#42 JAK ZARABIAĆ NA BLOGU w SKLEPIE INTERNETOWYM

Czy każdy może pisać doskonałe teksty?  Tak. Nawet jak w to nie wierzysz to pomyśl o tym jak o przekonaniu opartym na działaniu. Jeśli zaczynasz coś robić to z każdą godzina stajesz się w tym coraz lepszy i nawet jak dziś nie masz tego przekonania to warto spróbować bo w liczbach wygląda że warto.  Postaw sobie zatem cel w postaci kilkuset wejść użytkowników na dany wpis na blogu i spróbuj do dojść do tego celu. Kiedyś sam byłem sceptyczny co do pisania ale liczby nie kłamią, nie ma takiego tematu, na który nie da się napisać ciekawego wpisu a przynajmniej takiego który jest wysoko oceniony przez wyszukiwarkę Google.   

Często doradzam klientom rozpoczęcie przygody z e-commerce  właśnie od rozpoczęcia działań blogowych. Dzięki temu wstawiając zaledwie 1 wpis tygodniowo uzyskamy bardzo duży ruch organiczny po systematycznym roku pracy, nawet kilka tysięcy wejść miesięcznie.  Mając ruch organiczny możemy włączyć do sprzedaży produkty o których pisaliśmy przez ostatnie 12 miesięcy i pierwsze zamówienia pojawią się bez wydawania 1 złotówki. W czasie tego roku możemy też zbierać adresy do bazy mailingowej co ułatwi nam dodatkowo start sklepu w przyszłości. Kiedy blog zaczyna mieć czytelników można wystawić go platform typu WebePartners lub ReachaBlogger aby przyjmować zlecenia na wpisy sponsorowane.

Czyli opisujemy produkty innych firm w zamian za gotówkę lub prowizję od sprzedaży. Po roku takiej pracy samodzielnie możesz ocenić czy  wolisz prowadzić bloga czy sprzedawać produkty. Każdy bloger zaczyna od pierwszego wpisu. Każdy zaczyna od 10 osób czytających dziennie.  

Najłatwiejsze zarabianie i lekkość pisania uzyskuje się w momencie połączenia 3 elementów. Ich część wspólna to IDEALNE POŁACZENIE w którym klienci sami chcą płacić za Twój czas poświęcony na pisanie (lub dowolna inną usługę / produkt)

Podam ci przykład dziewczyny, która zaczęła pisać w styczniu 2021 bloga pod adresem JestemJakWino.pl – lekki blog lifestylowy. Zobacz do czego prowadzi systematyczność w działaniu. Wydała własną książkę na której zarabia 100% a firmy ustawiają  się w kolejce do współpracy.  Jej marzeniem było pracować i zarabiać zdalnie tak aby mogła podróżować.

Zacznij po prostu pisać wg poniższego wzoru, skoro działa to u innych to czemu ty nie możesz? Do bardzo swobodnego pisania potrzebna jest płynność posługiwania się słowami a tej nabywa się w wyniku czytania dużej ilości tekstów.  Wykorzystaj do tego fenomen poranka i zaczynaj dzień od czytania jednej książki tygodniowo. To potencjalnie kopalnia pomysłów na tematy wpisów. Czy musisz posiadać geniusz pisarski lub jakieś inne magiczne zdolności aby zacząć pisać?  NIE! W domu nauczyli cię mówić, w szkole pisać i to wszystko czego potrzebujesz. Wystarczy wybrać temat i usiąść do klawiatury, Najlepsza teksty powstają wg kiedy piszesz z przekonaniem iż twój tekst ma pomóc czytelnikowi  w rozwiązaniu jego problemu. 

