Kim jest ambasador marki dla sklepu internetowego?

Kim jest ambasador marki? Epoka tradycyjnej reklamy bezpośredniej przechodzi kryzys a rynek zdobywają bardziej kreatywne sposoby rozpowszechniania informacji o marce. Firmy zdają sobie sprawę, że ich użytkownicy stają się coraz bardziej umiejętni w usuwaniu informacji, których nie chcą widzieć, a zatem strategie promocji biznesu muszą się zmienić.

92% konsumentów ufa rekomendacji innego konsumenta niż treściom promocyjnym bezpośrednio od marki. Dlatego w ostatnich latach tak popularne stały się programy ambasadorów marki, które mogą być szczególnie skuteczną formą reklamy do wykorzystania w obszarze e-commerce.

Co to jest program ambasadorów marki?

Pozornie Twoja firma może sprzedawać tylko produkt lub usługę. Ale zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich klientów, Twoja marka jest czymś więcej, ma głębokie znaczenie i może być formą wyrażania siebie przez Twoich użytkowników. Lojalność wobec marki jest wynikiem przypisywania przez konsumentów znaczenia marce, która pomaga ukształtować ich tożsamość.

Uruchomienie programu ambasadorów marki jest więc sposobem na rozwinięcie tego znaczenia i wykorzystanie go na korzyść Twojej firmy. Program ambasadorski wykorzystuje lojalność Twoich obecnych klientów i tworzy poczucie wspólnoty między Twoją firmą a jej największymi fanami.

Dlaczego firmy potrzebują ambasadorów marki?

Każda firma potrzebuje ambasadorów swojej marki, prawdziwej osoby, która posiada wszystkie wymagane cechy i podziela wartości marki oraz jej głos. Marki poszukują idealnych kandydatów do przemawiania w ich imieniu, ponieważ głosem i zasięgami ambasadorów mogą:

  • poprawić świadomość marki;
  • stworzyć wyższy poziom zaufania klientów;
  • dotrzeć do nowych odbiorców i pozyskać nowych klientów za pomocą sprzedaży poleceń (linki i kupony) oraz przekazu szeptanego;
  • zwiększyć wartość życiową klienta;
  • zdobyć konwersje za pomocą treści generowanych przez użytkowników;
  • zmniejszyć wydatki na tworzenie treści własnych;
  • zwiększyć efektywność firmy w różnych kanałach reklamowych;
  • zwiększyć wiarygodność;
  • budować dobrą reputację;
  • zwiększyć sprzedaż;
  • przyciągać ruch do witryny sklepu.

Kim jest ambasador marki? Ambasador marki to wielki fan Twojej marki lub po prostu klient może z łatwością zostać przedstawicielem Twojej marki. Osoba ta powinna znać szczegóły produktu, wizji i misji Twojej marki.  Prawdziwi ludzie częściej angażują szerszą publiczność, próbując produktu lub usługi i polecając go grupie docelowej. Ponadto pomagają pozyskać nowych klientów i utrzymać dotychczasowych.

Marki chcą zdobyć jako ambasadora osobę publiczną, która ma wielki wpływ na masy. Prawdopodobnie słyszałeś o Dua Lipie reprezentującej Pumę i Selenie Gomez jako ambasadorce Pantene. Influencerzy inspirują ludzi na całym świecie poprzez swoje kampanie i inicjatywy.

Jak ambasadorzy marki mogą zwiększyć sprzedaż online

Szczególnie sklepy internetowe mogą odczuć znaczny wzrost sprzedaży po uruchomieniu programu ambasadorów marki. Zapewnienie klikalnych linków do Twojego sklepu internetowego, kodu rabatowego spersonalizowanego dla każdego ambasadora lub specjalnego programu polecającego natychmiast zwiększy Twój ruch online. Im bardziej zmotywujesz się do zdobycia swoich ambasadorów, tym więcej będą publikować na temat Twojej witryny, a ostatecznie tym więcej potencjalnych klientów przejdzie na Twoją stronę.

Zbudowanie programu ambasadorów marki to świetny sposób na poszerzenie grupy docelowej, ale prowadzenie programu na większa skalę wymaga zaangażowania i wysiłku, aby czerpać korzyści w sprzedaży.

Jak rekrutować ambasadorów marki

Idealni kandydaci na ambasadorów marki to obecni lub potencjalni użytkownicy Twojej marki ze średnią i dużą siecią mediów społecznościowych oraz ucieleśnieniem osobowości nabywcy Twojej marki. Ich wartości i hobby powinny być zgodne ze znaczeniem Twojej marki. Niektóre firmy mają możliwość zatrudniania ambasadorów celebrytów do wspierania swojej marki, jednak nie jest to konieczne w przypadku programu, który dopiero się zaczyna.

Najłatwiej jest zrekrutować osoby, które już kupują i publikują informacje o Twoim produkcie, ale jeśli nie możesz ich namierzyć, nie musisz się martwić. Przyjrzyj się postom innych użytkowników na temat marek z podobnymi produktami i dotrzyj do tych osób z informacjami o Twoim programie.

Czy ambasadorzy marki otrzymują wynagrodzenie?

Zostanie ambasadorem marki to doskonały pomysł dla ludzi przyjaznych, towarzyskich i pełnych entuzjazmu.   Marki stosują różne strategię i wolą czasami płacić swoim ambasadorom na podstawie liczby materiałów promocyjnych które publikują lub generowanych leadów ale także pracują na czystej prowizji. W rezultacie ambasadorzy marki, którzy pracują na prowizji, mogą dużo zarobić, jeśli przyniosą wysoką sprzedaż lub nic, jeśli nie uda im się poszerzyć bazy klientów.

Model rozliczania z ambasadorami marek to CPE (Cost Per Engagement). W modelu tym reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy użytkownicy dokonają jakiejś interakcji z reklamą. Za takie działania można uznać przykładowo efekt roll-over czy przesunięcie suwaka przez odbiorcę reklamy, zalajkowanie czy przejście do strony.

Średni koszt CPE można obliczyć za pomocą następującego równania:

CPE (koszt zaangażowania) = Ostatnie średnie zaangażowanie (polubienia) *X zł

X = Koszt zaangażowania. Różni się w zależności od platformy ale jako bazę można przyjąć np koszt kliknięcia w reklamę w systemie Google Ads.  Jeśli płacisz 2.5 zł za kliknięcie w reklamy Google Ads to ten sam efekt reklamowy może zapewnić ci ambasador marki.

Użyj średniego CPE jako punktu wyjścia do ustalenia uzgodnionej stawki wynagrodzenia. Na przykład, jeśli ambasador, z którym pracujesz, robi średnio 1000 polubień pod postem na Instagramie, może pobrać około 1000 * X zł za post. Jeśli Twoja umowa z ambasadorem marki wymaga, aby twórca publikował dwa razy w miesiącu przez 6 miesięcy, wyniesie 6 * 2 * X zł  w oparciu o formułę CPE. Ponieważ jednak twórca jest związany umową długoterminową, co oznacza stabilny dochód dla niego więc możesz wynegocjować znacznie niższy koszt.

Oczywiście te liczby to tylko punkt wyjścia. Istnieje wiele czynników, które wpływają na to, ile marki płacą ambasadorom marki. Doświadczenie twórców, wartość lub bezpłatny produkt, jakość treści i wspólna historia pracy mają wpływ na cenę. Przeprowadź otwartą rozmowę z potencjalnym ambasadorem i wymyślcie wspólny model, który ma sens dla obu stron.

Podobne wpisy