Dlaczego warto kupić gotowy sklep? Dla wielu rozpoczęcie działalności gospodarczej jest satysfakcjonującym doświadczeniem. Lubią codzienną harówkę, kiedy wszystko się opłaca, gdy biznes stopniowo się rozwija. Dla innych, wyzwaniem są inne aspekty działalności: wysiłek związany z realizacją zmian, strategia skalowania i tak dalej. Ten przewodnik jest przeznaczony dla tych, którzy chcą kupić firmę i kontynuować jej rozwój. Oto wskazówki i narzędzia potrzebne do przejęcia sklepu internetowego zgodnej z Twoimi celami.

Dlaczego warto kupić gotowy sklep?

Każdy biznes można ulepszyć, każdy biznes można udoskonalić. Jako potencjalny nabywca musisz upewnić się, że kupowana firma posiądzie to coś co wniesiesz do jej rozwoju. Im większy sklep tym bardziej wymaga specjalistycznej wiedzy marketingowej. Znajomości operacji logistycznych i procesów pozyskiwania lepszych produktów.

Sklep dla początkujących

Dla tych, którzy nigdy wcześniej nie prowadzili działalności e-commerce, zakup firmy e-commerce może być najszybszym sposobem na postawienie stopy w drzwiach i rozpoczęcie nauki poprzez działanie. W porównaniu do rozpoczęcia działalności e-commerce od zera, zakup działającej  firmy daje następujące korzyści:

  • Sklep zwykle ma sprawdzony model biznesowy i zestaw procedur operacyjnych. Możesz to od razu odebrać obecnym właścicielom firm, nie ryzykując dużo czasu i pieniędzy, próbując zbudować wszystko od zera.
  • Kupowanie od doświadczonego właściciela firmy e-commerce oznacza również, że możesz się od niego uczyć i zdobyć „mentora”.
  • Sklep e-commerce zwykle ma pewien ruch na stronie i obecnych klientów. Oznacza to, że firma może mieć dodatni przepływ środków pieniężnych już pierwszego dnia po przejęciu. Nie musisz się martwić, gdzie znaleźć klientów lub czy możesz znaleźć klientów.
  • Działający sklep internetowy ma również dopracowana witrynę internetową, która została już zbudowana, więc nie musisz się martwić o początkowe inwestycje w technologię. Wystarczy nauczyć się zarządzać sklepem.

Więcej informacji znajdziesz w ebooku, opisującym sprzedaż sklepu internetowego.

 

Sklep dla doświadczonych przedsiębiorców

Dlaczego warto kupić gotowy sklep? Jeśli pracujesz w firmach internetowych od wielu lat i uważasz się za eksperta w jednym konkretnym obszarze, takim jak marketing i branding, SEO, strategia rozwoju, doświadczenie użytkownika lub masz mnóstwo obserwujących w mediach społecznościowych lub czytelników blogów, kupno firmy e-commerce oznacza, że ​​możesz wykorzystać swoje umiejętności i zasoby, aby pomóc firmie się rozwijać. A co najważniejsze, to Twój własny biznes.

Dla inwestorów

Dlaczego warto kupić gotowy sklep? Jeśli masz już portfolio firm, zakup firmy e-commerce może pomóc Ci uzyskać dostęp do nowych produktów i nowych klientów, co może pomóc Ci skutecznie rozwinąć obecne portfolio biznesowe.

Aby zrozumieć, jaki rodzaj biznesu e-commerce powinieneś kupić, pierwszym krokiem jest ocena Twojej obecnej sytuacji. Zadaj sobie następujące pytania:

Co chcesz osiągnąć?

Określ swoje cele na początku i zadaj sobie pytanie „czy ta możliwość zakupu gotowego sklepu pomoże mi osiągnąć moje cele?” W trakcie wyszukiwania zadawaj sobie to pytanie. W przeciwnym razie możesz spojrzeć na tak wiele różnych możliwości zakupu firmy i stracić z oczu swoje początkowe cele.

Dlaczego warto kupić gotowy sklep? Jeśli kupujesz firmę, aby uczyć się jako początkujący w biznesie online, pomyśl o pieniądzach, które wydajesz na przejęcie, jako o „opłatach za naukę”. Kup firmę e-commerce, która nie kosztuje zbyt dużo pieniędzy, ale ma dość ugruntowany proces oraz doświadczonego i pomocnego obecnego właściciela lub ecommerce managera, od którego możesz się uczyć.

Jeśli kupujesz firmę, której celem jest pomoc w rozwoju dzięki Twoim umiejętnościom i zasobom, upewnij się, że firma ma potencjał do dalszej optymalizacji dzięki rodzajowi posiadanych umiejętności lub zasobów.

Jeśli kupujesz firmę online, aby móc być niezależnym od lokalizacji i mieć swobodę podróżowania, upewnij się, że masz już umiejętności i wiedzę niezbędną do prowadzenia firmy w takiej postaci, w jakiej jest, oraz że biznes nie zajmuje 80 godzin tydzień dla obecnego właściciela do działania.

Co lubisz robić?

Upewnij się, że będziesz się dobrze bawić pracując nad zakupionym biznesem. Zadaj sobie pytanie nad czym lubię pracować w oparciu o swoje wcześniejsze doświadczenia?

Jeśli pasjonujesz się określonym tematem lub grupą ludzi, na przykład zdrowiem i sprawnością fizyczną, noworodkami i mamami, robotyką i dronami, będziesz bardziej zadowolony z pracy nad biznesem, ponieważ przynosi ci to cel, jakim jest pomaganie innym którzy mają takie same zainteresowania jak ty.

To samo dotyczy twojego zestawu umiejętności. Na przykład, jeśli lubisz optymalizować strony docelowe witryny, poszukaj firmy e-commerce, która jest dość silna we wszystkich innych aspektach, ale wciąż ma możliwość dalszej optymalizacji pod względem doświadczenia użytkownika.

Jakie są Twoje silne umiejętności i wiedza?

Dlaczego warto kupić gotowy sklep? Kupując ugruntowaną firmę e-commerce, najważniejsze jest to, że będziesz w stanie prowadzić firmę tak, jak jest, z obecnymi umiejętnościami i wiedzą. Nie oznacza to, że musisz wiedzieć wszystko o prowadzeniu biznesu e-commerce, zanim go kupisz, ale oznacza to, że musisz przynajmniej mieć wystarczająco silną bazę wiedzy, aby wesprzeć niezbędną naukę, aby przejąć biznes.

Na przykład jest w porządku, jeśli nigdy nie prowadziłeś kampanii Pay-Per-Click (PPC) w Google Ads, ale musisz przynajmniej zrozumieć, jak to działa, zanim przejmiesz firmę. W przeciwnym razie będziesz miał trudności z rozpoczęciem oceny możliwości biznesowych. Skorzystaj z kursu Google Ads zanim kupisz sklep.

