Trudny temat: sprzedaż sklepu internetowego

Nawet jeżeli dziś nie masz zamiaru sprzedawać swojego sklepu internetowego  to musisz być świadom, że taki dzień przyjdzie.  Nigdy nie wiesz kiedy i w jakich warunkach pokaże się oferta sprzedaży na horyzoncie z której będziesz chciał skorzystać. Dlatego już dziś musisz przygotować się  plan sprzedaży i wyjścia ze swojego biznesu.  Ty jako właściciel możesz spokojnie zajmować się biznesem wiedząc że jesteś na taki moment dobrze przygotowany.

 

Plan wyjścia z biznesu, sprzedaż sklepu internetowego nie zawsze wygląda identycznie. Niemniej zawsze pojawiają się  podobne elementy dlatego poniżej znajdziesz plan na 12 miesięcy,  jak przygotować biznes do sprzedania.

Celem tego planu przygotowania do sprzedaży sklepu jest z jednej strony uporządkowanie firmy w taki sposób  aby wykazać wartość powyżej średniej na rynku a z drugiej strony zapewnienie sprawnego przeprowadzenia transakcji.

 

PIERWSZY KWARTAŁ

  • Sprawdź swoją wartość
    Przygotuj wycenę sklepu internetowego jako punkt odniesienia. Możemy pomóc w identyfikacji ważniejszych elementów wpływających na wartość i pomóc w wycenie.
  • Optymalizacja procedur
    Jeśli planujesz istotne zmian w modelu biznesowym to wykonaj je teraz ponieważ kupujący będzie chciał widzieć efekty tych zmian przynajmniej przez okres 6 miesięcy.
  • Popraw wyniki sprzedaży
    To zadanie numer 1 aby co miesiąc przez 12 miesięcy wykazywać wyższy dochód niż rok wcześniej w analogicznym okresie
  • Statystyki
    Koniecznie używaj Google Analytics ponieważ jest to minimum danych jakich oczekują kupujący.
  • Koszty
    Wyeliminuj wydatki osobiste które są wpisywane w koszty firmy. Wiemy że jest to codzienna praktyka a zysk to jedna z pierwszych rzeczy które chce widzieć kupujący.
  • Najważniejsza część biznesu
    Oddziel wszystkie niepowiązane działania jakie prowadzisz biznesowo. Dzięki temu pokażesz jasny obraz sytuacji dla kupującego i skupisz się na rentowności sklepu który chcesz sprzedać.
  • Księgowość
    Uporządkuj swoje księgi / dokumentację rachunkową. Należyta staranność w tej dziedzinie i łatwość weryfikacji bardzo pozytywnie wpływa na kupujących. Jeżeli używasz nietypowego programu księgowego zastanów się czy nie przejść na popularniejszy.
  • Inwentaryzacja
    Jeżeli posiadasz rozbudowany magazyn zadbaj aby w dowolnym momencie można było raportować jego stan oraz wartość.

 

 

DRUGI KWARTAŁ

  • Monitorowanie
    Zarówno przychody jak i zysk powinny wykazywać trend wzrostowy. Jeśli tak nie jest poszukaj odpowiedzi dlaczego tak się dzieje i postaraj się usunąć przyczyny jak najszybciej.
  • Marketing
    Określ które działania reklamowe mają realny wpływ na sprzedaż i zacznij redukować koszty reklamowe mało efektywne dla twojego biznesu. Znacznie poprawisz rentowność.
  • Silne i słabe strony
    Musisz umieć wskazać na tym etapie słabe i mocne strony swojego sklepu. Mieć plan lub sposób jak poradzić sobie ze słabościami. Np. często słabością jest stara nieaktualizowana wersja oprogramowania sklepie. Najczęściej Kupujący będzie tym elementem zaniżał wartość sklepu.
  • Oceny ruchu
    Pokaż w statystykach iż posiadasz dywersyfikację ruchu, jeśli pozyskujesz klientów z jednego źródła to jest to ryzyko dla kupującego.  Jaką masz kontrolę nad źródłem nowych klientów. Jeśli masz dużą bazę emaili i znacząca część sprzedaży pozyskujesz za pomocą email marketingu  to wygląda znacznie lepiej niż  pozyskanie sprzedaży z 5 słów kluczowych opłacanych firmie pozycjonującej.
  • Analityka skuteczności
    Ustaw śledzenie śledzenia celów i konwersji w różnych obszarach, nie tylko zamówień. Badaj konwersję rejestracji klientów, zapisów do bazy mailingowej itp.  Badaj zachowania klientów.
  • Deklaracje podatkowe
    Idealnie jeśli prowadzisz spółkę prawa handlowego i masz uporządkowaną księgowość. Jeśli prowadzisz działalność jako osoba fizyczna przygotuj kopie dokumentów  firmowych oraz deklaracje podatkowe z ostatnich 3 lat.

