Cele content marketingu

Od lat przyzwyczajamy się do tego samego zestawu celów content marketingowych. To idzie mniej więcej tak:

  • Świadomość marki
  • Generowanie leadów
  • Tworzenie zainteresowania produktem
  • Konwersja (sprzedaż/rejestracje)
  • Lojalność wobec marki
  • Utrzymanie klienta

Brzmi znajomo? Są to tradycyjne cele marketingowe powtarzane przez niezliczone publikacje na przestrzeni lat. Co zaskakujące, cele te zostały zbudowane na dwóch prostych błędach.

  1. Mylenie wyników z celami. W rzeczywistości nie są to cele marketingowe; to efekty dobrego content marketingu. Innymi słowy, w ten sposób firmy odnoszą korzyści z tworzenia pomocnych i przyjemnych treści.
  2. Sugerowanie, że możesz/powinieneś skupić się na jednym celu
    Wyobraź sobie, że Twoim „celem” jest tworzenie treści, które będą generować więcej leadów. Czy to oznacza, że możesz zapomnieć o budowaniu zaufania, budowaniu świadomości marki i edukowaniu odbiorców w zakresie tej samej treści? I po co ktoś miałby zapisywać się do Twojego produktu lub newslettera, jeśli uważa, że treść jest złej jakości?

Chodzi mi o to, że nie można po prostu wybrać jednego z tych tradycyjnych celów i zapomnieć o reszcie.
Powyższe dwa błędy mają ten sam rdzeń: myślenie o treści w sposób zorientowany na biznes, a nie na użytkownika.

Dobra treść jest zorientowana na użytkownika

Pod koniec dnia wszystkie firmy oczekują, że marketing zwiększy sprzedaż. Ale konsumenci rozważają wiele aspektów przed dokonaniem wyboru. Nie na wszystkie z nich można wpływać marketingiem, zwłaszcza content marketingiem.

W rzeczywistości cały content marketing, na który może wpłynąć, to mniej więcej trzy rzeczy:

  • Edukacja
  • Inspiracja
  • Rozrywka

Cel 1. Edukacja


Tutaj tworzysz przydatne treści na temat:

  • Problemy, które Twój produkt lub usługa może rozwiązać.
  • Rzeczy, które Twój produkt/usługa może ulepszyć.
  • Inne wyzwania, których doświadczają Twoi odbiorcy (istotne dla Twojej firmy).

Treści edukacyjne sprawdzają się w przypadku firm, ponieważ ludzie potrzebują informacji, aby prosperować w tym świecie. Ale jeszcze lepsze od informacji jest narzędzie, które pomaga z nich korzystać i rozwiązywać problemy. Dzięki content marketingowi firmy mogą jednocześnie dostarczać te dwie rzeczy: informacje i środki do ich wykorzystania.

Cel 2. Inspiracja


To treści, które dają ludziom „iskrę” do działania i osiągania celów. Inspiracja różni się od edukacji tym, że nie służy kompletnym rozwiązaniom. Działa na wyobraźnię i emocje, aby pokazać możliwe lub postawić ważne pytanie. Poza tym zazwyczaj ma większy wpływ niż treści edukacyjne.

Inspiracja działa dla firm, ponieważ:

  • Pozwala dotrzeć do ludzi, zanim napotkają problem, który rozwiązuje Twój produkt, i kiedy nie chcą go rozwiązać. Dzięki temu możesz pokonać konkurencję do samego końca.
  • Tworzy więź emocjonalną z publicznością poprzez podekscytowanie i entuzjazm. Emocje sprawiają, że marki są niezapomniane.
  • Pozwala inspirującym markom naprawdę się wyróżnić.
  • Ma moc wpływania.
  • Może sprawić, że ludzie będą chcieli wracać spontanicznie. A to ważne, bo wtedy treść dociera do czytelnika bez konkurencji.

Cel 3. Rozrywka

Twórz „lżejsze” treści, aby zapewnić rozrywkę odbiorcom. Ale tylko wtedy, gdy widzisz sygnały, że Twoi odbiorcy to doceniają.

Treści rozrywkowe mogą działać dla Twojej firmy w podobny sposób jak treści inspirujące. Tworzy więź emocjonalną i daje widzom przekonujący powód do powrotu. Ale podczas gdy inspirujące treści wymagają czegoś głębokiego (pokarm do przemyśleń), zabawne treści będą miały głównie na celu przyciągnięcie uwagi i wywołanie doświadczenia.

Ponadto treści rozrywkowe mają prawdopodobnie największy potencjał zasięgu ze wszystkich trzech typów, ponieważ:

  • Ludzie rzadko przegapiają okazję do rozrywki.
  • Może dotrzeć do ludzi na bardzo wczesnym etapie ich podróży do klienta. Być może nawet wcześniej niż inspirujące treści.
  • Ma duży potencjał, aby stać się wirusowym.

Tego rodzaju treści mogą działać, ale jest to trochę trudne w obsłudze. Firmy nie są artystami (zwłaszcza firmy B2B). Jednak rozrywka nie musi polegać na publikowaniu memów w mediach społecznościowych.

Jak osiągnąć nowe cele content marketingowe


Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w pracy nad wyznaczaniem i osiąganiem celów content marketingowych.

  • Wyznacz dokładnie swoje cele Mamy trzy ogólne cele content marketingowe. Problem w tym, że są one zbyt ogólne. Musimy uczynić je praktycznymi, stosując metodę wyznaczania celów. Jedną z metod, o której prawdopodobnie słyszałeś, jest metoda SMART.
  • Skoncentruj się na rozwiązaniach, które możesz kontrolować – Czego nie możesz kontrolować, nie możesz kontrolować.
  • Nie stosuj zbyt ścisłych ram czasowych – tworzenie dobrych treści wymaga czasu, a także czasu, aby pokazać efekty.
  • Używaj prostych, praktycznych wskaźników KPI – to pomoże Ci pozostać na właściwej drodze (więcej na ten temat za chwilę).
  • Nie bój się eksperymentować – jeśli nie jesteś pewien, co się stanie, postaw sobie za cel sprawdzenie tego.

Podobne wpisy