Wartość sklepu internetowego

Jeśli kiedykolwiek rozważałeś sprzedaż  lub zakup sklepu internetowego to na pewno zastanawiałeś się ile może być wart.  Temat wskazania wartości sklepu internetowego jest dość trudny, na pewno znajdą się doradcy, którzy szybko powiedzą sklep jest wart warta 10x twój dochód brutto. Inni wskażą, że zaledwie 2 x roczny dochód. Po kilku rozmowach jakie odbędziesz okaże się, że ile ekspertów tyle wycen. Oto kilka punktów które należy sobie uświadomić przy sprzedaży lub zakupie sklepu.

  • Realną cenę wyznacza zawsze kupujący na poziomie takim jaki jest dla niego rentowny i akceptowalny. Cena wyjściowa inaczej cena wywoławcza nie jest niczym więcej niż wartością osobistą / emocjonalną sprzedającego.
  • Rynkiem rządzą dwie siły: podaż i popyt. Rynek sprzedaży sklepów  internetowych jest specyficzny. Z jednej strony uruchomienie sklepu internetowego jest dziś bardzo proste (stąd sporo sklepów do sprzedania) jednak na tym rynku znajdują się firmy zainteresowane i zdolne do zakupu sklepów droższych i działających już jakiś czas, generujących zysk w dniu zakupu.
  • Wartość sklepu nie opiera się na indywidualnej ocenie właściciela (to cena emocjonalna), wartość zależy od ceny innych sklepów internetowych. Cena nabycia to cena korzyści większych niż oferowane przez innych sprzedających. Im więcej korzyści posiada sklep tym szybciej znajdzie się kupiec. Kupujący mają różne motywacje  do zakupu ale w końcu są świadomi wartości zwrotu z inwestycji. Kupują sklep aby mieć zysk. Jeżeli nie widzą tego zysku nie będą zainteresowani transakcją.
  • Nie ma dwóch identycznych firm, każda firma w Internecie posiada swoje unikalne wartości i korzyści jakie może dać kupującemu, ale także ryzyko. Kupujący chce odkryć mocne i słabe strony wchodząc w nowy biznes.

Zdecydowana większość firm internetowych jest wyceniana wyceniane za pomocą mnożnika rocznego zysku / przychodu. Formuła jest prosta, poznasz ją w ebooku:

Każdorazowo wycena jest weryfikowana i ustalana na drodze indywidualnych negocjacji. Dlatego należy pamiętać, że sprzedaż czy zakup sklepu internetowego to trudna sztuka identyfikacji korzyści i ryzyka biznesowego.