W 2021 r. światowe wydatki na reklamę cyfrową wyniosły 455,3 mld dolarów i liczba ta stale rośnie i będzie stale rosła w ciągu najbliższych kilku lat nawet przy założeniu globalnego spowolnienia gospodarczego.

Biorąc pod uwagę prognozy, nic dziwnego, że nowe formy marketingu online pojawiają co chwila i reklama w mediach społecznościowych, marketing afiliacyjny, marketing e-mailowy, a przede wszystkim marketing efektywnościowy.

Performance marketing, będący połączeniem płatnej reklamy i marketingu marki, odnosi się do programów reklamowych, w których podmioty stowarzyszone i firmy marketingowe otrzymują zapłatę tylko wtedy, gdy pożądane działanie zostanie zakończone, takie jak rejestracja potencjalnego klienta, sprzedaż, rezerwacja lub pobranie.

To korzystny ekosystem reklamowy zarówno dla sprzedawcy detalicznego, jak również dla wydawcy treści marketingowych, który zapewnia wysoki zwrot z inwestycji w oparciu o wyniki. Płacąc partnerowi po zakończeniu określonego działania, sklep internetowy może mieć pewność, że jego pieniądze są dobrze wydane, ponieważ konwertują, zanim zapłaci za reklamę.

Ponadto sprzedawcy / marki / sklepy internetowe mogą po drodze uzyskać dodatkowe korzyści w postaci bezpłatnej ekspozycji marki i ukierunkowanych kliknięć. Jeśli to cię zaciekawiło, czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak rozpocząć performance marketing we własnym sklepie internetowym.

 

 

Czy marketing afiliacyjny to to samo co marketing efektywnościowy?

Marketing afiliacyjny jest podzbiorem większego zbioru o nazwie „performance marketing”. Zbiór ten obejmuje obejmuje podzbiory takie jak influencer marketing, marketing e-mailowy, marketing w wyszukiwarkach i wszelkie inne formy marketingu, w których partner marketingowy wymienia sprzedaż w celu uzyskania prowizji od sprzedaży.

Marketing afiliacyjny to proces, w którym partner otrzymuje prowizję za marketing produktów innej osoby lub firmy. Partner promuje produkt firmy i zarabia i otrzymuje część zysku z każdej dokonanej sprzedaży. Transakcje są śledzone za pomocą linków partnerskich z jednej witryny do drugiej.

Performance marketing szerzej ma jednak na celu poprawę wyników firmy. Zamiast płacić agencji marketingowej tylko za sprzedaż określonego produktu, sprzedawca płaci, gdy partner osiągnie pożądany rezultat, który jest celem tej kampanii.

Krótko mówiąc, performance marketing to marketing afiliacyjny na dużą skalę, z nowymi technologiami i partnerstwami, które są częścią performance marketingu mix.

Jak działa performance marketing?

Performance marketing czy marketing efektywnościowy składa się z czterech elementów:

  1. sprzedawców detalicznych lub handlowców / sklepy internetowe
  2. podmioty stowarzyszone nazywane wydawcami
  3. sieci afiliacyjnej śledzącej ruch użytkowników i osiągane cele
  4. menedżerów stowarzyszonych lub OPM (osoby zewnętrzne zarządzające programami).

Każdy element tej układanki jest niezbędny a wszystkie działają w synergii, aby osiągnąć ostateczny pożądany rezultat. Oto ich zadania:

Performance marketing – Reklamodawcy

Sprzedawcy czyli reklamodawcy, są to firmy, które chcą promować swoje produkty i usługi za pośrednictwem partnerów stowarzyszonych lub „wydawców”. Sprzedawca detaliczny poszukuje partnera afiliacyjnego, określa cele kampanii i płaci partnerowi po osiągnięciu tych celów.

Biorąc pod uwagę, że 49% konsumentów jest uzależnionych od rekomendacji influencerów przy dokonywaniu zakupów, sprzedawcy, którzy inwestują w performance marketing, mają ogromny potencjał w zakresie zwiększania sprzedaży, pozyskiwania nowych klientów i kampanii ROI w czasie rzeczywistym.

Często handlowcy, którzy radzą sobie najlepiej w performance marketingu, to ci, którzy są już obecni online w kilku kanałach performance marketingu, a ich strona internetowa ma minimalny, sprawdzony współczynnik konwersji.

Performance marketing – wydawcy

Podmioty stowarzyszone lub wydawcy są „partnerami marketingowymi” w ramach performance marketingu i mogą przybierać różne formy: witryny z kuponami, witryny z recenzjami produktów, blogi, aplikacje mobilne, kanały na Youtube i inne.

