Większość właścicieli sklepów internetowych korzysta świadomie lub nieświadomie z Google Search Console w ramach zestawu narzędzi SEO. Istnieje jednak kilka sposobów na lepsze wykorzystanie danych z Google Search Console bez dodatkowych kosztów.  Poznaj praktyczne porady i wskazówki, jak analiza danych Google Search Console pomaga optymalizować treść i uzyskać wyższe pozycje w Google.

Dlaczego warto korzystać z Google Search Console?

Google Search Console to skarbnica niezbędnych danych SEO, a co więcej jest całkowicie za darmo. Jedyne ograniczenie o którym musisz pamiętać, to fakt iż analiza danych Google Search Console jest ograniczona do 1000 wierszy danych. Oznacza to, że może ucierpieć dokładność.  Możesz jednak ominąć te ograniczenia, używając Google Data Studio i łącząc je z Google Search Console.

Testowanie zmian na stronie jest zalecane wtedy kiedy chcemy poznać wpływ określonej zmiany wprowadzonej w określonym czasie na określone strony. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, czas postawić hipotezę. Im bardziej szczegółowa hipoteza tym lepiej, ale musi obejmować przynajmniej dwa pytania:

  • Na których stronach spodziewasz się, że będzie to miało wpływ?
  • Czy można to zmierzyć w Google Search Console?

 

 

Analiza danych Google Search Console vs Google Analytics

Połączenie danych z Google Analytics i Search Console może być trudne, ponieważ liczby tak naprawdę się nie zgadzają. Powodem jest to, że obie usługi rozwiązują różne problemy. Z tego powodu obie usługi mają różne podejścia do zbierania i raportowania danych.

Cel Google Analytics

Informacje dostarczane przez Google Analytics mają na celu komunikowanie, jak dobrze witryna działa pod względem wskaźników zaangażowania użytkowników (czas spędzony na stronie itp.), raportowania celów związanych z konwersją i pokazywania aktywności odwiedzających witrynę w samej witrynie.

Typowe raportowanie obejmuje:

  • Analytics może śledzić cele dotyczące wydajności, takie jak zakupy lub generowanie leadów.
  • Może dostarczać dane o ruchu w witrynie w czasie rzeczywistym.
  • Dostarcza dane o jakości sesji, aby pokazać, jak blisko jest ruch do konwersji.
  • Zachowanie użytkownika w serwisie.

Należy zauważyć, że dane dostarczane przez Google Analytics mierzą skuteczność witryny (pod względem odwiedzających witrynę). Chociaż Analytics dostarcza informacji zwrotnych na temat wydajności strony internetowej, ten raport koncentruje się na ruchu w witrynie i na tym, co robią odwiedzający witrynę.

Strona przeglądu Google Analytics odzwierciedla koncentrację na użytkowniku witryny,  zapewnia głębsze zrozumienie swoich klientów. Google Analytics udostępnia w jednym miejscu bezpłatne narzędzia potrzebne do analizy danych dotyczących Twojej firmy.

Podstawowy cel Google Analytics znacznie różni się od Search Console, ponieważ Search Console koncentruje się na wydajności witryny w stosunku do widoczności wyszukiwania.

Cel Google Search Console

Statystyki dostarczane przez Search Console mają na celu pomóc właścicielom stron zrozumieć, jak ich witryny radzą sobie w wyszukiwarce Google. Search Console udostępnia również dane wyszukiwania i indeksowania przydatne przy rozwiązywaniu problemów z widocznością wyszukiwania.

Na innym poziomie Search Console umożliwia Google proaktywne komunikowanie się z  właścicielem strony informując go o problemach z widocznością w wynikach wyszukiwania, takich jak działania ręczne (kary), niewłaściwie skonfigurowane dane strukturalne, problemy z obsługą urządzeń mobilnych i inne przydatne informacje, które pomagają uzyskać wysoką widoczność w wyszukiwarce Google.

Strona pomocy Google Search Console zawiera listę tych zadań jakie realizuje usługa Google Search Console:

  • potwierdzenie, że Google może znaleźć i zaindeksować Twoją witrynę
  • wskazanie problemy z indeksowaniem i  umożliwienie ponownego indeksowania nowej lub zaktualizowanej zawartości
  • wyświetlanie dane o ruchu w wyszukiwarce Google, jak często Twoja witryna pojawia się w wynikach Google, jakie wyszukiwane hasła powodują wyświetlenie witryny, jak często użytkownicy klikają te zapytania
  • przekazywanie informacji gdy Google napotka problemy z indeksowaniem lub inne problemy w Twojej witrynie
  • pokazanie, które witryny prowadzą do Twojej witryny

Testowanie oparte na czasie a testowanie dwóch wersji jednocześnie (split test lub test A/B)

Istnieją różne metody testowania zmian w ramach SEO. Split testy testując 2 różne grupy stron i mierzą je w tym samym czasie, podczas gdy test oparty na czasie porównuje okres przed zmianą (okres kontrolny) z okresem po (okres testowy).

Split testy są pożądane w wielu okolicznościach, ale mają bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące liczby stron, ruchu na tych stronach i często dodatkowego oprogramowania, aby stawić same zmiany. Nawet jeśli przeprowadzasz split test, zdarzają się sytuacje, w których musisz uruchomić test oparty na czasie: gdy nie masz wystarczająco dużego zakresu stron,  lub masz bardzo mały ruch  czyli poniżej 1000 odwiedzin dziennie,

Testowanie oparte na czasie nie jest doskonałe; sezonowość i czynniki zewnętrzne jak aktualizacje algorytmów Google, mogą one znacząco wpłynąć na wyniki. Ale aby szybko przetestować wpływ wdrożeń, często nie ma znaleźć lepszego rozwiązania.

Testy A/B

Jeśli chodzi o kontrolowane eksperymenty, testowanie dwóch wariantów jest podstawowym budulcem, z którego budowane są wszystkie inne testy. Testy A/B to po prostu pomiar wpływu pojedynczego wariantu na wynik. W przypadku SEO wyniki są albo lepsze, gorsze, albo statyczne rankingi słów kluczowych.

Nie trzeba wiele, aby zacząć. Będziesz potrzebować Google Search Console oraz dwóch jasno zdefiniowanych wariantów, które chcesz przetestować. Wszystko może być testowane na naszych stronach internetowych za pomocą testów A/B, ale dla celów SEO, niektóre elementy strony mają większe szanse na poprawę rankingu i wyników w Google.  Co warto testować?

Tagi tytułów

Wybór tagów tytułu jest ważny i ma ogromny wpływ na wyniki wyszukiwania. Zmiany w tagach tytułu mają duży wpływ z punktu widzenia rankingu, ponieważ wpływają bezpośrednio na współczynnik klikalności (CTR). Google ma znormalizowany oczekiwany CTR dla wyszukiwań i jeśli Twoje strony docelowe stale spadają poniżej średniego wyniku, wpłynie to negatywnie na Twoje ogólne szanse na pozycję w rankingu.

Opisy meta

W przypadku witryn, które mają już wiele słów kluczowych na pierwszej stronie, a tym samym uzyskują wiele wyświetleń, metaopisy testów A/B mogą być naprawdę korzystne. Podobnie jak tagi tytułowe, mają bezpośredni wpływ na CTR, a ich ulepszenie może skutkować znacznie większą liczbą kliknięć, a tym samym lepszymi rankingami.