Jeśli masz zestaw umiejętności, który może pomóc Ci w realizacji oczywistych możliwości poprawy w kupowanej firmie, jest jeszcze lepiej. Wymień wszystkie posiadane umiejętności, takie jak sprzedaż online, SEO, marketing treści, marketing w mediach społecznościowych, optymalizacja współczynnika konwersji, automatyzacja procesów biznesowych itp. Pamiętaj o tym i znajdź firmy, które można dodatkowo zoptymalizować dzięki swoim umiejętnościom .

Dlaczego warto kupić gotowy sklep? Niektóre firmy zajmujące się handlem elektronicznym wymagają do działania specjalistycznej wiedzy. To zarówno zła, jak i dobra rzecz. To zła rzecz, ponieważ ogranicza rodzaje biznesów e-commerce, które możesz skutecznie prowadzić, ale i dobrze, ponieważ jeśli masz specjalistyczną wiedzę w określonej przestrzeni, będzie to twoja przewaga konkurencyjna. Zastanów się, jaką masz specjalistyczną wiedzę. Na przykład, mając specjalistyczną wiedzę z zakresu inżynierii elektronicznej, będziesz w stanie obsłużyć zapytania produktowe sklepu np z zestawami naprawczymi do telefonów i stworzyć powiązane materiały marketingowe o wiele łatwiej niż inni, którzy tej wiedzy nie mają.

Jakie masz zasoby?

Oprócz Twoich umiejętności i wiedzy, Twoje obecne zasoby mogą również stanowić o Twojej przewadze konkurencyjnej. Zastanów się, jak możesz wykorzystać swoje zasoby, aby zmaksymalizować możliwości biznesowe, które chcesz zdobyć.

Na przykład, czy posiadasz konto w mediach społecznościowych z dużą liczbą obserwujących? Pomyśl o kupnie firmy e-commerce, która sprzedaje produkty, które mogą im się spodobać.

Czy masz dostawcę produktów, z którym współpracowałeś, który może radykalnie poprawić jakość produktu lub marżę zysku w branży nad którą się zastanawiasz?

Czy masz duże przepływy pieniężne, które można wykorzystać na płatną kampanię marketingową sklepu internetowego, jeśli obecny koszt pozyskania użytkowników jest znacznie niższy niż przychód na użytkownika?

Ustalenie parametrów zakupu firmy

Po udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania znacznie lepiej zrozumiesz, jaki rodzaj e-commerce byłby dla Ciebie „dobry”. Teraz możesz określić parametry zakupu firmy, takie jak nisza, rodzaj możliwości poprawy wyników, czas i umiejętności wymagane do prowadzenia działalności itp.

Jednym z najważniejszych parametrów zakupów biznesowych jest to, ile chcesz zainwestować i co możesz uzyskać za tę cenę. Większość firm e-commerce na rynku  jest wyceniana na 3-5 x  miesięczne przychody. Oznacza to, że jeśli sklep zarabia 10 000 zł miesięcznie, prawdopodobnie będzie Cię to kosztować od 3- 50 000 zł. Jeśli masz określony budżet, który chcesz zainwestować, prawdopodobnie będziesz w stanie określić zakres przychodów firmy, której szukasz, za pomocą tej formuły.

Jeśli jesteś początkującym, który chce wydać najmniej pieniędzy na zakup uznanej firmy e-commerce, w której możesz dowiedzieć się wszystkiego o tym, jak ją prowadzić, radzę szukać firmy e-commerce z miesięcznymi przychodami w przedziale 5 000 – 15 000 zł zakres z ilością ruchu miesięcznego powyżej 1000 unikalnych wizyt/mies. Prawdopodobnie będziesz w stanie kupić te firmy z budżetem od 5 000 do 40 000 zł. Zainwestuj tylko tyle, ile możesz stracić, jeśli jesteś początkującym.

Możesz nie być zbyt zmotywowany do pracy w firmie, ponieważ nagroda finansowa jest zbyt niska. Sama firma może nie być wystarczająco ugruntowana, więc możesz nie być w stanie nauczyć się wszystkich aspektów prowadzenia działalności e-commerce o ugruntowanej pozycji. Biznes jest ryzykowny, ponieważ przepływy pieniężne są zbyt niskie. Wtedy warto skorzystać ze wsparcia doświadczonego e-commerce managera który poprowadzi sklep za ciebie.

W oparciu o moją ogólną obserwację rynku biznesowego z niższej półki, firma e-commerce z obrotem 5 000 zł /  miesięcznie może mieć wypracowaną procedurę sprzedaży i obsługi zamówień, podobnie jak firma, która sprzedaje za 30 000 zł miesięcznie.

Pamiętaj, że możesz nie być w stanie znaleźć odpowiedniej okazji do zakupu sklep, który pasuje do Twoich kryteriów. W takim przypadku będziesz musiał zamówić sklep dopasowany do twoich potrzeb np wraz z obsługą e-commerce manager który poprowadzi sklep dla ciebie.

 

 

Analiza sklepu internetowego

Po znalezieniu kilku sklepów do kupienia nadszedł czas, aby przeprowadzić pełną analizę firmy. Kiedy zwracasz się bezpośrednio do sprzedawców, będziesz musiał wysłać listę pytań, na które odpowiedzieli sprzedawcy, aby przeprowadzić dokładną wstępną analizę firmy.  Proponuję, aby zawsze weryfikować informacje, które otrzymujesz od sprzedawcy, i zadać dodatkowe pytania, gdy otrzymasz odpowiedzi. Bardziej prawdopodobne jest, że odkryjesz ukryte szczegóły i potencjalne możliwości w biznesie.

Lista pytań, które powinieneś zadać sprzedawcom, to:

1. Opowiedz mi trochę o sobie dlaczego warto kupić gotowy sklep?

Kiedy pracujesz bezpośrednio ze sprzedawcą, ważne jest, abyś sam sprawdził dane. Wyszukaj ich imię w Google, poproś o ich profil na LinkedIn i profil w mediach społecznościowych. Upewnij się, że sprzedawca nie używa fałszywej tożsamości. Jeśli współpracujesz ze sprzedawcą z zagranicy i bardzo trudno jest znaleźć informacje o jego tożsamości online, trzymaj się z daleka od takiej okazji, zwłaszcza gdy ta okazja wygląda wyjątkowo atrakcyjnie

2. Opowiedz mi o historii tego biznesu

Kiedy powstała firma i dlaczego? Czy obecny właściciel firmy jest pierwotnym właścicielem firmy? Kim są partnerzy biznesowi i jakie są ich role? Ogólnie rzecz biorąc, firmy e-commerce z dłuższą historią są bardziej atrakcyjne niż młodsze firmy. Większość firm zajmujących się handlem elektronicznym jest dotknięta sezonowością. Aby dokonać prawidłowej analizy wpływu sezonowości na biznes, biznes musi mieć co najmniej 12-miesięczną historię. Im dłuższa historia, tym lepiej możesz analizować jej dane historyczne i trendy. Biznes e-commerce z historią krótszą niż 6 miesięcy może być zbyt ryzykowny, aby go przejąć. Nie będzie miał wystarczających informacji na temat sezonowości firmy i ma znacznie mniej przewidywalne wskaźniki, na których możesz oprzeć swoją wycenę.

