Co to jest webinar?
Czym jest webinar? Świetne pytanie! Mówiąc najprościej, webinar to interaktywna prezentacja wideo online, która obejmuje dowolny temat. Możesz myśleć o tym jak o konferencji lub wykładzie, ale jest on organizowany online za pośrednictwem dedykowanej platformy z sekcją pytań i odpowiedzi (Q&A) i jest dostępny dla odbiorców na całym świecie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o webinarach lub zastanawiasz się nad dodaniem ich do swojej strategii marketingowej to poniżej poznasz podstawy i zalety webinarów. Oto podstawowe wskazówki na początek, jak wykorzystać je jako skuteczne narzędzie marketingowe dla Twojej firmy.
Jak działają webinary?
Webinary internetowe, skrót od seminariów internetowych, mogą obejmować wykłady informacyjne, prezentacje sprzedażowe i dyskusje przy okrągłym stole. Chociaż tematy i obszary zainteresowania są różne, jedną wspólną cechą wszystkich webinariów jest to, że są to interaktywne wydarzenia, a nie tylko długie filmy.
Co dzieje się podczas webinaru
Webinar składa się z osoby prowadzącej / gospodarza, współprowadzących lub panelistów prezentujących się publiczności online. Prezentacja jest dostarczana poprzez udostępnianie ekranu, z głośnikiem na ekranie lub połączenie obu.
Treść webinarów może być emitowana na żywo, wstępnie nagrana lub może być mieszanką obu. Prezentacja na żywo jest dynamiczna i angażująca, ale czasami zdarzają się nieoczekiwane rzeczy. Korzystanie z wcześniej nagranych segmentów może odciążyć gospodarzy i naprawdę podnieść wartość produkcji.
Powszechną praktyką prowadzących webinary jest rezerwowanie części czasu pod koniec webinaru na sesję pytań i odpowiedzi na żywo. Niektórzy prowadzący chętnie odpowiadają na pytania podczas prezentacji. W innych przypadkach gospodarze proszą swoich uczestników o przesłanie pytań z wyprzedzeniem.
Bez względu na to, którą metodę pytań i odpowiedzi wybierze gospodarz, będą mogli wchodzić w interakcje i budować relacje z publicznością, odpowiadając na pytania.
Siła webinarów na żądanie
Gospodarze mogą nagrywać swoje webinary, a po ich zakończeniu oferować je do oglądania na żądanie. Daje to uczestnikom dwie opcje: uczestniczyć w webinarach na żywo lub oglądają je w wolnym czasie.
Firmy mogą wykorzystywać swoje webinary na żądanie jako potężne narzędzie na każdym etapie ścieżki marketingowej, od generowania leadów po konwersję. Udostępnij link do webinaru na żądanie w mediach społecznościowych, aby przyciągnąć nowych użytkowników do swojej witryny. Dołącz link do webinaru na żądanie w newsletterze lub opublikuj swój webinar bezpośrednio na swojej stronie internetowej i poproś odwiedzających o przesłanie swoich maili, zanim będą mogli go obejrzeć.
Podczas gdy widzowie na żądanie nie mogą kontaktować się z gospodarzem na żywo, gospodarz może zaoferować im łatwy dostęp do najlepszego punktu kontaktu, niezależnie od tego, czy jest to zespół ds. sprzedaży, pomocy technicznej czy obsługi klienta.
Dlaczego warto zacząć prowadzić webinary
Webinary to potężne narzędzie do marketingu i zwiększania adopcji produktów. Pomagają osiągnąć kilka celów sprzedażowych i marketingowych jednocześnie. Prowadząc webinar możesz:
- Docierać do globalnej publiczności w czasie rzeczywistym
- Generować nowe leady do lejka sprzedażowego
- Rozwijać osobiste relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami
- Wykazać się wiedzą branżową i buduować świadomość marki
Nadal nie jesteś przekonany? Webinary są o wiele łatwiejsze do zaplanowania i przeprowadzenia niż konferencje czy wykłady w realu. Ponieważ webinary odbywają się online, tysiące osób z całego świata mogą uczestniczyć jednocześnie bez kosztów i skomplikowanej logistyki wymaganej do wynajęcia miejsca lub zorganizowania podróży dla Twojego zespołu.
Dodawanie webinarów do listy narzędzi marketingowych jest łatwiejsze niż się wydaje.