 

TRZECI KWARTAŁ

  • Ocena wartości
    Na tym etapie powinieneś znać szacunkową wartość swojego sklepu. Przychód i zysk powinny wskazywać trend rosnący.  Jeśli widzisz trend spadkowy  to rozwiąż ten problem w pierwszej kolejności. Jeżeli jest to zbyt trudne dla ciebie i twojego zespołu   możesz zatrudnić zewnętrznego e-commerce managera aby poprawił twoje wyniki.
  • Marketing
    Na tym etapie wykorzystuj tylko sprawdzone działania promocyjne, rozpoczynanie nowych kampanii w nowych kanałach może skutkować redukcją wykazywanych zysków a to ostatnia rzecz jaką chcesz pokazać potencjalnym inwestorom.
  • Stanowiska pracy
    Zidentyfikuj te, które są niepotrzebne lub można je zlikwidować. Warto abyś pokazał w jaki sposób firma może być prowadzona przy mniejszej ilości  pracowników.
  • Dostawcy
    Sprawdź czy twoi obecni dostawcy nie przewidują istotnych zmian ofertowych lub w zakresie współpracy. To wszystko może negatywnie wpłynąć na kondycję sklepu przed sprzedażą lub zaraz po niej.
  • Raporty sprzedażowe
    Możesz zacząć przygotowywać sprawozdania pokazujące historię współpracy z dostawcami, faktury, wyciągi, zestawienia. Najlepiej jeżeli będą sięgały 3 lata wstecz a na etapie weryfikacji dokumentów finansowych na pewno będą wymagane przez kupującego.
  • Baza klientów
    Przygotuj raporty pokazujące lojalność klientów, liczbę zwrotów, ponownych zamówień, kosztów pozyskania nowych klientów, średniej liczby produktów w zamówieniu. IM więcej podobnych danych tym szybciej rośnie wartość twojego sklepu.

 

CZWARTY KWARTAŁ

  • Na tym etapie powinieneś posiadać profesjonalną wycenę sklepu internetowego.
  • Jeśli w twoim sklepie pojawia się zjawisko sezonowości sprzedaży to dobrym momentem na sprzedaż jest okres po  „chudym okresie”. Możesz przekazać gorący okres sprzedaży już nowemu właścicielowi.
  • Działania marketingowe powinna być stałe bez wprowadzania nowych istotnych zmian do strategii promocji.
  • Przygotuj pakiet dokumentów: wszystkie oficjalne dokumenty firmowe, handlowe, deklaracje podatkowe, bilanse, kopie umów i dokumentów prawnych oraz pakiet informacji finansowych. Będzie to przewodnik / mapa po finansach twojej firmy.

 

Trendy przychodów i zysków. To sprawa priorytetowa aby zainteresować kupujących. Musisz co miesiąc  porównywać analogiczne okresy do zeszłorocznych z analogicznego okresu. Zarówno przychody i zyski powinny pokazywać trend wzrastający, nie musi być wielki. Jeżeli okaże się że tracisz rynek to zidentyfikuj problem jak najszybciej.