Jeśli zastanawiałeś się nad założeniem sklepu internetowego, to masz 2 opcje: możesz sprzedawać własne produkty, lub sprzedawać produkty produkowane przez inne firmy których jest nieskończona ilość na rynku. Zdecydowanie polecam drugą opcję. Jeśli umiesz wyprodukować dowolny produkt i sprawdziłeś zapotrzebowanie na rynku to jesteś już na wyższym poziomie biznesu.

Zatem pytanie jak wyszukać producenta lub dystrybutora produktów, które chcesz sprzedawać? Czy lepiej współpracować z producentami lub hurtowniami lokalne czy może importować produkty? Oto kilka podstawowych sposobów pozyskiwania dostawcy produktów do Twojego sklepu internetowego.

 

 

 

Kim jest producent?

Producentem jest każda firma, która wytwarza wyroby gotowe z surowców. Sprzedają te towary konsumentom, hurtownikom, dystrybutorom, sprzedawcom detalicznym lub innym producentom, którzy chcą tworzyć bardziej złożone produkty.

Producenci zazwyczaj trzymają się jednego rodzaju produktu. Na przykład możesz współpracować z producentem szkła, który tworzy szklane butelki i słoiki. Możesz współpracować z jednym producentem pudełek, a innym z tworzywami sztucznymi lub produktami naturalnymi.

Sprzedawcy często współpracują z wieloma producentami jednocześnie, aby utworzyć zapasy dla swojego sklepu.

Jak wyszukać producenta lub dostawcę? „Produkcja” odnosi się do przekształcania surowców w gotowe produkty za pomocą narzędzi, robocizny i maszyn. Jest to proces przemysłowy, który pozwala na masową produkcję towarów z wykorzystaniem zaawansowanych technologii i procesów montażowych. Rodzaje produkcji mogą obejmować najróżniejsze technologie i procesy począwszy od drukowania 3d, produkcja warsztatową / rzemieślniczą, proces ciągły czy inne. Na przykład przemysł odzieżowy charakteryzuje się wieloma różnymi procesami produkcyjnymi, obejmuje odbiór tkanin, przygotowanie form, wycinanie wykrojników, sitodruk, szycie i kontrolę jakości odzieży.

Czy producent jest dostawcą?

Dostawcy i producenci to prawie synonimy. Na potrzeby tego postu, odnosimy się do dostawców, jako każdego podmiotu który ma możliwość dostarczenia produktów do końcowych klientów. Zatem w tym poście dostawca oznacza zarówno producenta, hurtownika i dystrybutora.

Dystrybutor lub hurtownia współpracuje bezpośrednio z kilkoma / kilkunastoma producentami oferując ich produkty w niższych niż rynkowe ceny. Coraz częściej prowadzą również sprzedaż detaliczną do klientów końcowych.

Zatem najpierw powinieneś przemyśleć temat, jakiego rodzaju dostawcy szukasz. Pomoże to określić terminologię, której musisz użyć w swoich badaniach rynkowych. Istnieje kilka opcji dostawcy, z których najczęstsze to:

  • Producent, który tworzy własny pomysł na produkt i sam go produkuj
  • Dostawca (może być również producentem), hurtownik lub dystrybutor, który kupuje już istniejące produkty różnych marek
  • Sprzedawca detaliczny / firma dropshippingowa, która dostarcza produkty i realizuje zamówienia do klient detalicznych

 

Dostawcy krajowi a dostawcy zagraniczni

Jak wyszukać producenta lub dostawcę? Jeśli planujesz produkcję lub sprzedaż hurtową, szukając dostawców, musisz zdecydować, czy chcesz zaopatrywać się w kraju, czy za granicą. Za granicą może odnosić się do dowolnej lokalizacji za granicą.

Dobrym pomysłem jest zabezpieczenie dwóch producentów: jednego krajowego i jednego zagranicznego. Twój lokalny producent może być używany jako kopia zapasowa. Tak więc, jeśli zamówienia z zagranicy są spóźnione lub niepoprawne, możesz polegać na lokalnym dostawcy. Często są droższe, ale lepiej mieć zapas produktów i zadowolonych klientów, niż czekać na wysyłkę zza granicy.

