Handel elektroniczny eksplodował w okresie pandemii. Poznaj modele biznesowe eCommerce, które być może znasz a być może poznasz dopiero.  Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców patrzy na ten internetowy kanał sprzedaży i chce rozpocząć działalność eCommerce. Jedną z ważnych kwestii, o których należy pomyśleć, gdy myślisz o rozpoczęciu nowego biznesu eCommerce, jest model biznesowy, którego będziemy używać.

Handel elektroniczny to konkurencyjna przestrzeń, a nowi właściciele firm muszą być świadomi różnych rodzajów modeli biznesowych. Pomoże im to wybrać model najbardziej odpowiedni dla ich potrzeb i taki, który zapewni im długoterminowy, zrównoważony rozwój biznesu.

 

 

Czym jest handel elektroniczny?

Zanim przyjrzymy się różnym modelom biznesowym eCommerce, dobrze jest mieć solidną definicję „eCommerce”, z której można pracować.

W najprostszej formie handel elektroniczny odnosi się do każdego modelu biznesowego, który pozwala firmom i osobom fizycznym kupować i sprzedawać towary online.

Typowe modele biznesowe eCommerce

Najczęstsze formy modeli eCommerce, z którymi możesz się spotkać, to:

Dropshipping

Osoba fizyczna lub firma założy sklep internetowy i będzie przyjmować płatności kartami kredytowymi lub systemami płatności online. Dostawca następnie zapakuje i wyśle produkt do osoby bezpośrednio z jej centrum realizacji zamówień.

Sprzedaż hurtowa i magazynowanie

Sklep internetowy zamawia produkty, które sprzedaje od dostawcy. Dostawca wysyła następnie produkty do magazynu sklepu internetowego. Konsument składa zamówienie w sklepie internetowym, a dostawca realizuje zamówienie z własnego magazynu.

Subskrypcja

Firmy korzystające z subskrypcji wysyłają produkty do swoich klientów, często co miesiąc. Znanymi przykładami firm oferujących subskrypcje eCommerce są Dollar Shave Club czy Nature Box.

 

Jakie są rodzaje modeli biznesowych eCommerce?

Wymienione powyżej modele przychodów szczegółowo opisują, jak wiele procesów biznesowych eCommerce działa. Ale tradycyjne modele biznesowe eCommerce koncentrują się bardziej na tym, kto sprzedaje, a kto kupuje produkt lub usługę.

Przyjrzyjmy się bliżej tym modelom biznesowym, aby zobaczyć, z czym się wiążą.

Biznes do konsumenta (B2C)

Modele biznesowe eCommerce – najbardziej znanym i tradycyjnym typem modelu eCommerce jest model businesst to consumer. Firmy B2C sprzedają swoje produkty i usługi bezpośrednio konsumentowi. Najbardziej znanym przykładem firmy, która wyrobiła sobie markę w przestrzeni B2C jest Amazon.

Jeśli kiedykolwiek zamówiłeś coś w Amazon lub innym sklepie internetowym, wziąłeś udział w transakcji B2C. Transakcje B2C mają zwykle niższą wartość niż niektóre transakcje B2B; mają również znacznie krótsze cykle sprzedaży i prawdopodobnie nie będą się powtarzać.

Najczęstsze formy modeli przychodów B2C to:

Sprzedaż bezpośrednia – to tutaj konsumenci kupują produkty i usługi w sklepach internetowych.

Pośrednicy online – Pośrednicy internetowi to firmy internetowe, które łączą sprzedawców i konsumentów. Pośrednicy pobierają procent od każdej dokonanej transakcji. Znanymi przykładami pośredników internetowych są witryny turystyczne, takie jak Booking czy Trivago, oraz platformy handlowe, takie jak Amazon i Etsy.

 

Modele płatne lub usługi subskrypcyjne

Model ten obejmuje firmy sprzedające informacje lub treści konsumentom za opłatą. Często ta opłata będzie miała charakter cykliczny, na przykład miesięczna lub roczna subskrypcja.

Biznes do rządu (B2G)

Model biznesowy Business to Government (B2G) polega na tym, że firma sprzedaje i sprzedaje usługi bezpośrednio jakiejś agencji rządowej. Może to być na poziomie samorządu lokalnego, regionalnego lub krajowego.

