Social marketing 2024 – co marki planują robić

Reklamy w sieci wyszukiwania i display to nie jedyne elementy krajobrazu marketingowego, które zmieniły się w ciągu ostatnich trzech lat. Ponieważ różne platformy społecznościowe rosły i zanikały, a mechanika i dynamika się zmieniały, marki dokonują nowych wyborów dotyczących tego, gdzie inwestować i czego oczekiwać od tych inwestycji.

Facebook i Instagram [Reels] to wciąż jedne z najlepszych kanałów reklamowych o wysokiej konwersji. Platformy społecznościowe są przydatne do targetowania na podstawie zainteresowań i zachowań, a nie samych wyszukiwanych haseł. Zmiany w algorytmach i ograniczenia prywatności użytkowników sprawiły, że marki mają trudności z utrzymaniem zwrotu z reklam w mediach społecznościowych. W rezultacie duży nacisk położono na influencer marketing wpływowy jako sposób na przebicie się przez nasycony krajobraz i uniknięcie ograniczeń algorytmów.

Dodatkowo obserwujemy lawinowy wzrost kosztów reklam. Firmy częściej korzystają z platform typu Facebook, co prowadzi do gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na zasoby reklamowe. Ogólnie rzecz biorąc, marki nie są już w stanie budować zasięgu organicznego, co doprowadziło do zwiększonej konkurencji o przestrzeń reklamową.

Aby temu zaradzić, marki eksperymentują z nowszymi formatami reklam i opcjami kierowania, oto kilka nowych trendów w social marketingu przewidywanych na ten rok.

Trend 1: Boom na dźwięk

Ponieważ coraz więcej platform mediów społecznościowych kieruje się w stronę treści wideo, a także dzięki boomowi graczy na całym świecie, rola dźwięku w mediach społecznościowych szybko się zmienia. Facebook ma narzędzia do reagowania na dźwięk, Twitter ma tweety głosowe i Twitter Spaces. LinkedIn ma wydarzenia audio. Nadszedł czas, aby stworzyć strategię mediów społecznościowych, która wykorzysta moc dźwięku społecznościowego.

Trend 2: Gry to nowy plac zabaw

Jeśli kiedykolwiek grałeś w Candy Crush podczas codziennych dojazdów do pracy, oficjalnie jesteś graczem. Podczas gdy platformy mediów społecznościowych są wypróbowanymi i przetestowanymi platformami reklamowymi, w 2023 r. gry oferują markom i firmom mnóstwo ekscytujących nowych możliwości. Ponadto wiele firm i marek technologicznych podwaja swoje inwestycje w gry. Nawet Netflix zamierza rozszerzyć swój zasięg, budując swoje pierwsze własne studio gier wideo w Helsinkach.

Trend 3: Zawartość na pełnym ekranie w pionie

Chociaż astronomiczny boom TikToka nie jest niczym nowym, jego wpływ na sposób działania innych platform mediów społecznościowych będzie kontynuowany. Spodziewaj się, że zobaczysz więcej materiałów w formacie 9:16 (czyli w pionie na pełnym ekranie).

Chociaż nie jest niespodzianką, że Instagram poszedł w ślady TikToka w tym przypadku, teraz podobnie jak YouTube i Facebook. Na Facebooku wideo w pionie ma o 90% wyższy wskaźnik ukończenia niż filmy w poziomie, a YouTube testuje nową funkcję, która zmienia format reklam wideo na odtwarzanie w pionie.

Trend 4: BeReal i Instagram Candid Challenges

BeReal zmienił grę w 2022 roku, kładąc większy nacisk na autentyczność. Uruchomiona w 2020 roku aplikacja naprawdę odniosła sukces w zeszłym roku i już zwiastowała nową erę estetyki, która faworyzuje bieżącą, realistyczną dokumentację nad dopracowaną, wyselekcjonowaną zawartość.

O co chodzi w aplikacji BeReal?

Użytkownicy platformy otrzymują raz dziennie powiadomienie (ang. „It’s time to be real”), by przesłali swoje zdjęcie znajomym, zawierające prawdziwe oblicze siebie oraz otaczającej ich rzeczywistości (za pomocą przedniego i tylnego aparatu). Mają na to dwie minuty, odkąd otrzymają komunikat. Instagram wprowadził nową funkcję o nazwie Candid Challenges. Funkcja Candid Challenges wykorzystuje wyłącznie funkcję podwójnego aparatu Instagrama, który rejestruje zdjęcie jednocześnie przednim i tylnym obiektywem. Chodzi o to, aby ludzie stworzyli autentyczną migawkę tego, gdzie są i co robią w danym momencie, stąd nazwa „Be Real”.

Co to oznacza dla Ciebie? Przypomnij sobie bezfiltrowe zrzuty zdjęć z wczesnych dni na Instagramie. Treść będzie nadal coraz bardziej spersonalizowana i organiczna. Ogranicz duże, studyjne sesje zdjęciowe i wybierz coś bardziej autentycznego.

Trend 5: Rozwój nanoinfluencerów i UGC


Mówiąc o zmniejszaniu skali, wzrost nano-influencerów (tych, którzy mają mniej niż 10 000 obserwujących) i treści generowanych przez użytkowników (UGC) nie zwalnia.

W rzeczywistości nanoinfluencerzy stanowią już 90% udanych kampanii marketingowych influencerów. Postrzegane jako bardziej wiarygodne, łączą Twoją markę z niszowymi odbiorcami, dając bezpośredni dostęp do rynku docelowego. Oznacza to również, że nie musisz wydawać tony pieniędzy na jedną kampanię.

Treści generowane przez użytkowników również stają się koniecznością. To organiczne narzędzie marketingowe tworzy bezpośrednie połączenie z prawdziwymi konsumentami, które pielęgnuje silne relacje między marką a klientem, co pomaga zwiększyć poczucie wiarygodności.

W 2023 r. pójdź o krok dalej, tworząc dedykowane kampanie UGC, które inspirują i nagradzają klientów za tworzenie treści o Twojej marce.

Trend 6: Sztuczna inteligencja przejmuje tworzenie treści

Wyjaśnijmy, do czego odnosi się tutaj AI. To po prostu oprogramowanie, które automatyzuje niektóre zadania, takie jak wydajne tworzenie postów w mediach społecznościowych lub odkrywanie nowych kanałów reklamowych – poprawiając się z czasem w miarę narażenia na więcej danych. Oczekuje się, że AI jako rynek będzie rósł rocznie o 120%.

Możliwe, że już go używasz, po prostu możesz nie mieć zdefiniowanej strategii jego wdrażania. Jednym ze sposobów, w jaki możesz zacząć włączać sztuczną inteligencję do swojego planu gry, jest pomoc w pisaniu tekstów. Możesz podać kilka monitów, a oprogramowanie AI wróci z sugestiami dotyczącymi kopiowania.

Reklama w social mediach nadal w dużej mierze dotyczy świadomości konsumentów, którzy szukają inspiracji lub rozwiązania problemu. Nie będziemy próbować generować tam największej liczby konwersji,

Podobne wpisy