Czym jest Google Analytics 4?
Czym jest Google Analytics 4? Dzisiejsze narzędzia pomiarowe stron i sklepów internetowych muszą stawiać czoła nowym wyzwaniom, aby zrozumieć złożone, wieloplatformowe podróże klientów a wszystko to przy jednoczesnym nadaniu priorytetu prywatności użytkowników.
Dwa i pół roku temu Google wprowadziło usługę Analytics 4, aby sprostać tym zmieniającym się standardom pomiaru i pomóc firmom odnieść sukces. GA4 zapewnia elastyczność pomiaru wielu różnych rodzajów danych, zapewniając solidne narzędzia analityczne zaprojektowane na przyszłość. Google Analytics 4 umożliwia firmom przeglądanie ujednoliconych ścieżek zakupowych użytkowników w ich witrynach, i aplikacjach, oraz korzystanie z technologii uczenia maszynowego Google do przewidywania nowych wydarzeń.
Nadszedł więc czas, aby uczynić GA4 swoim głównym wieloplatformowym rozwiązaniem analityki e-commerce. W przyszłym roku Google zacznie wycofywać Universal Analytics. Wszystkie standardowe usługi Universal Analytics przestaną przetwarzać dane w dniu 1 lipca 2023 r.
Dlaczego znika Universal Analytics
Universal Analytics został stworzony z myślą o generacji pomiarów online, które były zakotwiczone w sieci komputerowej, niezależnych sesjach i łatwiej obserwowalnych danych z plików cookie. Ta metodologia pomiaru szybko staje się przestarzała. Tymczasem Google Analytics 4 działa na różnych platformach, nie opiera się wyłącznie na plikach cookie i wykorzystuje model danych oparty na zdarzeniach.
I chociaż Universal Analytics oferuje różne opcje kontroli prywatności, Google Analytics 4 zaprojektowano z zachowaniem prywatności u podstaw, aby zapewnić lepsze wrażenia zarówno właścicielom witryn jak i ich użytkownikom. GA4 również nie będzie już przechowywać adresów IP. To rozwiązania jest szczególnie potrzebne w dzisiejszym międzynarodowym krajobrazie, w którym użytkownicy coraz częściej oczekują większej ochrony prywatności i kontroli nad swoimi danymi.
Google Analytics 4 został zaprojektowany z myślą o Twoich kluczowych celach, takich jak zwiększanie sprzedaży lub instalacji aplikacji, generowanie potencjalnych klientów lub łączenie zaangażowania klientów online i offline. Oto tylko kilka sposobów, w jakie Google Analytics 4 może wspierać Twoją firmę.
Zrozum swoich klientów w różnych punktach ścieżki zakupowej
Dzięki Google Analytics 4 uzyskasz pełny wgląd w cykl życia klienta a dzięki modelowi pomiarowemu opartemu na zdarzeniach, który nie jest przypisany do żadnej platformy a zorganizowany w niezależne sesje.
Na przykład marka odzieży, może wykorzystać Google Analytics 4 do pomiarów w swojej witrynie i aplikacji, dzięki czemu zespół marketingowy sklepu może lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy przechodzili przez ścieżkę zakupową a to w prostym rezultacie może zmniejszyć ilość porzucanych koszyków
Popraw ROI dzięki atrybucji opartej na danych
Używając atrybucji opartej na danych, analizujesz pełny wpływ działań marketingowych na ścieżkę zakupową klienta. Przypisujesz udział w atrybucji nie tylko do ostatniego kliknięcia, korzystając z danych Analytics, ale zrozumiesz także, w jaki sposób działania marketingowe wpływają na konwersje. Możesz wyeksportować tę analizę do narzędzi multimedialnych Google Ads i Google Marketing Platform, aby zoptymalizować swoje kampanie.
Dodatkowo GA 4 pomaga mierzyć zaangażowanie i konwersje z uwzględnieniem nowym kontrolom prywatności na poziomie wybranego kraju, dzięki czemu możesz zarządzać i minimalizować gromadzenie danych na poziomie użytkownika, przy jednoczesnym zachowaniu kluczowych funkcji pomiarowych.