Zasadniczo podmioty stowarzyszone działają jako rozszerzenie marki, wykorzystując swoją witrynę, media społecznościowe i wpływy w celu zwiększenia wydajności sprzedawcy, ale w zamian sprzedawcy powinni również mieć strategię i zrozumienie tego, czego te podmioty stowarzyszone potrzebują od sprzedawcy odnoszący sukcesy.

Influencerami są na przykład wydawcy, którzy promują marki i produkty poprzez swoje posty na blogu, grupy społecznościowe i kanały społecznościowe. Skupiają się na zwiększeniu ruchu i sprzedaży w sklepach internetowych, jednocześnie budując zaufanie wśród swoich fanów poprzez osobiste doświadczenia i recenzje produktów. To partnerstwo ma dużą wartość, ponieważ wykracza poza sprzedaż i buduje lojalność zarówno influencera, jak i marki.

Performance marketing – Sieci afiliacyjne

Sieci afiliacyjne lub zewnętrzne platformy śledzące oferują kompleksowe informacje i narzędzia, takie jak banery, linki tekstowe, kanały produktowe, promocje i wypłaty (podobnie jak w banku). Te sieci i platformy są również miejscem, w którym handlowcy i menedżerowie stowarzyszonych tworzą strategiczne struktury prowizji, wydają bonusy, wysyłają biuletyny i obsługują zwroty.

Zarówno dla sprzedawcy, jak i marketera afiliacyjnego jest to sposób na śledzenie potencjalnych klientów, kliknięć użytkowników, konwersji i ogólnej skuteczności kampanii.

Affiliate Manager lub OPM (Zarządcy)

Są głównym motorem napędowytm kampanii i komunikacji pomiędzy sprzedawcą a partnerem.

Czasami są to osoby wewnątrz firmy ale marki mogą również zdecydować się na współpracę z agencjami w celu zarządzania całym programem lub wsparcia zespołu wewnętrznego, ze względu na ich wiedzę fachową i istniejącą sieć partnerów afiliacyjnych.

Dzięki istniejącym, sprawdzonym procesom i solidnym bazom danych partnerów, agencje marketingowe mogą korzystać z wewnętrznych zespołów, które mogą mieć zasoby i wiedzę.

Zanim zdecydujesz się na współpracę z agencją marketingową, upewnij się, że ustaliłeś budżet marketingowy, konkretne cele, ramy czasowe współpracy.

Performance marketing – zalety

Wraz z rozwojem branży marketingu cyfrowego z roku na rok, performance marketing ma ogromny potencjał skalowania firmy i sprzedaży. Oto trzy najważniejsze powody, dla których Twoja firma powinna inwestować w performance marketing:

  1. Świadomość marki
    Dzięki podmiotom stowarzyszonym i agencjom z własnymi ustalonymi grupami odbiorców możesz dotrzeć do nowych odbiorców i zwiększyć ruch w swojej witrynie.
  2. Śledzenie wydajności
    Performance marketing jest mierzalny i przejrzysty. W rzeczywistości marki mogą teraz zobaczyć całą ścieżkę zakupową każdego kupującego i określić, gdzie inwestować więcej i w których partnerów, które kanały aby osiągać lepsze wyniki.
  3. Niższe ryzyko
    Partnerzy są opłacani dopiero po wykonaniu pożądanego działania, CPA (Cost Per Action) jest często niższy, a ROI (Return On Investment) wyższy. Pozostawia to więcej miejsca w budżecie na rozwój i testowanie innych strategii marketingu efektywnościowego, abyś mógł się rozwijać i konkurować

Performance marketing – jak mierzyć efekty

Zwroty z inwestycji jest podstawą marketingu efektywnościowego, ponieważ każde działanie można śledzić i mierzyć w odniesieniu do kluczowych wskaźników wydajności (KPI). Niezależnie od tego, czy chodzi o liczbę kliknięć, odsłon czy sprzedaż, te kluczowe wskaźniki mają kluczowe znaczenie dla mierzenia i zwiększania wydajności.

Poniżej wymieniliśmy niektóre z najczęściej używanych wskaźników i wskaźników KPI, dzięki czemu możesz lepiej zrozumieć ceny marketingu efektywnościowego.

Płatność za sprzedaż (PPS) lub koszt pozyskania (CPA).

Jest to kwota, jaką sprzedawca płaci, gdy konsumenci wykonają pożądaną czynność, taką jak sprzedaż, kliknięcie lub wypełnienie formularza. W sklepach internetowych jest to najczęstszy model płatności, jaki muszą konfigurować sprzedawcy.

Płatność Pay Per Lead (PPL)

„Lead” to zazwyczaj wypełniony formularz rejestracyjny lub rejestracja klienta zawierający informacje o kliencie, takie jak imię i nazwisko klienta, adres e-mail lub numer telefonu, aby sprzedawca mógł skontaktować się z klientem i zwiększyć sprzedaż.