Biznes e-commerce z historią krótszą niż 6 miesięcy może być zbyt ryzykowny, aby go przejąć. Nie będzie miał wystarczających informacji na temat sezonowości firmy i ma znacznie mniej przewidywalne wskaźniki, na których możesz oprzeć swoją wycenę.

Jeśli znajdziesz możliwość zakupu firmy e-commerce z historią krótszą niż 6 miesięcy, bardzo wysoką stopą wzrostu w ciągu pierwszych 6 miesięcy i stosunkowo niską ceną zakupu, chciałbyś zapytać, dlaczego sprzedawca ją sprzedaje. Bądź świadomy rodzaju firm e-commerce, które zostały utworzone w celu sprzedaży.

3. Dlaczego sprzedajesz? Dlaczego warto kupić gotowy sklep?

Dlaczego właściciel firmy chce sprzedać firmę? Jeśli powodem sprzedaży jest to, że firma napotkała przeciwności, właściciel może nie chcieć podać prawdziwego powodu. Podczas rozmowy ze sprzedawcą musisz zagłębić się w dane biznesowe i zadać dodatkowe pytania. Innymi powodami sprzedaży mogą być pewne zmiany w życiu lub karierze, inne zobowiązania czasowe, nowe możliwości startowe lub utrata zainteresowania firmami.

4. Jakie inne firmy posiadasz?

Jeśli właściciel firmy jest właścicielem wielu firm i sprzedaje tylko jedną z nich, musisz ocenić, jak bardzo ta firma jest powiązana z innymi firmami. Na przykład, jeśli właściciel firmy posiada wiele stron internetowych lub sklepów e-commerce w konkurencyjnej niszy, bądź świadomy potencjalnej konkurencji ze strony innych firm sprzedającego po jej nabyciu. Jeśli właściciel prowadzi wzajemną promocję produktów firmy na sprzedaż z innymi firmami, które nadal prowadzi, należy ocenić potencjalną utratę klientów po przejęciu firmy i zaprzestanie działań związanych z promocją krzyżową.

5. Jak prowadzisz biznes?

Jakie zadania wykonują obecni właściciele, aby prowadzić firmę? Ile godzin każdego tygodnia zajmuje obecnemu właścicielowi wykonanie tych zadań? Czy są jakieś wydatki związane z operacjami?

W zależności od modelu biznesowego, główne zadania operacyjne w biznesie e-commerce mogą obejmować marketing, reklamę, obsługę klienta, zarządzanie dostawami, zarządzanie zapasami i logistykę (jeśli jest to e-handel magazynowy).

Niektóre firmy mają bardziej ugruntowane i zautomatyzowane procesy. Upewnij się, że zapytasz, w jaki sposób firma działa obecnie i ile godzin zajmuje właścicielowi wykonanie każdego zadania. Zapytaj również właściciela, czy są jakieś wydatki związane z zadaniami.

Oceniając działalność firmy, zastanów się dlaczego warto kupić gotowy sklep i nad następującymi 3 pytaniami:

  • Czy istnieją standardowe procedury operacyjne (SOP) już udokumentowane i gotowe do przejęcia? Jeśli nie, powinieneś rozważyć współpracę z właścicielem firmy po sprzedaży, aby zapewnić sprawne przejęcie.
  • Czy do wykonania zadań wymagane są jakieś specjalne zasoby? Czy będziesz w stanie wykonywać zadania tak samo jak dotychczasowy właściciel firmy? Na przykład, jeśli obecny właściciel firmy ma specjalny kanał marketingowy (bezpłatny lub niższy koszt dostępu do sieci influencerów w mediach społecznościowych, sieci reklamowych itp.), którego nie można przenieść ze sprzedażą firmy, przejęcie środków biznesowych tracąc ten kanał marketingowy.

Jeśli niektóre zadania zostaną zlecone na zewnątrz, czy ci kontrahenci pozostaną dostępni po przejęciu firmy? Czy będziesz w stanie przejąć obecne umowy firmy z głównymi partnerami, dostawcami itp. na tych samych warunkach umownych?

Te pytania mogą pomóc Ci ocenić, czy będziesz w stanie prowadzić firmę tak samo, jak obecny właściciel. Jeśli jakaś część operacji nie jest zbywalna na Ciebie, musisz pomyśleć o tym, jak zastąpić ją innymi zasobami i ile mniej więcej będzie to kosztować i wziąć ten koszt pod uwagę podczas wyceny firmy.

 

Więcej informacji znajdziesz w ebooku, opisującym sprzedaż sklepu internetowego.

Dostęp do Google Analytics

Poproś sprzedawcę o przyznanie Ci dostępu do Google Analytics, abyś mógł ocenić ruch w witrynie. Oceniając statystyki ruchu, chcesz się dowiedzieć:

Czy statystyki ruchu są autentyczne?

Pamiętaj, że niektórymi statystykami ruchu można manipulować. Fałszywy ruch jest generowany przez boty lub oprogramowanie i można go kupić od zewnętrznych dostawców. Będą zawyżać statystyki ruchu, zanim sprzedawcy wystawią witryny na sprzedaż. Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie fałszywego ruchu jest sprawdzenie Przeglądu odbiorców w Google Analytics.

Przegląd odbiorców w Google Analytics

Przegląd odbiorców Google Analytics zapewnia dobry przegląd kluczowych wskaźników wydajności witryny. Witryny o bardzo wysokim lub bardzo niskim współczynniku odrzuceń (>90% lub <30%), bardzo krótki śr. Czas trwania sesji (<40 s), niski Strony/sesję (<2 strony na sesję) są sceptycznie nastawione do fałszywego ruchu lub ruchu z niewiarygodnych źródeł.

 

Możesz dowiedzieć się więcej o danych Google Analytics w Akademii Google Analytics, jeśli nie znasz niektórych słów, o których wspomniałem powyżej.

Dwukrotne zainstalowanie kodu śledzenia Google Analytics na stronie internetowej może również skutkować bardzo wysokim lub bardzo niskim współczynnikiem odrzuceń. Możesz to sprawdzić, przeglądając wyszukiwanie kodu źródłowego strony internetowej dla kodu śledzenia Google Analytics, zwykle zaczyna się od „UA-”. Jeśli kod pojawia się dwa razy na tej samej stronie, sprawdź ponownie ze sprzedawcą, czy to błąd. Po usunięciu zduplikowanego kodu śledzenia z witryny po 3–5 dniach statystyki współczynnika odrzuceń powinny wrócić do normy.