  1. O czym chcą poczytać ?  Zbierasz słowa kluczowe jakie pojawiają się w podpowiedziach Google do tematów, nic nie oceniasz
  2. Zbieranie wiadomości i faktów czyli czytasz książki, albo ekspertów w temacie albo wiadomości, albo oglądasz na Youtubie. Przeczytaj 10-20 źródeł wiedzy o danym temacie, gwarantuję ci że w większości tematów po takiej ilości informacji stajesz się juz w temacie ekspertem zgodnie z zasadą parto, 20% informacji / 80% wiedzy
  3. Redakcja tekstu  – poukładaj w kolejności – od ogółu do szczegółu

Zasada dobrego tekstu sprzedażowego to: nigdy nie namawiaj do kupowania, pomagaj w wyborze pokazując różne punkty widzenia.  Oto mój zestaw najlepszych typów wpisów na bloga:

  • Katalog:  lista ulubionych stron, producentów, produktów konkurencji…
  • Ranking: 5 najpopularniejszych…, 10 najdziwniejszych, 20 najzdrowszych…
  • Porównanie:  Produkt A vs. Produkt B – różnice, wady, zalety…
  • Wiadomości: inspiracją może być Google News
  • Porady: Jak pozbyć się …, Jak uzyskać…
  • Tłumaczenia: znasz dobrze język obcy? Korzystaj artykułów w języku obcym tłumacząc
  • Transkrypcja video: każdy film na YouTube można opisać sowami 
  • Pinterest: największy katalog pomysłów na wszystko
  • Recenzje książek: najlepiej tych powiązanych z twoim sklepem
  • Konkurencja: zobacz o czym piszą inni i pisz swoimi słowami
  • Prezentacja marek: nawet tych których nie sprzedajesz
  • Życiorysy: osób związanych z twoją branżą

Każdy temat jest dobry który jest pokrewny z Twoimi produktami + niezbędny warunek: ilość miesięcznych wyszukań minimum 1000, jeżeli wybierzesz słowo poniżej tzn. że ciężko będzie z tego uzyskać sprzedaż czegokolwiek.  Zastanów się czego tak naprawdę pragnie twój czytelnik? Jego pragnienia to najważniejsza siła prowadząca do jakiejkolwiek sprzedaży. Każdy człowiek ma swoje problemy i mniej lub bardziej chce się tych problemów pozbyć. Często jednak klienci nie wiedzą czego chcą, natomiast doskonale wiedzą czego nie chcą. Stosuj zabieg polegający na stawianiu się w roli czytelnika i stosuj takie formy:  nienawidzę, nie lubię, nie rozumiem, żałuję, nie chcę, mam dość …. to doskonale działa jako początek wpisu. Zagęszcza atmosferę i zbliża nas do czytelnika. Niezaspokojone potrzeby czytelnika są brama do sprzedaży, jeżeli je rozpoznasz to sprzedaż już jest tylko formalnością. W mojej branży (sklepy internetowe) jest to chęć uruchomienia sklepu bez konieczności zanurzania się w ocean technicznych aspektów z tym związanych. Mój klient – czytelnik nie chce uczyć się całej niezbędnej technicznej wiedzy potrzebnej do działania sklepu. Chce mieć zamówienia. Ja rozwiązuję jego problem dostarczając zamówienia do jego sklepu, jednocześnie biorąc całą resztę spraw na siebie. Biorę je na siebie ponieważ rozwiązywanie tych problemów sprawia mi ogromną przyjemność.  Inny przykład: sklep z zabawkami – rodzic tak naprawdę chce kupić zabawkę aby poczuć się, że jest dobrym rodzicem, wybrał najlepszą opcje dla dziecka, więc zadaniem sprzedawcy / wpisu na blogu jest pokazać mu, że dzięki danej zabawce będzie najlepszym rodzicem.  Klient nie płaci za obietnicę tylko za efekt działania produktu. Więc pokaż jak działa bo to jest wartość informacyjna, zadawaj pytania i odpowiadaj: 

  1. Kto za tym stoi … autorytet / producent / marka
  2. Co klient otrzyma … 
  3. Ile zyska / ile stracił / czas / koszty 
  4. Jak dany pordukt powstaje 
  5. Kiedy nastąpi zmiana po zakupie
  6. Co jest w pudełku / czego nie widać