Płatność za kliknięcie (PPC)

Jest to cena, jaką sprzedawca płaci podmiotowi stowarzyszonemu za kliknięcia reklam, które prowadzą do żądanej strony docelowej.

Wartość dożywotnia (LTV)

Miernik ten mierzy przewidywaną „życiową wartość” klienta przez cały okres jego relacji ze sprzedawcą. Korzystając z analiz predykcyjnych, LTV szacuje, ile wyda klient na podstawie swojej aktywności i działań z marką.

Jakie są najczęstsze rodzaje performance marketingu?

Performance marketing obejmuje kilka różnych rodzajów marketingu. Podczas gdy jeden sprzedawca może zdecydować, że tylko jeden obszar jest odpowiedni dla jego strategii marketingowej, inni mogą używać wielu obszarów w ramach większego zbioru działań nazywanych marketingu efektywnościowym. Wszystko zależy od skali i celów biznesowych.

Oto różne rodzaje marketingu efektywnościowego i sposoby, w jakie każdy z nich może przynieść korzyści w Twoim sklepie internetowym.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny to każdy rodzaj marketingu cyfrowego, który jest powiązany z reklamodawcą i wypłacany po wykonaniu pożądanego działania. W wielu przypadkach wiąże się to z partnerstwem z witrynami z kuponami, lojalnością, recenzjami i zachętami lub może obejmować współpracę z influencerem, YouTuberem lub blogerem.

Reklama natywna

Jest to forma płatnych mediów, które w przeciwieństwie do reklam displayowych lub banerów reklamowych tak naprawdę nie wyglądają jak reklamy. Reklamy natywne mają tendencję do podążania za naturalną formą i funkcją witryny, w której są umieszczane, na przykład wiadomości lub serwisy społecznościowe. Zamiast tego pasują „natywnie” na stronie i mogą być używane dynamicznie dla podstawie każdego użytkownika przeglądającego treść. Najpopularniejszymi modelami płatności za reklamy natywne są CPM (płatność za wyświetlenie) i CPC (koszt za kliknięcie).

Treści sponsorowane

Formą reklamy natywnej i content marketingu są treści sponsorowane, polega to na umieszczeniu dedykowanego posta lub wideo na stronie internetowej, która publikuje podobne treści. W ten sposób sponsorowane treści połączą się z resztą treści. Czasami rekompensata będzie miała formę bezpłatnego produktu, a innym razem jest to wypłata na podstawie CPA, CPM lub CPC.

Marketing mediów społecznościowych

Ta forma marketingu efektywnościowego wykorzystuje sieci społecznościowe do pozyskiwania ruchu i świadomości marki, takie jak treści cyfrowe prezentowane na Facebooku, LinkedIn czy Instagramie. Korzystając z różnych formatów reklam i opcji kierowania, sprzedawcy mogą dotrzeć do potencjalnych klientów, mierząc KPI, takie jak zaangażowanie, współczynnik klikalności (CTR) czy ROI.

Marketing w płatnych wynikach wyszukiwania

Marketing w płatnych wynikach wyszukiwania ma miejsce, gdy reklamodawca płaci za kliknięcia reklam sponsorowanych w wyszukiwarkach, takich jak Google Ads, Bing i Yahoo. Lub, rzadziej, reklamodawca może płacić za każde wyświetlenie swojej reklamy (CPM).

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)

W przeciwieństwie do marketingu w płatnych wyszukiwarkach wyszukiwania organiczne wykorzystują bezpłatne metody, takie jak optymalizacja wyszukiwarek (SEO) i opierają się na algorytmie wyszukiwarki, aby uzyskać pozycję na szczycie. Niektóre firmy mogą mierzyć wyniki marketingu w wyszukiwarkach na podstawie wyników, podczas gdy inne mogą współpracować i wypłacać prowizje firmom SEM i kampanii na podstawie wyników.

Wskazówki dotyczące performance marketingu

Teraz, gdy omówiliśmy już podstawy, przejdźmy do najważniejszych wskazówek, jak odnieść sukces w świecie marketingu wydajnościowego.

Skoncentruj się na dobrej stronie docelowej i ofercie.

Jeśli chodzi o marketing efektywnościowy, zła strona docelowa może zniechęcić odwiedzających do konwersji, a zła oferta może uniemożliwić im klikanie. Ponadto może to zniechęcić partnerów do współpracy z Tobą i chęci promowania Twojej marki.

Jako reklamodawca, upewnij się, że masz kuszącą ofertę dla swoich partnerów i skontroluj swoją witrynę pod kątem potencjalnych problemów, jakie mogą napotkać odwiedzający.