Fragment kodu instalacyjnego Google Analytics

W Przeglądzie odbiorców możesz również sprawdzić język, kraj, miasto oraz przeglądarkę, aby pomóc Ci zidentyfikować fałszywy ruch. Jeśli główny język ruchu nie odpowiada najpopularniejszemu krajowi lub jeśli witryna sprzedaje produkty głównie klientom z Polski, podczas gdy jej głównym krajem są Indie, powinieneś zapytać sprzedawcę dlaczego. Najlepsza przeglądarka to zazwyczaj Chrome, chyba że witryna jest skierowana do określonej grupy demograficznej, która preferuje inną przeglądarkę, taką jak Internet Explorer. Zawsze zadawaj sobie pytanie „czy to ma sens?” kiedy spojrzysz na statystyki ruchu. Pomoże Ci to odkryć ruch z niewiarygodnych źródeł.

Jaki jest trend ruchu i jaki jest powód tego trendu?

W Przeglądzie odbiorców zmień dane na „Użytkownicy”, gdzie wartość domyślna to „Sesje”. Użytkownicy to lepszy wskaźnik tego, ilu unikalnych klientów odwiedziło witrynę. Zmień zakres dat, aby wyświetlić trend ruchu w ciągu ostatnich 3 miesięcy, ostatnich 6 miesięcy, ostatnich 12 miesięcy i od początku historii ruchu.

Możesz również dostosować szczegółowość danych o ruchu, aby zobaczyć trend. Najpierw spójrz na grafikę według miesiąca, potem tygodnia, dnia. Jeśli w określonym przedziale czasu wystąpi gwałtowny wzrost ruchu, możesz chcieć to dokładnie sprawdzić, zawężając zakres dat do tego konkretnego okresu, a następnie przyjrzyj się kluczowym wskaźnikom skuteczności i źródłom ruchu w sekcji Pozyskiwanie. Źródła ruchu omówimy bardziej szczegółowo później.

Zwróć uwagę, że gdy dostosujesz zakres dat, aby wyświetlić dane o ruchu z różnych okresów, kluczowe dane o skuteczności, takie jak Strony/sesja, Średni Czas trwania sesji, współczynnik odrzuceń, % nowych użytkowników mogą się odpowiednio zmienić. Jeśli zauważysz, że jeden z wskaźników zmienia się radykalnie w określonym czasie, musisz dowiedzieć dowiedzieć się, dlaczego.

Niektóre firmy zajmujące się handlem elektronicznym są pod silnym wpływem sezonowości. Na przykład sklep internetowy  sprzedający prezenty może mieć znacznie większy ruch i sprzedaż w okresach świątecznych. Jeśli witryna ma ponad 12-miesięczną historię, możesz również wykryć trendy sezonowości ruchu, porównując ten sam okres w różnych latach.

Czy ruch jest podtrzymywany organicznie, czy wymaga odpłatnego pozyskiwania?

Płatne wyszukiwanie

Ten rodzaj ruchu pochodzi z kampanii Google Pay-Per-Click (PPC). Jeśli duża część ruchu na stronie odbywa się za pośrednictwem Płatnego Wyszukiwania, upewnij się, że wszystkie szczegóły kampanii PPC są przesyłane do Ciebie po sprzedaży, abyś mógł analizować bieżące kampanie reklamowe i nadal efektywnie nimi zarządzać. Jeśli nie wiesz, jak zarządzać kampaniami reklamowymi, być może będziesz musiał zatrudnić kogoś, kto zrobi to za Ciebie. Powinno to być liczone jako część przyszłych wydatków operacyjnych.

Poproś sprzedawcę o udostępnienie Ci danych z kampanii PPC, jeśli to możliwe, abyś mógł przeanalizować wydatki na reklamę i dopasować je do rachunku zysków i strat, który otrzymasz od sprzedawcy. Przeanalizuj koszt kliknięcia, a także współczynnik konwersji celu i wartość konwersji z Płatnego wyszukiwania (jeśli sprzedawca skonfigurował śledzenie celów Google Analytics do realizacji transakcji). Jeśli koszt pozyskania użytkownika jest niższy niż jego zarobki, kampania reklamowa jest skuteczna.

Płatny ruch jest bardziej kontrolowany w porównaniu z innymi źródłami ruchu, takimi jak ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, ponieważ możesz zwiększyć lub zmniejszyć ruch z płatnych wyników wyszukiwania, dostosowując wydatki na reklamę. Upewnij się jednak, że wykonałeś należytą staranność, aby odkryć, ile faktycznie wydano na reklamę. Czynniki wewnętrzne, takie jak sposób projektowania i prowadzenia kampanii reklamowych, mogą wpływać na koszt pozyskania użytkowników w płatnych wynikach wyszukiwania. To jeden z powodów, dla których zawsze powinieneś otrzymywać dane kampanii PPC od obecnego właściciela w ramach transferu aktywów, jeśli jest to ważna część pozyskiwania ruchu. Czynniki zewnętrzne, takie jak konkursy, trendy rynkowe, mogą również wpływać na koszt płatnego wyszukiwania w dłuższej perspektywie, dlatego warto również przeprowadzić badania branżowe i badania kosztów PPC.

Bezpłatne wyszukiwanie

Ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania pochodzi z wyników wyszukiwania, za które nie są opłacane. Możesz użyć narzędzi, takich jak SENUTO czy SEMRush, aby ocenić jakość ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania w witrynie. Daje przegląd, według jakich słów kluczowych jest pozycjonowana witryna i ile szacowanego ruchu organicznego trafia do witryny z powodu których słów kluczowych.

Pozycje wyszukiwania organicznego

Ruch organiczny jest bezpłatny, trudny do sfałszowania, względnie stabilny i przewidywalny (wyjątki są wymienione poniżej). Dlatego ruch organiczny jest zwykle uważany za korzystne źródło ruchu. Najlepszy rodzaj ruchu organicznego jest wtedy, gdy witryna wyświetla się w rankingu dla wielu trafnych słów kluczowych, a ruch z różnych słów kluczowych jest równomiernie rozłożony. Wyobraź sobie, że witryna ma dobrą pozycję w rankingu tylko dla jednego słowa kluczowego, które przynosi 90% ruchu organicznego w witrynie, gdy konkurent pobije ten ranking pewnego dnia, ruch organiczny w tej witrynie może dramatycznie spaść z dnia na dzień.

Chociaż ruch organiczny jest stosunkowo stabilny, pamiętaj, że ruch organiczny może się nagle zmienić, gdy nastąpią zmiany w algorytmie wyszukiwarki lub kary. Ogólna zasada jest taka, że ​​wyszukiwarki zawsze będą traktować priorytetowo oryginalne treści wysokiej jakości. Jeśli witryna ma stałą historię ruchu organicznego przez długi czas, oznacza to, że zawartość witryny jest stosunkowo wolna od ryzyka zmian algorytmu. Jeśli witryna używa dużo czarnego SEO, może być podatna na zmiany algorytmu i kary. Powinieneś korzystać z narzędzi takich jak ahrefs.com, aby wyszukać linki zwrotne w witrynie i dołożyć należytej staranności w zakresie metod SEO witryny, gdy głównym źródłem ruchu jest ruch organiczny.

