JAKIE WYBRAĆ OPROGRAMOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO - JAKIE WYBRAĆ
|

OPROGRAMOWANIE SKLEPU INTERETOWEGO – JAKIE WYBRAĆ?

Wybór oprogramowania sklepu internetowego jest ważnym elementem, w zależności jakie strategie ecommerce wybierzesz może się okazać, że błąd popełniony na tym etapie będzie sporo kosztował.

Porównanie cen sklepów obejmowało zakres:

  • możliwość uruchomienia sklepu na własnej domenie z certyfikatem SSL
  • możliwość podpięcia minimum 3 hurtowni
  • możliwość importu minimum 10 000 produktów do sklepu
  • możliwość podłączenia co najmniej 2 firm kurierskich
  • możliwość podpięcia własnych płatności online z niższą prowizją
  • przygotowanie i modyfikacje szablonu graficznego

WOOCOMMERCE
opinie klientów


SHOPER opinie klientów

cena promocyjna od: 25 zł / miesiąc

realna cena: 6 624 zł / rok


SKYSHOP opinie klientów

cena promocyjna od: 15 zł / miesiąc

realna cena: 5 448 zł / rok


SOTESHOP opinie klientów

cena promocyjna od: 45 zł / miesiąc

realna cena: 2 361 zł / rok



PRESTASHOP opinie klientów

cena promocyjna od: 106 zł / miesiąc

realna cena: 3 444 zł / rok


REDCART opinie klientów

cena promocyjna od: 49 zł / miesiąc

realna cena: 9 185 zł / rok


SHOPIFY opinie klientów

cena promocyjna od: 99 zł / miesiąc

realna cena: 3 431 zł / rok


SKLEPY WYNAJMOWANE

Teoretycznie niskie koszty utrzymania – przynajmniej tak pokazuje marketing firm produkujących oprogramowanie sklepu, w praktyce wraz ze wzrostem wizyt, produktów, ruchu w sklepie te minimalne koszty zmieniają się wyłącznie w górę. Miesięczny abonament z 50 zł zmienia się w 1000 a następnie w 2000 zł. Jeśli masz wysoką konwersję i obroty to abonament może być małym kosztem, w praktyce jednak tak nie jest a co najgorsze nie masz możliwości w żaden sposób modyfikować sklepu pod swój biznes. Sklepy wynajmowane wybierają najczęściej firmy które nie patrzą na nic więcej jak niska cena. To rozwiązane jest dobre jak chcesz sam błyskawicznie uruchomić sklep.

OTWARTY KOD

Istnieje bardzo wiele darmowych programów do sprzedaży internetowych. Są one bardzo często wybierane ponieważ są całkowicie darmowe. Firmy które je tworzą zarabiają na zaawansowanych płatnych dodatkach. Wybór sklepu open source jest właściwym wyborem jeśli masz do dyspozycji zaprzyjaźnioną firmę lub programistę który pomoże ci skonfigurować i rozwijać sklep internetowy.

DODATKI SKLEPOWE

Firmy które nie posiadają zaawansowanej bazy produktów mogą pokusić się o moduły sprzedażowe takie jak WooCommerce które rozwiną funkcjonalność serwisu internetowego o moduł sprzedaży. WooCommerce jest najpopularniejszym i również darmowym dodatkiem do systemu WordPress.

HARDCOROWE ROZWIĄZANIE

Osobiście podziwiam odwagę ludzi i firmy które postanowiły samodzielnie budować sklep od zera. Sam kilka lat temu próbowałem zbudować własny sklep ale ilość problemów i konieczność ciągłego rozwoju powoduje że mała firma programistyczna nie jest w stanie nadążyć za takimi graczami jak Presta Shop. Ryzyko z jakim należy się liczyć to bardzo często sytuacja którą widziałem w realu: programista rozwijający sklep zaczyna zajmować się czymś innym bo ten projekt już mu się znudził i firma zostaje wtedy z przysłowiową ręką w nocniku ponieważ nikt nie chce się podjąć wsparcia takiego programu.

 

ILE TRZEBA WYDAĆ NA SKLEP?