Na pewno taniej jest zaopatrywać się w produkty za granicą, zwłaszcza w krajach azjatyckich, takich jak Chiny, Indie i Tajwan, ze względu na niższe koszty pracy. Ale decyzja ta oznacza zainwestowanie znacznych środków i warto ją rozważyć dopiero jak zbierzesz doświadczenia sprzedażowe lub jak masz pewność co do zapotrzebowania na produkt.

Zarówno pozyskiwanie krajowe, jak i zagraniczne ma swoje zalety i wady.

Zalety zaopatrywania krajowego:

  • Wysoka jakość produkcji i standardy pracy
  • Łatwiejsza komunikacja bez bariery językowej
  • Łatwiejsza weryfikacja producentów
  • Szybszy czas wysyłki
  • Wysoka ochrona praw własności intelektualnej
  • Większe bezpieczeństwo płatności

Dla przeciwwagi trzeba jednak postawić

  • Wyższe koszty produkcji
  • Mniejszy wybór produktów

Kupowania towaru za granicą to z kolei:

  • Niższe koszty produkcji
  • Duża liczba producentów do wyboru
  • Kompleksowe platformy ułatwiające współpracę takie jak Alibaba
  • Niższa jakość postrzegana przez klientów choć to zależy od kategorii produktów
  • Mała ochrona własności intelektualnej
  • Bariery językowe, komunikacyjne i strefowe mogą być trudne do pogodzenia
  • Trudne lub kosztowne zweryfikowanie producenta i wizyta na miejscu
  • Dłuższy czas wysyłki
  • Różnice kulturowe w praktykach biznesowych
  • Import produktów i odprawa celna
  • Mniejsze bezpieczeństwo płatności

Jak wyprodukować własny produkt?

Jak wyszukać producenta lub dostawcę dla Twojego produktu może być trudne, ale jest to wykonalne. Jeśli masz pomysł na produkt to znalezienie odpowiedniego producenta trzeba się rozejrzeć w kilku miejsc ach:

Alibaba.com

Jak wyszukać producenta lub dostawcę? Alibaba łączy Cię z producentami z Azji. Jest to wspólny rynek, na którym można znaleźć gotowe produkty, ale możesz również użyć Alibaba.com do łączenia się z producentami w celu tworzenia niestandardowych lub nowych produktów. Po prostu wyszukaj produkty, których szukasz i przejrzyj różnych dostawców i producentów.

Alibaba umożliwia weryfikację producentów, szukając producentów na Alibaba, upewnij się, że mają następujące oznaczenia na karcie produktu:

  • ZŁOTY PARTNER, co oznacza, że opłaca abonament za członkostwo w Alibaba
  • ZWERYFIKOWANY, co oznacza, że ich zakład produkcyjny odwiedziła zewnętrzna firma świadcząca usługi weryfikacji

Dodatkowo możesz zamawiać ze specjalną Gwarancją Alibaba, która chroni Twoje zamówienia od momentu zapłaty do dostawy. Możesz wyszukiwać produkty stosując filtry np. wg certyfikatów dopuszczających produkt na dany rynek np. CE.

To na co musisz zwrócić uwagę przy zamawianiu produktów na Alibaba.com to że Twój partner jest naprawdę producentem a nie pośrednikiem zbierającym prowizję za przekazanie zamówienia do fabryki.

Jak wyszukać producenta lub dostawcę – Internetowe katalogi i wyszukiwanie w Google

W ostatnich latach przyzwyczailiśmy się do łatwego wyszukiwania w Google i znajdowania tego, czego szukamy w kilku pierwszych wynikach wyszukiwania. Jednak wielu dostawców nie nadąża za Internetem lub zmianami algorytmu Google. Ich strony internetowe są zwykle stare, zawierają niewiele informacji i mają słabą optymalizację pod kątem wyszukiwarek.

Jak więc znaleźć dostawców w Google? Być może po raz pierwszy w historii będziesz musiał zapoznać się z drugą stroną wyników wyszukiwania Google i nie tylko. Będziesz także musiał użyć różnych terminów wyszukiwania takich jak „hurt”, „hurtownik” i „dystrybutor” mogą być używane zamiennie, więc należy wyszukać je wszystkie.

