Reklama sklepu w Adwords w 13 krokach

Co tu dużo pisać, dziś bez Adwordsa i sieci reklamowej Google ciężko jest promować sklep. Z pewnością wysokie pozycje w wynikach organicznych wyszukiwarki Google są najbardziej opłacalne dla sklepu ale sposób funkcjonowania Googla oraz stały wzrost konkurencji ze strony innych sklepów w tej samej branży powoduje że, reklama modelu CPC jest dla sklepu dziś niezbędna.

Najczęściej powtarzające się zarzuty w stosunku do reklamy Adwords jakie zgłaszają wścielę sklepów internetowych to:

  1. Wydałem pieniądze i nie ma sprzedaży
  2. Wydałem więcej niż zarobiłem
  3. Zarobiła agencja i Google a ja nie

I faktycznie mają rację. Dzieje się tak ponieważ sami nie posiadają podstawowej wiedzy na temat działania Google Adwords. Dlatego zachęcam wszystkich właścicieli sklepów do samodzielnego poświęcenia 20 godzin !!!!!!! dosłownie tyle wystarczy aby przejść wszędzie dostępne materiały edukacyjne i zweryfikować to co robi obsługująca firma lub całkowicie samodzielnie zacząć zarządzać swoim kontem. To jest bardzo proste, wystarczy zacząć to robić.

Jak zatem pracować z reklamą Adwords aby samodzielnie korzystać z tego narzędzia:

    1. CEL SPRZEDAŻOWY
      Wyznacz cel jaki stawiasz przed kampanią, w przypadku sklepów internetowych to oczywiście jest sprzedaż ale co mniej oczywiste możesz znakomicie budować swoją listę email marketingową potencjalnych klientów.

 

  • OKREŚL BUDŻET
    Dostaniesz darmowe kupony na reklamę ale to nie jest budżet reklamowy. To jest wabik który ma cię zachęcić do wypróbowania działania tego sposobu pozyskiwania klientów. Chcesz osiągnąć bardzo dobry wynik, jaki to wynik? Moim zdaniem 1:10. 1 zł wydany na reklamę Adwords generuje 10 zł sprzedaży w sklepie internetowym. Wynik poniżej 1:3 to wynik oznacza porażkę, nic nie zarabiasz sprzedając produkty z marżą 30%.Aby optymalniej wykorzystywać małe budżety ogranicz wyświetlanie reklam do Twojego miasta / twojej lokalizacji lub wprowadź ograniczenia emisji reklam do wybranych dni lub godzin np. wtedy kiedy wiesz że ludzie kupują najwięcej. Możesz ograniczyć wyświetlanie tylko na komputery stacjonarne i laptopy.

 

 

  • WIELKA LISTA SŁÓW KLUCZOWYCH
    Wykorzystaj darmowe narzędzia Google takie jak Trends, Webmaster Tools, Planer słów kluczowych aby stworzyć jak największą listę słów kluczowych po których mogą cię szukać potencjalni klienci.

 

 

  • PODZIEL LISTĘ SŁÓW NA GRUPY
    Wielką listę musisz podzielić na grupy słów (grupy reklam) i najczęściej będą to grupy odpowiadające twoim kategoriom w sklepie.

 

 

  • WSTAW KODY
    Kod konwersji Google i kod Google Analytics. Nie zapomnij połączyć obu usług tak aby dane przepływały pomiędzy nimi. Pamiętaj, że Adwords jest jednym ze sposobów pozyskiwania klientów i aby móc porównać jego skuteczność chcesz widzieć pełne wyniki w Google Analytics.

 

 

  • DOPASUJ STRONY DOCELOWE
    Reklam która kieruje na złą stronę docelowa to przepalanie budżetu = wyrzucasz swoje środki za okno. Jeżeli masz problem z ilością grup reklam zacznij od zbudowania reklam najpierw na jeden wybrany produkt, potem na kategorię produktów i obserwuj codziennie wyniki. To bardzo skuteczny sposób samodzielnego uczenia się systemu ADWORDS.

 

 

  • DOPASOWANIA
    System Adwords jest tak stworzony aby wyświetlać twoje reklamy jak największej grupie potencjalnych wyników a to oznacza że na 100% jeżeli nie wprowadzisz dopasowań do swoich słów kluczowych, reklama będzie się wyświetlała i będzie klikana w słowa które nie generują sprzedaży. Masz 4  typy dopasowywania słów kluczowych:

 

  • Przybliżone – reklama pojawi się na wpisane słowa ale także na słowa podobne, ze zmienionym szykiem, synonimy czyli system sam znajdzie słowa za ciebie co oznacza najczęściej tracenie budżetu reklamowego
  • Przybliżone z dopasowaniem [dopisujemy znak +przed  +słowem  +kluczowym] – reklama pojawi się na słowa kluczowe zawierające twoje słowo kluczowe oraz ze zmienionym szykiem i różne odmiany słów w danej frazie, nie pojawi się na synonimy i wyrażenia podobne
  • Dopasowane do wyrażenia  [dopisujemy cudzysłów do „słowa kluczowego”] – reklama pojawi się na hasła zawierające słowa kluczowe oraz wersje z dodatkowymi wyrazami z przodu lub z tyły słowa kluczowego np. przymiotnikami
  • Dopasowanie ścisłe [dopisujemy nawias kwadratowy do [słowa kluczowego] – w tym wypadku reklama wyświetli się wyłącznie przy tak wpisanym słowie kluczowym