Dobrych produktów na rynku jest mnóstwo, dlatego warto pokazywać różnice w stosunku do konkurencji.  Jeśli piszesz do przedsiębiorców to przedsiębiorcy pragną w sumie 2ch rzeczy pieniędzy i świętego spokoju. Pragną by firma rosła ale nie kosztem ich życia czasu czy zdrowia. Zatem – idealny pordukt dla przedsiębiorców daje więcej pieniędzy i zabiera coraz mniej czasu.   U jednego z klientów wziąłem odpowiedzialność za wynik sprzedaży i opisałem to w ebooku. Wziąłem odpowiedzialność pracując na prowizji.   Wartość w oczach klienta to pojęcie bardzo subiektywne. Sposób w jaki zaspakajasz pragnienie czytelnika czy klienta to właśnie wartość. Możesz wysłać pordukt szybko lub możesz wykazać, że to najlepszy wybór z możliwych na rynku.  Możesz wskazać na ekskluzywność oferty lub czasową niedostępność. To ty decydujesz tworząc argumenty czy wolisz mieć „jednorazowy strzał -zamówienie” czy wolisz utrzymać klienta na dłużej i zarabiać na nim w czasie. Dziś z punktu widzenia ekonomiki do pozyskania zamówień niezbędna jest relacja z klientem i ta relacja jest budowana w wielu kanałach między innym blogiem w sklepie.  W zależności od wpisywanych słów do wyszukiwarki, klient zdradza nam swoje intencje zakupowe, to jaka jest jego realna potrzeba. Mamy 3 główne  kategorie powodu zakupów : 

  • przyjemność lub unikanie bólu 
  • nadzieja lub  strach 
  • akceptacja lub odrzucenie 

To nie konkurencja jest naszym przeciwnikiem zaniżająca ceny. Klient chce zostać tam gdzie jest mu wygodnie, gdzie czuje się dobrze i bezpiecznie. Ale w naturę człowieka wpisane jest poszukiwanie sensu w tym co się dookoła niego dzieje.  Jeśli twój wpis / opis produktu  a dalej sprzedawany pordukt lub usługa pomogą mu ten sens odnaleźć to masz klienta do końca życia.  Sam pordukt nigdy nie jest interesujący dla klienta, dopiero kiedy nadamy produktowi możliwość rozwiązania problemów czy spełnienia pragnień klienta, dopiero wtedy jego oczy się zapalają i wyda każde pieniądze by kupić to co sprzedajesz.  Może nie stanie się od razu z powodu braku czasu czy pieniędzy w danym momencie, ale jeżeli przeprowadzisz go argumentami pokazując korzyści, w jaki sposób pordukt lub usługa pomoże klientowi rozwiązać jego problem … to tylko kwestia czasu jak wróci z zamówieniem. Często lubimy zwalać winę na inne osoby czy okoliczności. Jest to naturalny mechanizm obronny, kiedy nie radzimy sobie z odpowiedzialnością za rzeczywistość.  Ty jesteś po to aby swoim tekstem sprawić aby poczuł ulgę i zdejmujesz z klienta odpowiedzialność za swoje niepowodzenia. Im większej ilości ludzi pomożesz biorąc odpowiedzialność za wynik tym więcej zarobisz.  Wpis ma sprawić aby klient uwierzył, że z tobą czeka go lepsza przyszłość.  Dodatkowo klienci chcą mieć wszystko już natychmiast na teraz – napisz jakie natychmiastowe korzyści wniesiesz w życie klienta.   

No i na koniec jedna uwaga motywacyjna: nie da się leżeć na kanapie przed telewizorem i mieć znakomitą formę. Tak samo w przypadku sklepów, nie da się rozwijać biznesu bez codziennej pracy nad nim.

Weź odpowiedzialność za swoje cele i pracę, w każdym aspekcie. Nie obwiniaj o nic nikogo. Skala odpowiedzialności jaką bierzesz za swój los jest odpowiednikiem mocy jaką dysponujesz.  

