#40 ODZYSKIWANIE PORZUCONYCH KOSZYKÓW

ODZYSKUJ PORZUCANE KOSZYKI

Wg wszelkich badań (pokazuje to również Google Analytics) ok 70% klientów, którzy dodali coś do koszyka nie kończy zamówienia. O tak jakby w sklepie stacjonarnym 7 na 10 osób podeszło z produktem do kasy i nagle odeszło. Dlatego warto wykonać choć minimalne starania i wdrożyć podstawowe elementy aby część z tych koszyków uratować. Email marketing pomaga rozwiązać ten problem. Wartość porzucanych koszyków jest ogromna dlatego opłaca się działać przy użyciu inteligentnych maili. Jeśli nie uda się namówić klienta do finalizacji zamówienia to przynajmniej zostanie kontakt i dobre wrażenia a za jakiś czas może udać się finalizacja tracicie za pomocą działań newsletterowych. Jaka jest wartość porzuconych koszyków? Gigantyczna. Jedyne co trzeba zrobić w sklepie to połączyć email klienta z koszykiem i wysłać mu odpowiednią treść w mailu.  Oto kilka najczęstszych powodów porzucania koszyków: 

Niespodziewane dodatkowe koszty Bardzo często w koszyku pojawiają się niespodziewane koszty przesyłki, komunikuj koszt przesyłki już na karcie produktu a najlepiej uczyń z kosztów wysyłki jedną ze swoich zalet, darmowa wysyłka wszystkich zamówień staje się bardzo mocnym wabikiem. Coroczny dzień darmowej wysyłki, który przypada na 2 grudnia powoduje, że w wielu sklepach ten dzień staje się dniem z najwyższą konwersją. Darmową wysyłkę możesz zaoferować wybranym klientom i poinformować ich o tym w mailu, zrobić ją tylko dla zalogowanych dzięki czemu zyskasz kontakt mailowy nawet kiedy klient nie dokończy zamówienia. 

Po prostu szukają Znowu odwołując się do badań amerykańskich 99 % odwiedzających po raz pierwszy twój sklep nie będą kupować podczas pierwszych odwiedzin ponieważ na etapie porównywania oferty. Badania te pokazują że średni czas zakupu od pierwszej wizyty to ok 20 godzin, dlatego staraj się pozyskać email klienta i wysyłaj maila z przypomnieniem najdalej 24 godziny po porzuceniu koszyka. Alternatywnie możesz skorzystać ze skutecznego sposobu jaki dostarcza Google za pomocą re marketingu. Klienci w tym czasie kiedy porzucają Twój sklep szukają niższych kosztów produktu, tańszego transportu.

Lepsza cena u konkurencji To bardzo logiczne rozumowanie ale należy pamiętać, że najwartościowsi klienci to ci którzy generują zysk, nie możesz mieć na wszystko najniższych cen ponieważ nie zarobisz. Według badań użytkowników sklepów cena jest na 5 pozycji czynników zakupowych po: szybkości dostawy, zaufaniu, wygodzie i dostępności produktów. Niskie wartości koszyków mają zazwyczaj wyższy wskaźnik opuszczenia, jest to związane z ilością produktów i koniecznością ich wkładania ponownie do koszyka. Dlatego w reklamach remarketingowych podkreślaj korzyści i zadowolenie klienta, remarketing pozwala używać banerów, reklam wideo (bardzo często klient oglądający film w opisie wychodzi do Youtubie) 

Brak interakcji Czyli zwykłej możliwości kontaktu, brak łatwego kontaktu jest jednym z najważniejszych powodów porzuceń koszyka. Telefon, mail, czat to dzisiaj obowiązkowy standard. W wielu sklepach klient dzwoni i finalizuje zamówienie przez telefon ponieważ tak jest mu łatwiej. Kontakt z żywym człowiekiem bardzo mocno wpływa na poczucie bezpieczeństwa kupującego, od tego w jaki sposób odbieracie w sklepie telefony zależy czy taki klient wróci lub przynajmniej zapamięta kontakt. Wysyłanie przypomnień do klienta, który porzucił koszyk jest możliwe jedynie wtedy kiedy mamy jego adres, dlatego zrób wszystko aby klient chciał się zalogować, przekonaj go aby wpisał adres za wszelką cenę. Dlaczego? Dlatego że nie wygenerujesz z żadnej reklamy większej konwersji e-commerce niż z maila przypominającego porzucony koszyk. Dodatkowo statystyki pokazują że wartość zamówienia z odzyskanego koszyk jest zazwyczaj wyższa niż średnia wartość koszyka w sklepie. E-mail wysyłany po porzuceniu powinien zawierać:

  • Zdjęcia produktów w porzuconym koszyku, ceny i linki do koszyka
  • Recenzje i polecane produkty alternatywnie
  • Numer telefonu i kontakt do osoby która może pomóc dokończyć zamówienie
  • Gwarancje satysfakcji, łatwość zwrotu i wymiany

W każdej branży będą działały inne motywatory, czasami rabat, czasami prezent. Musisz przetestować najlepsze rozwiązanie w Twoim sklepie. Niemniej najważniejsza kolejność wysyłanych maili powinna być następująca:

  • E-mail #1  wysyłamy zaraz po opuszczeniu, otwieralność powyżej 50% klikalność powyżej 25% – mail „pomagający” dokończyć zamówienie
  • E-mail # 2 wysłany do 24 godzin po porzuceniu otwieralność powyżej 50% klikalność ok 15% – to mail w którym możesz zaoferować rabat
  • Email # 3 wysłany 5 dni po drugim email otwieralność 25% klikalność 5% – jeżeli klient nie dokończył zamówienia do tej pory to szansa znikoma, że dokończy. 

W razie problemów, możesz zawsze do mnie zadzwonić lub napisać maila.
Z przyjemnością pomogę uruchomić Twój sklep.