Rekomendacje / Afiliacje

Ruch polecający pochodzi z innych witryn, które prowadzą do bieżącej witryny. Kliknij Odesłanie w Przeglądzie pozyskiwania, aby sprawdzić szczegóły ruchu odesłań. Dodaj nazwę hosta jako drugi wymiar, aby kontrolować ruch spamu odsyłającego. Jeśli nazwa hosta nie odpowiada domenie witryny ani żadnych usług związanych z witryną, na której zainstalowano kod śledzenia Google Analytics (takich jak YouTube, dostawca usług poczty e-mail itp.), prawdopodobnie jest to ruch spamowy. Witryny o mniejszym ruchu zwykle mają stosunkowo większą część ruchu spamu odsyłającego (chyba że sprzedawca już odfiltrował ten ruch w GA). Należy pamiętać, że witryny często przyciągają ruch spamu odsyłającego.

Źródła odesłań w Google Analytics

Jeśli witryna ma uzasadniony ruch odsyłający z wzmianek o artykułach i linków zwrotnych, sprawdź źródła odesłań, przeczytaj artykuły, w których pojawiają się linki odsyłające i sprawdź, czy treść jest wiarygodna, a także dowiedz się, czy są jakieś koszty związane z odesłaniem ruch w przypadku, gdy właściciel sklepu zapłacił za wyróżnienie/wzmiankę w tych artykułach lub zrobił coś w zamian. Możesz przeprowadzić dokładną kontrolę linków zwrotnych za pomocą Ahrefs.com, jeśli witryny mają duży ruch odsyłający. Możesz również poprosić sprzedawcę o omówienie ich partnerstw z poleceniami, gdy zauważysz dużą ilość ruchu polecającego pochodzącego z niektórych witryn.

Media społecznościowe

Jeśli witryna ma duży ruch z serwisów społecznościowych, takich jak Facebook lub Instagram, będziesz chciał przeprowadzić odpowiednią analizę, w jaki sposób działają bieżące konta w mediach społecznościowych i ile kosztuje utrzymanie obecnych mediów społecznościowych i strategia marketingowa.

Najpierw chcesz ocenić istniejących obserwujących konta w mediach społecznościowych. Znajdź konta w mediach społecznościowych związane z witryną, liczbę obserwujących dla każdego konta i oceń zaangażowanie obserwujących w posty. Im bardziej zaangażowani są obserwujący, tym lepiej. Pamiętaj, że fałszywi obserwatorzy i polubienia w mediach społecznościowych można kupić od dostawców zewnętrznych. Fałszywych obserwujących lub polubień można zazwyczaj wykryć, sprawdzając profile osób, które polubiły lub skomentowały posty.

Po drugie, chcesz zrozumieć, ile pieniędzy wydaje się na marketing w mediach społecznościowych. Istnieją dwa rodzaje kosztów mediów społecznościowych. Najpopularniejszym z nich są posty sponsorowane, w których płacisz bezpośrednio sieciom społecznościowym, aby uzyskać ukierunkowane wyświetlenia. Powinieneś zapytać sprzedawców, czy wykonali płatny marketing w mediach społecznościowych, a jeśli tak, poproś ich o udostępnienie Ci raportów reklamowych, abyś mógł sprawdzić wydajność. To samo z kampaniami PPC; będziesz chciał zachować kopie reklam, kreacje i wszystkie inne ustawienia, gdy sprzedawca przeniesie Ci konta w mediach społecznościowych.

Drugi rodzaj płatnej reklamy w mediach społecznościowych polega na tym, że właściciele witryn płacą wpływowym osobom w mediach społecznościowych lub zewnętrznym sieciom reklamowym w mediach społecznościowych za promowanie swoich produktów. W takim przypadku nie płacą bezpośrednio sieciom społecznościowym za sponsorowanie ich postów, więc ich odkrycie może być trudniejsze. Zwykle możesz się tego dowiedzieć, przeszukując domenę lub nazwę marki witryny w witrynie sieci społecznościowej, aby sprawdzić, czy są wpisy promujące ich produkty z innych kont mediów społecznościowych. Jeśli posty nie wyglądają na organiczne, poproś sprzedawcę o ujawnienie kosztów związanych z promocją i przedstawienie odpowiednich faktur, aby sprawdzić kwotę wydatków.

W rzadkich przypadkach, gdy właściciele witryn mają dostęp do dużych kont influencerów w mediach społecznościowych, na których mogą bezpłatnie promować własne produkty, będziesz chciał oszacować, ile będzie to kosztować po przejęciu firmy bez dostępu do tych kont. Dodaj koszt do rachunku zysków i strat bieżącej firmy, aby oszacować rzeczywisty zysk, jaki możesz zarobić bez tych niezbywalnych zasobów.

Ruch bezpośredni

Ruch bezpośredni zwykle pochodzi od użytkowników bezpośrednio wpisujących adres URL witryny w przeglądarce. Istnieją inne przypadki, w których ruch jest również liczony jako ruch bezpośredni. Jest to najmniej kontrolowane źródło ruchu i najłatwiejsze do podrobienia. Witryny e-commerce z ugruntowaną marką, świetnym PR i marketingiem szeptanym mogą uzyskać duży ruch bezpośredni. Jeśli głównym źródłem ruchu w witrynie jest ruch bezpośredni, zadaj sprzedawcy wystarczająco dużo pytań, aby dowiedzieć się, czy ma to sens.

Jeśli obecne ustawienie Google Analytics śledzi przychody z handlu elektronicznego, możesz zobaczyć pewne liczby przychodów przypisane do każdego kanału. Jak widać, chociaż bezpłatne wyniki wyszukiwania mają największą liczbę, w rzeczywistości źródło ruchu bezpośredniego generuje największe przychody.

Jeśli sklep ma równomiernie rozprowadzony ruch przez wiele kanałów pozyskiwania, jest to zwykle dobry znak, ponieważ ruch jest mniej ryzykowny w porównaniu do witryny, która ma ruch pochodzący tylko z kilku kanałów. To, czy obecny miks ruchu ma sens, zależy od modelu biznesowego. Na przykład sklep ma unikalną markę, która cieszy się dużą popularnością w prasie, może mieć duży ruch bezpośredni i z odesłań, firma e-commerce sprzedająca mniej unikalnych towarów w stosunkowo konkurencyjnej niszy, skupiająca się na kupowaniu i zarabianiu na ruchu, może mieć duże kwoty płatne ruch drogowy.

Rachunek zysków i strat

Poproś sprzedawcę o dostarczenie zestawienia zysków i strat kroczących za dwanaście miesięcy, które pokazuje przychody, koszty operacyjne i dochód netto miesięcznie za ostatnie 12 miesięcy (lub więcej, jeśli są dostępne).