W zależności na jakim etapie rozwoju firmy jesteśmy, sklepy można śmiało wdrażać za darmo lub zlecić kompleksową obsługę. Moim zdaniem lepiej wydać więcej na reklamę niż na wdrożenie. Dla przykładu dla małych firm które chcą zweryfikować swój pomysł na sprzedaż w Internecie oferujemy wdrożenie i dopasowanie darmowego sklepu PrestShop. Miesięczne koszty t utrzymania sklepu i jego obsługi zależą wtedy od zaangażowania właściciela lub wybranego pracownika firmy.
Dla firm które chcą rozwinąć swój biznes internetowy każdorazowo doradzamy odpowiedni silnik sklepu w zależności od tego co sprzedają, jakie oprogramowanie księgowe czy do zarządzania firmą wykorzystują.

Pełne wdrożenie sklepu wraz z indywidualnym projektem i strategią działania to koszt między 10 a 20 000 zł. Rozpoczynając taką inwestycję należy jednak mieć pewność że partner wdrożeniowy będzie również stale opiekował się sklepem nie tylko od strony technicznej ale również marketingowej. Możemy się związać wtedy z firmą procentem od sprzedaży tak aby obie strony czerpały zysk ze wspólnej pracy.

ZATRUDNIJ PROGRMISTĘ

Na pewnym etapie wiele firm rozważa zatrudnienie programisty na stałe. Nie musi być to pełny etat ale rozwiązani takie zaczyna być ekonomicznie sensowne powyżej 100 000 zł / obrotu miesięcznie. Takie rozwiązanie ma jedną przewagę, każdy sklep nie jest systemem raz zrobionym i zakończonym. Każdy właściciel sklepu internetowego wcześniej czy później dowie się że sklep non stop trzeba aktualizować i w takim przypadku najlepiej aby była to jedna stała osoba która wie co robi. Szukanie każdorazowo innego wykonawcy spowoduję w krótkim czasie że będziemy musieli budować nowy sklep ponieważ każdy programista będzie modyfikował sklep tak jak jemu wygodnie a nie jak właściciel sklepu chciałby aby to było robione.

Wybierając sklep musisz mieć świadomość iż praktycznie każdy sklep dzisiaj ma te same funkcjonalności . Inaczej ułożone graficzne. Musisz mieć świadomość ż eto nie sklep sprzedaje sam z siebie tylko ty. To ty będziesz codziennie z nim pracował dlatego warto weryfikować sklep pod względem przyjazności obsługi oprogramowania oraz w jaki sposób ułatwia prace marketerom przy doprowadzaniu klientów do sklepu.

Decyzja o wyborze oprogramowania sklepu ma jedno zasadnicze obciążenie: jest podejmowana dzisiaj z obecnym stanem wiedzy. Co będzie za rok, czy dany silnik będzie się rozwijał tego nie wie nikt dlatego miej świadomość że idealnej decyzji nie podejmiesz. Na dzień dzisiejszy moim zdaniem po wielu wielu wielu wdrożonych sklepach obowiązkowe elementy to:

• Otwarty kod oprogramowania
• Darmowe i stale rozwija
• Optymalizacja dla Google
• Wersja mobilna
• Skalowalność
• Łatwość składania zamówienia
• Łatwość obsługi panelu sklepu

Niezależnie od tego, czy jesteś na to gotowy, czy nie, e-commerce rośnie a ty jako jako handlowiec, który chce przenieść swoją firmę do internetu, jedną z najważniejszych decyzji, które musisz podjąć, jest wybór najlepszej platformy e-commerce, która zapewni skalowalny, długoterminowy wzrost.

Platforma e-commerce to aplikacja, która umożliwia firmom internetowym zarządzanie witryną internetową, marketingiem, sprzedażą i operacjami. Platformy a e-commerce oferują zaawansowane funkcje handlu elektronicznego, a jednocześnie integrują się z popularnymi narzędziami biznesowymi — umożliwiając firmom centralizację operacji i prowadzenie działalności po swojemu.

Zrozumiałe jest, że wybór najlepszej platformy e-commerce ma dalekosiężne implikacje.

