ale w perspektywie roku wygeneruje 10x większą sprzedaż niż najważniejsze hasło kluczowe w branży.  Dobrze jest używać śródtytułów, pogrubionych i zawierających hasła kluczowe a w     każdym z akapitów umieszczać słowo kluczowe użyte w śródtytule. Należy używać form fleksyjnych i gramatycznych tak jak w języku polskim
  • Alt Text – tekst opisujący dla obrazków – ludzie zobaczą obrazek ale robot     wyszukiwarki niestety nie, w tym celu stosuje się opisy zawartości     obrazków co w niektórych branżach np. sklepy z fototapetami generuje znaczny ruch z wyszukiwarek obrazków.  Opisując     zdjęcie używamy 1-2 słów kluczowych.  Pamiętaj aby opis był adekwatny do treści artykułu w którym został wstawiony obrazek.
  • Przyjazny adres URL – najczęściej generowany automatycznie przez co zawiera mało     istotne słowa lub kod produktu, zdecydowanie lepiej ustawić go ręcznie i wstawić w nim słowa kluczowe związane z produktem i producentem lub kategorią.
  • Linki tekstowe  – to odnośniki do innych stron w twoim serwisie lub innych domen, powinny zawierać słowo kluczowe które jest ustawione w tytule strony docelowej.

W razie problemów, możesz zawsze do mnie zadzwonić lub napisać maila.
Z przyjemnością pomogę uruchomić Twój sklep.