Trudny temat: sprzedaż sklepu internetowego

Nawet jeżeli dziś nie masz zamiaru sprzedawać swojego sklepu internetowego  to musisz być świadom, że taki dzień przyjdzie.  Nigdy nie wiesz kiedy i w jakich warunkach pokaże się oferta sprzedaży na horyzoncie z której będziesz chciał skorzystać. Dlatego już dziś musisz przygotować się  plan sprzedaży i wyjścia ze swojego biznesu.  Ty jako właściciel możesz spokojnie zajmować się biznesem wiedząc że jesteś na taki moment dobrze przygotowany.

 

Plan wyjścia z biznesu, sprzedaż sklepu internetowego nie zawsze wygląda identycznie. Niemniej zawsze pojawiają się  podobne elementy dlatego poniżej znajdziesz plan na 12 miesięcy,  jak przygotować biznes do sprzedania. Drogi wyjścia są dwie i :

  1. szybka droga – sprzedajesz tanio bo potrzebujesz szybko wolnych środków
  2. dłuższa droga – sprzedajesz drożej bo przygotowałeś sklep internetowy do sprzedaży i wdrożyłeś poniższe punkty

 

Zainteresują cię również te artykuły:

 

Celem tego planu przygotowania do sprzedaży sklepu jest z jednej strony uporządkowanie firmy w taki sposób  aby wykazać wartość powyżej średniej na rynku a z drugiej strony zapewnienie sprawnego przeprowadzenia transakcji.

 

PIERWSZY KWARTAŁ

  • Sprawdź swoją wartość
    Przygotuj wycenę sklepu internetowego jako punkt odniesienia. Możemy pomóc w identyfikacji ważniejszych elementów wpływających na wartość i pomóc w wycenie.
  • Optymalizacja procedur
    Jeśli planujesz istotne zmian w modelu biznesowym to wykonaj je teraz ponieważ kupujący będzie chciał widzieć efekty tych zmian przynajmniej przez okres 6 miesięcy.
  • Popraw wyniki sprzedaży
    To zadanie numer 1 aby co miesiąc przez 12 miesięcy wykazywać wyższy dochód niż rok wcześniej w analogicznym okresie
  • Statystyki
    Koniecznie używaj Google Analytics ponieważ jest to minimum danych jakich oczekują kupujący.
  • Koszty
    Wyeliminuj wydatki osobiste które są wpisywane w koszty firmy. Wiemy że jest to codzienna praktyka a zysk to jedna z pierwszych rzeczy które chce widzieć kupujący.
  • Najważniejsza część biznesu
    Oddziel wszystkie niepowiązane działania jakie prowadzisz biznesowo. Dzięki temu pokażesz jasny obraz sytuacji dla kupującego i skupisz się na rentowności sklepu który chcesz sprzedać.
  • Księgowość
    Uporządkuj swoje księgi / dokumentację rachunkową. Należyta staranność w tej dziedzinie i łatwość weryfikacji bardzo pozytywnie wpływa na kupujących. Jeżeli używasz nietypowego programu księgowego zastanów się czy nie przejść na popularniejszy.
  • Inwentaryzacja
    Jeżeli posiadasz rozbudowany magazyn zadbaj aby w dowolnym momencie można było raportować jego stan oraz wartość.

 

 

