Co to jest link sponsorowany ? Termin „link sponsorowany” może mieć dwa różne znaczenia w marketingu internetowym. Z jednej strony linki sponsorowane to płatne aukcje (reklamy) na stronach wyników wyszukiwania. Z drugiej strony odnośniki do innych stron internetowych są określane jako „linki sponsorowane” za pośrednictwem linku. W obu przypadkach ważne jest, aby strona z linkiem była oznaczona jako płatny link. Czasami linki sponsorowane są nazywane linkami partnerskimi.

Linki sponsorowane poprzez reklamy w wyszukiwarkach

Wyszukiwarki zazwyczaj oferują reklamodawcom miejsca docelowe reklam na listach wyników wyszukiwania (SERP). To są linki sponsorowane. Możesz połączyć całą reklamę lub adres URL w reklamie tekstowej. Linki sponsorowane są umieszczane przez wyszukiwarki jako wywołane słowami kluczowymi, które reklamodawca określa w ramach konfiguracji kampanii reklamowej.

Jeśli użytkownik wprowadzi teraz takie słowo kluczowe w pasku wyszukiwania wyszukiwarki, wyświetli się reklama stworzona przez reklamodawcę. Jeśli użytkownik kliknie tę reklamę, reklamodawca płaci określoną kwotę. Współczynnik klikalności zwykle zależy od tego, ilu innych reklamodawców chce reklamować reklamy dla tego wyszukiwanego hasła lub słowa kluczowego.

Ta forma linków sponsorowanych może być wykorzystywana przez webmasterów w ramach marketingu w wyszukiwarkach, w celu wygenerowania określonego ruchu na stronę lub konkretny landing page. W większości przypadków reklamodawcy płacą w formie pay per click (PPC), dlatego są one również nazywane kampaniami PPC.

 

 

Linki sponsorowane są oznaczone jako reklamy w SERP

Pod koniec lat 90. pierwsze wyszukiwarki umożliwiły prywatnym użytkownikom przeglądanie części Internetu. Ponieważ dostarczanie mocy obliczeniowej pochłania wiele środków finansowych na ogromną ilość danych gromadzonych na potrzeby wyszukiwania w sieci, dostawcy wyszukiwarek wykorzystali możliwość zarabiania na swoich usługach na wczesnym etapie. Na przykład Google zaczął oferować linki sponsorowane za pośrednictwem programu Google AdWords płacącym klientom zaledwie rok po jego uruchomieniu. Dziś program reklamowy jest nadal kluczowym źródłem przychodów dla Grupy Alphabet, która stała się spółką matką Google. Inne wyszukiwarki, takie jak Bing i Yahoo, oferują podobne usługi i wykorzystują linki sponsorowane jako źródło przychodów.

Wyszukiwarki takie jak Google oferują teraz użytkownikom różnorodne linki sponsorowane, a tym samym możliwości reklamy w wyszukiwarkach. Na przykład program Google Ads umożliwia umieszczanie reklam na platformie wideo YouTube, reklam Google Shopping, reklam tekstowych lub reklam graficznych w witrynach uczestniczących w programie Google AdSense. We wszystkich przypadkach płatne linki są oznaczone i jako takie rozpoznawalne przez użytkowników.

Linki sponsorowane na stronach internetowych

Nie tylko wyszukiwarki szukają potencjalnych przychodów za pośrednictwem linków sponsorowanych, ale także strony internetowe. Wykorzystują programy takie jak Google AdSense, aby umieszczać linki sponsorowane na własnych stronach internetowych i zarabiać pieniądze za kliknięcie takiego linku.

Niektórzy operatorzy witryn oferują usługi linków sponsorowanych z własnej inicjatywy. Wiele witryn wydawców często prowadzi własne sieci reklamowe, w których klienci mogą umieszczać linki sponsorowane. Ta forma płatnego linkowania również musi być oznaczona jako taka.

Linki sponsorowane i kryptoreklama

Dla operatorów witryn ważne jest oznaczanie płatnych linków jako reklam. Podkreślając, że link jest płatny, unikają możliwości ukarania artykułu na swojej stronie internetowej. W większości przypadków sam link nie jest oznaczony jako link sponsorowany, ale jest zaznaczone na początku lub na końcu artykułu, że jest to płatny post. W tym przypadku terminy „post sponsorowany” i „link sponsorowany” mają niemal identyczne znaczenie, nawet jeśli są to dwie różne wersje.

Linki sponsorowane i nofollow

Dla wyszukiwarek każdy link jest rodzajem rekomendacji strony internetowej. Jednocześnie linkowanie może podnieść poziom zaufania strony internetowej i poprawić jej ranking. Jednak wytyczne Google lub Bing dla webmasterów określają, że linki zwrotne muszą być ustawiane dobrowolnie. Każda forma nienaturalnego linkowania może skutkować karą lub, w najgorszym przypadku, wykluczeniem z indeksu wyszukiwarki.

W takim przypadku webmasterzy powinni oznaczyć płatne linki jako takie lub odnotować je jako płatny post. Z drugiej strony powinni zdewaluować te linki dla wyszukiwarek i wskazać, że roboty nie powinny ich śledzić. Aby uniknąć kary za linki sponsorowane, Google zaleca nadanie tym linkom atrybutu rel=nofollow.

Linki sponsorowane i marketing afiliacyjny

Linki sponsorowane mogą być również wykorzystywane w ramach marketingu afiliacyjnego. W takim przypadku jest on opłacany na podstawie liczby kliknięć, uzgodnionych konwersji lub leadów. Linki afiliacyjne muszą być również oznaczone jako reklama.

Związek z marketingiem online

Dzięki linkom sponsorowanym marketerzy mają możliwość znacznego zwiększenia zasięgu marki strony internetowej lub marki. Rezerwując linki sponsorowane w wyszukiwarkach lub serwisach o dużym zasięgu można skierować większy ruch na własną stronę internetową. Możesz także użyć linków sponsorowanych, aby przetestować skuteczność strony docelowej poprzez płatny ruch.