Nawet jeżeli dziś nie masz zamiaru sprzedawać swojego sklepu internetowego to musisz być świadom, że taki dzień przyjdzie. Nigdy nie wiesz kiedy i w jakich warunkach pokaże się oferta sprzedaży na horyzoncie z której będziesz chciał skorzystać. Dlatego już dziś musisz przygotować się plan sprzedaży i wyjścia ze swojego biznesu. Ty jako właściciel możesz spokojnie zajmować się biznesem wiedząc że jesteś na taki moment dobrze przygotowany.
Plan wyjścia z biznesu, sprzedaż sklepu internetowego nie zawsze wygląda identycznie. Niemniej zawsze pojawiają się podobne elementy dlatego poniżej znajdziesz plan na 12 miesięcy, jak przygotować biznes do sprzedania. Drogi wyjścia są dwie i :
- szybka droga – sprzedajesz tanio bo potrzebujesz szybko wolnych środków
- dłuższa droga – sprzedajesz drożej bo przygotowałeś sklep internetowy do sprzedaży i wdrożyłeś poniższe punkty
Zainteresują cię również te artykuły:
Celem tego planu przygotowania do sprzedaży sklepu jest z jednej strony uporządkowanie firmy w taki sposób aby wykazać wartość powyżej średniej na rynku a z drugiej strony zapewnienie sprawnego przeprowadzenia transakcji.
PIERWSZY KWARTAŁ
- Sprawdź swoją wartość
Przygotuj wycenę sklepu internetowego jako punkt odniesienia. Możemy pomóc w identyfikacji ważniejszych elementów wpływających na wartość i pomóc w wycenie. - Optymalizacja procedur
Jeśli planujesz istotne zmian w modelu biznesowym to wykonaj je teraz ponieważ kupujący będzie chciał widzieć efekty tych zmian przynajmniej przez okres 6 miesięcy. - Popraw wyniki sprzedaży
To zadanie numer 1 aby co miesiąc przez 12 miesięcy wykazywać wyższy dochód niż rok wcześniej w analogicznym okresie - Statystyki
Koniecznie używaj Google Analytics ponieważ jest to minimum danych jakich oczekują kupujący. - Koszty
Wyeliminuj wydatki osobiste które są wpisywane w koszty firmy. Wiemy że jest to codzienna praktyka a zysk to jedna z pierwszych rzeczy które chce widzieć kupujący. - Najważniejsza część biznesu
Oddziel wszystkie niepowiązane działania jakie prowadzisz biznesowo. Dzięki temu pokażesz jasny obraz sytuacji dla kupującego i skupisz się na rentowności sklepu który chcesz sprzedać. - Księgowość
Uporządkuj swoje księgi / dokumentację rachunkową. Należyta staranność w tej dziedzinie i łatwość weryfikacji bardzo pozytywnie wpływa na kupujących. Jeżeli używasz nietypowego programu księgowego zastanów się czy nie przejść na popularniejszy. - Inwentaryzacja
Jeżeli posiadasz rozbudowany magazyn zadbaj aby w dowolnym momencie można było raportować jego stan oraz wartość.