3 główne modele oprogramowania

Środowisko hostingowe: chmura lub on-premise, chociaż wszystkie poprawki i aktualizacje platformy wymagają ręcznej implementacji we wszystkich obszarach. Platformy e-commerce typu open source to rozwiązania, w których można modyfikować wszystkie aspekty kodu. Ten typ platformy e-commerce jest popularny wśród programistów i organizacji intensywnie korzystających z IT, które chcą mieć kontrolę nad swoim środowiskiem e-commerce.

Rozwiązania do handlu w chmurze, które są open-source, różnią się od lokalnych tylko tym, że twoje środowisko hostingowe jest oferowane przez twojego dostawcę i zarządzane poza siedzibą. Środowisko chmurowe nie oznacza nieograniczonej przepustowości, jak w przypadku rozwiązania SaaS. Dla wielu marek otwarte platformy e-commerce są zbyt uciążliwe, drogie w utrzymaniu i wymagają zbyt dużej wiedzy technicznej.

W rzeczywistości platformy e-commerce typu open source hostowane za pośrednictwem chmury (tj. nie lokalnie) stanowią obecnie zaledwie 46% rozważanych ofert dla dużych marek e-commerce. Ponieważ często koszt open source może być mylący, ponieważ samo oprogramowanie jest darmowe.

W przeciwieństwie do platform SaaS, które zazwyczaj obejmują koszty takie jak bezpieczeństwo, opłaty licencyjne i opłaty za utrzymanie w miesięcznej stawce abonamentu, rozwiązania typu open source często pozostawiają tę odpowiedzialność użytkownikowi i mogą skutkować wyższymi kosztami używania. SaaS i handel bezobsługowy mogą pomóc markom szybko wejść na rynek.

Żyjemy w niezwykle konkurencyjnym środowisku, w którym spowolnienie pięknych i innowacyjnych optymalizacji UX, produktu lub zaplecza może dać Twojej konkurencji przewagę.

Oprogramowanie sklepów internetowych w modelu SaaS

Rozwiązania e-commerce SaaS usuwają znaczną część złożoności z prowadzenia biznesu online. Zamiast budować i rozwijać niestandardowe rozwiązanie lub rozwiązanie typu open source (które często jest rozwijane tak bardzo, że jest niestandardowe), zasadniczo wynajmujesz platformę.

Biorąc pod uwagę koszty rozwoju, jest to znacznie tańsza opcja niż rozwiązania typu open source. Aktualizacje produktów, bezpieczeństwo, hosting i wszystkie inne zadania związane z zarządzaniem własnym oprogramowaniem są zarządzane przez dostawcę SaaS.

Zespoły ds. marketingu i rozwoju w markach e-commerce są często wewnętrznymi kibicami rozwiązań e-commerce SaaS w swoich organizacjach. Dzięki rozwiązaniu SaaS możesz szybko i tanio wejść na rynek.

Istnieją jednak pewne obawy dotyczące braku elastyczności i dostosowywania ze względu na zamkniętą część kodu w rozwiązaniu SaaS. Interfejsy API pomagają złagodzić ten problem, a także niezastrzeżone środowiska kodowania i pomostowe dla kompilacji UX.

Oprogramowanie sklepu w chmurze

Oprogramowanie jako usługa (SaaS) lub platforma jako usługa (PaaS) to dobrze znane terminy w branży technologicznej. Handel jako usługa to stosunkowo podobna usługa, która zapewnia markom platformę do minimalizacji kosztów i wykorzystania zasobów. Dzięki rozwiązaniu Commerce as a Service dane biznesowe i obliczenia przenoszą się do chmury, a w niektórych przypadkach za front-end nadal odpowiadasz. Daje swobodę projektowania front-endu zgodnie z potrzebami i nie martwi się o funkcje back-endu, takie jak zarządzanie produktem, zarządzanie zapasami, bezpieczeństwo itp. Jest to opłacalne podejście, które pozwala Twojej firmie być na bieżąco z trendami technologicznymi bez Ciebie konieczności ponoszenia wysokich kosztów.