  • mała odpowiedzialność  = mała moc
  • pełna odpowiedzialność = pełna moc

Naprawdę nie ma znaczenia kto jest winny, że do tej pory się coś nie udało. Liczy się tylko to, że zostawiasz za sobą przeszłość i zaczynasz żyć tak jak chcesz. Od teraz.  Nasze jedyne wyzwanie to znaleźć czas i zacząć robić to co nas przybliża do celu. Jeżeli chcesz rozwiązać swoje problemy to muszą one się stać najważniejszym tematem w twoim życiu.  Każdy ma tyle samo czasu w życiu. Każdy uważa, że ma go za mało. Z jednej strony chcemy być szczęśliwi a z drugiej nie wiemy co nas uszczęśliwia.  A wiec nic w tym kierunku nie robimy. Dlaczego? To proste. Jesteśmy zbyt zajęci robieniem innych rzeczy. Czym dokładnie?  Gonieniem za szczęściem.  Zatem kiedy zająć się naszym projektem sklepowym?  

Wieczorem po pracy?  Niestety nie. Po pracy jesteśmy wykończeni fizycznie i psychicznie, trudno nam się skupić na czymkolwiek poza resetem i pójściem spać 

Po południu?  Niestety nie. Codzienne obowiązki sprawiają, że biegamy pomiędzy zadaniami w pracy, klientami, dziećmi i to tylko pobożne życzenie aby mieć systematycznie czas aby zając się tym co ważne. 

No więc zostaje  TYLKO PORANEK. Większość ludzi będzie chciała pospać i to jest OK, to ich czas. Jeżeli ty chcesz zająć się rozwiązaniem twojego problemu (rozkręceniem sklepu) to poranek jest jedynym czasem kiedy uda ci się to wykonać. 

  • Wypoczęty i skoncentrowany mózg
  • Totalna cisza
  • Brak rozpraszaczy

Nikt nie karze ci wstawać o godzinie 4 ale spróbuj przez 7 kolejnych dni wstać o 5.30 i zacząć dzień od rzeczy które przyniosą ci najwięcej korzyści, przybliżą cię do twojego celu. Gwarantuję ci, że po 7 dniach i rzeczywiście wykonanej pracy przeniesiesz się na wyższy poziom efektywnego działania i zbliżysz się do swojego celu.  Według brutalnie brzmiących statystyk ze 100 sposób, które kończą aktywność zawodową i przechodzą na emeryturę:

  • tylko 1 będzie bogata (czym jest prawdziwe bogactwo? możliwość robienia tego co chcesz kiedy chcesz.)
  • 4 osoby będą czuły bezpieczeństwo finansowe
  • 5 będzie musiało dalej pracować
  • 36 będzie już martwych
  • 54 stanie się bankrutami żyjącymi na zapomogach i pożyczkach od rodziny lub opieki społecznej.

Jeśli nie zaczniesz natychmiast czegoś z tym robić to wyrażasz sam zgodę na nijakie życie, ciągła walkę z utrapieniami i zgorzknienie. Jeśli nie zaczniesz dziś aktywnie działać to nigdy nie zrealizujesz swojego potencjału.  Rozpoznaj co sprawia, że wiedziesz życie z jakiego nie jesteś zadowolony, dlaczego ciągle musisz ze wszystkim się szarpać?  Przecież chcesz kochać swoją pracę i ludzi z którymi spędzasz czas. Oto najpopularniejsze powody:

  • patrzenie wstecz i filtrujesz to co dziś przez swoje przeszłe doświadczenia, stresy, lęki
  • brak jasnego celu do działania – większość żyje po to aby tylko przeżyć
  • konsekwencje z wyborów – wszystko co robisz dziś, w tym momencie, ma wpływ na resztę twojego życia, zawsze mamy  wybór, 95% ludzi nie wybiera świadomie
  • brak odpowiedzialności – nie zwalaj winy na innych (w tym np. na polityków, zmiany prawa, podatki, nikt nie zabrania ci działać i adaptować się do zmieniającego otoczenia, nawet w czasach pandemii możesz wziąć odpowiedzialność i robić coś co przybliży cię do celu. Bądź mądrzejszy od nich, zawsze możesz robić coś co cię zbliży do Twojego celu.

W razie problemów, możesz zawsze do mnie zadzwonić lub napisać maila.
Z przyjemnością pomogę uruchomić Twój sklep.

Napisz maila

office@ecommerce-manager.pl

Zadzwoń po poradę

+(48) 505 430 767

Podobne wpisy