Gdy zaczniesz odkrywać dostawców, nawet jeśli nie są dla Ciebie odpowiedni, zapytaj ich, czy mogą wskazać Ci właściwy kierunek dalszych poszukiwań. Bycie w branży oznacza, że prawdopodobnie będą mieli świetne kontakty i chętnie polecą Ci inna zaprzyjaźnioną firmę, która może być lepiej wyspecjalizowana.

Proces negocjacji z dostawcą i producentem

Kidy już masz kilka wytypowanych firm w których będziesz produkował lub zamawiał produkty do sprzedaży, nie wysyłaj od razu zapytania o o wycenę, wcześniej warto zdobyć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy mogą dostosować mój produkt / złożyć niestandardowe zamówienie?
  • Jakie są ich czasy realizacji zamówień?
  • Jak długo potrwa produkcja i wysyłka zamówionych przedmiotów?
  • Jakie są koszty wysyłki?
  • Jakie są ich minimalne ilości zamówienia?
  • Czy mogą przyznać ci wyłączność na sprzedaż w twoim regionie lub kraju?
  • Jaka jest ich polityka dotycząca wad w produktach?

Dopiero znając odpowiedzi na powyższe pytania możesz przejść do negocjacji cenowych.

Negocjowanie minimalnych ilości zamówienia

Jeśli szukasz dostawcy po raz pierwszy, szybko dowiesz się, że istnieje coś takiego jak minimalne zamówienie. Minimalne zamówienia utrudniają start współpracy, gdy masz ograniczone środki lub chcesz zacząć małego zamówienia i przetestować rynek. Zanim zaczniesz negocjować, zrozum dokładnie dlaczego dostawca narzucił minimum. Czy dlatego, że wytworzenie zajmuje sporo nakładów technologicznych czy może dużo pracy, czy może wolą pracować z większymi partnerami. Zrozumienie powodów, dla których producent stosuje minimum zamówieniowe, pomoże ci lepiej zrozumieć ich ofertę.

Pamiętaj o jednej rzeczy. W negocjacjach postaw się w sytuacji producenta. Twoim celem nie jest wykorzystanie partnera produkcyjnego w celu uzyskania najlepszej ceny. Chodzi o współpracę, aby obie strony czerpały korzyści. To jedyny sposób na zbudowanie długotrwałej, zdrowej relacji biznesowej.

Omówienie warunków płatności

Wielu dostawców będzie wymagało od nowych firm zapłaty z góry za pełne zamówienie. Warto o tym wiedzieć, ponieważ magazyn to główny koszt dla firm e-commerce. Dlatego od razu zapytaj o warunki płatności przy przyszłych zamówieniach.

Producenci są nieustannie bombardowani prośbami o wycenę e-mailem od tysięcy handlowców więc nie jest niczym niezwykłym, że wielu dostawców nie odpowiada na każde zapytanie. W Polsce jest to rzadko spotykane ale czekanie na wycenę kilka dni jest często standardem. W Azji brak reakcji dostawców to powszechna praktyka więc nie przejmuj się tym.

Twój pierwszy e-mail do producenta powinien być jasny i zwięzły. Unikaj opowiadania zbyt wiele o swojej firmie. Jeśli poprosisz o wycenę znacznie poniżej minimalnego zamówienia, ryzykujesz że nie nikt ci nie odpisze. Dobry dostawca produkcyjny będzie otwarty na negocjacje warunków płatności. Nie będą prosić o 100% z góry przed wysyłką. Zapytaj o płatność 50% z góry, 50% po otrzymaniu przesyłki. To sprawia, że obie strony są bardziej zaangażowane w realizację zamówienia i ryzyko maleje.

Przed złożeniem pełnego zamówienia pobierz próbki do przetestowania przed wejściem do produkcji. Gdy próbka jest prawidłowa, datuj i podpisz próbkę. Zachowaj jeden lub dwa egzemplarze dla siebie. Są to tak zwane próbki kontrolne stosowane w celu zapewnienia jakości i uzyskania wysokiej jakości produktów konsumenckich.