 

  • WYKLUCZ SŁOWA NIEPASUJĄCE
    Internauci wpisują najdziwniejsze rzeczy do wyszukiwarki więc aby nie generować pustych kliknięć należy tworzyć listy słów wykluczających emisję twojej reklamy, to jeden z podstawowych sposobów oszczędzania środków reklamowych o których nie wiedzą właściciele sklepów. Wykluczenia dokonujesz stawiając minus „-” przed danym słowem lub frazą:

 

  • -słowo kluczowe – wykluczasz słowa z dopasowaniem przybliżonym oraz słowa podobne i synonimy
  • -„słowo kluczowe” – wykluczasz słowa zawierające tą frazę i wersje tej frazy
  • -[słowo kluczowe] – wykluczasz tylko to konkretne słowo lub frazę

 

  • ROZSZERZENIA REKLAM
    Wykorzystuj wszelkie możliwe rozszerzenia reklam Adwords, dzięki nim możesz zwiększyć swoją powierzchnię reklamy i podać szybciej to czego szuka potencjalny klient np. adres czy numer telefonu.

 

 

  • ALTERNATYWNE FORMATY REKLAM
    Po opanowaniu podstaw przetestuj w drugiej kolejności alternatywne formy reklamy tak jak banery czy video w sieci Googla oraz w sieci partnerów. Dzięki nim możesz znacznie zwiększyć grupę potencjalnych klientów np. wyświetlając reklamy w serwisach w których bywają Twoi potencjalni klienci a które wyświetlają reklamy Adwords.

 

 

  • OPTYMALIZACJA KAMPANI ADWORDS
    Pamiętaj, że każdego dnia zmienia się środowisko i warunki wyświetlania reklam, odbywa się nowa aukcja i to co działało wczoraj już dziś może być nieaktualne. Przybywa konkurencja, klienci wpisują nowe słowa. Dlatego raz dziennie monitoruj to co się dzieje w twoim koncie aby np. wychwycić moment kiedy wchodzi  konkurent posiadający znacznie większy budżet reklamy.  Aby zwiększała się ilość konwersji musisz dbać  o wstrzymywanie słów które nie generują sprzedaży, stosowanie coraz precyzyjniejszych słów oraz wykluczać słowa powodujące puste kliknięcia. Musisz podnosić jakość stron do których kierujesz użytkowników ułatwiając im zakup produktu lub wykonanie pożądanej przez ciebie operacji. Stała optymalizacja podnosi jakość reklam dzięki czemu możesz być wyżej niż konkurencja i płacić mniej niż konkurencja za to samo słowo kluczowe. Optymalizacja kampanii Adwords to także różne wersje reklam wyświetlanych na dane słowo kluczowe dzięki czemu badasz skuteczność reklam.

 

 

  • REMARKETING i SIEĆ  REKLAMOWA GOOGLE
    Zacznij używać list marketingowych, jeżeli klient raz odwiedził twój sklep internetowy, możesz go odszukać na innych serwisach i namówić do powrotu. Klient spędza w wynikach wyszukiwania zaledwie 5% swojego czasu, pozostały czas poświęca na przeglądanie innych stron, na których możesz mu przypomnieć się ze swoim sklepem. Po wklejeniu kodu remarketingowego możesz utworzyć reguły na różne wydarzenia jakie miały miejsce w sklepie, np. wyświetlasz odpowiednią reklamę osobom, które nie dokończyły zamówienia. Zaledwie 1-2% klientów dokonuje zamówienia podczas pierwszej wizyty dlatego, zbuduj kampanię odzyskujące ich uwagę.

 

 

  • GOOGLE SHOPING
    Od pewnego czasu Google udostępnił możliwość reklamy produktowej za pomocą Adwords, teraz możesz emitować swoje produkty obok wyników wyszukiwania. Jest to bardzo skuteczna metoda w przypadku dużej ilości produktów w sklepie internetowym. Dzięki Goolge shopping nie musisz tworzyć dużej ilości reklam, oszczędzasz swój czas i pojawiasz się przy słowach wpisywanych przez klientów z mocnym nastawieniem na zakup w danym momencie.

 CAŁA! wiedza na temat Google Adwords jest dostępna całkowicie za darmo w sieci. Co i jak czytać oglądać?  Ustaw na okres nauki swoje strony startowe w przeglądarce na następujące adresy aby przy każdym jej uruchomieniu lądować na strony poświęcone tematyce Adwords. Gwarantuję ci że jeżeli każdego dnia rozpoczniesz pracę od przeczytania 1 -2 artykułów lub obejrzenie jakiegoś szkolenia to po tygodniu będziesz miał taką samą wiedzę jak niejeden pracownik infolinii Google Adwords.

Oto wartościowe strony do zassania wiedzy:

Gdybyś potrzebował szybkiego startu możesz również założyć konto Adwords i poprosić na infolinii Google Adwords aby pracownicy Googla pomogli ci pozakładać reklamy. Robią to całkowicie za darmo. Pamiętaj jednak że pracownicy Google są rozliczani w swojej pracy z czego innego niż ty jako właściciel sklepu internetowego. Na start jest to jednak dobra metoda. Pomogą ci pozakładać pierwsze kampanie ale to ty musisz nadzorować ich sens aby nie zdziwić się, że wydałeś 1000 zł na reklamę Adwords i sprzedałeś  towar za 1000 zł. Wg nich to też dobry wynik 🙂