Przetestuj całą ścieżkę użytkownika, od strony docelowej po koszyk. Sprawdź linki i oferty oraz regularnie aktualizuj treść i wszelkie strony docelowe, które są porzucane.

Jeśli chodzi o marketing efektywnościowy, wypróbuj różne techniki i strategie optymalizacji współczynników klikalności, współczynników konwersji wykonując testy A/B, aby uzyskać jaśniejszy obraz tego, co działa, a co nie.

Starannie wybieraj źródła ruchu

Upewnienie się, że ruch pochodzi z renomowanych źródeł jest niezwykle ważne w marketingu efektywnościowym. Gdy reklamują Cię źródła o niskiej reputacji, konsumenci mogą zastanowić się dwa razy, zanim zaufają Ci jako marce i mogą być zniechęceni do ponownego odwiedzenia.

Zamiast generować dużo ruchu o niskiej jakości, nawiąż współpracę z wydawcami, które przyciągną znaczący ruch do Twojej witryny.

Śledź i analizuj wszystko co się da

Atrybucja, urządzenia mobilne i komputery stacjonarne, współczynniki odrzuceń itp. zapewniają ważne wgląd w dane kampanii, które zapewniają lepszy wgląd w to, co działa, a co nie.

Podobnie jak testowanie, śledzenie i monitorowanie zysków i strat jest równie ważne, aby w pełni wykorzystać skuteczność kampanii marketingowej.

Performance marketing – podsumowanie

Ponieważ trendy marketingowe wskazują na ciągłe inwestowanie we wszystkie rzeczy związane z marketingiem cyfrowym, performance marketing daje ogromną nadzieję właścicielom firm, którzy chcą angażować i konwertować nowych nabywców na dużą skalę i przy niższych kosztach.

Współpraca z wydawcami i sieciami afiliacyjnymi zapewnia dodatkowy zasięg, którego być może nigdy nie uzyskasz pracując w bardziej tradycyjnych podejściach marketingowych.

Bez względu na to, gdzie Ty i Twoja marka stoicie w przestrzeni performance marketingu, zawsze jest miejsce na poprawę i rozwój. Testuj i dowiedz się, które podejścia sprawdzają się w Twoim przypadku i jak zaspokoić potrzeby nie tylko Twojej marki, ale także partnerów afiliacyjnych.

Często zadawane pytania dotyczące performance marketingu

Czy powinienem wdrożyć plan marketingu efektywnościowego?

Ponieważ branża marketingu cyfrowego rozwija się z roku na rok, marketing efektywnościowy ma ogromny potencjał w zakresie skalowania Twojej firmy i docierania do nowych klientów na dużą skalę. Dzięki dodatkowym korzyściom, takim jak zwiększona świadomość marki, możliwość śledzenia wyników i niskie ryzyko związane z kosztami, marketing efektywnościowy może przynieść korzyści każdej firmie zajmującej się handlem elektronicznym.

 

Jaka jest różnica między performance marketingiem a marketingiem cyfrowym?

Marketing cyfrowy, znany również jako online marketing czy digital marketing, to dowolna forma marketingu, która istnieje w Internecie. Dlatego marketing cyfrowy obejmuje wszystko, od marketingu w mediach społecznościowych, przez marketing e-mailowy, aż po marketing efektywnościowy.

Performance marketing czyli marketing wydajnościowy to podzbiór marketingu cyfrowego, który odnosi się do programów reklamowych, w których podmioty stowarzyszone i firmy marketingowe otrzymują zapłatę tylko wtedy, gdy pożądane działanie zostanie zakończone, takie jak ukończony potencjalny klient, sprzedaż, rezerwacja lub pobranie.

Czy mogę sam prowadzić performance marketing, czy powinienem zatrudnić zewnętrzne zasoby?

Performance marketing możesz prowadzić sam, o ile dysponujesz odpowiednią wiedzą lub odpowiednim zespołem marketingowym, budżetem i czasem aby to zrobić. W przeciwnym razie możesz zatrudnić e-commerce managera takiego jak ja, który rozlicza się prowizją od sprzedaży.

Podczas gdy menedżerowie marketingu mogą być wewnętrznymi pracownikami, to marki mogą zdecydować się na współpracę z agencjami zewnętrznymi w celu zarządzania całym programem lub wspierania zespołu wewnętrznego, ze względu na ich wieloletnie doświadczenie i wysokiej jakości sieć partnerów afiliacyjnych.

 

Jaka jest różnica między performance marketingiem a marketingiem marki?

W przeciwieństwie do marketingu efektywnościowego, marketing marki zazwyczaj nie uwzględnia wskaźników KPI, takich jak kliknięcia, potencjalni klienci i sprzedaż. Marketing marki koncentruje się raczej na poprawie pozytywnego postrzegania przez konsumentów i wzmocnieniu reputacji marki, wartości i jakości.