Skuteczny program partnerski  

Uruchamianie programu partnerskiego w sklepie internetowym jest znakomitym pomysłem na pozyskanie wartościowego ruchu i zamówień.

  • Rekrutacja partnerów
    To najtrudniejsze zadanie, wymaga aktywnego podejścia do otwierania potencjalnych kontaktów i wskazywanie korzyści jakie odniosą partnerzy współpracując ze sklepem. Należy wskazać konkurencyjny i łatwy do uzyskania zyska partnera. Aby zdobyć partnerów możesz docierać do autorów serwisów tematycznych samodzielnie, możesz użyć reklamy w Google lub optymalizować stronę w sklepie o programie partnerskim tak aby pokazywała się  wysoko na hasła typu  „program partnerski + nazwa branży”.  Dobrym sposobem jest rozpoczęcie współpracy z forami dyskusyjnymi bo automatycznie widzisz jak bardzo aktywna jest publiczność danego serwisu.
  • Zarządzanie partnerami
    Po podpisaniu umowy partnerskiej należy pro aktywne zarządzać partnerami. Jeżeli nie włożysz wysiłku w edukację i stymulowanie partnerów  to po jakimś czasie partnerzy zapomną o promowaniu twojego sklepu. Dobrze jest też nawiązać osobiste relacje z partnerami, kiedy wiesz że rozmawiasz z konkretną osobą to łatwiej się współpracuje na poziomie osobistej relacji, razem zarabiacie współpracując i się znając.
  • Prowizje partnerskie
    Wysokość prowizji zleży o marżowości produktów, są branże gdzie pracuje się na 1% a są takie (produkty informacyjne) gdzie prowizja dochodzi do 50%.  Dobrym rozwiązaniem jest też tabele progowa (jak dla handlowców) pokazująca wzrost zysków partnera np.:   powyżej 50 zamówień / miesięcznie prowizja wskakuje na wyższy poziom albo  zaoferować partnerowi jakiś dodatkowy wartościowy bonus.  Warto mieć świadomość że warto płacić wyższe prowizje na początku współpracy aby przejmować jak największą ilość nowych klientów z serwisu partnera. Z czasem partner może zrezygnować ze współpracy a pozyskani klienci zostaną najprawdopodobniej z tobą. Nie oszczędzaj na partnerach ponieważ całą czarną robotę wykonują ze swoimi czytelnikami aby pozyskać zamówienia, pamiętaj że partner tworzył swój serwis często wiele lat.
  • Sieci partnerskie
    Korzystanie z sieci partnerskiej jest opcją  pozwalającą uruchomić sprzedaż przez partnerów natychmiast. Ale są też wadu sieci partnerskich, nastawione są na klientów z „grubymi portfelami” np. banki, finanse itp.,  nie da się pracować z nimi bez przedpłaty prowizji, partnerzy nigdy nie będą w stanie nawiązać z tobą relacji ponieważ mają relację z właścicielem sieci partnerskiej.  Dodatkowo jeżeli chcesz zacząć współpracę z kilkoma sieciami na raz to pojawią się problemy, na 100% część partnerów pracuje w kilku sieciach, najchętniej tam gdzie otrzymują wyższe stawki, pojawia się wtedy problem  komu wypłacić prowizję.
  • Daj zarobić partnerom
    Podstawowa zasada współpracy biznesowej w tym programów partnerskich to „dający dostaje”. Jeżeli dasz ludziom zarobić to sami będą przekazywali ci pomysły jak możecie zrobić razem więcej. Jeżeli ktoś czuje się dobrze wynagradzany  to wkłada więcej wysiłku w swoją pracę ponieważ pracuje na wynik.  Jeżeli chcesz mieć dobrych ambasadorów swojego sklepu pomóż im  rozwijać ich przychody.

Alternatywne formy współpracy partnerskiej mogą dotyczyć rozdawania kuponów, wspólnych konkursów, recenzji produktów. Możesz ustalać wynagrodzneie od złożonego zamówienia lub od wypełnionego formularza lub rejestracji na profilu lub na newsletter.

Skuteczne choć rzadko spotykane w Polsce są programy cash back –  jeżeli twój klient poleci sklep znajomemu i ten jego znajomy złoży zamówienie to polecający otrzyma 5% w gotówce na swoje konto.

Najlepsze grupy partnerów to:

  • Blogerzy i video blogerzy (zwani też youtuberami) – zyskujesz zaplecze zarówno ze słowami kluczowymi oraz pomijasz konieczność tworzenia swoich treści wideo
  • Profile społecznościowe – nie ma jak rozdawanie prezentów na dużych profilach w serwisach społecznościowych
  • Stowarzyszenia i fundacje – otrzymują procent zamówienia na swoje cele statutowe, zyskujesz wizerunek pozytywnej postawy, np. sklep zoologiczny oddaje 5% schronisko dla psów (możesz przekazywać wtedy przekazać prowizję w postaci produktów)