Jakie mamy alternatywy dla Google Analytics? Dotychczas najpopularniejsze narzędzie do analityki e-commerce Google Analytics zostanie zamknięte 1 lipca 2023 r. Od tego momentu możesz korzystać tylko z Google Analytics 4. Niestety nie wszyscy są entuzjastycznie nastawieni do najnowszej wersji Analytics. Dlatego abyś poznał alternatywne narzędzia do mierzenia dla GA i GA4.

GA vs. GA4

Najpierw  krótko, jaka jest różnica miedzy starym i nowym GA? Najważniejszą zmianą jest to, że GA4 działa w oparciu o wydarzenia, a GA w oparciu o sesje. Obecnie dane odwiedzającego są rejestrowane w sesji, w której mierzone są wszystkie interakcje. W przypadku GA4 mierzone są zdarzenia, a więc same interakcje. Na podstawie interakcji możesz uzyskać więcej informacji o swoim użytkowniku.

 

 

Alternatywy dla Google Analytics

Ogólnie rzecz biorąc, wielu marketerów uważa, że ​​nowy GA4 nie wnosi postępu. Użycie stało się bardziej skomplikowane a dodatkowo Google Analytics zasadniczo nie jest odporny na RODO. Na szczęście rynek alternatyw Analytics szybko się rozwija.

Matomo

Matamo to darmowa platforma analitycznej. Dostarcza szczegółowych informacji o odwiedzających, takich jak język, którym mówią, strony, które odwiedzają, jakie pliki pobierają i czego szukają w Twojej witrynie. Mamoto przedstawia się jako „etyczna alternatywa” dla tymczasowych koncepcji Google. Możesz pobrać i zainstalować Matamo na własnym serwerze internetowym.  Ponadto Matamo oferuje szereg innych zalet:

  1. Brak luki w danych: możesz zaimportować swoje dane GA do Matamo.
  2. Obszerna analiza behawioralna: dzięki heat mapom możesz zobaczyć, jaka jest zachowują się użytkownicy Twojej strony i co klikają
  3. Przeznaczony dla sklepów internetowych: zawiera również funkcję e-commerce.

Piwik Pro

Piwik Pro jest całkowicie skoncentrowany na prywatności użytkownika. Była to pierwsza alternatywa dla Google Analytics, która bardziej skupia się na prywatności. Z tego powodu Piwik Pro koncentruje się głównie na branżach takich jak opieka zdrowotna, agencje rządowe i firmy finansowe. Od 2021 roku mają też darmową platformę: Piwik Pro Core.  Dzięki Piwik Pro możesz łatwo analizować dane zarówno ze stron internetowych, jak i aplikacji oraz łatwo tworzyć lejki na podstawie mierzonych interakcji użytkowników.

Mixpanel

Mixpanel to platforma, na której możesz przeglądać interakcje użytkowników w czasie rzeczywistym. Narzędzie jest odpowiednie zarówno dla stron internetowych, jak i aplikacji. Ma takie samo podejście jak GA4, a mianowicie pomiary oparte na zdarzeniach. Ogólnie rzecz biorąc, Mixpanel ma te same mechanizmy zbierania danych co GA4, ale istnieje duża różnica w łatwości obsługi. Z drugiej strony Mixpanel jest platformą płatną. Oferuje 3 plany płatności od 36 USD. GA4 jest i pozostanie darmowy.

Adobe Analytics

Adobe Analytics jest częścią produktów Adobe Experience Cloud. Ta platforma marketingowa może być wykorzystywana do analizy danych ze stron internetowych i aplikacji, ale także do przeglądania statystyk użytkowników w czasie rzeczywistym. Największą zaletą tej platformy jest to, że możesz eksportować zebrane dane na wszystkie platformy Adobe, z których korzystasz. Są też dwie wady: jest to dość drogi system dla mniejszych firm, a także łatwość obsługi pozostawia wiele do życzenia.