Typowy rachunek zysków i strat dla małych firm składa się z sekcji: Przychód, Koszt sprzedanych towarów, Zysk brutto, Koszty operacyjne, Dochód netto.

Przychód – Statystyki przychodów mogą być sumą wszystkich przychodów generowanych przez firmę lub mogą być rozbite na różne źródła przychodów, różne kategorie produktów, według segmentów klientów itp., w zależności od tego, jak właściciel firmy rejestruje i analizuje statystyki przychodów.

Koszt sprzedanych towarów – Sekcja Kosztu Towarów Sprzedanych zawiera koszty zmienne związane z produktami lub usługami sprzedawanymi za pośrednictwem witryny. Jeśli firma ma wysoką stawkę zwrotów i zwrotów (zwroty / sprzedaż produktów), powinieneś się zaniepokoić i sprawdzić przyczyny. Niektóre przyczyny są łatwiejsze do naprawienia niż inne. Niska jakość produktu, słaba wysyłka i obsługa produktu, wprowadzające w błąd lub błędne opisy produktów na stronach internetowych mogą prowadzić do wysokich zwrotów i współczynnika zwrotów.

Zysk brutto = Przychód – Całkowity koszt sprzedanych towarów. Dzięki liczbie zysku brutto powinieneś być w stanie obliczyć marżę brutto.

Marża brutto = Zysk brutto / Przychody

Zdrowa marża brutto jest ważna dla małych i średnich sklepów internetowych. Wysoka marża brutto ogólnie wskazuje, że firma ma dobrą wartość marki, unikalne produkty lub inne przewagi konkurencyjne, które może operować na wyższej marży brutto bez przegrywania z konkurencją.

Koszty operacyjne
Koszty operacyjne obejmują wydatki, które występują w określonym okresie rozliczeniowym. W zależności od firmy pozycje wydatków mogą się różnić. Większość małych firm e-commerce jest prowadzona przez właścicieli i nie pobierają oni wynagrodzenia od firmy.

Wydatki na marketing i reklamę stanowią zazwyczaj dużą część całkowitych kosztów operacyjnych firm e-commerce. Upewnij się, że dokładnie sprawdziłeś wydatki na reklamę w rachunku zysków i strat i porównaj je z raportami sieci reklamowej, takimi jak raport Google Ads i raport reklamowy Facebooka.

Niektóre wydatki na marketing i reklamę mogą być trudniejsze do wyśledzenia. Na przykład, jeśli właściciel firmy ma bezpośrednie partnerstwo reklamowe, sponsoring lub partnerstwo polecające z innymi witrynami, może nie istnieć raport z wydatków, który można prześledzić lub dopasować. W takim przypadku należy dokładnie sprawdzić źródła pozyskiwania użytkowników Google Analytics i zapytać sprzedawcę, czy zapłacił za którekolwiek z nich. Sprzedawcy ukrywający pewne wydatki marketingowe i reklamowe i pominięcie ich w rachunku zysków i strat jest jednym z najczęstszych powodów sporów w kupowaniu i sprzedawaniu przez Internet.

Mogą również istnieć ukryte koszty marketingu i reklamy, w których właściciel firmy posiada również inne zasoby, które mogą wykorzystać do bezpłatnej promocji swoich produktów. Jeśli nie masz podobnych zasobów, prawdopodobnie będziesz musiał zapłacić za tego rodzaju pozyskiwanie użytkowników. Jednym z przykładów jest to, że właściciel firmy posiada również konto influencera w mediach społecznościowych z ponad milionem obserwujących, na którym może promować produkty bez płacenia za ruch.

Wyższe wydatki na marketing i reklamę mogą również zwiększyć sprzedaż. Niektórzy sprzedawcy mogą celowo zwiększyć swoje wydatki na marketing i reklamę przed wystawieniem witryny na sprzedaż, aby wzbudzić większe zainteresowanie kupujących. Możesz obliczyć wskaźnik wydatków, aby uniknąć wprowadzenia w błąd przez liczby bezwzględne. Oblicz stosunek wydatków na marketing i reklamę do sprzedaży produktów i sprawdź, jak zmienia się on z miesiąca na miesiąc. Wskaźnik może wzrosnąć ze względu na zmniejszony popyt na rynku (np. podczas wolnych sezonów), zwiększoną konkurencję, kary lub zmiany polityki ze strony sieci reklamowych. Jeśli zauważyłeś dużą zmianę w stosunku reklam do przychodów, zapytaj sprzedawcę o przyczynę takiej zmiany.

Kiedy kupujesz sklep internetowy, jednym z najczęstszych wydatków operacyjnych są miesięczne, cykliczne opłaty subskrypcyjne uiszczane za abonament używanie oprogramowania sklepu. Upewnij się, że sprawdziłeś to dokładnie ze sprzedawcą, jeśli nie ma tego w rachunku zysków i strat.

Dochód netto Dochód netto to wartość, na którym będziesz opierać swoją wycenę.  Dochód netto może rosnąć i spadać z wielu różnych powodów. Oprócz przyjrzenia się liczbom i trendom Dochodu Netto, należy również sprawdzić przyczyny trendów na podstawie rachunku zysków i strat – niezależnie od tego, czy jest to spowodowane wzrostem/spadkiem przychodów, czy wzrostem/spadkiem kosztów. Czynniki zewnętrzne, takie jak sezonowość, konkurencja, zmiany trendów rynkowych, a także czynniki wewnętrzne, takie jak zmiany dostawców produktów czy zmiany procesów operacyjnych, mogą przyczynić się do zmian Dochodu Netto.

Większe firmy e-commerce są zazwyczaj sprzedawane za 10x do 24 razy miesięcznych dochód netto. Jest to stosunkowo duży zakres i są wyjątki, ponieważ każda firma jest wyjątkowa i każdy kupujący jest inny. Ostatecznie firma zostanie sprzedana za tyle, ile nabywca jest w stanie zapłacić. Istnieje jednak kilka ogólnych wskazówek, które mogą nam pomóc określić, ile wart jest dla nas biznes.

Jako nabywca zasadą jest osiągnięcie najwyższego zwrotu z inwestycji (ROI), gdy decydujemy się wydać pieniądze na możliwość zakupu biznesu. W zależności od różnych celów, zwrot z inwestycji może być wartością pieniężną mierzoną przez ilość pieniędzy, które możesz w przyszłości zarobić w firmie, lub wartością niepieniężną, taką jak ilość nauki lub radości, z której możesz czerpać prowadzenie działalności po przejęciu. W tym rozdziale omawiamy tylko wymierną część przejęcia, jaką jest pieniężna wartość Twojego zwrotu z inwestycji.