 

Bezpośrednio do klienta (D2C)

Forma B2C, model D2C eliminuje pośredników. Właściciel marki sprzedaje bezpośrednio konsumentowi końcowemu. Na przykład producent kosmetyków, który sprzedaje swoje kosmetyki wyłącznie za pośrednictwem samodzielnego sklepu internetowego.

Business to Business to Consumer (B2B2C)

Model Business to Business to Consumer (B2B2C) obejmuje firmę sprzedającą produkt innej firmie. Druga firma będzie następnie sprzedawać produkt konsumentowi. Istnieje kilka różnych sposobów wykorzystania modelu B2B2C w eCommerce. Model B2B2C może być przydatny dla firm eCommerce, które chcą wejść na nowy rynek docelowy. Lub poszerzyć bazę klientów, współpracując z innymi firmami.

Konsument do Konsumenta (C2C)

Model klient-konsument polega na tym, że konsumenci handlują między sobą towarami online. Niektóre znane przykłady platform konsumenckich to Allegro czy OLX

Konsument do biznesu (C2B)

Ten model biznesowy obejmuje osoby fizyczne sprzedające towary i usługi bezpośrednio firmom. Najbardziej znanymi platformami obsługującymi tego rodzaju model biznesowy są platformy freelancerskie, takie jak Fiverr i Upwork.

Q-commerce, czyli Quick Commerce

To kolejna forma C2B kierowcy/kurierzy doręczyciele zbierają zamówienia w imieniu kogoś innego i dostarczają je. Na platformach osoby fizyczne będą sprzedawać swoje usługi. Firmy lub osoby poszukujące określonej pracy lub zadania do wykonania mogą licytować lub zamawiać usługi danej osoby w celu wykonania tego zadania. Typowe usługi, które można znaleźć na tych platformach to:

  • Tworzenie oprogramowania i aplikacji
  • Copywriting, usługi pisania treści
  • Projekt graficzny i opakowania
  • Projektowanie UX/UI 

Jaki model biznesowy eCommerce wybrać?

Każdy model biznesowy może działać, a najlepszy model biznesowy dla Ciebie będzie zależał od tego, co sprzedajesz i komu. Na przykład, jeśli charakter produktów i usług, które dostarczasz, rozwiązuje potrzeby firm, Twoja firma będzie biznesem B2B. Twoim celem będzie zaprezentowanie swoich produktów lub usług decydentom firm na rynku docelowym. Transakcje B2B mają zwykle wysoką wartość. Firmy mają zwykle większe budżety niż osoby fizyczne, ale cykl sprzedaży może być dłuższy.

 

Jeśli prowadzisz sprzedaż skierowaną do osób fizycznych, będziesz prowadzić działalność typu B2C. Twoim celem w tym modelu biznesowym jest zaprezentowanie swoich produktów osobom, które są nimi zainteresowane. Możesz to zrobić, inwestując w metody marketingowe, takie jak SEO i reklamy typu Google Ads.

 

Rodzaj oferowanych produktów lub usług

Przeprowadź analizę konkurencji. Po ustaleniu, do kogo kierujesz reklamy i jaki jest Twój potencjalny rynek docelowy, spójrz na swoich konkurentów. Powinieneś sprawdzić, co Twoi konkurenci robią dobrze, a co nie.

Logistyka i kanały dystrybucji

Kiedy planujesz nowe przedsięwzięcie biznesowe związane z e-commerce i znasz produkty lub usługi, które będziesz oferować. Musisz dokładnie rozważyć, w jaki sposób zamierzasz pozyskiwać swoje produkty. Będzie to szczególnie istotne, jeśli zamierzasz sprzedawać produkty fizyczne.

Zanim zaczniesz cokolwiek sprzedawać, upewnij się, że masz sprawdzonych dostawców i godny zaufania zespół do realizacji zamówień.

Model biznesowy, który zdecydujesz się wybrać, zostanie określony przez produkty, które sprzedajesz i kim są Twoi docelowi klienci. Jeśli jesteś na wczesnym etapie zakładania sklepu internetowego, poświęć trochę czasu na sporządzenie kompleksowego biznesplanu. Dzięki tym informacjom będziesz mieć silniejszą pozycję na starcie.