Optymalizacja SEO dla sklepu

Słowa kluczowe są jak drogowskazy dla robotów wyszukiwarek w tym Google.  Kiedy masz je ustawione w odpowiednich miejscach na stronie to wyszukiwarka wie że potencjalny klient  powinien otrzymać link do twojej strony.  Optymalizacja dla wyszukiwarek (inaczej nazywana optymalizacją SEO) polega na tworzeniu treści strony w taki sposób aby była łatwo znajdowana dla wyszukiwarki a następnie dla klientów.

Im bardziej ogólne hasło tym mniej wiemy czego szuka potencjalny klient. W praktyce  np. hasło „akwarium” jest bardzo ogólne, nie wiemy czy klient chce kupić akwarium, czy dowiedzieć się jak założyć akwarium dziecku. Nie wiemy (wyszukiwarka także)  jakie są oczekiwania klienta co do wyniku. Firmy pozycjonujące często oferują uzyskanie pozycji na takie hasła ale w praktyce to hasła 2-3-4 wyrazowe generują sprzedaż o większej konwersji.  Wiemy czego potrzebuje klient który wpisze „grzałka do akwarium 100 l warszawa”  – szuka sklepu z akcesoriami do akwarium a dokładnie sklepu w  warszawie w którym kupi grzałkę do akwarium 100 litrów. Wystarczy mu ten produkt pokazać w sklepie i wzbudzić zaufanie.

Zatem zaczynając myśleć o skutecznym pozycjonowaniu musimy wybrać listę dobrych = sprzedających haseł a jak to zrobić dowiesz się w krótkiej instrukcji poniżej:

  1. Strony konkurencji
  2. Google Adwords – narzędzie sugerujące słowa kluczowe do reklam
  3. jak dokonać wyboru słów kluczowych za pomocą arkusza kalkulacyjnego?  dowiesz się w innym artykule

Każda strona w sklepie powinna być optymalizowana na co najwyżej 3 hasła kluczowe. Idealnie jest wtedy kiedy masz czas na optymalizację 1 strony na 1 hasło kluczowe.

W każdym sklepie masz możliwość wstawienia tych słów kluczowych w następujących miejscach:

 

  • Title / tytuł – ok. 50 znaków zawierających najważniejsze 2 słowa kluczowe,  tytuł powinien być inny dla każdej podstrony w sklepie
  • Description / opis – 150 znaków opisujących najlepiej w jednym zdaniu zawartość strony, używaj słów kluczowych alternatywnych do tych w tytule lub w innej formie gramatycznej.  To tekst którym musisz przekonać klienta do kliknięcia w wynikach wyszukiwania, wyróżnij się nawiązując do twojego USP
  • H1 –  znacznik w kodzie strony który wskazuje robotom iż dany tekst jest tytułem,  powinien  zawierać słowo kluczowe zawarte w tytule strony ale nie powinien być identyczny jak tytuł
  • Treść strony  – czyli to co najważniejsze.  Treść powinna składać się z krótkiego wprowadzenia które zainteresuje czytelnika oraz rozwinięcia. Tekst opisu produktu czy wpisu na blogu powinien być unikalny czyli napisany przez ciebie. Jest to zajęcie czasochłonne ale w perspektywie roku wygeneruje 10x większą sprzedaż niż najważniejsze hasło kluczowe w branży.  Dobrze jest używać śródtytułów, pogrubionych i zawierających hasła kluczowe a w każdym z akapitów umieszczać słowo kluczowe użyte w śródtytule. Należy używać form fleksyjnych i gramatycznych tak jak w języku polskim
  • Alt Text – tekst opisujący dla obrazków – ludzie zobaczą obrazek ale robot wyszukiwarki niestety nie, w tym celu stosuje się opisy zawartości obrazków co w niektórych branżach np. sklepy z fototapetami generuje znaczny ruch z wyszukiwarek obrazków.  Opisując zdjęcie używamy 1-2 słów kluczowych.  Pamiętaj aby opis był adekwatny do treści artykułu w którym został wstawiony obrazek.
  • Przyjazny adres URL – najczęściej generowany automatycznie przez co zawiera mało istotne słowa lub kod produktu, zdecydowanie lepiej ustawić go ręcznie i wstawić w nim słowa kluczowe związane z produktem i producentem lub kategorią.
  • Linki tekstowe  – to odnośniki do innych stron w twoim serwisie lub innych domen, powinny zawierać słowo kluczowe które jest ustawione w tytule strony docelowej.

 

Podsumowując: zawartość strony jest dzisiaj najważniejszym elementem w działalności sklepu. To przy pomocy wyszukiwarek możesz w najtańszy sposób doprowadzić do sklepu potencjalnych klientów, wartościowy ruch.  Przestrzegaj zaleceń Googla:

  1. Buduj treść dla użytkowników używając słów których używają użytkownicy
  2. Najważniejszy jest TYTUŁ strony  – ustaw go ręcznie najlepiej 1 hasło kluczowe
  3. Opis – ustaw go ręcznie 1-3 słów kluczowych
  4. H1  musi zawierać główne słowo kluczowe
  5. ALT dla obrazków – opisuj obrazy, jeden obraz jedno słowo kluczowe.
  6. LINKI TEKSTOWE  – słowa kluczowe prowadzące do podstron w serwisie np. kategorii o takiej samej nazwie jak link
  7. Pisz teksty samodzielnie lub sprawdzaj w Google czy nie są kopiowane.
  8. Słowa kluczowe użyte w tytule, h1 , alt obrazów muszą być spójne z punktu widzenia czytającego.
  9. Dodawaj nowe wpisy regularnie.
  10. Pilnuj aby nie przekroczyć granicy 15% – stosunek ilości kodu do treści strony.