#58 PODCASTY

Podcasty w żadnym wypadku nie są nowe. Istnieją od połowy 2000 roku jednak pod wieloma względami wciąż jesteśmy na wczesnym etapie tworzenia podcastów. W 2021 roku ponad 40% Internautów stwierdziło, że słuchało jakiegoś podcastu w ciągu ostatniego miesiąca. I chociaż jest to znacznie większa liczba osób niż 10 lat temu, oczywiście wciąż jest dużo miejsca na wzrost.

Niemniej jednak podcasty powodują poważne zmiany w zachowaniach konsumentów. Tak jak usługi przesyłania strumieniowego video zakłóciły sposób, w jaki konsumujemy treści wideo, podcasty powodują znaczną zmianę w sposobie konsumowania treści audio. Duże platformy podcastowe, takie jak Apple i Spotify, są tego świadome i stawiają znaczne sumy pieniędzy na dalszy rozwój podcastów.

Na przykład w latach 2019-2020 Spotify wydał około 600 milionów dolarów na zakup wielu popularnych sieci podcastów wraz z narzędziem ułatwiającym tworzenie i hostowanie podcastów.

Dlaczego podcasty są tak skutecznym kanałem marketingowym?

  1. Docierają do słuchaczy w momentach, do których nie docierają inne media.
  2. Przykuwają znacznie większą część uwagi ludzi niż inne formy marketingu.

Zastanów się, kiedy ludzie słuchają podcastów. Zwykle dzieje się tak, gdy robią coś innego, na przykład wyprowadzają psa lub prowadzą samochód. Historycznie rzecz biorąc, przyciąganie uwagi ludzi w takich momentach było trudne, a jedynymi opcjami były stosunkowo nieskuteczne metody, takie jak spoty reklamowe w radiu czy billboardy.

Ale dzięki podcastom masz w większości niepodzielną uwagę słuchaczy. Nie jesteś jednym z wielu e-maili w zatłoczonej skrzynce odbiorczej. Nie jesteś kolejną reklamą na czyimś kanale na Facebooku. Zamiast zakłócać czyjąś aktywność, jak w przypadku wielu kanałów marketingowych, w rzeczywistości ją ulepszasz.

I chociaż z pewnością nastąpiła eksplozja liczby podcastów stworzonych w ostatnich latach, marki e-commerce znacznie wolniej wchodzą do gry w podcasty. Marki e-commerce mają wyjątkową okazję do wykorzystania podcastów na swoją korzyść.

Wycieczka podcastowa

Wycieczka podcastowa ma miejsce, gdy kluczowa osoba w firmie występuje gościnnie w wielu odpowiednich podcastach. Wystąpienie gościnne ma zwykle formę wywiadu, choć oczywiście możliwe są inne formaty.

Wiele marek e-commerce nie zdaje sobie sprawy, że istnieje już wiele podcastów, które przemawiają bezpośrednio do ich głównych odbiorców, i że pojawiając się w tych podcastach, mogą nie tylko zwiększać świadomość swojej marki, ale także wystawiać ją na wysoce ukierunkowana grupa potencjalnych nabywców.

Załóżmy na przykład, że Twoja marka sprzedaje buty do biegania. Występując gościnnie w wielu działających podcastach, możesz podkreślić swoją wiedzę i dostarczyć cennych spostrzeżeń publiczności, której naprawdę zależy na tym, co masz do powiedzenia.

Wartość trasy podcastu polega w szczególności na tym, że ludzie zwykle słuchają różnych programów w tej samej branży. Oznacza to, że jeśli udzielisz wywiadu w wielu programach, istnieje duża szansa, że wielokrotnie spotkasz się z tymi samymi osobami, a niektóre z tych osób docenią to, co mówisz, na tyle, aby zostać klientem.

ROI podcastów

Jednym z głównych powodów, dla których marki unikają podcastów jako strategii marketingowej, jest to, że zmierzenie wpływu może być trudne. W przypadku większości innych form marketingu cyfrowego możesz dokładnie mierzyć liczbę generowanych kliknięć i konwersji. W przypadku podcastów jest to trudniejsze, ponieważ zazwyczaj nie masz dedykowanego linku ani strony docelowej dla każdego podcastu, w którym się pojawiasz.

Jednak wyzwanie polegające na śledzeniu ROI pojawiania się podcastów nie oznacza, że powinieneś ich unikać. Typowy wzorzec jest taki, że po uruchomieniu wywiadu prawie zawsze towarzyszy mu wzrost ruchu organicznego i zakupów klientów. Więc chociaż możesz nie być w stanie zmierzyć każdego punktu atrybucji, tak jak w przypadku innych form marketingu cyfrowego, nie ma wątpliwości, że to napędza wyniki.