Pamiętaj, że chociaż dane historyczne są dobrym wskaźnikiem, który pomoże Ci wycenić firmę, chcesz zapłacić tylko cenę zakupu, która może uzasadnić, ile firma może zarobić w przyszłości. Ponieważ każdy nabywca jest inny, ich zdolność do generowania zysku z biznesu po przejęciu również jest inna. W ten sposób ten sam biznes może być bardzo różnie wyceniany przez różnych nabywców. Najcenniejszym rodzajem transakcji kupna i sprzedaży biznesu jest sytuacja, w której kupujący ma lepsze zasoby i zdolność doprowadzenia biznesu do bardziej dochodowego poziomu niż obecny właściciel. Oznacza to, że firma jest warta więcej dla kupującego niż dla sprzedającego, i wtedy kupujący i sprzedający mogą dojść do porozumienia w sprawie ceny zakupu, w której obie strony wygrają.

Kiedy patrzysz na to, ile zapłacić za sklep internetowy, chcesz wykorzystać dane historyczne, aby racjonalnie przewidzieć jej przyszłe zarobki w jak największym stopniu. Możesz spojrzeć na poprzednie wyniki biznesowe z następujących aspektów:

Historia

Ile lat ma biznes e-commerce? Firmy z dłuższą historią są zwykle sprzedawane za wyższą wielokrotność w porównaniu do firm o podobnych wynikach i krótszej historii.

Wiele biznesów e-commerce jest dotkniętych sezonowością i możesz zauważyć ten wzorzec tylko wtedy, gdy masz dłuższą historię działalności. Firmy z dłuższą historią zwykle mają do przeanalizowania więcej danych i więcej wcześniejszych doświadczeń, z których możemy skorzystać, aby pomóc nam działać w przyszłości.

Jeśli rodzaj sklepu internetowego, które chcesz przejąć, jest w dużej mierze zależny od marki i przekazu szeptanego, dłuższa historia działalności oznacza również więcej powracających lojalnych klientów, którzy mogą potencjalnie skierować nowych klientów do marki w przyszłości.

Pozyskiwanie klientów

Jak sklep internetowy pozyskuje klientów? Czy pozyskiwanie klientów wymaga dużego wysiłku marketingowego i dużego budżetu reklamowego, czy też ma większy ruch organiczny i efekt wzrostu marketingu szeptanego?

Skoncentruj się na trzech rzeczach, gdy oceniasz pozyskiwanie klientów przez firmę: profil ruchu w witrynie, obecne praktyki marketingowe i reklamowe firmy oraz koszt pozyskania klienta w porównaniu ze średnim zyskiem z każdego klienta.

Profil ruchu

Sprawdź kanały pozyskiwania klientów w Google Analytics i zadaj sobie pytanie, czy obecny poziom ruchu prawdopodobnie utrzyma się w godzinach nadliczbowych. W poprzednim rozdziale szczegółowo wyjaśniłem różne źródła ruchu. Przykładem trwałego typu źródła ruchu jest sytuacja, w której witryna e-commerce ma wiele słów kluczowych, które mają dobrą pozycję w Google, a ruch organiczny docierający do witryny jest stosunkowo równomiernie rozłożony na różne słowa kluczowe, a nie skoncentrowany na jednym lub dwóch. Niezrównoważony rodzaj źródła ruchu to znaczny procent ruchu pochodzącego z jednego lub dwóch artykułów, w których ostatnio pojawiła się informacja o firmie e-commerce, którą chcesz przejąć.

Aktualny marketing i reklama

Podczas rozmowy ze sprzedawcą zebrałeś sporo informacji o tym, jak bieżąca firma była promowana i reklamowana. Czy obecna strategia marketingowa i reklamowa wymaga dużej specjalistycznej wiedzy lub umiejętności? Na przykład, jeśli większość działań marketingowych obecnej firmy koncentruje się na ciągłym pisaniu nowych, kreatywnych treści, aby uzyskać jak najwięcej uwagi w prasie i udostępnianiu w mediach społecznościowych, nowemu właścicielowi może być trudno osiągnąć ten sam poziom sukcesu, jeśli nowy właściciel nie jest czarodziejem marketingu i PR. Jeśli jednak obecne wysiłki marketingowe są bardziej skoncentrowane na planowaniu konkretnych postów w mediach społecznościowych, które mają przewidywalną treść, przeznaczając pewną kwotę budżetu reklamowego na kilka prostych kampanii reklamowych Ads lub Facebook, które zostały już zoptymalizowane, łatwiej będzie przejąć i utrzymać ten sam poziom pozyskiwania klientów w krótkim okresie (chociaż w dłuższej perspektywie nadal może być konieczne kontynuowanie optymalizacji marketingu i reklamy, aby nadążyć za konkurencją i zmieniającymi się trendami rynkowymi).

Koszt nabycia

Jeśli płatne reklamy przyciągają większość nowych klientów, sprawdź, ile kosztuje pozyskanie nowych klientów, przeglądając raport skuteczności reklamowej firmy e-commerce. Jeśli firma e-commerce ma ustawione piksele śledzące w swoich kampaniach reklamowych i za pośrednictwem Google Analytics, raport powinien być w stanie pokazać, ile zapłacili za kampanię i jaką wartość zamówienia wygenerowali w ramach kampanii. Jeśli koszt pozyskania klienta jest zbyt wysoki, kampania reklamowa może nie być zbyt opłacalna, ponieważ zysk uzyskany od nowych klientów może być bardzo zbliżony do tego, ile zapłacili za reklamy. Jeśli jednak w kampaniach reklamowych jest duża rentowność, może istnieć możliwość zwiększenia zysku, przeznaczając więcej pieniędzy na kampanię reklamową.

Trendy rynkowe i konkurencja

Trendy rynkowe i poziom konkurencji to czynniki zewnętrzne, które wpływają na przyszłe wyniki firmy. Odgrywa więc rolę w wycenie przedsiębiorstwa. Jeśli biznes e-commerce, na który patrzysz, znajduje się w wysoce konkurencyjnej niszy i stagnacji na rynku, powinien być mniej wyceniany niż w przypadku szybko rozwijającego się rynku z mniejszą konkurencją.

Jednym z wewnętrznych czynników, które należy ocenić, jest przewaga konkurencyjna biznesu e-commerce w jego niszy. Czy istnieje wysoka bariera wejścia w niszę, w której działa firma, która może chronić firmę przed konkurencją? Czy istnieje już dość duża świadomość marki i wartość marki, które mogą skutecznie odróżnić ten biznes od konkurencji? Czy firma posiada unikalne produkty lub projekty, które są trudne do powielenia? A co z patentami i znakami towarowymi? Jeśli odpowiedzi na niektóre z tych pytań są twierdzące, firma prawdopodobnie będzie w stanie chronić się przed konkurencją przynajmniej w krótkim okresie.

Ostatnią rzeczą, którą musisz wziąć pod uwagę w swojej wycenie, jest to, ile wartości możesz dodać do firmy i jak duży „wzrost” wniesiesz do obecnego poziomu zysku firmy. Chociaż może to być trudne do przewidzenia, jeśli zobaczysz kilka nisko wiszących owoców, które możesz zebrać w oparciu o twoje obecne zasoby i umiejętności, może to skutecznie uzasadnić dla ciebie wyższą wycenę, a to może być twoją szansą na wygranie możliwość zakupu biznesu w porównaniu z innymi potencjalnymi nabywcami.