To wersja e-commerce CaaS, w której koszyk jest oddzielony od CMS. W takich przypadkach marki mogą korzystać z platformy projektowania (DXP), takiej jak Adobe Experience Manager i Bloomreach, lub systemu zarządzania treścią (CMS), takiego jak WordPress lub Drupal. Następnie mogą podłączyć oddzielone rozwiązanie koszyka na zakupy e-commerce.

Technologie SaaS są tu również często stosowane zamiast oddzielonych wózków ze względu na niski całkowity koszt posiadania i wysoką elastyczność API.

Jednak ze względu na wysoki koszt technologii monolitycznych oraz potrzebę szybkości i innowacji z marketingowego punktu widzenia, SaaS i hosting w chmurze zakłóciły ten model. Korzystając z interfejsów API i wtyczek, marki mogą utrzymać monolityczne systemy.

Inne oddzielone rozwiązania, z którymi współpracuje dostawca handlu bezobsługowego, obejmują:

  • System zarządzania treścią (CMS), do tworzenia stron i blogowania.
  • Planowanie zasobów przedsiębiorstwa (ERP), takie jak gromadzenie danych.
  • Dostawca usług e-mail (ESP).
  • Product Information Management (PIM), do sprzedaży poprzez różne kanały sprzedaży.
  • Order Management System (OMS), który obejmuje zarządzanie zapasami.
  • Punkt sprzedaży (POS) w celu obsługi procesorów płatności.
  • Marketplace takie jak Allegro Amazon czy eBay.

Jakie są zalety hostowania własnego w porównaniu z chmurą?

Istnieją dwa sposoby hostowania witryn e-commerce. Żadna z tych dwóch opcji nie jest platformą samą w sobie. Są to po prostu sposób, w jaki sama witryna jest hostowana, z maszynami na miejscu (dosłownie w pokoju, który kontroluje i zarządza Twój zespół IT lub programistów) lub poza siedzibą i zarządzana w magazynie (na przykład Amazon Web Services).

Samoobsługowe platformy e-commerce.

Samoobsługowe lub lokalne platformy e-commerce wymagają od właścicieli sklepów internetowych znalezienia hostingu, obsługi instalacji i często ręcznego aktualizowania oprogramowania. Prowadzenie witryny e-commerce przy użyciu samoobsługowego oprogramowania e-commerce wymaga od programistów utrzymywania i aktualizowania witryny, co może być kosztowne i czasochłonne.

Przykładem samoobsługowego rozwiązania e-commerce jest WooCommerce, wtyczka do WordPressa, która jest również rozwiązaniem e-commerce, które jest często hostowane przez zewnętrznego dostawcę usług hostingowych, chociaż może być również hostowane lokalnie na własnych serwerach z pewnymi technicznymi know-how.

Korzyści płynące z tej opcji obejmują większą kontrolę nad platformą sprzedaży detalicznej online, lepszą widoczność własnych danych i lepsze zrozumienie bezpieczeństwa danych. Chociaż to ma sens w przypadku niektórych niezwykle złożonych firm, może skutkować wyższymi wydatkami i niższymi przychodami.

Platformy e-commerce hostowane w chmurze.

Platformy e-commerce hostowane w chmurze oferują swoim klientom hosting za pośrednictwem rozwiązań zewnętrznych, takich jak Amazon Web Services. Oznacza to, że platforma chmurowa zarządza czasem działania marki.

Jedną z zalet wyboru platformy e-commerce hostowanej w chmurze jest jej niższy koszt, ponieważ nie trzeba finansować serwerów ani żadnej związanej z tym konserwacji ani aktualizacji. W razie potrzeby otrzymasz również wsparcie klienta od dostawcy usług hostingowych.

Korzystanie z hostingu w chmurze ma pewne wady, w tym konieczność uiszczenia opłaty licencyjnej oprócz kosztów hostingu. Masz również mniejszą kontrolę nad serwerami i nie możesz dostosować ich do konkretnych potrzeb.

Ważne funkcje platformy e-commerce

Każda witryna sklepu internetowego ma unikalne potrzeby, a wybór najlepszej platformy e-commerce dla Twojej firmy jest całkowicie zależny od zdolności platformy do rozwiązywania codziennych wyzwań związanych z Twoją organizacją. Jest jednak kilka podstawowych rzeczy, o których powinieneś dowiedzieć się o potencjalnych dostawcach.