Linki zwrotne i pozycjonowanie

Kolejną kluczową zaletą przeprowadzania wywiadów z gośćmi w podcastach jest to, że prawie zawsze poprawia to SEO. Przede wszystkim bardzo często w notatkach do programu umieszcza się linki zwrotne do strony internetowej gościa. Odpowiednie, autorytatywne linki zwrotne są istotnym czynnikiem rankingowym dla algorytmu Google, a więcej linków zwrotnych przekłada się na wyższe rankingi.

Po drugie, pojawienie się podcastu jest pozytywnym sygnałem marki poza witryną. Im więcej Google widzi pozytywnych wzmianek o Twojej marce w Internecie, tym bardziej zakłada, że jesteś autorytatywnym i zaufanym źródłem informacji. Zwiększa to również rankingi wyszukiwania.

Tworzenie własnego podcastu

Jeśli chcesz pójść o krok dalej, stworzenie własnego markowego podcastu może być skutecznym sposobem na zwiększenie świadomości marki i budowanie grona odbiorców. Rozpoczynając pracę z podcastem, poświęć większość czasu na przemyślenie strategii i treści. Oto kluczowe pytania:

  • Jakie cele chcesz osiągnąć poprzez podcasting
  • Z jakiego rodzaju treści Twoi odbiorcy odniosą największe korzyści
  • Co możesz wnieść do stołu, aby wyróżnić się na tle konkurencji
  • Nie gub się w gąszczu informacji o tym, jakiego sprzętu itp, informacje te można łatwo znaleźć za pomocą Google.

Zamiast tego skup się na stworzeniu podcastu, którego Twoi odbiorcy będą chcieli słuchać. Zastanów się, czego Twoi klienci chcieliby od podcastu, jakie są Twoje główne cele jako marki i jak możesz połączyć te dwie rzeczy w przekonujący sposób.

Tworzenie super fanów

Bardzo ważne jest, aby pamiętać, że większość odbiorców nie jest przede wszystkim zainteresowana drobiazgowymi szczegółami nowych materiałów, których używasz w swoich bluzach z kapturem, butach lub czymkolwiek, co sprzedajesz. Chcą słuchać czegoś, co jest wciągające i w jakiś sposób dodaje wartości do ich życia.

Można to zrobić na wiele sposobów. Możesz robić pojedyncze, samodzielne odcinki, w których przeprowadzasz wywiady z ekspertami z Twojej branży. Możesz też stworzyć serializowany podcast, w którym opowiadasz historię od początku do końca. Lub możesz zrobić mieszankę obu w czasie. Celem jest po prostu konsekwentne tworzenie treści audio, które rezonują z odbiorcami i pomagają zbudować grupę super fanów.

Treść konsumowana w różny sposób

Oprócz podcastów dwa najpopularniejsze nośniki cyfrowe to treści wizualne i pisane. Chociaż oba te media są do pewnego stopnia angażujące, oba mają swoje wady. Jeśli porównamy oba te elementy z podcastami, zobaczymy, dlaczego podcasty są lepsze. Ale… tworząc jedną treść można ją wykorzystać w kilku miejscach.

  • Treść pisemna. Ten rodzaj treści jest najmniej angażujący z całej trójki. Recenzje produktów, blogi i podobne treści pisane wymagają od czytelników wysokiego poziomu uwagi. Przeczytanie, zrozumienie, a następnie zachowanie informacji wymaga dużego wysiłku, co jest czasochłonne, a czasem frustrujące.
  • Treść wideo. Filmy są łatwiejsze w odbiorze i bardziej angażujące niż treści pisane, ale wymagają zbyt wiele uwagi ze strony widzów. Jeśli chcesz zachować wszystkie informacje z filmu, nie możesz oderwać wzroku od ekranu, bo inaczej przegapisz ważne i cenne informacje.
  • Podcasty. Ponieważ podcasty są dostępne w formacie audio i nie wymagają od słuchaczy zbytniej uwagi, każdy może się z nimi zapoznać, jednocześnie wykonując wiele zadań jednocześnie. Są interesujące do słuchania i łatwe do spożycia, więc nawet osoby z napiętym harmonogramem mogą znaleźć dla nich czas.

Chociaż niewiele marek e-commerce wykorzystuje obecnie podcasty tak, jak mogłyby, nie oczekuj, że ten trend się utrzyma. Popularność podcastów będzie nadal rosła i wkrótce więcej marek e-commerce wskoczy do autobusu.

Wykorzystaj tą chwilę w historii, zanim zrobi to ktoś inny.

W razie problemów, możesz zawsze do mnie zadzwonić lub napisać maila.
Z przyjemnością pomogę uruchomić Twój sklep.

Napisz maila

office@ecommerce-manager.pl

Zadzwoń po poradę

+(48) 505 430 767

Podobne wpisy