Element rel=canonical, lub inaczej nazywany link kanoniczny, to element HTML, który pomaga webmasterom zapobiegać problemom z powielaniem treści. Robi to, określając kanoniczny adres URL, preferowaną wersję strony internetowej. W większości przypadków jest to źródłowy adres URL. Korzystanie z kanonicznych adresów URL poprawia SEO Twojej witryny.

Pomysł jest prosty. Jeśli masz kilka wersji tej samej treści, wybierasz jedną kanoniczną i kierujesz na nią wyszukiwarki. Takie postępowanie rozwiązuje problem zduplikowanych treści, w którym wyszukiwarki nie wiedzą, którą wersję wyświetlić w swoich wynikach.

Na przykład kanoniczny adres URL naszego artykułu na temat SEO WordPress wygląda tak:

<link rel=”canonical” href=”https://ecommerce-manager.pl/co-to-jest-link-kanoniczny/” />

Korzyści SEO z rel=canonical

Wybór odpowiedniego kanonicznego adresu URL dla każdego zestawu podobnych adresów URL poprawia SEO Twojej witryny. Dzieje się tak, ponieważ wyszukiwarka wie, która wersja jest kanoniczna i może policzyć wszystkie linki wskazujące różne wersje jako linki do wersji kanonicznej. W koncepcji ustawienie kanonicznego jest podobne do przekierowania 301, tylko bez faktycznego przekierowania.

 

 

Termin kanoniczny wywodzi się z tradycji rzymskokatolickiej, gdzie stworzono listę świętych ksiąg i uznano je za autentyczne i nazwano kanonicznymi Ewangeliami Nowego Testamentu. Ironia polega na tym, że wymyślenie listy kanonicznej zajęło Kościołowi rzymskokatolickiemu około 300 lat  a ostatecznie wybrali cztery wersje tej samej historii.

Jak ustawić kanoniczne adresy URL

Załóżmy, że masz dwie wersje tej samej strony, każda z dokładnie w 100% tą samą treścią. Jedyna różnica polega na tym, że znajdują się one w osobnych sekcjach Twojej witryny. Z tego powodu np. kolor tła i aktywna pozycja menu są różne ale to wszystko. Obie wersje zostały połączone z innymi witrynami, więc sama treść jest wyraźnie wartościowa. Więc jaką wersję wyszukiwarki powinny pokazywać w wynikach?

Na przykład mogą to być ich adresy URL:

https://sklepinternetowy.com/na-lato/czerwona-sukienka/sukienka-red-lady/
https://sklepinternetowy.com/sukienki/sukienka-red-lady/

Poprawny przykład użycia rel=canonical

Opisana powyżej sytuacja zdarza się dość często, szczególnie w wielu sklepach e-commerce. Produkt może mieć kilka różnych adresów URL, w zależności od tego, jak tam dotarłeś. Ale właśnie po to wymyślono rel=canonical. W takim przypadku zastosujesz rel=canonical w następujący sposób

Dodaj link rel=canonical ze strony niekanonicznej do strony kanonicznej. Jeśli więc wybraliśmy najkrótszy adres URL jako nasz kanoniczny adres URL, drugi adres URL prowadziłby do najkrótszego adresu URL w sekcji <head> strony w ten sposób:

<link rel=”canonical” href=”https://sklepinternetowy.com/sukienki/sukienka-red-lady/” />

Dzięki funkcji kanonicznego tagu URL wtyczki Yoast SEO możesz łatwo dodać kanoniczny adres URL do posta lub strony. Musisz to zrobić tylko wtedy, gdy chcesz zmienić kanoniczny na coś innego niż adres URL bieżącej strony. Yoast SEO  generuje poprawny kanoniczny adres URL dla prawie każdego typu strony w instalacji WordPress.

Przekierowanie 301 lub kanoniczne

Jeśli nie masz pewności, czy wykonać przekierowanie 301, czy ustawić kanoniczne, co powinieneś zrobić? Odpowiedź jest prosta: zawsze powinieneś robić przekierowanie, chyba że istnieją powody techniczne, aby tego nie robić. Jeśli nie możesz przekierować, ustaw kanoniczny adres URL.

Rel=canonical to potężne narzędzie w zestawie narzędzi SEO. Szczególnie w przypadku większych witryn proces kanonizacji może być krytyczny i prowadzić do znacznych ulepszeń SEO. Ale jak w przypadku każdego narzędzia, powinieneś używać go mądrze, ponieważ łatwo sobie zrobić kuku.