Środowisko hostingowe.

Twoje środowisko hostingowe odnosi się do platformy hostingowej, która obsługuje witrynę e-commerce, która obejmuje takie funkcje, jak usługi przetwarzania płatności, inicjatywy bezpieczeństwa, SSL, oprogramowanie koszyka na zakupy i inne.

W zależności od ruchu, rozmiaru witryny, budżetu, doświadczenia w tworzeniu stron internetowych i liczby sprzedawanych produktów, musisz znaleźć odpowiedniego hosta, który zaspokoi wszystkie Twoje potrzeby — zwłaszcza jeśli polegasz na swoim sklepie internetowym w zakresie dostaw Twój przychód.

Co brać pod uwagę przy wyborze platformy e-commerce

Chociaż możesz zostać zwabiony na szczególnie przystępny cenowo plan, który spełnia niektóre z twoich kryteriów, ważne jest, aby przeprowadzić pewne badania, zanim się zaangażujesz. Możesz zmienić hosta w dowolnym momencie, ale migracja witryny może być kłopotliwa dla Ciebie i Twoich klientów. Rozważ następujące:

  • Budżet. Mimo że hosty e-commerce oferują konkurencyjne pakiety, musisz zdecydować, czy rzeczywiście są one opłacalne. Płacenie więcej nie zawsze oznacza najlepsze wrażenia. Jednak wybór najtańszej opcji często powoduje, że szukasz dodatkowych funkcji z innego miejsca. Łączenie opłat od różnych dostawców jest zwykle najdroższym sposobem. Jeśli wybierzesz samodzielny hosting, będziesz musiał zbadać koszty tych usług od innych dostawców. Ale jeśli spojrzysz na hosty typu „wszystko w jednym”, często przekonasz się, że możesz wybrać pakiet premium, który zawiera wszystkie te funkcje i mieści się w Twoim budżecie.
  • Projektowanie stron. Od strony głównej aż do kasy projekt strony internetowej Twojego sklepu powinien zapewniać wyjątkowe wrażenia użytkownika, które odzwierciedlają Twoją markę i zachęcają klientów do powrotu. Wiele głównych platform e-commerce ma różne motywy do wyboru. Niektóre motywy mogą być bezpłatne z platformą. Ponadto prawdopodobnie będą przypadki, w których Twoje rozwiązanie e-commerce nie będzie miało niezbędnej funkcji, której szukasz. W tym miejscu wchodzą w grę dodatki, wtyczki i koszty rozszerzeń.
  • Programowanie i funkcjonalność. Niestandardowe funkcje e-commerce, programowanie zaplecza i kodowanie to często najwyższe koszty tworzenia witryny e-commerce. Jednak są one również niezwykle ważne, jeśli chcesz, aby Twoja firma działała wydajnie i miała przewagę konkurencyjną nad innymi rozwiązaniami e-commerce.
  • Bezpieczeństwo. Ochrona danych Twoich i Twoich klientów powinna zawsze być najwyższym priorytetem. Wybierz platformę, która pomoże Ci czuć się bezpiecznie w sposobie zarządzania płatnościami i danymi — alternatywa może kosztować Twoją firmę i utratę lojalnych klientów.
  • Miesięczny hosting. Platformy hostowane w chmurze i oferują hosting w ramach miesięcznego abonamentu, co oznacza, że nie musisz szukać zewnętrznego hostingu ani radzić sobie z wyzwaniami związanymi z zarządzaniem nim. Jeśli jednak chcesz samodzielnie hostować swój sklep e-commerce lub korzystać z platformy, która nie obejmuje kosztów hostingu w cenie subskrypcji, takiej jak WooCommerce, koszt może wynosić od 80 do 200 zł miesięcznie. Jednak cena ta może zależeć od natężenia ruchu w sieci, funkcji witryny i zautomatyzowanych usług, takich jak kopia zapasowa witryny.
  • Konserwacja. Tworzenie witryny e-commerce to nie tylko jednorazowa opłata prawdopodobnie będziesz musiał zapłacić, aby utrzymać witrynę i zapewnić jej płynne działanie. Na przykład Twoja nazwa domeny będzie kosztem rocznym, chyba że jesteś w stanie zapłacić z góry za kilka lat. Ponadto prawdopodobnie będziesz musiał regularnie płacić za hosting, chyba że Twoja platforma e-commerce uwzględnia go w kosztach subskrypcji, a certyfikat SSL to kolejna opłata roczna, o której należy pamiętać.