1. Upewnij się, że masz cały niezbędny sprzęt i oprogramowanie
Wymagania sprzętowe do prowadzenia webinaru są proste:
- Komputer z silnym połączeniem internetowym
- Porządny mikrofon wbudowany lub zewnętrzny
- Przyzwoita wbudowana lub zewnętrzna kamera internetowa
Oprogramowanie. Do wyboru są dziesiątki platform wideokonferencyjnych, w tym Zoom, GoToWebinar, Webex i wiele innych. Upewnij się tylko, że wybrana platforma będzie obsługiwać liczbę mówców i wielkość Twojej publiczności.
2. Wybierz swój temat
Możliwości tematów webinarów są nieograniczone. Może chcesz przedstawić swój najnowszy produkt, przeprowadzić wywiad z ekspertem w swojej dziedzinie lub nauczyć publiczność tematu, który Cię pasjonuje. Jakikolwiek temat wybierzesz, upewnij się, że jest interesujący zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich odbiorców! A przede wszystkim upewnij się, że prelegenci czują się super komfortowo prezentując treści.
3. Zdecyduj, jakiego formatu wypowiedzi chcesz użyć
Webinary mają różne formaty, a ich prowadzenie jest mnóstwo miejsca na kreatywność. Wybór formatu mówienia to dobry początek. Omówmy najczęstsze:
- POJEDYNCZY PROWADZĄCY PREZENTACJĘ
Ten format jest świetny, jeśli masz w zespole specjalistę ds. produktu lub eksperta merytorycznego, który uwielbia uczyć. To osoba, która już przemawia na konferencjach lub pomaga klientom uzyskać jak najwięcej korzyści z Twojego produktu. - WIELU PROWADZACYCH – RÓŻNE PUNKTY WIDZENIA
Ten format jest podobny do pierwszego, z wyjątkiem tego, że masz prezentację wielu członków zespołu. Nadal będziesz potrzebować świetnej prezentacji, aby przejść przez nią, ale zebranie kilku członków zespołu może pomóc Twojej firmie opowiedzieć lepszą historię. Na przykład możesz mieć przedstawiciela z zespołu marketingowego i innego z działu rozwoju produktu jako prezenterów. - DYSKUSJE PANELOWE
Czasami najlepszym sposobem na przyciągnięcie publiczności i zapewnienie widzom ogromnej wartości jest przeprowadzenie wywiadu na żywo z ekspertem od kategorii lub kilkoma. W takim przypadku prezentacja może nie być konieczna, ale będziesz potrzebować silnego moderatora do zadawania pytań, ułatwiania rozmowy i przekazywania pytań od publiczności.
4. Zaplanuj długość swojego webinaru
Przeciętny webinar trwa od 30 minut do godziny, a sesje pytań i odpowiedzi są zazwyczaj zarezerwowane na ostatnie 15 minut. Zastanów się nad treścią, którą przedstawisz, i strukturą, którą będziesz podążać. Jaki jest rozsądny czas na dostarczenie informacji i udzielenie odpowiedzi na pytania uczestników bez pośpiechu? Nie chcesz, aby Twój webinar był za krótki lub za długi! Treści, które prezentujesz, powinny być na tyle interesujące i wciągające, aby utrzymać odbiorców do końca.
5. Zrób webinar treningowy
Po zakończeniu planowania treści i struktury webinaru nadszedł czas na próbę. Skonfiguruj kamerę internetową i użyj platformy do wideokonferencji, takiej jak Zoom, aby nagrać bieg treningowy. Pomoże Ci to zidentyfikować segmenty prezentacji, które wymagają poprawy i zwiększy Twoją pewność siebie, gdy nadejdzie czas na prezentację przed publicznością na żywo.
6. Nagraj swoje webinary
Pamiętaj, aby nagrać swój webinar, aby móc go później zaoferować na żądanie. Jeśli Twoja platforma webinarowa nie ma funkcji nagrywania, użyj rejestratora ekranu.
Jednym z najlepszych sposobów na opanowanie nowej taktyki marketingowej jest zapoznanie się z najlepszymi przykładami liderów branży. Spróbuj wyszukać firmy takie jak Twoja, które organizują webinary, i weź udział w jednym z nich. Jeśli żaden z Twoich bezpośrednich konkurentów nie używa webinarów jako taktyki, być może właśnie odkryłeś potencjalną przewagę strategiczną.
To wprowadzenie do webinarów da Ci pewność i motywację do rozważenia zorganizowania webinaru dla Twojej firmy. Należy zauważyć, że jak każde nowe przedsięwzięcie, praktyka czyni mistrza. Im więcej webinarów stworzysz, tym lepsze będą!