Dlaczego clickbait działa
| | | | |

Dlaczego clickbait działa i dlaczego warto robić ich więcej

Clickbait zyskał w ostatnich latach złą reputację. W dobie dezinformacji ludzie niechętnie patrzą na sensacyjne nagłówki i słusznie. Jednak gdy zostanie to zrobione prawidłowo, clickbait jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciągnięcie uwagi ludzi i przyciągnięcie ruchu do Twoich treści w sklepie internetowym.  Dowiedz się dlaczego clickbait działa, jak robić to etycznie i dlaczego warto go częściej używać.

Co to jest clickbait ?

Clickbait to bardzo popularne w internecie działanie, które polega na przyciągnięciu uwagi użytkowników tytułem artykułu, filmu lub na przykład miniaturką. Mówi się wtedy o clickbaitowym tytule bądź też clickbaitowej miniaturce. Zazwyczaj jest to równoznaczne z wyolbrzymieniem znaczenia zawartości konkretnej publikacji lub na przykład filmu.

Clickbait to wszelkie treści napisane w celu przyciągnięcia kliknięć. Może zawierać dowolną treść internetową, od artykułów prasowych po posty na blogu, infografiki, filmy, wywiady i nie tylko. Treść clickbait zazwyczaj zawiera:

  • chwytliwy lub przekonujący nagłówek
  • silny nacisk na emocji
  • dowcipna tekst

Chociaż powszechnie przypisywany jest mediom internetowym, ten rodzaj treści istnieje od zarania dziennikarstwa drukowanego. W XIX wieku, kiedy gazety walczyły o nakład, najlepszym sposobem na przyciągnięcie nowych odwiedzających było wykorzystanie chwytliwych nagłówków, aby zachęcić czytelników. Znasz to na pewno z gazet Fakt czy Superexpress.

Wraz z pojawieniem sie optymalizacji SEO i większej liczby marek na pierwszej stronie w Google, a każda pragnie zwiększyć ruch na swoich stronach internetowych, tytuły clickbait odrodziły się w nurcie internetowym. Dlatego obecnie clickbait jest używany w prawie każdym rodzaju treści reklam cyfrowych.

Clickbait – różne rodzaje

Treścią clickbait może być wszystko, od blogów po filmy, artykuły prasowe, reklamy i nie tylko. Najczęstsze typy to listy, poradniki i posty na blogu, które wykorzystują popularne tematy. Oto kilka przykładów typowych nagłówków:

  • Najnowszy przewodnik po _____
  • X sposobów na poprawę _____
  • Lista najlepszych _____ w _____
  • Sekret ______, który zmieni twoje życie na zawsze
  • Dlaczego kochamy _____ i dlaczego ty też pokochasz
  • Nigdy nie zgadniesz, co _____ zrobił ostatniej nocy

Nagłówki clickbait mogą być również używane na platformach wideo, takich jak YouTube.

Dlaczego Clickbait działa

Clickbait często ma złą reputację w Internecie, głównie z powodu zarzutów o wprowadzające w błąd użytkowników.  Biorąc to pod uwagę jak wielkie możliwości daje kreatywność to z pewnością znajdziesz wiele  sposobów na etyczne wykorzystanie clickbaitów bez wprowadzania czytelników w błąd.

Clickbait działa dzięki swojej zdolności do odniesienia się do prawdziwych ludzkich emocji i ciekawości. Każdy chce poznać sekret zdobywania większej liczby obserwujących, tak jak każdy chce wiedzieć, jakie dziwne rzeczy dzieją się w życiu gwiazd.  Nazywa się to luką w ciekawości i jest to psychologiczne uczucie – wewnętrzna potrzeba dowiedzenia się więcej, poznania odpowiedzi.

Większość tytułów typu clickbait ma taką strukturę, aby czytelnik pomyślał, że po kliknięciu łącza nauczy się czegoś nowego. Ważną uwagą etyczną jest oferowanie prawdziwej wartości w artykule, a nie tylko używanie mylącego nagłówka, aby uzyskać ruch na stronie.

Clickbait jest również ważnym elementem pomiaru sukcesu sklepy internetowego. Jeśli nikt nie kliknie Twojego linka lub reklamy w Google, tracisz możliwość przedstawienia oferty tysiącom potencjalnych klientów. Jeśli chcesz zwiększyć swoją sprzedaż, potrzebujesz więcej kliknięć. Jeśli chcesz więcej kliknięć, musisz zbudować strategię jak budować clickbaity, aby ludzie je klikali.