Uzyskaj większą wartość ze swoich danych
Nowa analityka to systemy uczące się maszynowo generują wyrafinowane analizy dotyczące zachowań i konwersji użytkowników, tworzą nowe grupy odbiorców, którzy prawdopodobnie dokonają zakupu lub odejdą, a także automatycznie generują krytyczne informacje, aby usprawnić działania marketingowe. Rozszerzone integracje z innymi usługami Google, takimi jak Google Ads, działają na połączonych danych z internetu i aplikacji, ułatwiając wykorzystanie statystyk Analytics do optymalizacji kampanii.
Wszystkie standardowe usługi Universal Analytics przestaną przetwarzać dane 1 lipca 2023 r. Po tym czasie będziesz mieć dostęp do wcześniej przetworzonych danych w Universal Analytics przez co najmniej sześć miesięcy. Zatem jak najszybciej przejdź do Google Analytics 4, aby wykorzystywać niezbędne dane historyczne, zanim Universal Analytics przestanie przetwarzać dane w twoim sklepie.
Narzędzie raportowania Google Analytics jest powszechnie używane przez miliony firm i witryn do śledzenia interakcji użytkowników w domenach internetowych, aplikacjach mobilnych i interfejsach API offline. Większość firm zna tę platformę jako narzędzie, które pomaga im śledzić ruch w sieci, monitorować ważne kanały marketingowe i mierzyć ich główne KPI. A teraz, dzięki nowej analityce , Google oferuje nową wersję, która bardzo różni się od tradycyjnego „uniwersalnego” Analytics.
Nowa wersja Google Analytics 4 zawiera szereg kluczowych funkcji, które znacznie różnią ją od starej wersji. Jedną z największych różnic jest nowa funkcja modelowania danych, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do wypełniania luk w danych, w których tradycyjne Analytics może być blokowane przez reguły zgody na pliki cookie, blokowany JavaScript i nacisk na prywatność.
Dodatkowo interfejs użytkownika dla nowego domyślnego Google Analytics jest zupełnie inny. Oto opis niektórych najważniejszych różnic.
Co to jest Google Analytics 4
Google samodzielnie opisuje cel nowego Google Analytics jako podejścia nowej generacji do śledzenia „prywatności użytkowników”, pomiaru na różnych platformach i danych przewidywanych opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych modeli uczenia maszynowego Google nowy Analytics 4 może wypełniać dane dotyczące ruchu w witrynie i zachowania użytkowników.
Google Analytics 4 opiera się na tej samej platformie dla systemu „Aplikacja + internet”, która została wydana w 2019 r. Wersja usługi Aplikacje + internet w Analytics koncentrowała się głównie na danych z wielu kanałów, co oznacza, że umożliwiła marketerom śledzenie użytkowników aplikacje, oprogramowanie i strona internetowa.
Głównym celem Google Analytics 4 jest zmiana sposobu pokazywania danych, tak aby koncentrować się na użytkownikach i na ścieżce użytkownika od pierwszej wizyty do końcowej konwersji.
Dodatkowo Google Analytics 4 w dużej mierze wynika z nowych przepisów o ochronie prywatności. Wiele firm korzystających z tradycyjnego Universal Google Analytics może często mieć problemy z niedokładnymi lub brakującymi danymi z powodu opcji zgody na pliki cookie wymaganych przez te przepisy w poszczególnych krajach.
Jak włączyć Google Analytics 4?
Pierwszym krokiem jest skonfigurowanie konta Analytics, chyba że już je masz. Jeśli nie potrzebujesz osobnego konta dla tej witryny lub aplikacji, przejdź od razu do tworzenia usługi.
W sekcji Administracja skonfiguruj ustawienia udostępniania danych, aby kontrolować dane udostępniane Google. Aby dodawać usługi do konta Google Analytics, musisz mieć rolę administratora. Jeśli konto zostało utworzone przez Ciebie, automatycznie będziesz mieć tę rolę.
Następnym krokiem jest skonfigurowanie pierwszego strumienia danych. Jest to źródło danych, z którego zdarzenia będą przesyłane do Twojej usługi analityki. W jednej usłudze można mieć wiele źródeł danych. Na przykład strony internetowe internetowe, aplikację na Androida osobna na iOS. Mając identyfikator śledzenia możemy dodać teraz tag GA4 w Google Tag Manager lub za pomocą odpowiedniej wtyczki w panelu administracyjnym sklepu.