DRUGI KWARTAŁ

  • Monitorowanie
    Zarówno przychody jak i zysk powinny wykazywać trend wzrostowy. Jeśli tak nie jest poszukaj odpowiedzi dlaczego tak się dzieje i postaraj się usunąć przyczyny jak najszybciej.
  • Marketing
    Określ które działania reklamowe mają realny wpływ na sprzedaż i zacznij redukować koszty reklamowe mało efektywne dla twojego biznesu. Znacznie poprawisz rentowność.
  • Silne i słabe strony
    Musisz umieć wskazać na tym etapie słabe i mocne strony swojego sklepu. Mieć plan lub sposób jak poradzić sobie ze słabościami. Np. często słabością jest stara nieaktualizowana wersja oprogramowania sklepie. Najczęściej Kupujący będzie tym elementem zaniżał wartość sklepu.
  • Oceny ruchu
    Pokaż w statystykach iż posiadasz dywersyfikację ruchu, jeśli pozyskujesz klientów z jednego źródła to jest to ryzyko dla kupującego.  Jaką masz kontrolę nad źródłem nowych klientów. Jeśli masz dużą bazę emaili i znacząca część sprzedaży pozyskujesz za pomocą email marketingu  to wygląda znacznie lepiej niż  pozyskanie sprzedaży z 5 słów kluczowych opłacanych firmie pozycjonującej.
  • Analityka skuteczności
    Ustaw śledzenie śledzenia celów i konwersji w różnych obszarach, nie tylko zamówień. Badaj konwersję rejestracji klientów, zapisów do bazy mailingowej itp.  Badaj zachowania klientów.
  • Deklaracje podatkowe
    Idealnie jeśli prowadzisz spółkę prawa handlowego i masz uporządkowaną księgowość. Jeśli prowadzisz działalność jako osoba fizyczna przygotuj kopie dokumentów  firmowych oraz deklaracje podatkowe z ostatnich 3 lat.

 

TRZECI KWARTAŁ

  • Ocena wartości
    Na tym etapie powinieneś znać szacunkową wartość swojego sklepu. Przychód i zysk powinny wskazywać trend rosnący.  Jeśli widzisz trend spadkowy  to rozwiąż ten problem w pierwszej kolejności. Jeżeli jest to zbyt trudne dla ciebie i twojego zespołu   możesz zatrudnić zewnętrznego e-commerce managera aby poprawił twoje wyniki.
  • Marketing
    Na tym etapie wykorzystuj tylko sprawdzone działania promocyjne, rozpoczynanie nowych kampanii w nowych kanałach może skutkować redukcją wykazywanych zysków a to ostatnia rzecz jaką chcesz pokazać potencjalnym inwestorom.
  • Stanowiska pracy
    Zidentyfikuj te, które są niepotrzebne lub można je zlikwidować. Warto abyś pokazał w jaki sposób firma może być prowadzona przy mniejszej ilości  pracowników.
  • Dostawcy
    Sprawdź czy twoi obecni dostawcy nie przewidują istotnych zmian ofertowych lub w zakresie współpracy. To wszystko może negatywnie wpłynąć na kondycję sklepu przed sprzedażą lub zaraz po niej.
  • Raporty sprzedażowe
    Możesz zacząć przygotowywać sprawozdania pokazujące historię współpracy z dostawcami, faktury, wyciągi, zestawienia. Najlepiej jeżeli będą sięgały 3 lata wstecz a na etapie weryfikacji dokumentów finansowych na pewno będą wymagane przez kupującego.
  • Baza klientów
    Przygotuj raporty pokazujące lojalność klientów, liczbę zwrotów, ponownych zamówień, kosztów pozyskania nowych klientów, średniej liczby produktów w zamówieniu. IM więcej podobnych danych tym szybciej rośnie wartość twojego sklepu.

 

CZWARTY KWARTAŁ

  • Na tym etapie powinieneś posiadać profesjonalną wycenę sklepu internetowego.
  • Jeśli w twoim sklepie pojawia się zjawisko sezonowości sprzedaży to dobrym momentem na sprzedaż jest okres po  „chudym okresie”. Możesz przekazać gorący okres sprzedaży już nowemu właścicielowi.
  • Działania marketingowe powinna być stałe bez wprowadzania nowych istotnych zmian do strategii promocji.
  • Przygotuj pakiet dokumentów: wszystkie oficjalne dokumenty firmowe, handlowe, deklaracje podatkowe, bilanse, kopie umów i dokumentów prawnych oraz pakiet informacji finansowych. Będzie to przewodnik / mapa po finansach twojej firmy.

 

Trendy przychodów i zysków. To sprawa priorytetowa aby zainteresować kupujących. Musisz co miesiąc  porównywać analogiczne okresy do zeszłorocznych z analogicznego okresu. Zarówno przychody i zyski powinny pokazywać trend wzrastający, nie musi być wielki. Jeżeli okaże się że tracisz rynek to zidentyfikuj problem jak najszybciej.