Problemy przy sprzedaży sklepu

Bardzo niewiele sklepów internetowych może  pochwalić się doskonałą kondycją, wykazując zdrowe  zyski z perspektywą dalszych wzrostów oraz być przygotowaną do sprzedaży w dowolnym momencie. Każdy sklep ma obszary problemowe  które powodują problem ze znalezieniem kupca oraz wzbudzają brak zaufania do oferty po stronie kupujących.   Zidentyfikowanie i problemów w odpowiednim momencie może sprawić wielką różnicę  w wycenie oraz czasie potrzebnym na  wyszukanie kupca który będzie chciał zapłacić za sklep internetowy.

Samodzielna identyfikacja problemów dla wielu właścicieli firm, jest  trudnym zadaniem.  Z jednej strony są zajęci codzienną działalnością operacyjną a z drugiej mają emocjonalny stosunek do swojego sklepu. Niemalże jak do dzieci.  Kupującego, który ma zapłacić wielokrotność swoich rocznych zarobków czuje ryzyko  i to wzbudza jego niepokój. Dlatego należy  spojrzeć na sklep  z perspektywy kupującego i wskazać obecnemu właścicielowi co można być postrzegać jako zagrożenia.  W ramach standardowego procesu wyceny identyfikujemy najczęstsze ryzyka i staramy się pomóc je zneutralizować.

Przykładem takiego  ryzyka jest na przykład brak dywersyfikacji ruchu czyli ograniczone kanały pozyskiwania nowych klientów. Jeżeli sklep  opiera się pozyskuje ruch wyłącznie z pozycjonowania kilku słów kluczowych w Google  to ważne jest abyś   miał również alternatywnie system zbierania adresów e-mail czy uruchomione  kampanie PPC.

 

Jest tylko jeden powód dla którego ktoś kupi twój sklep  

Dlaczego ktoś chciałby kupić twój sklep internetowy?  Kiedy zdamy sobie sprawę  dlaczego kupujący tak naprawdę chce kupić sklep okaże się, że jest tak jak z każdym innym zakupem, jest to wymiana zasobów.  W języku inwestycji  nazywa się to ROI czyli zwrot z inwestycji.

Zazwyczaj ROI odnosi do zwrotu finansowego z inwestycji ale w praktyce  w tle jest zwrot niefinansowy.  Każdy nabywca, który kupuje szukasz czegoś w zamian.  Co ciekawe pojawiały się wykupy, które nie mają żadnych związków z zyskami jako cel. Dla przykładu Google przejmuje  całe firmy z powodu zatrudnionych w nich talentów. Dla Google zwrot z inwestycji to zwrot z talentów i pomysłów.   To byłaby genialna sytuacja gdyby Google zadzwonił do ciebie aby kupić twój sklep internetowy  jednak realnie musisz być świadomy że większość przejęć  to przejęcia w których nadrzędnym pragnieniem jest zysk finansowy. W praktyce cała sprzedaż sklepu internetowego sprowadza się  do 2ch elementów:

  • Łatwość zmiany właściciela – jeżeli sklep jest dochodowy ale właściciel jest jedyną osobą, która przynosi zysk to nabywcy w żaden sposób nie zainteresujemy.  Nowy właściciel chce wejść do firmy i otrzymać  minimum ten sam wynik sprzedaży jak z tobą na pokładzie.
  • Zysk – bardzo wiele osób może wygenerować 1 000 000 zł sprzedaży ale jeżeli na koniec zostaje zysk na poziomie 10 000 zł to oznacza, że 990 000 zł to strata. Zysk jest największym punktem odniesienia momencie tworzenia oferty.

 

 Jak długo trzeba czekać aby sprzedać sklep internetowy?

Jak podają statystyki, sprzedaż tradycyjnej firmy zajmuje od  6 do 18 miesięcy od pierwszego kontaktu. W świecie online zazwyczaj odbywa się znacznie szybciej. Jeśli sklep jest dobrze przygotowany i zorganizowany do przejęcia to ilość inwestorów czekających w pogotowiu z gotówką na poziomie między 300 000 a  500 000 zł będzie duża.  W zależności od wartości jakiej oczekujesz w zamian za swój sklep  można szacować sprzedaż w okresie 1-3 miesięcy.

Jeżeli firma nie otrzyma zadowalającej oferty przez kilka miesięcy bycia wystawioną na sprzedaż to dokonuje się korekty wyceny w oparciu o dostępne informacje zwrotne.  Na szybkość sprzedaży i wartość transakcji ma największy wpływ stan przygotowania. Takie obniżenie wyceny dla właściciela firmy jest bardzo trudnym czynnikiem emocjonalnym.  Dlatego właśnie tak ważne jest, aby mieć czas i odpowiednio przygotować sklep internetowy na sprzedaż.

Dlatego nie czekaj i zamów bezpłatną wycenę wstępną twojego sklepu. Dzięki tej informacji będziesz świadomy ile wart jest twój sklep a kiedy przyjdzie ten właściwy dzień będziesz gotowy. I szczęśliwy!