Dzięki oprogramowaniu typu open source użytkownik ma pełną kontrolę nad kodem źródłowym, co oznacza, że może dostosować każdy aspekt swojej witryny, od stron produktów, przez motywy, po doświadczenia związane z płatnościami. Jednak jeśli nie masz dużego doświadczenia w programowaniu i budżetu na pokrycie kosztów programowania, open source może nie być dla Ciebie.

Z drugiej strony dostosowanie platformy SaaS może być bardziej ograniczone. Ponieważ usługodawca ma kontrolę nad kodem źródłowym, użytkownik nie ma takiej swobody w dostosowywaniu swojej witryny, jak w przypadku platformy open source.

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Teraz, gdy omówiliśmy kluczowe elementy, których należy szukać w rozwiązaniu e-commerce, nadszedł czas, aby porównać najpopularniejsze platformy e-commerce na rynku. Oceniając, pamiętaj, że każda platforma ma swoje zalety i wady najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to wybrać tę, która najlepiej odpowiada Twoim konkretnym potrzebom i przypadkom użycia.

  1. BigCommerce oferuje kompleksowy zestaw narzędzi, od marketingu po analitykę, zaawansowane opcje projektowania i mnóstwo wsparcia ze strony profesjonalistów z branży. Jest uważana za wiodącą otwartą platformę e-commerce SaaS dla firm każdej wielkości, a wiele małych firm może skorzystać z tego, co oferuje BigCommerce.
  2. Adobe Handel (Magento). Wcześniej znany jako Magento, Adobe Commerce oferuje kontrolę zapasów w czasie rzeczywistym, funkcje SEO, narzędzia do automatyzacji marketingu i funkcjonalność wielu sklepów. Aby korzystać z Adobe Commerce, prawdopodobnie będziesz w dużym stopniu polegać na projektantach i programistach, a także na kosztownej konserwacji i wsparciu, co może utrudnić obliczenie całkowitego kosztu posiadania.
  3. Shopify ma silną pozycję na rynku w obszarze handlu elektronicznego, aw 2014 roku uruchomili Shopify Plus jako swoje rozwiązanie dla klientów korporacyjnych. Jako rozwiązanie SaaS platforma Shopify oferuje korzyści wynikające z obsługi zgodności z PCI i bezpieczeństwa oraz solidnych statystyk czasu pracy. Platforma jest łatwa w użyciu, ma projekty przyjazne dla urządzeń mobilnych i konfigurowalną kasę.
  4. Salesforce Commerce Cloud (oprogramowanie Demandware). Wcześniej znany jako Demandware, to skalowalna opcja SaaS, która umożliwia firmom zarządzanie sprzedażą w kanałach cyfrowych i fizycznych za pomocą jednego ujednoliconego rozwiązania. Zapewnia zestaw powiązanych usług, które mogą uzupełniać ofertę e-commerce, chociaż może to wymagać wcześniejszej wiedzy w zakresie programowania i tworzenia stron internetowych.
  5. PrestaShop. PrestaShop to bezpłatna platforma typu open source, która zapewnia płatne opcje dodatków i wtyczek. PrestaShop jest napisany w języku programowania PHP ze wsparciem dla systemu zarządzania bazą danych MySQL.
  6. OpenCart to bezpłatna platforma, która zapewnia płatne motywy, wtyczki i dedykowane wsparcie. OpenCart Marketplace oferuje ponad 13 000 modułów i motywów do wykorzystania.
  7. WooCommerce. WooCommerce to konfigurowalna wtyczka WordPress typu open source, której sprzedawcy mogą używać do przekształcania swoich witryn i blogów w witryny sklepów internetowych. Oferuje funkcje SEO, różne bramki płatności i opcje wielokanałowości. Woocommerce jest darmowy w użyciu i konfiguracji.