DRUGI KWARTAŁ
- Monitorowanie
Zarówno przychody jak i zysk powinny wykazywać trend wzrostowy. Jeśli tak nie jest poszukaj odpowiedzi dlaczego tak się dzieje i postaraj się usunąć przyczyny jak najszybciej. - Marketing
Określ które działania reklamowe mają realny wpływ na sprzedaż i zacznij redukować koszty reklamowe mało efektywne dla twojego biznesu. Znacznie poprawisz rentowność. - Silne i słabe strony
Musisz umieć wskazać na tym etapie słabe i mocne strony swojego sklepu. Mieć plan lub sposób jak poradzić sobie ze słabościami. Np. często słabością jest stara nieaktualizowana wersja oprogramowania sklepie. Najczęściej Kupujący będzie tym elementem zaniżał wartość sklepu. - Oceny ruchu
Pokaż w statystykach iż posiadasz dywersyfikację ruchu, jeśli pozyskujesz klientów z jednego źródła to jest to ryzyko dla kupującego. Jaką masz kontrolę nad źródłem nowych klientów. Jeśli masz dużą bazę emaili i znacząca część sprzedaży pozyskujesz za pomocą email marketingu to wygląda znacznie lepiej niż pozyskanie sprzedaży z 5 słów kluczowych opłacanych firmie pozycjonującej. - Analityka skuteczności
Ustaw śledzenie śledzenia celów i konwersji w różnych obszarach, nie tylko zamówień. Badaj konwersję rejestracji klientów, zapisów do bazy mailingowej itp. Badaj zachowania klientów. - Deklaracje podatkowe
Idealnie jeśli prowadzisz spółkę prawa handlowego i masz uporządkowaną księgowość. Jeśli prowadzisz działalność jako osoba fizyczna przygotuj kopie dokumentów firmowych oraz deklaracje podatkowe z ostatnich 3 lat.
TRZECI KWARTAŁ
- Ocena wartości
Na tym etapie powinieneś znać szacunkową wartość swojego sklepu. Przychód i zysk powinny wskazywać trend rosnący. Jeśli widzisz trend spadkowy to rozwiąż ten problem w pierwszej kolejności. Jeżeli jest to zbyt trudne dla ciebie i twojego zespołu możesz zatrudnić zewnętrznego e-commerce managera aby poprawił twoje wyniki. - Marketing
Na tym etapie wykorzystuj tylko sprawdzone działania promocyjne, rozpoczynanie nowych kampanii w nowych kanałach może skutkować redukcją wykazywanych zysków a to ostatnia rzecz jaką chcesz pokazać potencjalnym inwestorom. - Stanowiska pracy
Zidentyfikuj te, które są niepotrzebne lub można je zlikwidować. Warto abyś pokazał w jaki sposób firma może być prowadzona przy mniejszej ilości pracowników. - Dostawcy
Sprawdź czy twoi obecni dostawcy nie przewidują istotnych zmian ofertowych lub w zakresie współpracy. To wszystko może negatywnie wpłynąć na kondycję sklepu przed sprzedażą lub zaraz po niej. - Raporty sprzedażowe
Możesz zacząć przygotowywać sprawozdania pokazujące historię współpracy z dostawcami, faktury, wyciągi, zestawienia. Najlepiej jeżeli będą sięgały 3 lata wstecz a na etapie weryfikacji dokumentów finansowych na pewno będą wymagane przez kupującego. - Baza klientów
Przygotuj raporty pokazujące lojalność klientów, liczbę zwrotów, ponownych zamówień, kosztów pozyskania nowych klientów, średniej liczby produktów w zamówieniu. IM więcej podobnych danych tym szybciej rośnie wartość twojego sklepu.
CZWARTY KWARTAŁ
- Na tym etapie powinieneś posiadać profesjonalną wycenę sklepu internetowego.
- Jeśli w twoim sklepie pojawia się zjawisko sezonowości sprzedaży to dobrym momentem na sprzedaż jest okres po „chudym okresie”. Możesz przekazać gorący okres sprzedaży już nowemu właścicielowi.
- Działania marketingowe powinna być stałe bez wprowadzania nowych istotnych zmian do strategii promocji.
- Przygotuj pakiet dokumentów: wszystkie oficjalne dokumenty firmowe, handlowe, deklaracje podatkowe, bilanse, kopie umów i dokumentów prawnych oraz pakiet informacji finansowych. Będzie to przewodnik / mapa po finansach twojej firmy.
Trendy przychodów i zysków. To sprawa priorytetowa aby zainteresować kupujących. Musisz co miesiąc porównywać analogiczne okresy do zeszłorocznych z analogicznego okresu. Zarówno przychody i zyski powinny pokazywać trend wzrastający, nie musi być wielki. Jeżeli okaże się że tracisz rynek to zidentyfikuj problem jak najszybciej.