Obowiązki e-commerce managera

E-commerce manager to dość nowe stanowisko pracy.  To osoba odpowiedzialna za doprowadzenie klientów do sklepu, wygenerowanie sprzedaży a także odpowiedzialna za obsługę klientów.  Wzrost sprzedaży internetowej rok do roku powoduje że ludzi na tych stanowiskach brakuje na rynku z powodu wzrostu ilości sklepów internetowych a także z powodu dość dużej multi dyscyplinarności tego stanowiska. Ecommerce manager musi umieć komunikować się z programistami a także posiadać umiejętności sprzedażowe i marketingowe.  Zakres obowiązków e-commerce manager’a to także ciągły  rozwój ponieważ to co dzieje się w marketingu internetowym to ciągłe zmiany.

Rozpoczynając współpracę z e-commerce managerem powinniśmy wypracować strategię działań w zakresie sprzedaży internetowej.  We współpracy z działami sprzedaży i marketingu offline należy wypracować wspólny sposób komunikacji online, tak aby klient mając kontakt z firmą w różnych kanałach trafiał na ten sam komunikat.

Do najważniejszych zadań e-commerce managera należy

  • współpraca ze specjalistami odpowiedzialnymi za działanie sklepu.  Dobra praca zespołowa  zapewnić wygodę kupującym a także zapewnić bezpieczeństwo ich danych
  • aktualizacja oferty produktowej,
  • monitorowanie najważniejszych parametrów sklepu takich jak konwersja, czas wizyty, wartość koszyka, oglądalność …

Dobry e-commerce manager potrafi samodzielnie poprowadzić szereg działań marketingowych wykorzystując dostępne darmowe i płatne narzędzia, zarówno w zakresie optymalizacji witryny dla wyszukiwarek, działań mailingowych, programów partnerskich jak również zarządzania kampaniami  reklam Adwords.

Każdy właściciel sklepu uruchamiając swój sklep powinien spróbować samodzielnie popracować na stanowisku e-commerce managera. Dzięki temu będzie w stanie w przyszłości delegować poszczególne zadania na nowych pracowników lub będzie umiał rozmawiać merytorycznie z wynajętymi zewnętrznymi podmiotami do poszczególnych zadań.

Wynagrodzenie w sektorze e-commerce menedżera

Wynagrodzenia na stanowisku e-commerce managera zależą od zakresu odpowiedzialności oddanej w ręce danego pracownika oraz posiadanych doświadczeń na podobnym stanowisku. Wzrastają wraz z wielkością prowadzonego sklepu. Na polskim rynku często spotykana jest następująca struktura wynagrodzeń (netto)  oraz podział  zakresu obowiązków:

  • dyrektor e-commerce  150 000 zł / rocznie
    zarządza cała strategią sklepu, odpowiada za całościowe wyniki sprzedaży
  • e-commerce marketing manager  80 000 zł / rocznie
    zarządza poszczególnymi kanałami reklamy i odpowiada za skuteczność prowadzonych działań
  • specjalista e-commerce  50 000 zł / rocznie
    odpowiada za bieżącą obsługę sklepu, zamówienia, produkty, dostawcy