Jak sfinalizować sprzedaż i przenieść własność sklepu internetowego?

Komunikacja i negocjacje odgrywają ważną rolę w osiągnięciu udanego przejęcia. Wydawanie pieniędzy na zakup firmy online od kogoś, kogo nigdy wcześniej nie spotkałeś, jest zarówno ryzykowne, jak i nieco przerażające, tak samo dla osoby po drugiej stronie, która sprzedaje firmę. Powinieneś dążyć do budowania zaufania ze sprzedawcą od samego początku komunikacji.

Oto kilka wskazówek dotyczących komunikacji i negocjacji:

  • Powiedz sprzedawcy, kim jesteś, czym się zajmujesz i dlaczego chcesz kupić firmę. Podanie większej ilości ogólnych informacji o sobie jest zawsze pomocne w budowaniu zaufania.
  • Pokaż sprzedającemu, że poważnie podchodzisz do możliwości, zadając przemyślane pytania. Uważnie przejrzyj informacje dostarczone przez sprzedającego i przeprowadź wystarczające badania, zanim zadasz pytania. Nie zadawaj pytań, na które możesz łatwo uzyskać odpowiedzi. Chodzi zarówno o poszanowanie czasu sprzedawcy, jak i pokazanie sprzedawcy, że jesteś w stanie zadbać o biznes, który budowali przez lata.
  • Powiedz sprzedającemu więcej o tym, co planujesz zrobić z firmą i jaką wartość możesz do niej dodać po jej przejęciu, jeśli to możliwe. Jeśli jest to poważna sprawa, nad którą sprzedawca spędził lata, będzie chciał wiedzieć, że będzie dobrze załatwiony.
  • Kiedy negocjujesz ze sprzedawcą cenę firmy, bądź przejrzysty i pokaż mu swój proces wyceny. Wykorzystaj fakty i liczby, aby poprzeć swoją wycenę i cenę, którą chcesz zapłacić podczas negocjacji.

Jeśli chodzi o ważną dyskusję lub negocjacje, spróbuj komunikować się ze sprzedawcą przez telefon, zamiast wracać tam i z powrotem za pośrednictwem e-maili.

Kroki do sfinalizowania sprzedaży

Finalizując sprzedaż, przeprowadzając analizę sklepu internetowego, przygotowując odpowiednie dokumenty prawne, zarówno kupujący, jak i sprzedający powinni skonsultować się z własnymi prawnikami, aby zapewnić ochronę ich interesów, gdy transakcja wiąże się z dużą kwotą pieniędzy.

Powinieneś zweryfikować statystyki przychodów ze sprzedawcą, uzyskując dostęp do pulpitu nawigacyjnego sklepu internetowego sprzedawcy lub za pomocą przewodnika wideo na żywo.  Dokładnie sprawdź dane o ruchu, aby sprawdzić, czy trend ruchu odpowiada trendom przychodów i czy istnieją jakieś ukryte wydatki, które nie zostały ujawnione.

Z pomocą swojego prawnika zbadaj prawne aspekty działalności e-commerce sprzedawcy. Na przykład, czy istnieją jakieś ograniczenia prawne lub problemy z rodzajem produktów, które sprzedaje firma? Jeśli firma działa obecnie poza Twoim krajem ojczystym, powinieneś rozważyć, czy w Twojej jurysdykcji istnieją obowiązujące przepisy i regulacje, które mogą potencjalnie wpłynąć na działalność. Czy są jakieś problemy z naruszeniem znaku towarowego? Czy są jakieś obecne lub wcześniejsze nierozstrzygnięte sprawy sądowe związane z biznesem?

Większość internetowych transakcji biznesowych ma strukturę zakupu aktywów, co oznacza, że ​​nie dochodzi do przeniesienia własności firmy. W przypadku zakupu aktywów zasadniczo kupujesz sklep internetowy jako zasób od sprzedawcy. Nie przejmiesz większości wcześniejszych zobowiązań firmy poprzez przejęcie, co oznacza, że ​​nie ponosisz odpowiedzialności za wcześniejsze długi lub zobowiązania firmy. Jest to dobre, ponieważ uwalnia Cię od większości prac związanych z należytą starannością prawną, ale wszelkie spory prawne związane z aktywami powinny nadal podlegać Twoim obawom, takie jak naruszenia patentów / znaków towarowych.

Jeśli w bieżącej działalności istnieją stosunki pracy lub wykonawcy, relacje z dostawcami lub partnerstwo reklamowe, należy przeprowadzić należytą staranność w odniesieniu do umów i sprawdzić, czy te relacje mogą być kontynuowane przy niewielkim ryzyku.

Poproś sprzedawcę o przesłanie listy aktywów objętych sprzedażą i dokładnie sprawdź każdy zasób (własność domeny, autentyczność osoby obserwującej konto w mediach społecznościowych itp.) podczas transferu aktywów.

Umowa zakupu sklepu internetowego

Następnym krokiem jest sporządzenie umowy zakupu aktywów ze sprzedawcą z pomocą twojego prawnika. Będziesz musiał współpracować ze swoim prawnikiem, aby dostosować umowę i dodać warunki związane z konkretną transakcją. Na początek, oto kilka rzeczy, które możesz zrobić.

Wzór umowy znajdziesz w ebooku

 

Na jakich warunkach kupujący lub sprzedający może odstąpić od wiążącej umowy? Jakie są obowiązki każdej ze stron w okresie zamknięcia transakcji?

Jak długo trwa okres wsparcia potransakcyjnego? W jaki sposób sprzedający pomoże kupującemu w integracji po przejęciu?

Czy obowiązuje zakaz rywalizacji? Jak długi jest okres zakazu konkurencji i jakie ograniczenia zakaz konkurencji będzie miał dla sprzedającego?

Konta reklamowe, takie jak Google Adwords, jeśli można je przenieść. Jeśli konta reklamowe nie są objęte sprzedażą, upewnij się, że możesz replikować kampanie reklamowe, uzyskując szczegóły kampanii reklamowej od sprzedawcy.

Jak obowiązują lokalne przepisy podatkowe? Czy istnieje należny podatek u źródła, który może powstać w wyniku sprzedaży Twojej firmy?

Czy i jak przeniesiesz własność intelektualną?

Po podpisaniu umowy zakupu aktywów typowy transfer firmy wygląda tak:

Kupujący przelewa pieniądze do partnera. Gdy sprzedający potwierdzi wpłatę pieniędzy, zacznie przekazywać dane dostępowe i odpowiednie aktywa na kupującego. Po przeniesieniu wszystkich aktywów kupujący ma czas na sprawdzenie aktywów, aby upewnić się, że wszystko jest zgodne z opisem i uzgodnieniem w Umowie zakupu aktywów.