Jak budować dobrą bazę email

Strategii budowania  list email marketingowych jest kilka a w różnych branżach jedne działają szybciej a inne wolniej.  Inne będą działały na klienta detalicznego a inne na pozyskiwanie leadów do firm w sektorze B2B.

Każdego dnia przez Twój sklep i strony przechodzą potencjalni klienci.  Twoim zadaniem jest nawiązanie relacji  a nie tylko sprzedać  ponieważ bardzo trudno sprzedać coś nie mając relacji. Chyba że sprzedajesz bardzo pożądane produkty po bardzo atrakcyjnych cenach.  Zapewne jednak sprzedajesz produkty  które są też u innych sprzedawców dlatego poznaj strategie które wykorzystaliśmy w różnych sklepach:

  • STRATEGIA POPRAWY  – pomyśl  kto będzie twoim idealnym klientem i znajdź sposób jak rozwiązać jego problem. Najbardziej popularne czego wszyscy ludzie szukają to sposób jak zaoszczędzić czas i  pieniądze, podziel się z klientami poradą jak sam skutecznie rozwiązałeś ten sam problem. Ta strategia budowania listy jest długoterminowa ponieważ każdego dnia aż do skończenia świata pojawia się nowy człowiek , który doświadcza  tego samego problemu a ty możesz pomóc mu go rozwiązać ponieważ masz większe doświadczenie w danym obszarze. Jeżeli faktycznie rozwiążesz problem, zbudujesz bardzo mocną relację z klientem przez co nie będzie kupował u innych dostawców nawet  kiedy tamci zaoferują niższe ceny.

 

  • STRATEGIA BADANIA – ta strategia również opiera się o problem klienta ale nie oferuje rozwiązanie a analizę. Zachęcamy potencjalnych klientów do skorzystania z analizy, badania, zapoznania się z wynikami. Im bardziej atrakcyjne informacje zaoferujesz tym twoja lista będzie rosła szybciej. Im trafniejszą analizę postawisz tym klient chętniej nabędzie rozwiązanie swojego problemu właśnie w twoim sklepie.  Bardzo skuteczne w budowaniu list są testy wykonywane online, które na samym końcu proszą o maila na który można wysłać wyniki testu czy właśnie przeprowadzonej ankiety.

 

  • STRATEGIA KONKURSOWA  to sposób na błyskawiczne pozyskanie odbiorców danego serwisu. Rozpocznij współpracę i zaproponuj serwisowi, w którym są twoi potencjalni klienci nagrody do konkursu.  Konkurs zaprojektuj tak aby był łatwy do wzięcia udziału a odpowiedzi spływały  do Twojej bazy. W praktyce bardziej zachęca do wzięcia udziału dużo drobnych nagród niż jedna a bardzo wartościowa.

 

  • STRATEGIA DARMOWE PORDUTKY  –  pozwól ludziom zamawiać darmowe produkty w Twoim sklepie i promuj właśnie. Przyjmując zamówienie za 0 zł uzyskujesz wszelkie dane klienta począwszy od informacji skąd trafił na stronę a kończąc na ciasteczku jakie pozostawiasz w jego przeglądarce.   Jest to sposób na pozyskanie pełnych informacji klientach (imię, nazwisko, telefon, adres…)  których zazwyczaj nie chcą dawać. Jednak siła darmowego produktu znacznie redukuje ten opór.

 

Kluczem do sukcesu budowania listy jest zawsze wysoka wartość, którą DAJESZ a nie sprzedajesz oraz łatwość jej uzyskania w błyskawicznym czasie czyli TERAZ.  Łatwy formularz zapisu z małą ilością pól do wypełnienia  oraz wzmocnienie  przekazu przez podkreślenie indywidualnej „okazji dla vip’a” (pozytywnie działa na ego odbiorcy)  powoduje natychmiastową chęć rewanżu ze strony klienta w postaci  pozostawienia adresu email.

Rozpoczynając budowę listy pamiętaj o:

  • Zbudowaniu polityki prywatności dostępnej na stronie i przy zapisie wymagaj zgody na przetwarzanie
  • Używaj metody double opt-in = każdy adres  musi być potwierdzony kliknięciem w link w mailu co  da 100% pewność, że zapis był  świadomy
  • Personalizuj swoje mailingi, małe listy możesz traktować jako jedną a czasem kiedy wzrastają dziel je na mniejsze i twórz treść bardziej dopasowaną
  • Do każdego maila dodawaj prosty do użycia link aby zrezygnować z udziału w liście mailingowej, zrezygnują tylko ci których nie jesteś w stanie zadowolić a jak wiesz takich klientów lepiej nie obsługiwać 🙂