Dlaczego klienci porzucają koszyki

Wg amerykańskich badań ok 70% ludzi którzy dodali coś do koszyka nie kończy zamówienia.  O tak jakby w sklepie stacjonarnym 7 na 10 osób podeszło z produktem do kasy i nagle odeszło.  Dlatego warto wykonać choć minimalne starania i wdrożyć podstawowe elementy aby część z tych koszyków uratować.

Oto kilka najczęstszych powodów porzucania koszyków:

  • Niespodziewane dodatkowe koszty
    Bardzo często w koszyku pojawiają się  niespodziewane koszty przesyłki, komunikuj koszt przesyłki już na karcie produktu a najlepiej uczyń z kosztów wysyłki jedną ze swoich zalet, darmowa wysyłka  wszystkich zamówień staje się bardzo mocnym wabikiem. Coroczny dzień darmowej wysyłki, który przypada na 2 grudnia powoduje, że w wielu sklepach ten dzień staje się dniem z najwyższą konwersją. Darmową wysyłkę możesz zaoferować  wybranym klientom i poinformować ich o tym w mailu, zrobić ją tylko dla zalogowanych dzięki czemu zyskasz kontakt mailowy nawet
  • Po prostu szukają
    Znowu odwołując się do badań amerykańskich 99 % odwiedzających po raz pierwszy twój sklep nie będą kupować podczas pierwszych odwiedzin ponieważ na etapie porównywania oferty.  Badania te pokazują że średni czas zakupu od pierwszej wizyty to ok 20 godzin, dlatego  staraj się pozyskać email  klienta i  wysyłaj maila z przypomnieniem najdalej 24 godziny po porzuceniu koszyka. Alternatywnie możesz korzystać ze skutecznego sposobu jaki dostarcza Google  za pomocą re marketingu.  Klienci w tym czasie kiedy porzucają Twój sklep szukają niższych kosztów produktu, tańszego transportu.
  • Lepsza cena u konkurencji
    To bardzo logiczne rozumowanie ale należy pamiętać, że najwartościowsi klienci to ci którzy generują zysk, nie możesz mieć na wszystko najniższych cen ponieważ nie zarobisz. Według badań użytkowników sklepów cena jest na 5  pozycji czynników zakupowych po: szybkości dostawy, zaufaniu, wygodzie i dostępności produktów.  Niskie wartości koszyków mają zazwyczaj wyższy wskaźnik opuszczenia, jest to związane z ilością produktów i koniecznością ich wkładania ponownie do koszyka.   Dlatego w reklamach remarketingowych podkreślaj korzyści i zadowolenie klienta, remarketing pozwala używać banerów, reklam wideo (bardzo często klient oglądający film w opisie wychodzi do Youtubie)

 

  • Brak programu lojalnościowego
    Członkowie programu lojalnościowego wydają średnio 15% więcej niż klienci poza programem.  Korzyść w postaci 5% rabatu z pierwszego i kolejnych zamówień motywuje bardziej do finalizacji zamówienia niż brak takiej prostej korzyści. Jeśli przekonasz gościa do dołączenia to zdobywasz szansę na  zamówienia w przyszłości od tego klienta.

 

  • Brak interakcji
    Czyli zwykłej możliwości kontaktu, brak łatwego kontaktu jest jednym z najważniejszych powodów porzuceń koszyka.  Telefon, mail, czat to dzisiaj obowiązkowy standard.  W wielu sklepach klient dzwoni i finalizuje zamówienie przez telefon ponieważ tak jest mu łatwiej.  Kontakt z żywym człowiekiem bardzo mocno wpływa na poczucie bezpieczeństwa kupującego, od tego  w jaki sposób odbieracie w sklepie telefony zależy czy taki klient wróci lub przynajmniej zapamięta kontakt.