Biorąc to pod uwagę, nie musisz uciekać się do sensacji, aby to zrobić. Zamiast tego pomyśl o celach swoich odbiorców.  Korzystając ze strategii clickbait, skup się na problemach klientów i stwórz treści, które będą ich edukować i ekscytować. Jeśli twój nagłówek pasuje do twoich treści, możesz uniknąć niezadowolenia odbiorców.

Strategie clickbait, których należy unikać

Chociaż clickbait może być skuteczną strategią marketingu cyfrowego, może również zaszkodzić Twojej marce, jeśli zostanie wykonany niewłaściwie. Wiele serwisów społecznościowych i wyszukiwarek dodało do swoich zasad brak korzystania z treści sensacyjnych lub wprowadzających w błąd.

Zasady Google zabraniają „reklam, które wykorzystują taktykę clickbait lub sensacyjny tekst lub obrazy w celu zwiększenia ruchu”. Może to obejmować:

  • Reklamy, które twierdzą, że ujawniają tajemnice lub inne sensacyjne informacje.
  • Reklamy zawierające sformułowania takie jak Nie uwierzysz, co stało się dalej…
  • Reklamy wykorzystujące zmienione obrazy lub zdjęcia katastrof.
  • Reklamy wykorzystujące zdjęcia „przed i po” pokazujące znaczące zmiany w ludzkim ciele.
  • Reklamy wykorzystujące negatywne zdarzenia, takie jak śmierć, choroba lub katastrofa, aby wywołać u widzów lęk.

Ostatecznie sukces clickbaitów  sprowadza się do dwóch rzeczy:

  • Pisz przekonujące, szczere, angażujące nagłówki.
  • Nie zawiedź swoich czytelników, gdy na nich klikną.

Teraz, gdy wiesz, jak etycznie korzystać z clickbait, nadszedł czas, aby wdrożyć te strategie w swoim content marketingu. Oto 3 patenty:

  1. Wykorzystaj lukę w ciekawości, ale jej nie wykorzystuj. Unikaj sensacyjnych materiałów i niedokładnych twierdzeń.
  2. Dotrzymuj wszelkich składanych obietnic. Twoi odbiorcy oczekują informacji, które im obiecujesz. Jeśli stale czują, że nie mogą ufać Twoim twierdzeniom, nie będą kontynuować interakcji z Twoją marką.
  3. Używaj liczb w nagłówkach. Liczby reprezentują kroki, które użytkownicy mogą wykonać, aby osiągnąć swoje cele. Ponumerowane listy poprawiają również skanowalność i ułatwiają czytelnikom przetrawienie treści.

Aby napisać świetny clickbaitowy nagłówek, który będzie napędzał kliknięcia i ruch w sklepie, możesz pomagać sobie następującymi technikami:

1. Użyj alertów Google, aby dowiedzieć się, co jest na czasie – Wykorzystywanie popularnych trendów i wiadomości to świetny sposób na zaangażowanie użytkowników.

2. Użyj liczb lub formatu listu – Liczby to odwieczny trend w blogowaniu, który zwiększa zaangażowanie czytelników.  Ponieważ użytkownicy online szukają szybkich i skutecznych informacji, wolą treści, do których mogą łatwo uzyskać dostęp i je przyswoić.

3. Zaoferuj czytelnikowi natychmiastową wartość. Oferowanie natychmiastowej wartości to świetny sposób na zachęcanie do klikania Twojego posta. Możesz oferować wartość fizyczną dzięki zniżkom, bezpłatnym produktom, usługom konsultacyjnym i nie tylko. Możesz też zaoferować coś mniej namacalnego, na przykład sztuczkę branżową.

Czy clickbait nadal działa?

Tak, chociaż teraz inaczej, ze względu na powszechność dezinformacji w Internecie. Jednak to od ciebie zależy czy użyjesz etyczne i produktywne sposoby wykorzystania tej taktyki. Korzystając z tej strategii, ważne jest, aby postępować etycznie i nie wprowadzać użytkowników w błąd ani nie wykorzystywać negatywnych treści tylko po to, aby zwiększyć swoje poglądy.

Jeśli wierzysz w swoje treści i uważasz, że przyniosą korzyści Twoim użytkownikom, nie ma powodu, by czuć się źle z tworzeniem clickbaitowych tytułów.